Jump to content

Försvarets Avslappningsband

Recommended Posts

Saxat från http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/stor...,869089,00.html

Mental träning i skolan

Klockan är strax efter åtta och dagens lektioner ska snart börja. Några tjejer i sexan jämför låtar i sina gröna och ljusrosa Ipodar.

En par lektioner senare är det mental träning. I nära tjugo minuter sitter eleverna tysta och koncentrerade medan försvarets avslappningsband spelas i den bärbara stereon.

– Det här bandet lyssnar stridspiloterna på varje dag, säger mentorn Monika Neuman.

:lala::D:blink:

Någon som vet om "bandet" är humbug eller något verktyg som Flygvapnet's Piloter faktiskt använder?

(enda jag känner till är psykologisk krigsföring á "Anna Book's Melodifestivals låt "ABC) :navy:

Och sen vad/hur alltså hur lämpligt är det att använda ett sådant hjälpmedel på 6'e klassare??? :eeh:

Mannen bakom det hela; Folke P Sandahl är hur bra som helst.

PBT fungerar om än med viss övning innan effekten nås.

Konceptet togs fram för flygare som fått svårigheter att nå kraven på reaktion, koncentration och simultankapacitet och sånt. Efter ett kort tag med PBT så uppfyllde de flesta kraven, återigen.

/K

Om det är bandet som har med PBT (psykisk beredskapsträning) att göra så har jag också blivit tvingad att lyssna på det. Det var som de avslappningsband man fick lyssna på i grundskolan.

Avslappningsband i grundskolan?

eh, va?

PBT funkar på mig.

Såpass bra att jag höll på att ramla av stolen.

Faktiskt såpass bra att jag knappt vågar köra den ensam. (löjligt, jag vet det.)

Har visserligen aldrig slutfört hela sessionen, se ovan för anledning.¨

Enligt en skröna hette Folke P Sandahl något annat från början och var en riktig machorambotyp innan han sadlade om och började med psykologi mm.

Han var(är?) hövding för försvarets psyk-anstalt eller vad det heter.

PBT funkar jättebra.

Har med hjälp av tekniken mentalt programerat in ett önskat beteende som sedan har "utlösts" i en stresssituation utan att jag har behövt "beordra" det, dvs. det undermedvetna har känt igen situationen och fått kroppen att reagera på önskat sätt. Det var förs efteråt som jag insåg att så skett. Mäktigt redskap.

Jag har den som CD

Edited by heiho

Om det är bandet som har med PBT (psykisk beredskapsträning) att göra så har jag också blivit tvingad att lyssna på det. Det var som de avslappningsband man fick lyssna på i grundskolan.

Avslappningsband i grundskolan?

eh, va?

Det fanns en tid - en avlägsen tid då ungdomar fick pubeshår före mobiltelefon - då lärare bestämde vad ungar lyssnade på under lektionstid... ;)

Tusan vad tufft. När jag läste detta kom jag och tänka på ett program jag såg på SVT för ett par år sedan. Som handlade om ljudtortyr och vi tittare fick provlyssna. Det var något band försvaret tydligen använde sig utav. Någon som vet mer om detta? Tyckte det lät bra faktiskt (gillar elektronisk musik).

Nacka är en kass kommun förövrigt.

Tusan vad tufft. När jag läste detta kom jag och tänka på ett program jag såg på SVT för ett par år sedan. Som handlade om ljudtortyr och vi tittare fick provlyssna. Det var något band försvaret tydligen använde sig utav. Någon som vet mer om detta? Tyckte det lät bra faktiskt (gillar elektronisk musik).

Nacka är en kass kommun förövrigt.

...och ingenting av det här har med tråden att göra.

Varför skriver du det då här?

Tillbaks till ämnet.

/BG

Ni som begriper det här; vad är det bandet gör som är så bra? Har lyssnat på sådana band både i grundskolan och under UGL-kursen och iallafall under den senare blev jag bara irriterad och otålig på rösten som läste anvisningarna. Så uppenbarligen har jag missförstått det hela för så skulle det väl inte vara...

Vad är det som händer/förväntas hända i huvudet egentligen när man lyssnar på sådant band och på vilket sätt kan vi som inte är piloter eller sjätteklassare dra nytta av det?

Någon av er som lyssnat på denna "kasett" eller motsvarande, kan ni förklara lite snabbt vad som hörs? Jag undrar, är det olika övningar, hur går dessa till, lugn musik tillsammans med "koncentrerade muskelrörelser" eller?

