Jump to content

Hearts & Minds, eller inte alls...

Recommended Posts

Jag kan inte låta bli att dra paralleller mellan andan i sången "Hadji Girl" och rättegången om våldtäkt och mord på en 14 årig irakisk flicka och mord på hennes föräldrar och femåriga syster.

Här är en artikel om "Hadji Girl"

http://www.prwatch.org/node/4887

Nej, jag har inte kollat om/vad källan har för agend, däremot upplever jag den som "ok".

Den belyser (halvvägs ner i texten eller så) ett problem med bristande insikt och förståelse för andra kulturer än den egna - eller rent av en ovilja att förstå...

Här är tre (snabb-googlade) länkar till reportage från tre olika amerikanska tidningar:

LA Times: "U.S. Soldiers Plotted Rape, Murder, Says Accused"

NY Times: "Iraq Rape-Murder Hearing Focuses on Role of Ex-G.I."

Washington Post: "Capital Charges Filed In Rape-Slaying Case"

Och här är en tidigare:

Washington Post: "Troops Facing Murder Probe"

OBS! Detta är inget inlägg med USA-bashing som syfte och inte heller menat att förringa den fara som soldater i oroshärdar runt om i världen utsätts för - jag vill bara rikta uppmärksamheten mot vad som känns som ett gigantiskt problem:

Att som soldat ha en bristande respekt för människoliv och bristande förmåga att sätta sig in i andra människors livssituation.

Avvägningen mellan en attityd man måste ha för lösandet av uppgiften och en humanistisk syn är en oerhört komplex frågeställning, men dock en av de viktigare att reflektera över om man inte per definition och automatik vill framså som "den store Satan".

Skillnaden mellan I dessa fall USA och andra länder är att USA i stort har ett ganska öppet system, jämför gärna med tex Ryssland och kriget i tjetjenien som sker i ett slutet samhälle med liten medial bevakning.

Men jag tror inte soldaterna handlar mycket olika under liknande situationer, vi hör bara inte talas om det lika mycket från andra ställen. Det hela är en produkt av att civila mer och mer hamnar mitt i krigen tror jag. Men inget av det som sker är något nytt i historieboken, det har hänt förut och kommer att hända igen på andra platser på jorden, även om vi inte läser om det i tidningarna.