Jump to content

Hur bemöter ni okunniga personer?


Recommended Posts

Enligt vad jag har hört från yxor så har man det lättare om man åker för pengarnas skull istället för "att göra en insats". Då slipper man bli frustrerad och beviken över att inte kunna göra den insats man hade velat göra.

Det där måste ju va rätt mkt missförstånd i hur man tänker... När jag tänker att en del av anledningen till att åka är bla att göra en insats så menar jag inte att jag ska göra världen grönare få bort all svält å stoppa HIV... Jag syftar på att jag har gjort en väldigt liten del i nåt som iaf går framåt.

Genom att en FN soldat är på plats är han/hon en väldigt viktig tråd i ett nät, för utan trådarna fallerar nätet och det blir bara soppa. Så varje person som kan åka gör ju en tjänst i sig för världen - om ändå kanske väldigt liten.

 

Men tanken från min sida i allt mitt babbel är att även om jag personligen inte ser till att nåt stackars barn får mat så är jag en del i kedjan att bibehålla freden

Link to comment
Share on other sites

Jojojo men efter X dagar i missionen o vardagen präglas av tristess så dyker nog tanken upp hos alla om det man gör inte kunde effektiviseras och planeras bättre. Om man inte rent faktiskt skulle göra mera nytta på något annat ställe osv... Och ju högre häst man sitter på så rent faktiskt så gör det desto ondare när man ramlar!

 

Det är bara så det är!!

 

:uzi

Link to comment
Share on other sites

Jojojo men efter X dagar i missionen o vardagen präglas av tristess så dyker nog tanken upp hos alla om det man gör inte kunde effektiviseras och planeras bättre. Om man inte rent faktiskt skulle göra mera nytta på något annat ställe osv... Och ju högre häst man sitter på så rent faktiskt så gör det desto ondare när man ramlar!

 

Det är bara så det är!!

 

:rockon:

 

Inflikning: kan som erfaren ryttare säga att tidigare påstående inte är sant, dett är väl beprövat vetande från min sida. Stora hästar är högre, men det är sällan man blir så lömskt avslängd som är små ponnies. Och de är de genomtänkta och sluga avsittningarna som gör mest ont faktiskt, plus att frekvensen avramlingar är högre på oberäknerliga ponnies.

Link to comment
Share on other sites

Säg att du åker ner med inställningen att förbättra världen, bringa fred osv. Men det enda du får göra under hela missionen är att sitta på campen och sortera gem. Då kan nog en viss besvikelse eller frustration infinna sig. Åker du däremot för pengarnas skull så struntar du i om du får sova dig igenom hela missionen.

Edited by Tobias R
Link to comment
Share on other sites

Jojojo men efter X dagar i missionen o vardagen präglas av tristess så dyker nog tanken upp hos alla om det man gör inte kunde effektiviseras och planeras bättre. Om man inte rent faktiskt skulle göra mera nytta på något annat ställe osv... Och ju högre häst man sitter på så rent faktiskt så gör det desto ondare när man ramlar!

 

Det är bara så det är!!

 

:surprise:

 

Inflikning: kan som erfaren ryttare säga att tidigare påstående inte är sant, dett är väl beprövat vetande från min sida. Stora hästar är högre, men det är sällan man blir så lömskt avslängd som är små ponnies. Och de är de genomtänkta och sluga avsittningarna som gör mest ont faktiskt, plus att frekvensen avramlingar är högre på oberäknerliga ponnies.

Hästar verkade inte vara mitt område så får väl omformulera mig då :P .

 

Ju vingligare torn man bygger desto lättare att det kan kollapsa. Eller ju högre man klättrar desto längre är det till marken nedanför. Summa summarum så desto mer man vill desto mer besviken blir man ju om det inte blir som man tänkt sig!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Säg att du åker ner med inställningen att förbättra världen, bringa fred osv. Men det enda du får göra under hela missionen är att sitta på campen och sortera gem. Då kan nog en viss besvikelse eller frustration infinna sig. Åker du däremot för pengarnas skull så struntar du i om du får sova dig igenom hela missionen.

 

Det tyder väl bara på en viss grad av naivitet om man åker ner med den inställningen. Det är ju inte så svårt att göra lite research bland gamla yxor för att inse att det inte alltid (läs: oftast) är rutintjänst som kanske inte är så upphetsande. Sen måste man ju lära sig acceptera alla bajspuckar som inte är så glamorösa... eller står i befattningsbeskrivningen. Vad sägs om att räkna soptunnorna på campen eller övervaka locals som monterar skyltar inne på campen...? :surprise:

Edited by Hercule
Link to comment
Share on other sites

Kanske inte alla som är beredda på att åka iväg som skyttesoldat och bli första soptunne-räknare i missionsområdet. Filmen "warriors" är ett exempel på människor som mår dåligt pga att de inte kan göra något åt situationen på plats. De vill så mycket men kan inget göra.

 

De jag skrev i mitt första inlägg kom från en föreläsande föredetta yrkesoff som varit på många missioner. Inget jag resonerat mig fram till själv alltså.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...