/Zacke

Det börjar med avslappningsövningar som efterhand fördjupas. när detta behärskas och man snabbt kan komma ner i varv och bli av med stress.

Därefter kommer en typ av fördjupad meditation och en inledning och avslutning på psykisk träning.

Googla "pbt + sandahl" och läs mera

Tillbaks till ämnet.

/BG

Eftersom jag är busig.

Tycker det är slöseri på bitar att skapa en helt ny tråd för det ändamålet. Så det blev en liten inflik istället. Kan du leva med det eller rasar hela din värld samman?

Tillbaks till ämnet.

/BG

Eftersom jag är busig.

Tycker det är slöseri på bitar att skapa en helt ny tråd för det ändamålet. Så det blev en liten inflik istället. Kan du leva med det eller rasar hela din värld samman?

Det är slöseri med en i övrigt seriös tråd att hålla på och "busa" med skräp i den.

Jag rekommenderar dig att tänka efter vad du skriver var och hur du skriver det i fortsättningen...och till vem du skriver. Jag kan leva utan den här tråden, och min värld kommer inte på något sätt rasa samman av att du försvinner från det här forumet, vilket jag kan ordna om du tänkt fortsätta svara på det viset. Det jag tänker på är övriga medlemmar som inte ska behöva få sina trådar sönderkladdade av onödiga inlägg av varken dig eller någon annan som ska "busa".

Vill du ha någonting mer förklarat så tar vi det via PM.

/BlåGul

Den PBT vi utsattes för under VPL var bara ett stressmoment. Vi blev tvugna att gå upp tidigare för att hinna med denna övning mellan städning och frukost. Resultatet blev att det blev ett orosmoment.

Jag har för mig jag lyckades få befälen att styra om denna PBT till att ha den efter tjänstens slut. Efter ett tag rann det ut i sanden helt och hållet. Kan inte påstå det gjorde spec mycket nytta för min del i alla fall.

Det är slöseri med en i övrigt seriös tråd att hålla på och "busa" med skräp i den.

Jag rekommenderar dig att tänka efter vad du skriver var och hur du skriver det i fortsättningen...och till vem du skriver. Jag kan leva utan den här tråden, och min värld kommer inte på något sätt rasa samman av att du försvinner från det här forumet, vilket jag kan ordna om du tänkt fortsätta svara på det viset. Det jag tänker på är övriga medlemmar som inte ska behöva få sina trådar sönderkladdade av onödiga inlägg av varken dig eller någon annan som ska "busa".

/BlåGul

Du förstod inte vad jag menar med att vara busig. Jag tror de flesta uppfattar det som sarkasm. Varför skulle jag vilja någon illa? Varför skulle inte jag tänka mig för? Du tycker inte jag har gjort det? Är det för att jag inte fungerar lika bra som dig och kommit till insikt om precis hur allting ska vara? Jag undrade om två dessa saker har något samband, helt enkelt. Som om någon vill svara på min fråga så är det fritt fram. Hade jag startat en ny tråd du tror inte någon annan hade gnällt om det då också? Hur man än vänder har man skinkan bak.

Det som förstoppar och spårar ur trådar är snarare detta.

Ett enskilt meddelande kommer landa på ditt bord. Så får du uttrycka dig precis som du vill.

/BlåGul

Du förstod inte vad jag menar med att vara busig. Jag tror de flesta uppfattar det som sarkasm. Varför skulle jag vilja någon illa? Varför skulle inte jag tänka mig för? Du tycker inte jag har gjort det? Är det för att jag inte fungerar lika bra som dig och kommit till insikt om precis hur allting ska vara? Jag undrade om två dessa saker har något samband, helt enkelt. Som om någon vill svara på min fråga så är det fritt fram. Hade jag startat en ny tråd du tror inte någon annan hade gnällt om det då också? Hur man än vänder har man skinkan bak.

Det som förstoppar och spårar ur trådar är snarare detta.

Ett enskilt meddelande kommer landa på ditt bord. Så får du uttrycka dig precis som du vill.

Nu ska vi se här.

Eftersom du fortsätter kladda omkring på forumet och skrev en enda fånig rad i PM så svarar jag här. För sista gången.

Ta en titt på den här bilden.

opfl.gif

Den betyder att jag tillhör gruppen som styr och ställer på det här forumet. Det betyder dock inte att jag ständigt har rätt, eller att jag ständigt talar som blågul och moderator. Jag är för det mesta här som medlem på forumet. MEN! När jag skriver under med /BG, /BlåGul eller liknande... då jävlar KRÄVER jag att man tar åt sig av vad jag skriver, och respekterar det utan att fortsätta fåna sig som du gjort i den här tråden.

