Jump to content

vilka fordon kör man som lastbilsförare?

Johan_soldat

Recommended Posts

vilka fordon får man köra om man ligger inne som lastbilsförare? får man köra lastbil med tungt släp?

Det skiljer sig mellan olika tjänster.

Oftast kör man endast lastbil men det förekommer tjänster där man kör bil med släp eller påhängstrailer.

Var ska du göra GU?

vilka fordon får man köra om man ligger inne som lastbilsförare? får man köra lastbil med tungt släp?

Det skiljer sig mellan olika tjänster.

Oftast kör man endast lastbil men det förekommer tjänster där man kör bil med släp eller påhängstrailer.

Var ska du göra GU?

har inte bestämt mig än :(

kan man få köra bandvagn också eller blir det isllet för lastbil? vilka modeller får man köra?

• 4 months later...
Jag har inte gjort vpl som lastbilschaffis, jag menade att vi som förband har dem. Det jag har sett av chaffisarna är att det är en til 99,9% stridsfri tjänst - från inryck till muck.

fel!!! jag delade logement med nästan bara lastbilsförare under GU och de hade bra med strid!! 8 veckor tror jag de hade lastbilsteori och praktik sen övades funtionen i kompaniet med alla komponenter men det varvades med både strid, fys och PEK!! kanske unikt för ING 2 men jag tror inte det!

MVH DirtyDozen

Finns en stor skillnad var tjänsten "lastbilsförare" innebär var i landet samt vilket förband. På stridsvagnstransport får du köra mycket lastbil fram och tillbaka mellan skjutfält.

Kör Scania 144, eller 143 med påhängsvagn.

Tex så avfyrade jag inte min AK5:a en enda gång efter GU, skött dock lite KSP, så andel strid varierar.

Normalt bestod dagarna av köra lastbil, träna, vårda och planera transporter.

Om du vill ha ut ett seriöst civilt meritvärde av lumpen rekomenderar jag att du väljer en tjänst som lastbilsförare. Man kommer förvånadsvärt långt med ett C eller CE kort på arbetsmarknaden.

Om du vill åka på utlandstjänst öppnar C-kortet många dörrar där oxå

På tal om mäktiga bilar kan jag nämna att ett ekipage med upplastad stridsvagn väger 97 ton, är 22,5 meter långt, 3,86 m bred. Finns ett speciellt mycket som är större och tyngre än detta :-P

Vad är synkraven för att vara lastbilsförare?

Bara det kan korrigeras med glasögon får du vara snudd på blind, om jag inte missminner mig. Min brors låg på Stidsfordonstransport och han ser inte handen framför sig utan glasögon.

edit:stavning

Edited by Drv/Gunner Wedberg