111 SSK BAT Posted August 9, 2006 Report Share Posted August 9, 2006 Finns det något program eller manuell väg att städa ur registret i syfte att få en så snabb dator som möjligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle P Posted August 9, 2006 Report Share Posted August 9, 2006 Testa CCleaner! /Olle Link to comment Share on other sites More sharing options...
SG OLSSON Posted August 9, 2006 Report Share Posted August 9, 2006 start, kör, regedit. Dock bör du veta vad du gör. I registret finns det (nästan) inga ångermöjligheter och det går att totalkvadda en xp på 5 sec blankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted August 9, 2006 Forumsledning Report Share Posted August 9, 2006 start, kör, regedit. Dock bör du veta vad du gör. I registret finns det (nästan) inga ångermöjligheter och det går att totalkvadda en xp på 5 sec blankt ...och det är inte ens svårt.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle P Posted August 10, 2006 Report Share Posted August 10, 2006 Regedit är i praktiken oanvändbart till annat än att göra små justeringar i registret. När man skall rensa bort de tusentals onödiga nycklar som finns i registret efter några års användning duger det inte att manuellt leta och verifiera en och en. I stället använder man lämpligen något av alla de program som finns tillgängliga för uppgiften. /Olle Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted August 10, 2006 Report Share Posted August 10, 2006 När jag läste rubriken så trodde jag att du skulle städa ut XP helt och hållet, vända dig bort från den mörka sidan och byta till Linux eller OS X :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 10, 2006 Report Share Posted August 10, 2006 ...med tanke på hur många som gav mig råd när jag hade installationsproblem med linux så.... kanske inte superbästa tipset Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 ...med tanke på hur många som gav mig råd när jag hade installationsproblem med linux så.... kanske inte superbästa tipset Du kanske inte skulle ha valt en av de mer obskyra distributionerna. Att dessutom försöka köra AFS på den... (känner mig en smula skyldig till ett och annat av de 'goda' råden som nämndes ovan.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Finns det då något registerstädprog för dummies som är gratis, virusfritt och ofarligt att använda och dessutom gör någon praktisk och märkbar nytta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Finns det då något registerstädprog för dummies som är gratis, virusfritt och ofarligt att använda och dessutom gör någon praktisk och märkbar nytta? Testa CCleaner! /Olle Läs högre upp i tråden... Klippt från CCleaner Review på softpedia.com: The Good As I said before, it’s clean, it does a great job at cleaning and because it’s not intrusive, it’s one of the few must-have programs people should have on their computers. The interface is simple and easy to understand, it backs up your registry before making any permanent changes and it’s simple (simple = better). Get it before they start charging. The Bad It might not have the greatest registry cleaner (Registry Mechanic has a much better one). It also lacks some features other popular cleaners have. Other than that, it’s swell. The Truth Get it before it’s gone, that’s all I have to say. I’m only repeating myself when I say that it’s good and effective and free. There’s no good reason why you shouldn’t have this quick cleaner on your machine. Alright meow, what are you waiting for? Go get it, go run it, go enjoy it. I guess it is a “computer cleaning miracle product.” Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Finns det då något registerstädprog för dummies som är gratis, virusfritt och ofarligt att använda och dessutom gör någon praktisk och märkbar nytta? Testa CCleaner! /Olle Läs högre upp i tråden... Tack, fick av någon anledning för mig att det inte var gratis. Laddar ner... