Jump to content

Ammunition vid SIB.


Handvulp

Recommended Posts

Jag satt och funderade lite kring diskussionen av polisens nya ammunition, och eftersom några av tankarna jag undrade över där inte passade i den tråden så skapade jag en ny.

 

Det jag undrar över lite är:

 

Det finnes uppenbarligen ett förbud mot hålspetskulor och dylikt i krig, pga att de orsakar överdriven eller för mycket skada.

 

Det som slog mig var dock, att det man var ute efter med polisens nya ammunition var minskad penetrering utav målet, och mer stoppkraft. Detta för att i högsta mån se till att oskyldig 3:e part inte tog skada.

 

Detta har ingenting att göra med ställningstagande i polisammunitonsdiskussionen (långt ord där xD)

 

Det jag undrar är:

 

Vore inte hävandet av ett förbud mot hålspetskulor vid SIB till fördel för Civila i en krigssituation? Eller använder man redan ammunition anpassad för det?

 

Detta är bara en ren undring, så om ni har några åsikter, eller svar på det hela, så vore jag tacksam att veta.

 

MvH: Handvulp

Link to comment
Share on other sites

Det jag undrar är:

 

Vore inte hävandet av ett förbud mot hålspetskulor vid SIB till fördel för Civila i en krigssituation? Eller använder man redan ammunition anpassad för det?

 

Detta är bara en ren undring, så om ni har några åsikter, eller svar på det hela, så vore jag tacksam att veta.

 

MvH: Handvulp

Jag anser nej, eftersom diverse typer skjuter medvetet på civila så det skulle inte gagna civilister.

FM håller ju på med någon ny ammo med kortare dmax, vet ej genomslag av vägg med den men

den skall väl vara hyfsat lika i ballistiken mot nprj de första 100 m x flera

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag nog i en SIB situation föredra genomslag framför stoppverkan, understödet får bättre verkan om inte annat.

Imho är SIB situationen väldigt annorlunda för polis kontra militär och det som är bra för polisen är inte alltid bra för militären, givetvis också vice versa...

Link to comment
Share on other sites

Imho är SIB situationen väldigt annorlunda för polis kontra militär och det som är bra för polisen är inte alltid bra för militären, givetvis också vice versa...

Håller med eftersom polisen väldigt sällan har rensning som uppgift. :)

I övrigt håller med Munin, det är skilda situationer

Link to comment
Share on other sites

Dessutom så skulle jag i en SiB situation bli väldigt upprörd om jag blev av med möjligheten att effektivt bekämpa motståndare med kroppsskydd.

 

Ja jo, jag är fullt medveten om att kroppsskydd och hålspetskulor inte tycker så bra om varandra, eller hur man skall uttrycka det.

 

Jag menade mest i situationer som i t.ex Irak, de flesta filmer som jag sett därifrån så verkar inte dessa insurgents ha några kroppskydd över huvud taget. (Det finnes en tysk dokumentärfilm eller vad man skall kalla den, som har vissa rätt så hemska och makabra bilder i sig från strider i Irak.) Fast som sagt, det är ju en liten annorlunda situation i sig. (Den tyska filmen som jag hänvisar till, tror den är tysk i allafall, finnes att hitta på video.google.com, fast jag tycker personligen den är en smula väl vinklad för att ge en negativ syn på USA där.) Dock så har de väl med en del positiva saker, men det mesta verkar negativt.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom så skulle jag i en SiB situation bli väldigt upprörd om jag blev av med möjligheten att effektivt bekämpa motståndare med kroppsskydd.

 

Ja jo, jag är fullt medveten om att kroppsskydd och hålspetskulor inte tycker så bra om varandra, eller hur man skall uttrycka det.

 

Jag menade mest i situationer som i t.ex Irak, de flesta filmer som jag sett därifrån så verkar inte dessa insurgents ha några kroppskydd över huvud taget. (Det finnes en tysk dokumentärfilm eller vad man skall kalla den, som har vissa rätt så hemska och makabra bilder i sig från strider i Irak.) Fast som sagt, det är ju en liten annorlunda situation i sig. (Den tyska filmen som jag hänvisar till, tror den är tysk i allafall, finnes att hitta på video.google.com, fast jag tycker personligen den är en smula väl vinklad för att ge en negativ syn på USA där.) Dock så har de väl med en del positiva saker, men det mesta verkar negativt.

 

Varför chansa? Det är inte direkt svårt att få tag på kroppsskydd och jag skulle inte vilja sattsa mitt liv på att "Fi förmodligen inte har det".

Link to comment
Share on other sites

Dessutom så skulle jag i en SiB situation bli väldigt upprörd om jag blev av med möjligheten att effektivt bekämpa motståndare med kroppsskydd.

 

Ja jo, jag är fullt medveten om att kroppsskydd och hålspetskulor inte tycker så bra om varandra, eller hur man skall uttrycka det.

 

Jag menade mest i situationer som i t.ex Irak, de flesta filmer som jag sett därifrån så verkar inte dessa insurgents ha några kroppskydd över huvud taget. (Det finnes en tysk dokumentärfilm eller vad man skall kalla den, som har vissa rätt så hemska och makabra bilder i sig från strider i Irak.) Fast som sagt, det är ju en liten annorlunda situation i sig. (Den tyska filmen som jag hänvisar till, tror den är tysk i allafall, finnes att hitta på video.google.com, fast jag tycker personligen den är en smula väl vinklad för att ge en negativ syn på USA där.) Dock så har de väl med en del positiva saker, men det mesta verkar negativt.

 

Varför chansa? Det är inte direkt svårt att få tag på kroppsskydd och jag skulle inte vilja sattsa mitt liv på att "Fi förmodligen inte har det".

 

Sant iofs också där.

 

Sen kom jag också att tänka på att man förmodligen skjuter lite olika i en militär situation jämför med en polisiär situation. Tänker mig att i en civil polisiär aktion så försöker man väl till den mån det går att undvika att träffa på de mest känsligaste ställena, samt att man skjuter inte mer än det behövs för att stoppa någon, medan i en militär situation så ser man till att försöka träffa på så dödliga ställen som möjligt, samt upprepade gånger för att försäkra sig om att den man skjuter verkligen är död. Iofs kan man nogs bli lika död hur det än träffar om det går riktigt illa.

 

Annan fundering dock, är det större stoppfömåga på helmantlade kulor från säg en automatkarbin, än en från en pistol?

Link to comment
Share on other sites

Någon som hört mer om den nya ammo för övn i CQB (som det numera heter istället för SIB). Alltså färgammon.

 

Menar du denna?

http://www.simunition.com/

 

Vet att en vän till mig som jobbar inom försvaret höll på med detta för rätt många år sedan då han höll i SIB utbildning på I16/ IB16 nuvarande LV6 på ett stadsskyttekompani.

Vet att han var över i USA på utbildning och samarbetade med Armatech som tar hem simunition till Sverige.

Link to comment
Share on other sites

ja, just det. FX-ammunition heter det. vet du hur det gått? Ligger det fortfaranmde kvar på försök eller ska det komma ut? Jag vet att på marinbasen är det ganska tomt på just den ammon... 0:) Men den är efterlängtad i alla fall. Får se när den kommer.

Schysst sida föresten.

Link to comment
Share on other sites

Jasså, han har blivit så fin. Tänkte just fråga om det var någon man visste var, men om han var "aktiv" för 10 år sedan så är det knappast någon jag vet vem det är/någon jag läst med... Hade ju knappt fått skäggväxt för 10 år sedan 0:)

Tack så mkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...