Jump to content

Pistol som komplement till AK-5

Guest Predator

Recommended Posts

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De enda som använder pistol i försvaret är vaktpersonal, fältpräster, flygvapnets piloter (Pist m/88B) samt officerare i utlandsstyrkan.

Är osäker på hur det ser ut i flottan.

Jag vet inte om vagnsbesättningarna i utlandsstyrkan fått pistol men vi hade det inte i Bosnien trots att vi begärde det.

Det var mycket bättre att ge pistol till en massa stabssnubbar som fått en officersgrad på grund av sin befattning, typ postmaster och annat löst folk.

Sen att dom var precis livsfarliga med pistol i näven det spelar ingen roll. :)

The Swede

The Swede.. hur motiverade ni er förfrågan/krav på pistol till vagnsbesättning? Hur/när/var skulle en sådan situation kunnat uppstå att behovet på pistol skulle kommit fram o inte personlig AK5:a eller skyttegruppens eldkraft räckt till?  

Predator: Ang. marinen så ska tydligen bassäk enligt en av forumbesökarna använda sig av Glock, i varje grupp alltså. Som tydligen ska vara "bra" vid genomsök av båt o.s.v. Men det rör sig nog snarare då om en enskild pluton vars befäl tjatat som fan på någon som släppt ifrån sig ett par st och inte hela organisationen.

Personligen misstänker jag att det mer är fråga om prestige och "se vad vi har" snarare än praktiskt värde dock.

LD.

Som skytt i en pbv302 har du din AK5 fastspänd i en hållare i vapenhuven.

Hållaren sitter bakom kanonen vilket innebär att om du måste göra avsittning för att t.ex. kolla ett band eller leda vagnen vid en trång passage är det krångligt att trixa ut ditt vapen.

Om du som skytt hade haft en pistol hade du kunnat hoppa ur direkt och ändå varit beväpnad.

The Swede

Om man vid fredsskapande insatser befinner sig i bebyggelse och folk kommer för nära vagnen (eller börjar klättra på den)saknas möjlighet att bekämpa dessa på något vettigt sätt för vagnchef eller skytt utan pistol.

Det finns döda vinklar för personalen i skytteluckorna, och där vagnens tyngre beväpning är obrukbar. Att för t ex vagnchef eller skytt börja baxa upp Ak:n tar bra nog med tid. När du sedan hänger ut bössan över fordonets kant för att rensa är det inte allt för svårt att t o m rycka av dig bössan.

Det var på tiden;-).

Dags att utrusta förare och skyttar också då...

För att anknyta till tidigare inlägg ser jag inte vad det skulle vara för prestige i att bära pistol. Inom polisen är förhållandet det omvända. Där är det "lite extra" att bära tvåhandsvapen för vissa.

Såväl pistol som Kpist eller Ak är arbetsredskap. Vart och ett avsett för sin uppgift. Pistol är ett synnerligen lämpligt vapen upp till 10m och är således alldeles ypperligt för närskydd av stridsfordon. Behovet av automatkarbiner är dock normalt sett inget alls för besättningen såvida inte vagnen blir utslagen långt bakom fiendens linjer.

Unicorn.

Jag pratar alltså om internationell tjänst.

Vagncheferna har varit pistolbeväpnade ända sedan BA01.

Vad gäller prestige så är det väl rätt förklarligt varför det är så.

Inom försvaret har alla AK men väldigt få har pistol.

Innom polisen har alla pistol men väldigt få har k-pist.

The Swede

Tjänstgjorde som HMG-skytt parallellt med Haegg under 01:an. Innan jag bytte tjänst efter jul hade endast Yoff-vagnchefer Pist88. Jag vet att det kom fler pickor sedan, men trodde de endast hamnade hos vaktchef på V/E. Jag kan dock mycket väl ha fel i minnet.

Norrmännen på "Blue Factory" hade en rätt bra kompromiss med en vapenpool, där de som skulle ut med strf kunde plocka på sig extra pistol vid behov.

Deras MP5:a är dessutom ett synnerligen trevligt och lättanvänt vapen lämpligt för internationell tjänst (då man ju allt som oftast får lösa uppgifter i bebyggelse).

När jag var nere på KS i förra sommaren så var det yoff

som hade glock,

Vagnschefen på echo vagnnarna fick klara sig med ak

Men i vissa fall som hussök gick det att låna pistoler av stabs folk

Är nog lika dant nu som förr att man ska ha stjärna för att ha pistol tyvärr även om man får graden genom tjänsten

men sen kan man ju diskutera om det är bättre att sätta en Ak i handen på dem

• 6 months later...

