Jump to content

Tips och råd till de som är kvar hemma?


pappa6116

Recommended Posts

Hej Åsa!

 

Det där med oron har varit helt ok, min sambo kom hem från afghanistan nu och det har fungerat jätte bra. Ibland kan jag väl tycka att media förstorar upp en del saker men visst har det blivit mer oroligt och jag är glad för att han inte var med i den missionen som åkte ner nu! Det har varit relativt lugnt under den perioden han var nere.

 

Jag trodde också att jag skulle vara jätte orolig men det har jag "bara" blivit om han inte hört av sig på ett tag och om det hänt något särskilt i hans område. Det beror ju också på vad din kille får för befattning hur mycket han är utanför campen osv.

 

Man lär sig att leva med det, snabbt, och man får försöka att inte oroa sig för mycket, händer det något så får man ta det då. Det kan lika gärna hända DIG något här hemma. Det har min sambo gått och oroat sig för där nere om mig! :lol:

 

Men nu är han snart hemma igen och det ska bli underbart!!!!! :mellow::unsure::wub:

 

Kram till er alla!

 

kristina

Link to comment
Share on other sites

Guest Maggan

Hej!

 

Min man åkte ner på sin första mission till afghanistan nu i början av april och det har väl inte varit annat än turbulent.

Självklart är man orolig men jag måste lita på min mans omdömme och att han vet vad han vet vad han gett sig in på.

Vi håller kontakt varje dag genom sms, mail eller telefon. Har tagit för vana att önska varandra godnatt varje kväll via sms.

Jag tror att det är viktigt att man försöker behålla "vardagen" så långt som möjligt och samtalen får handla mkt om det "vanliga" som händer här hemma - Anders min man berättar om sin dag på "jobbet" så mkt han nu kan berätta.

Jag försöker ta en dag i sänder och vara som vanligt, men det går väl inte förneka att det känns ensamt ibland.

 

Vad jag tycker är jobbigaste är väl alla andra som ringer mig så fort Afghanistan är uppe på tapeten, de ger en konstant påminnelse om att Anders inte är hemma och jag kan inte få konfrimerat från honom direkt att allt är ok.

Men kanske man får ta det, även andra i vår omgivning känner naturligtvis oro. Det leder ju till ett samtal som ger möjlighet att ventilera vad man känner. Sedan är väl detta ett mkt bra forum att ta del av varandras erfarenheter och ge stöd till varandra.

 

Hälsningar Maggan

 

Hej Kristina och alla andra!

 

och TACK för de orden! bara det att man får höra att det faktiskt finns andra som känner elelr har känt samma sak, gör ju att man inte tror att man är helt galen och överkänslig. Jag skulle tippa att det tar ca 2 år innan han kommer iväg också och jag kommer säkert att lära mig mer innan dess hur tankarna går i hans huvud.

 

Det värsta är väl att man tänker på att man framöver vill ha barn och jag vill inte gärna hamna ensam hemma med barn när han vill iväg på flera och nya missioner. men mycket ska väl hända innan dess :) Jag träffar ju en del av hans vänner, där flickvännerna får vara ganska förstående, och där det verkar vara kämpigt med många utlandstjänster. När det kommer till observatörstjänsterna är det ju också ett helt år, vilket känns extremt länge.

 

Något jag också vill ta upp här, är oron jag misstänker att jag kommer att känna. Att vara borta från varandra är ju en sak, men jag skulle vara extremt orolig, speciellt kanske om han åker till Afghanistan, där det verkar bli mer oroligt uppåt norra delen. Jag skulle ha ont i magen hela tiden tror jag över att inte veta om han är OK och att inget hänt honom. På så sätt skulle jag hellre vilja att han är borta ett år som observatör, där det kanske är lite mindre oroligt, beroende på var man åker såklart.

 

Hur handskas ni alla med denna oro....?

 

Kram Åsa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...