Jump to content

Nazistledare gör värnplikt på P7

cf112

Recommended Posts

Från svt.se/sydnytt

En värnpliktig som förra veckan började sin befälsutbildning på P7 i Revingehed, är en känd nazistledare.

Han är uttagen som gruppbefäl och granatkastare. Sedan den värnpliktiges nazistsympatier avslöjades av tidningen Expo, har P7 militärens underrättelse- och säkerhetstjänst, MUST, inlett en utredning om mannen.

Efter utredningen bestäms om nazistledaren skiljs från utbildningen, omplaceras eller får fortsätta på P7.

- Det är stabschefen på P7 som fattar beslutet om den värnpliktiges framtid, säger Mats Norrman, stabspastor på Försvarshögkvarteret i Stockholm, till Sydnytt.

Sedan 2001 har försvarmakten en policy som tydligt slår fast att främlingsfientlighet inte toleras inom försvaret. Enligt grundlagen råder det dock åsiktsfrihet och yttrandefrihet i Sverige.

- Försvaret har en demokratisk grundsyn och det finns inte utrymme för rasistiska åsikter, säger Mats Norrman. Vi får naturligtvis väga åsiktfriheten mot vår policy och utreda vad den här mannen står för.

...

Sedan 2001 har försvarmakten en policy som tydligt slår fast att främlingsfientlighet inte toleras inom försvaret.

...

Vaddå? Så om fi kommer och vi inte vet vem det är, så får man inte vara fientlig mot honom? :uzi

EDIT: lite mer seriöst - det är bra om exempel statueras (alltså att han blir utslängd).

Jag vet ju inte hur det går till mönstra nuförtiden.

Det var lääääänge sedan jag själv befann mig där.

Men, om försvarsmakten helt sonika lade fram ett papper där det svart på vitt stod

vad fm står för i olika sakfrågor tex främlingsfientlighet etc.

Om den mönstrande inte accepterar detta är det bara att skaka tass och säga hej.

Om den mönstrande skriver på och det senare visar sig vara falskt så är det väl också då ganska enkelt att hänvisa till underskriften och likadant skaka tass och säga hej.

Kanske görs detta redan i dag?

Bara en tanke?

OT spränger min toalettstol varje gång jag gjort det lilla eller det stora.

Pluppen man drar i gick sönder en dag och en gammal sprint från en handgranat fick ersätta den.

Svårt ämne. Vi har som sagt åsiktsfrihet och en (åtminstone av lagen om Hets mot folkgrupp begränsad) yttrandefrihet.

Att kränka detta för vissa bara för att man själv inte gillar ideologin kan ju omöjligen vara rätt. Allting förutsätts såklart av att personen i fråga inte på ett rasistiskt vis hetsar mot någon. När det börjar handla om lagbrott kan man få stänga av personer, men givetvis inte p.g.a åsikter.

Å andra sidan är de ju fientligt inställda till Sverige av idag, och några nazistiska organisationer har ju uttalade hot om att störta demokratin och hela köret i landet. På det viset kan man ju också tvista lite i om huruvida de ska få anställas av staten de svurit att störta.

Sedan kanske det känns lite obehagligt när alla svenska nynazister har utbildning i att hantera vapen och militär utrustning samt taktik, när de samtidigt pratat om att "ta över landet med våld om så krävs", men jag tror inte värnplikten främjar det för dem.

Det kan ju också vara så att en person ändras under militärtjänstgöringen, och får lite sundare åsikter..

Så man ska samtidigt tänka sig för innan man stänger ute människor från delar av samhället. Kanske bara isolerar grupperna ännu mer.

Från svt.se/sydnytt

- Det är stabschefen på P7 som fattar beslutet om den värnpliktiges framtid, säger Mats Norrman, stabspastor på Försvarshögkvarteret i Stockholm, till Sydnytt.

Först log jag lite åt tanken att det var just stabspastorn som kommenterade ärendet. Den ende som svarar i telefonen på semestern kanske... Men sedan tänkte jag efter lite och insåg men egen bristande kunskap kring vad en dylik verkligen gör. Förvisso torde han vara expert kring diverse etiska dilemman, och jag antar att han har ett finger med i personalhanteringsfrågor. Således är det faktiskt jäkligt bra att den stackars stabschefen på P7 har denna typ av kompetens över sig i org.

Att man förändras under värnplikten kanske man inte ska utgå ifrån, vad händer om han inte hoppar av sin organisation. Då står vi där med en nazist som staten betalat utbildningen för, jippie.

Eller ska man utbilda honom och hoppas att han är en sådan där som egentligen bara tycker att alla negrer, judar och homosexuella ska utrotas från Sverige, bor dom där dom hör hemma är det ju lungt.

(NSF stöder t.e.x aktivt palestinernas sak, medan dom gärna "knackar" araber här hemma)

Nu minns jag inte exakt vilken organisation han var med i, men jag minns att jag höjde på ögonbrynen när jag läste det här, det är liksom inte NSF, ND, eller LW han är med i. Utan det är en aningens mer "fysisk" del utav våra svenska nazism.

Så ska man verkligen chansa på att han under 11 månader ska ta avstånd från sina vänner, antagligen hela sitt kontaktnät, som alla säkert desutom ser upp till honom som om han vore en gud just nu.

Sedan är min åsikt att vi borde ha ungefär samma lagar som Tyskland har vad gäller nazism och dess medlemmar.