Du kan ju fundera själv på om avslappningsband har någonting överhuvudtaget att göra med ljudtortyr, eller Nacka kommun. Svaret kommer du inte att skriva i den här tråden.

Grattis till din första vaning, passa på att läsa våra Regler om du missat dem tidigare.

Eftersom jag inte fick något svar på det meddelande jag skickade.

Kan dra upp logiken, hur jag tänker. Om en psykolog gör ett avslappningsband, borde även denna veta vad som är minst avslappnande dvs stress. Jag skulle vilja veta hur det med avslappnadet fungerar och även veta om denne psykolog har något i görningen även i frambringandet av disharmoni genom ljud.

Ing jag vet inte hur du är funtad och vet inte heller var du drar dina binära svartvita gränsdragningar. Har inte heller fått reda på detta inför framtiden. Nu vet jag inte vad som gör att du flyger på mig igen, förutom de flyktigt utstakade reglerna. Jag ser ej heller under vilken paragraf min fråga skulle falla under.

Om trådskaparen känner att jag varit jobbigt på något sätt är jag ledsen för det. Jag är lika nyfiken på detta som denne.

Ändring: stavfel

Edited by hårdkår

Ja du "hårdkår", din lycka är nog gjord om du hade som mål med ditt medlemskap på forumet var att framstå som fullständigt obstinat.

Ett tips från coachen inför din kommande GU är att du kommer att uppleva den militära tillvaron som olidlig om du inte anammar en något mer ödmjuk attityd.

Och anledningen till att Ing "hoppar på dig" är att jag anmälde ditt inledande inlägg till de som ansvarar för forumet.

Sir Vival målet med mitt medlemskap är väl som många andras att lära sig mer om sin tjänst och hjälpa andra som har frågor. GU var inga större svårigheter, skönt att ha det gjort. Bra att du vågar träda fram i alla fall...

Jag vet mycket väl att jag är mycket oslipad, högst omjäkig och att många har svårt att hänga med i abtraktion och att se samband. Speciellt oteoretiska och materialistiska människor.

Finns det någon vägledning om vilken gaffel man ska äta med här först, så läser jag den gärna. :Malaj:

• Forumsledning

Nu räcker det!

Du äter med den gaffel som passar forumet. Att inte bry sig om en tillsägelse från forumets blågul är fel 'gaffel'.

Inte ett ord till i tråden om något annat än om det alla andra pratar om. Vill du argumentera våra beslut gör det via PM direkt istället så slipper vi sudla ner tråden ännu mer.

Ditt PM BÖR nästa gång innehålla lite mer nästa gång och inte "vad vill du nu då?" om du är intresserad av att få oss att lyssna till dig.

Nu är detta sista inlägget rörande din "busighet". Allt annat raderas direkt, och vi kommer städa upp de andra offtopic-inläggen väldigt snart.

/ Kimster

BlåGul

Jag har mycket positiv erfarenhet av PBT:s avslappningsdel.

Vi hade en framsynt kompanichef som tryckte hårt på nyttan av PBT för båtchefer. På varje teoretiskt navigationspass avsattes tid för att köra en avslappningsövning. Efter några gånger upplevde de flesta i plutonen det som mycket positivt. De som ville fick egna kopior gratis av Komp C.

Jag tror att det var i alla fall 10-15 stycken av oss som använde bandet under hela GU:n. Perfekt i en båtchefs annars stressade och sömnfria tillvaro att med hjälp av PBT kunna snabbt slappna av och åstadkomma värdefull mikrosömn. Men det kom gliringar från manskap och ännu inte frälsta YO/RO, som tyckte att det var lite väl mycket new age och "kärringfasoner" för karska amfibiesoldater. :Malaj:

En mycket viktig del framgången för detta i vår pluton tror jag var att det faktiskt avsattes "riktig" tjänstetid för övningarna. Att ge ut band och låta dageleven sköta övningen på fritid eller "gråtid" tror jag förstör motivationen och acceptansen.

• 1 month later...

Beställningsinformation finns på; http://www.fpsandahl.com/best.html.

Efter mycket velande har jag nu kommit till skott och beställt ett ex.
Kontaktuppgifterna för Försvarets Bok- och blankettförråd som anges på Sandahls hemsida är gamla.

Försvarets bok- och blankettförråd, FBF

Funktionsbrevlåda: FMV[email protected]
Telefon: 0589 100 62, telefontid Måndag till Fredag 07.00 - 16.00

Edited by henke
Uppdaterat adress till FBF

• 2 weeks later...