Stefan F Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Igår provade jag för första gången stavgång. Måste säga att jag är positivt överraskad. Det går att få upp rejäl puls om man pinnar på, högre än utan stavar. Dessutom får man lite koordinationsträning. Också mycket skonsammare mot kroppen än löpning. Är det bara bra då? Jag gick förbi ett 20-tal killar som med bar överkropp körde någon typ av stafett runt en skogsdunge. Misstänker att dom inte tyckte jag var det mest macho dom sett den dagen. Men det får man ta. Någon annan som provat? Vad tyckte ni? EDIT: bifogar Stavgång Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Igår provade jag för första gången stavgång. Måste säga att jag är positivt överraskad. Det går att få upp rejäl puls om man pinnar på, högre än utan stavar. Dessutom får man lite koordinationsträning. Också mycket skonsammare mot kroppen än löpning. Är det bara bra då? Jag gick förbi ett 20-tal killar som med bar överkropp körde någon typ av stafett runt en skogsdunge. Misstänker att dom inte tyckte jag var det mest macho dom sett den dagen. Men det får man ta. Någon annan som provat? Vad tyckte ni? EDIT: bifogar Stavgång Jag brukade använda gamla skidstavar när jag körde inlines på lansväg, hur gott som helst, bra allmänträning. Brukar även dra på 2-3 bildäck på en grusväg med stavarna, men de är inte riktigt i rätt längd så jag ska nog införskaffa mig ett par billiga stavar. Jag gissar på att det är lite mer macho när man kommer med 3 bildäck på släp alá Ola Skinnarmo, se om jag vågar på mig vanlig stavgång, isåfall blir det mitt i natten på elljusspåret Jag känner mig i bra form, fet och stark, säger Ola på sitt lugna och trygga sätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Testade en gång. Hade skrattat åt min mor som till slut tvingade ut mig. Måste säga att det var väldigt jobbigt iaf när man inte håller pensionärstempo utan går fort, hittar många backar och använder stavarna ordentligt. Kändes som om det tog bra i stora delar av kroppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 En utmärkt form av "low impact"-träning. Man ligger, enligt uppgift från någon bok, på minst 30% högre förbränning vid effektivt användande av stavarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Använder man dem på rätt sätt så är det ett bra hjälpmedel för att få upp pulsen. Tyvärr är det många som har dem mer som stöd i naturen (företrädesvis äldre damer). Man skall inte gå runt och pilla och peta med dem utan anväda dem i gången. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Använder man dem på rätt sätt så är det ett bra hjälpmedel för att få upp pulsen. Tyvärr är det många som har dem mer som stöd i naturen (företrädesvis äldre damer). Man skall inte gå runt och pilla och peta med dem utan anväda dem i gången.Stavar rekommenderas för äldre damer just som stöd. Se det som att det är bra att de kommer ut i naturen. Jag tycker det är härligt att se organiserade grupper med äldre som kommer stakandes i ett för dem lagom tempo...utom när man ska förbi dem med cykel. Själv är jag nog för macho för stavar när jag går. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Själv är jag nog för macho för stavar när jag går. Mes! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 kört en del stavgång, men då i uppförsbacke i några slalombackar och som intervallträning. Men sedan kom andra forskningsresultat som pekade på att situps och stakövningar på rullskidor gav bättre effekt. så jag slutade med stavgång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted August 12, 2006 Report Share Posted August 12, 2006 finnarna verkar ha löst frågan om stavgång är macho eller ej. de anordnar vm i järnspettsgång nästa vecka. byt ut stavarna mot järnspett på ung 6 kilo, and start walking... VM i järnspettsgång Mustiala, 18/8 Som stavgång fast med järnspett – på 6,2 kilo. 30 kraftfulla lag tävlar. Swww.forssanseutu.fi/cgi-bin/seutuportti.storefront saxat ur aftonpravda Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted August 12, 2006 Report Share Posted August 12, 