Harry Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Tja! Har förstått att det brukar vara med en fältpräst på missionerna. Funderade på vad era erfarenheter av dessa har varit?? Har de varit till nytta i samtal osv eller har ni inte sett skymten av dem... Vore intressant att höra! Tack på förhand... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Tja! Har förstått att det brukar vara med en fältpräst på missionerna. Funderade på vad era erfarenheter av dessa har varit?? Har de varit till nytta i samtal osv eller har ni inte sett skymten av dem... Vore intressant att höra! Tack på förhand... Har bara erfarenhet av fältpräster från bataljonen i Libanon men det är bara positivt. Hade bra kontakt med pastorn från L104, Arne. Mycket bra själasörjare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Har bara träffat vår pastor (ks14) 1 gång. Men det intrycket består..=)) Under utbildningen skulle vi till närkampshallen. Då pastorn står där var det väl väntat med en avslappningsstund eller lite rulla apelsin motsv. Men icke, ett pass där han snurrade upp os rejält med lite karate.. Ganska stor lirare, men sjukt smidig och kvick.. Kanonbra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
golffoxtrotfive Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Fältpastorn har verkligen sin plats i BATALJONEN, en vanlig enkel man som man kan vända sig till dvs helt oumbärlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 11, 2006 Forumsledning Report Share Posted August 11, 2006 ah ja pastorn jag hade på ks05 var kalas. Var med mycket på olika saker och trevlig och skön att prata med. Var även otroligt hjälpsam mot de olyckor som hände hemma med anhöriga. är inte troende men har stor respekt för deras verksamhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Pastorn på KS11 var en helskön kille som inte var rädd för att testa saker och ting. Han hade principen att för att kunna stötta soldaten måste man veta vad de pysslar med. Jag har aldrig träffat en människa som haft sånt intresse att lära sig saker. Allt från sjukvård till stridsskjutning... Han var dessutom kanon att tala med om allt möjligt, just för att han var så intresserad av människor. /Eklöv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harry Posted August 12, 2006 Author Report Share Posted August 12, 2006 Spännande att höra era åsikter!! Ni säger han/honom är det bara män eller har ni träffat på kvinnliga pastorer också? Spelar det nån roll vilket tycker ni?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted August 12, 2006 Report Share Posted August 12, 2006 Spännande att höra era åsikter!! Ni säger han/honom är det bara män eller har ni träffat på kvinnliga pastorer också? Spelar det nån roll vilket tycker ni?? Har bara stött på kvinnlig förbandspastor i lumpen men könet tror jag inte spelar nån roll. /Eklöv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted August 13, 2006 Report Share Posted August 13, 2006 (edited) Spännande att höra era åsikter!! Ni säger han/honom är det bara män eller har ni träffat på kvinnliga pastorer också? Spelar det nån roll vilket tycker ni?? KS10 hade en kvinnlig pastor, en klockren kvinna! Tror hon åkte till Thailand för att arbeta där efter tsunamin efter missionen om jag inte missminner mig helt. Edited August 13, 2006 by alfie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB2 Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 Hade samma pastor på BA06 och KS06. Helskön kille, gjorde sin första utlandsmission som MP, därefter gjort några turer som pastor. Enda "problemet" var väl att han och Legal Advisor (fd KJ) sköt upp stora delar av ammunitionspotten. Staben fick brist på 9mm. //USC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprice Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 Hade kvinnlig prälle både på ks04 och ks10 och det funkade bra, tror knappast att det spelar så stor roll. Det har nog mer med personligheten att göra (som vanligt). Har inte haft så mycket med någon av dom att göra och är inte troende men dom fyller ändå sin plats tycker jag, rätt var det är så drabbas man av någonting antingen hemma eller att någon på bataljonen motsv. skadas eller förolyckas. Då är det bra att det finns någon som vet hur man tar hand om de drabbade på ett naturligt sätt och bara är ett stöd för den som vill. En kille på plutonen avled under 04:an och då fick den som ville ha det stöd av prästen utan att hon för den saken skull trängde sig på, jag tycker hon visade mycket fingertoppskänsla där. Sedan kan jag tänka mig att hon jobbade mycket i bakgrunden under den perioden. Jag kommer aldrig att spinga livet ur mig för att hinna till högmässan men jag skulle heller aldrig vilja åka på mission utan prällen....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 Jag kommer aldrig att spinga livet ur mig för att hinna till högmässan men jag skulle heller aldrig vilja åka på mission utan prällen....... instämmer verkligen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted August 18, 2006 Report Share Posted August 18, 2006 Har bara bra erfarenhet av prästerna. Vi hade två olika under FS05-06 och de var båda riktigt bra. Den första av dem var kanon, en lite mer bakåtlutad äldre gentleman som var ruskigt trevlig att umgås med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted August 18, 2006 Report Share Posted August 18, 2006 Brukar vara softa filurer som åker med. På KS05 och 09 var det samma pastor. Vart lite gnäll från staben när han stod i Gaten "för det passade sig inte om man var pastor" KS13 hade en soft pastor också Bara grymt bra erfarenheter av dom i utlandet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 18, 2006 Report Share Posted August 18, 2006 Brukar vara softa filurer som åker med. På KS05 och 09 var det samma pastor. Vart lite gnäll från staben när han stod i Gaten "för det passade sig inte om man var pastor" KS13 hade en soft pastor oxå. Bara grymt bra erfarenheter av dom i utlandet Ja, heja KS13:s pastor. Han är bra. 12:ans var inte dålig han heller. Pastorn på BA04 ledde fysisk fostran på VL. Han var ett spänstigt och snabbt muskelberg som förmodligen gjorde jägarna på V/E gröna av avund med sin fysiska kapacitet. Dessutom kunde han ta folk också. Jag har bara mött en "militärpräst" som jag inte upplevt hållit måttet, alla andra har varit underbara medmänniskor och reella tillgångar till förbandet. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted August 18, 2006 Report Share Posted August 18, 2006 Han körde även race med sin radiostyrda bil i kapellet mot CO. Och han vann ju dom racen oxå pga hemmabana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts