Jump to content

FJS värnplikt och Y/res-officer?


Recommended Posts

God dag. Först vill jag klargöra att jag sökt på Fallskärmsjägarskolan hit och dit men inte hittat svaret på just detta. Antar också att de flesta använt förkortningen FJS, och sökmaskineriet verkar inte ta emot så korta sökord. Nåväl. Försöker iallafall =)

 

På Försvarsmaktens sida om Fallskärmsjägaskolan (http://www.mil.se/article.php?id=14493) står följande:

 

"FJS rekryterar personal inom hela Försvarsmakten. Rekrytering sker från alla försvarsgrenar oavsett vilken bakgrund individen har. Sökande, man eller kvinna, bör vara reservofficer eller yrkesofficer [...]"

 

Samtidigt så kan ju värnpliktiga göra sin GU som fallskärmsjägare. Det jag då undrar är: Vad är skillnaden på dessa? Är det exakt samma utbildning?

Antar att det borde skilja sig en del eftersom en värnpliktig ska ha en GSU och hela köret, medan en yrkes- eller reservofficer redan har en hel del militär utbildning.

 

Slutligen; När en officer gått FJS, väntar han/hon sig en karriär inom förbandet då, eller återgår denna till sin ursprungliga plats efteråt?

 

Har mailat info-fjs@mil.se men inte fått något svar, så jag testar här istället.

 

Tack på förhand :Malaj:

Edited by Illuminat
Link to comment
Share on other sites

Här kanske du hittar vad du söker?

 

FJS

 

Uttagning till FJS, Hur går det till?

 

:Malaj:

 

Mycket intressant läsning. Tackar för det.

Hittade dock inte riktigt just det jag funderade på nu, angående FJS för officerare och vad som skiljer den från vad värnpliktiga gör, samt om en officerare kan stanna kvar inom FJS efter utbildningen eller vad han istället gör.

 

Uppskattar ändå länkarna. Fanns mycket annat trevligt angående själva uttagningen m.m att inhämta där =)

Edited by Illuminat
Link to comment
Share on other sites

Här kanske du hittar vad du söker?

 

FJS

 

Uttagning till FJS, Hur går det till?

 

:)

 

Mycket intressant läsning. Tackar för det.

Hittade dock inte riktigt just det jag funderade på nu, angående FJS för officerare och vad som skiljer den från vad värnpliktiga gör, samt om en officerare kan stanna kvar inom FJS efter utbildningen eller vad han istället gör.

 

Uppskattar ändå länkarna. Fanns mycket annat trevligt angående själva uttagningen m.m att inhämta där =)

 

Kolla på Rekryteringscentrum.

Värnpliktiga som fullföljt värnplikten med minst 10-7-7 i betyg samt har behörighet till reservofficersprogrammet, ROP, kan söka tjänst vid FJS. Detaljkrav till ROP finns på Rekryteringscentrum sida www.rekryc.mil.se

I nuläget verkar det som att ingen vpl-utbildning till fallskärmsjägare sker. Taskig bakgrundskoll... Mea culpa! :Malaj:

Edited by Fanjunkar´n
Link to comment
Share on other sites

Det textstycke du hittat gäller FJS-IK som är ett specialförband med anställd personal. Det går även att läsa lite om det andra specialförbandet, SSG. Tror att det tidigare stått något om utbildningens ungefärliga längd och att de skall vara beredda att tjänstgöra ett antal år, men ingen exakt information. Mer information än vad som står på FM:s sidor lär nog vara svårt att hitta. Har dock hört att man framöver kommer omorganisera så att specialförbanden kommer vara SSG och SIG (= Särskilda InhämtningsGruppen). Då borde det bli lättare att kunna skilja från värnpliktsutbildningen på FJS.

 

Som det var tidigare kunde FskJ (ofta patrullchefer) läsa vidare till reservofficer, fram till cirka 98-99 på FJS/UndS och senare på UndSäkC. För att bli yrkesofficer fick de söka OHS/MHS för något annat förband och sedan söka sig tillbaka. Yrkesofficerare som inte genomfört GUFJS kunde också genomföra kursen 0231 och kunde därefter söka kommendering till skolan. Hur det fungerar nu efter alla försvarsbeslut och omorganiseringar har jag inte en aning om, men jag har inte hört något om 0231 de senaste fem åren.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jo det sker vplutb.

 

Nej vplutb. är inte samma utb. som när man söker tjänst på FJS-insatsorg.

 

Karriär gör du inte, inte på samma sätt som ett vanligt YO jobb, man skriver kontrakt under en tid och tjänstgör under den tiden, men det är inte tvingat eller förväntat att man ska vara kvar på förbandet tills man går i pension, det är inte så det funkar, framförallt inte inom FJS.

Men visst, vill man och pallar man så kan man stanna kvar på skolan och göra "en viss sorts" karriär.

Link to comment
Share on other sites

I nuläget verkar det som att ingen vpl-utbildning till fallskärmsjägare sker.

Den här tråden tyder på motsatsen.

 

Tycker mig även se 4-5 personer i motoroverall och nummerlapp på den här bilden.

 

Är säkerligen några nervösa FJS aspiranter, som har de fyra testveckorna framför sig... :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...