2006 /.../Men sedan kom andra forskningsresultat som pekade på att situps och stakövningar på rullskidor gav bättre effekt. /.../ Bättre effekt för vad, träning av bukmuskulatur, konditionsträning, ryggträning (där pendling är att föredra framför stakning om det inte gäller ren styrka)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 13, 2006 Author Report Share Posted August 13, 2006 Gick idag för andra gången med stavar. Koordinationen är exponentiellt bättre. Enda svårigheten är i snårig terräng. Har börjat laborerera hur man kan springa med stavarna, i uppförsbackar t.ex. men det känns inte helt naturligt än. Dagen efter jag gick med stavar första gången, gick jag samma sträcka utan stavar men i nästan samma tempo. Helt ovetenskapligt kan jag bekräfta att det går åt mer energi att använda stavar, som sig bör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted August 17, 2006 Report Share Posted August 17, 2006 Körde mycket stavgång och varianter på det när jag tränade längdskidor. Körde mest i slalombackar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted August 17, 2006 Report Share Posted August 17, 2006 Har just avverkat ca 7 mil i svenska fjällen med stavar och kommer alltid ha dem med i fortsättningen! Mycket lättare att hålla balans med rygga och stor hjälp i uppförsbackarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 18, 2006 Author Report Share Posted August 18, 2006 Jag håller med. Nästa gång (när det nu blir :( ) jag ska upp och gå i fjällen så blir det stavar, istället för en skabbig gammal pinne man hittar i skogen. @ Steve-O. Jag förutsätter att du sprang uppför med stavarna. Hur gjorde du, sprang du runt tänkta portar? Använde du stavarna på samma sätt som när du kör utför på snö? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteveO Posted August 18, 2006 Report Share Posted August 18, 2006 Jag håller med. Nästa gång (när det nu blir :( ) jag ska upp och gå i fjällen så blir det stavar, istället för en skabbig gammal pinne man hittar i skogen. @ Steve-O. Jag förutsätter att du sprang uppför med stavarna. Hur gjorde du, sprang du runt tänkta portar? Använde du stavarna på samma sätt som när du kör utför på snö? Körde vanlig stavgång uppför. Korta stavar, strax under 90 grader i armbågsleden. Olika varianter är klassisk stil, sprätt (med frånskjut), samt skate. Inga portar utan bara rakt upp. Nervägen är bara på enklaste sätt, promenad med stavarna i handen, ej utförsställning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 1, 2006 Report Share Posted September 1, 2006 Stavgång i normal miljö är för folk som vill gå ner i vikt anser jag. Varför hålla på och försöka bränna så mycket energi som möjligt utan att få någon effekt på kroppen (kondition/muskler)? I min träning så försöker jag minimera min kropps konsumtion av energi för att maximera min prestation. Däremot så är det klockrent när man vandrar i bergen (eller allmänt med tung packning) att ha stavar, det gör att man kan hålla en bättre hastighet i motlut och avlasta knäna i medlut. Löpning med stavar är praktiskt när man springer extremdistanser eftersom du kan avsätta mindre energi till att koorigera kroppen och låta stavarna fungera som ett extra benpar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted September 5, 2006 Author Report Share Posted September 5, 2006 Jag tolkar ditt inlägg som att du är antingen kroppsbyggare eller långlöpare, korrekt? För du kan väl inte på allvar mena att gång (med eller utan stavar) inte påverkar kondition eller muskler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 6, 2006 Report Share Posted September 6, 2006 För du kan väl inte på allvar mena att gång (med eller utan stavar) inte påverkar kondition eller muskler? Inte i den utsträckning för vad jag kallar ett träningspass. (...tills man börjar lasta på vikt...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted September 6, 2006 Author Report Share Posted September 6, 2006 Ok, du var bara otydlig alltså. EDIT: Om jag förstår dig rätt - om inte vikter används så är det inte ett träningspass? Vilken är gränsen på vikten för att du ska kalla det ett träningspass? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted September 10, 2006 Report Share Posted September 10, 2006 Använder man dem på rätt sätt så är det ett bra hjälpmedel för att få upp pulsen. Tyvärr är det många som har dem mer som stöd i naturen (företrädesvis äldre damer). Man skall inte gå runt och pilla och peta med dem utan anväda dem i gången. Som 98% av tanterna använder stavarna när de går, så slutar det bara med att de får ont i axlarna istället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted September 11, 2006 Report Share Posted September 11, 2006 Har börjat gå till jobbet, målet är 2 -3 ggr i veckan. Det tar ganska exakt en timme en väg. Känns gott efteråt, det känns att överkroppen fått vara med i och med stavarna. Ett problem har jag emellertid och det är att händerna domnar av efter en tio minuter. Detta problem hade jag inte i fjällmiljön i somras men det är klart att tempot är betydligt högre nu. Någon som har tips på vad det kan vara för fel? Fel stavar? fel längd på stavarna? felaktiga stavtag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted September 12, 2006 Author Report Share Posted September 12, 2006 Själv går jag mestadels på skogsstigar och gräs, har inte kännt av domningar. Gissning: Du kanske hugger i för hårt? Kolla om du har rätt längd här: Stavlängd Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted September 13, 2006 Report Share Posted September 13, 2006 Jo, jag hade rätt längd enligt uträkningen, sålångt allt gott. Köpte ett par nya stavar oxå med tjockare handtag och bättre "öglor" att hjälpa till med. Tänkte även ta och lacka om stavarna i typ militärgrönt eller m90 för att öka machokänslan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 15, 2006 Report Share Posted September 15, 2006 Ok, du var bara otydlig alltså. EDIT: Om jag förstår dig rätt - om inte vikter används så är det inte ett träningspass? Vilken är gränsen på vikten för att du ska kalla det ett träningspass? Otydlig, jag? Nej, jag tycker inte det. Då är det bara lite promenad - även om det är ett par mil. Viktgräns? Så seriös i min definition är jag inte, men vafan - när du får träningsvärk eller känner att kroppen har fått arbeta lite. 15-20kg vid 6-7km/h i ett par mil kanske... Vad kör ni med för stavar då föresten? Själv har jag ett par Komperdell Airshock Carbon. Tredelade i kolfiber med lätt fjäderdämpning, viktar in på 195gr... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted September 17, 2006 Author Report Share Posted September 17, 2006 ...Viktgräns? Så seriös i min definition är jag inte, men vafan - när du får träningsvärk eller känner att kroppen har fått arbeta lite. 15-20kg vid 6-7km/h i ett par mil kanske... ... Många människor kan få träningsvärk, eller känna att kroppen fått arbeta lite, utan vikter. Så definitionsmässigt skulle det ju också vara träning. Eller hur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 19, 2006 Report Share Posted September 19, 2006 Ok, du var bara otydlig alltså. EDIT: Om jag förstår dig rätt - om inte vikter används så är det inte ett träningspass? Vilken är gränsen på vikten för att du ska kalla det ett träningspass? Otydlig, jag? Nej, jag tycker inte det. Då är det bara lite promenad - även om det är ett par mil. Viktgräns? Så seriös i min definition är jag inte, men vafan - när du får träningsvärk eller känner att kroppen har fått arbeta lite. 15-20kg vid 6-7km/h i ett par mil kanske... Vad kör ni med för stavar då föresten? Själv har jag ett par Komperdell Airshock Carbon. Tredelade i kolfiber med lätt fjäderdämpning, viktar in på 195gr... När du ändå är så viktinriktad.. du har inga planer på att använda armeringsjärn istället för fjolliga kolfiberstavar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2006 Report Share Posted September 19, 2006 När du ändå är så viktinriktad.. du har inga planer på att använda armeringsjärn istället för fjolliga kolfiberstavar? Fältmässigt om inte annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.