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Ger detta (CCleaner) någon (påtagligt) märkbar förbättring i prestanda om man har en dator som körts utan formatering i ca två år? Tar man några direkta risker vid användandet? Frågorna är kanske triviala men jag har inte använt liknande program tidigare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goon Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Ger detta (CCleaner) någon (påtagligt) märkbar förbättring i prestanda om man har en dator som körts utan formatering i ca två år? Ja, det tycker jag (men det kanske är psykologiskt ). Du har väl defragmenterat hårdisken ibland under dessa 2 år va? Det hjälper ju en hel del också. Tar man några direkta risker vid användandet? Ja, men eftersom CCleaner automatiskt tar backup åt dig kan du återställa datorn till det skick den var i innan om det skulle fucka sig (i alla fall i teorin ). Vill du ha både livrem och hängslen kan du ju gå in i regedit och (manuellt) exportera hela registret till en fil innan du börjar. Frågorna är kanske triviala men jag har inte använt liknande program tidigare... Jag har använt ett flertal, och CCleaner är ett bra, lättanvänt program som inte (iallafall inte än) har "förstört" något på min dator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lerede Posted August 12, 2006 Report Share Posted August 12, 2006 Ja, det tycker jag (men det kanske är psykologiskt ). Du har väl defragmenterat hårdisken ibland under dessa 2 år va? Det hjälper ju en hel del också. Jodå, men defragmentering tycker jag har ytterst marginell påverkan. Ja, men eftersom CCleaner automatiskt tar backup åt dig kan du återställa datorn till det skick den var i innan om det skulle fucka sig (i alla fall i teorin ). Vill du ha både livrem och hängslen kan du ju gå in i regedit och (manuellt) exportera hela registret till en fil innan du börjar.Jo, det hjälper ju mycket att ha backup om datorn inte startar sen Jaja, vad vore livet utan risker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted August 13, 2006 Report Share Posted August 13, 2006 Jag skulle snarare rekommendera: formattera, installera ifrån grunden. Att hålla på och fippla med register-rensare och liknande är en halv-bra lösning som inte funkar i längden. Ta hellre och installera om operativsystemet 1-2 gånger om året. Inget rensar så bra som det. Och gör i så fall en riktig ominstallation... d.v.s. formatera först helrle än att installera rakt på det gamla. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 13, 2006 Report Share Posted August 13, 2006 ...med tanke på hur många som gav mig råd när jag hade installationsproblem med linux så.... kanske inte superbästa tipset Du kanske inte skulle ha valt en av de mer obskyra distributionerna. Att dessutom försöka köra AFS på den... (känner mig en smula skyldig till ett och annat av de 'goda' råden som nämndes ovan.) Njaa, du försökte ju... Det jag menade var att ingen visste hur man skulle göa. Vad jag har sett är alla distar lika obskyra Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 Jag skulle snarare rekommendera: formattera, installera ifrån grunden. Att hålla på och fippla med register-rensare och liknande är en halv-bra lösning som inte funkar i längden. Ta hellre och installera om operativsystemet 1-2 gånger om året. Inget rensar så bra som det. Och gör i så fall en riktig ominstallation... d.v.s. formatera först helrle än att installera rakt på det gamla. Det verkar ju vara stabilt som attsingen. Är det verkligen meningen att systemet ska vara beroende av en databasblobba som är så geheimlich att man inte kan ändra/laga den själv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 Nej, man kan ändra själv, men det är jobbigt, på allvar. Att saker skiter sig med grejer som skall vara rejält oskitbara säger jag bara, Macintosch duvetvilkenjagmenar ;) (f.ö. var jag på väg att installera om ett annat os efter att jag bytte grafikkort och saker rasade ihop. Jag visste inte var jag skulle ändra och... tja det gick ju inte att surfa på datorn eftersom grafiken var trasig) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 ehm.. hur kan en automatisk cleaner veta vad den ska ta bort? Finns massor med crap på min dator men jag använder ju hälften iaf.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 Programmet letar till exempel efter registerposter som inte längre används av något program, som bara ligger och skräpar och kan ställa till oreda längre fram. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olle P Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 ehm.. hur kan en automatisk cleaner veta vad den ska ta bort?Den kollar vilka filer/kataloger som korrelerar till registernycklarna.Ofta lämnas nycklarna kvar när man avinstallerar ett program, och då saknas referensen => Skräpnyckel som kan raderas. Gäller även för genvägar och annat. /Olle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.