BasSäks PBS hade bl.a Glock under en jaktövning vi hade mot dem. Vår pluton (MPJ) kände oss som hemvärnsgubbar à la 1800-tal jämfört med dem i utrustningshänseende. Vårt stridsbälte mot deras RIKTIGT feta stridsväst (som jag tror att de hade enbart under den övningen), våra Ra180 mot deras mobiltelefonstora komradios, Vårt "Blå-band frystorkade" käk kontra deras "Häll i vatten i påsen så e d klart!", deras Pistol88, m.m, m.m..

Show off?

Nu när tråden kommit upp till ytan igen så får jag nog tänka om lite angående vagnchefernas eventuella pistolbeväpning i utlandsstyrkan.

Jag vill minnas att alla tre vagncheferna på min pluton BA01 hade pistol men det kan bero på att dom var yrkesofficerare allihop.

På BA03 kommer jag inte ihåg om pbv-gruppchefen hade pistol, han var reservofficer.

I övrigt kvarstår mina argument för att vagnsbesättningar borde ha pistol. :rolleyes:

The Swede

The Swede --> Jag håller absolut med om att det är bra med pistol när man kör vagn men samtidigt så är ak:n såklart oslagbar när det skorpar till sig ordentligt... så både och givetvis och så var det ju det där med kort kolv igen...

Jag vill minnas att alla tre vagncheferna på min pluton BA01 hade pistol men det kan bero på att dom var yrkesofficerare allihop.

På BA03 kommer jag inte ihåg om pbv-gruppchefen hade pistol, han var reservofficer.

Håller med om att det finns en del tjänster som skulle behöva 88 i Int tjänst

När jag var nere (uner SFOR Tiden) var de enda VPL med Pistol MP poch Bataljonchef driver.

Annars var det Ak som gällde.

Självklart passade de som kunde behövde låna att göra det. Ofta av VB på som var låst inne på campen :blink:

Likadant såg man till att alla hade rätt atyt använda den inom i alla fall batstaben.

apropå detta me glocken/pist 88: utbildas alla vpl på den? om inte, vilka utbildas på d isf?

Dom flesta som ligger inne som PB och KB brukar få utbildning på en massa vapen även jägare kan jag tro jag har för mig att tolkarn har 88:an (hmm är inte det en glass) :huh:

Lite OT: Jag var på konsum och handlade min dagliga Jolt här för ett par månader sedan. Då kom det fram en kille och pekade på min glock som jag bar i hölstret. (inte direkt ovanligt att det händer..) Stolt sade han: Att han hade haft en sån där.. En glock 88 under värnplikten.. Jag bara log och skrattade lite..

Känns som om han hade fått det lite om bakfoten..

Edited by Jonte11

Om du visste vad för farliga typer man kan träffa på Konsum på östermalm. Farliga pensionärer med käppar och attityd. De slår ned en utan att blinka.. Sedan kör de över en med rullatorn..  :)

Ja eller Isgubbar :D

Om du visste vad för farliga typer man kan träffa på Konsum på östermalm. Farliga pensionärer med käppar och attityd. De slår ned en utan att blinka.. Sedan kör de över en med rullatorn..  :)

Crap, det blir låga ställningar nästa gång jag passerar... :D

apropå detta me glocken/pist 88: utbildas alla vpl på den? om inte, vilka utbildas på d isf?

Dom flesta som ligger inne som PB och KB brukar få utbildning på en massa vapen även jägare kan jag tro jag har för mig att tolkarn har 88:an (hmm är inte det en glass) :)

gött! då borde juh jag få utb på den + massa andra vapen!! :)

*e vapenfixerad* B)

jonte: varför går du omkring me en glock i hölster på stan? lr va du allvarlig? *förvirrad* e du officer lr nåt?.. fast får dom gå runt me vapen? polisen har juh inte glock? bara insatsstyrkan väl? :D

Edited by LimpFish

*e vapenfixerad*  B)

Kan ju rekommendera att du omformulerar det, om man talar om att man är fixerad brukar det inte uppskattas, vare sig civilt eller militärt.

Ett stort intresse kan vara mer lämpligt :)

Jag är säker på att insatsstyrkan inte har Glock, utan Sig, av en och an annan modell.