Jump to content

Undertexter till DVD-film - hur göra ?

Gator

Recommended Posts

Mors!

Har tack vare en vänlig forums-medlem mottagit ett stort antal avsnitt av en favorit-serie. Utan undertexter dessvärre. Har hittat undertexter till samtliga avsnitt (joy!), men hur får jag ihop dessa filer ?

Undertexterna är i .rar-format och serie-avsnitten i .xvid-format. Använder en spelare som heter VLC Media Player.

Stort tack för all tänkbar support! :uzi

:bash:

Sen ska det bara vara att klicka i "subtitle options" i öppnadialogen, klicka på settings bredvid och browsa fram din subtitlefil.

Med all respekt för er kunskap, men uttrycket "sen ska det bara vara att..." ger mig rysningar i dessa sammanhang. :)

Var hittar jag denna "Öppnadialog" ? :D:rodna:

0:)

Med all respekt för er kunskap, men uttrycket "sen ska det bara vara att..." ger mig rysningar i dessa sammanhang. :)

Var hittar jag denna "Öppnadialog" ? :D:rodna:

Vet precis vad du pratar om...

*1 Viktigt är att subtitel-filen har exakt samma namn som filmfilen, förutom filändelsen och att den ligger i samma mapp.

*2 Starta filmen med VLC.

*3 Gå in under Video, välj Subtitle därefter Track 1 eller motsvarande. Spelar du en DVD-film kommer här finnas en mängd olika tracks, ett för varje språk.

Funkar för mig.

@cf112

Tackar allra ödmjukast! Kampen går vidare... :D

EDIT: ok, video-filen heter: the.shield.301-med.avi och undertext-filen heter The Shield [3x01] - Playing Tight - MEDiEVAL -.srt

Kan jag byta namn på undertext-filen hursomhelst ? Eller finns det risk att den inte fungerar då ? Jag har alltså kommit så långt att jag har ändrat namnet på undertext-filen, och jag kan välja undertextspår i VLC-spelaren.

Med all respekt för er kunskap, men uttrycket "sen ska det bara vara att..." ger mig rysningar i dessa sammanhang. :/

Var hittar jag denna "Öppnadialog" ? :baskerPa::Malaj:

:D

File-menyn -> Open File ;)

Och så en detaljerad beskrivning:

Tag open file enligt ovan, i arkiv-tabben, tryck på [browse] sen hitta din filmfil. Sen kryssa för "[ ]subtitle options" och trycka på [settings]. I den rutan, trycka på [browse] till höger om "Subtitles File" igen och hitta fram din .srt-fil.

"Nu ska det bara vara att" trycka på play, så jag gör iaf och det funkar för mig. ;)

(med reservation för annorlunda språkinställningar och andra versioner av vlc)

Så får jag gratulera till en bra smak i tvserieväg ^^

Tror att samma namn etc gäller om du ska spela upp en dvdskiva med vlc, jag har inte behövt ha det så för att visa subtitles med vlc till vanliga avi's etc.

Mission accomplished! Det enda som behövdes var att byta mediespelare... :D All hail the BSplayer!

Skämt åsido, tack för alla tips! :worthy: Med BSplayer dock startade undertexterna direkt, inga inställningar att ändra, perfek synk etc.

Now let´s watch Mackey roll... :clap:

:ph34r:

eller kör med windows media player..googla gordian knot installera alla codec se till att filmen och suben heter exakt lika ( ctrl c, ctrl v.. obs.avi och .srt eller .sub eller vilket format subben ligger i ) och njut!!!

Edit: se till att ställa in windows så att den visar fil ändelser EX. .avi .exe. .srt .txt osv

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...