Att man förändras under värnplikten kanske man inte ska utgå ifrån, vad händer om han inte hoppar av sin organisation. Då står vi där med en nazist som staten betalat utbildningen för, jippie.

Eller ska man utbilda honom och hoppas att han är en sådan där som egentligen bara tycker att alla negrer, judar och homosexuella ska utrotas från Sverige, bor dom där dom hör hemma är det ju lungt.

(NSF stöder t.e.x aktivt palestinernas sak, medan dom gärna "knackar" araber här hemma)

Nu minns jag inte exakt vilken organisation han var med i, men jag minns att jag höjde på ögonbrynen när jag läste det här, det är liksom inte NSF, ND, eller LW han är med i. Utan det är en aningens mer "fysisk" del utav våra svenska nazism.

Så ska man verkligen chansa på att han under 11 månader ska ta avstånd från sina vänner, antagligen hela sitt kontaktnät, som alla säkert desutom ser upp till honom som om han vore en gud just nu.

Sedan är min åsikt att vi borde ha ungefär samma lagar som Tyskland har vad gäller nazism och dess medlemmar.

Problemet är ju som påpekats ovan - vad är egentligen obekväma politiska åsikter, och vem ska avgöra vad som egentligen är för felaktigt?

Enligt tidningen Expo tillhör han "Svenska motståndsrörelsen".

Expo.se

Noterbart är att samma "Svenska motståndsrörelsen" har en tidning som heter Nationellt Motstånd vars omslag på nr 1 pryds av en soldat i M90 med AK4 i handen... :Malaj::D

Allt enligt samma källa, expo.se.

060806natmotstand200-11.jpg

Följer man länkarna hamnar man här: www[PUNKT]patriot[PUNKT]nu, som verkar vara hans organisations hemsida. Inga gulliga pojkar direkt.

Hoppas den här tomten har försvunnit tills jag kommer tillbaka efter semestern.

Edit: ändrat url så det inte får några gratislänkar av oss i sökmotorer. Intresserade får ändra lite manuellt för att kika på sida./Henke

Problemet är ju som påpekats ovan - vad är egentligen obekväma politiska åsikter, och vem ska avgöra vad som egentligen är för felaktigt?

Just vad gäller nazism så gjorde iaf de som stred mot nazisterna under VK2 ganska klart vad som var rätt och fel, bl.a i rättegångarna som följde kriget.

och om inte åsikter som (från Patriot.nu)

För mig är det fortfarande helt naturligt att Försvarsmaktens främsta uppgift ska vara att försvara Riket, och inte, som det tycks vara nu, ”försvara demokratin” och utöva åsiktsförbud
gör att man är olämplig så känns det på något sätt väldigt fel att bära uniformen...

...

och om inte åsikter som (från Patriot.nu)

För mig är det fortfarande helt naturligt att Försvarsmaktens främsta uppgift ska vara att försvara Riket, och inte, som det tycks vara nu, ”försvara demokratin” och utöva åsiktsförbud
gör att man är olämplig så känns det på något sätt väldigt fel att bära uniformen...

Och har man inte koll på hur sverige fungerar så åstakommer man uttalanden som dessa

... situationen blivit absurd nu när Försvaret helt och hållet tycks underordna sig doktrinerna och parollerna hos det rådande politiska systemet.

ja jisses

Just vad gäller nazism så gjorde iaf de som stred mot nazisterna under VK2 ganska klart vad som var rätt och fel, bl.a i rättegångarna som följde kriget.

Tja, och hade nazisterna vunnit så hade de klargjort vad som är rätt och fel. Det är ju oftast vinnaren som skriver historieböckerna. Jag tycker inte riktigt att världen är så svart/vit tyvärr.

Jag personligen tycker att vänstergrupperna i dagens samhälle är ett bra mycket större hot än eventuella smånassar - men jag anser ju ändå att de får ha de åsikterna, så länge de inte begår några brott. Det är ju alltid någon som måste bestämma vad som egentligen är felaktiga åsikter , om man ska stämpla åsikter som sådana, och det blir ju ganska subjektivt.

Följer man länkarna hamnar man här: www[PUNKT]patriot[PUNKT]nu, som verkar vara hans organisations hemsida. Inga gulliga pojkar direkt.

Jaha... Är man registrerad hos SÄPO nu när man kikat på patriot.nu?... :)

Tja, och hade nazisterna vunnit så hade de klargjort vad som är rätt och fel. Det är ju oftast vinnaren som skriver historieböckerna. Jag tycker inte riktigt att världen är så svart/vit tyvärr.

Jag personligen tycker att vänstergrupperna i dagens samhälle är ett bra mycket större hot än eventuella smånassar - men jag anser ju ändå att de får ha de åsikterna, så länge de inte begår några brott. Det är ju alltid någon som måste bestämma vad som egentligen är felaktiga åsikter , om man ska stämpla åsikter som sådana, och det blir ju ganska subjektivt.

Med risk för att BG ger mig ett nackskott.

Den stora fördelen med att nazisterna inte segrade i kriget var ju att vi slapp ett nazistiskt Europa, för du kan ju inte på allvar mena att den avnazifiering som de allierade startade efter kriget var fel?

Och om du anser att vänstern är farligare så får det nog stå för dig.

Om du vill kalla människor med antidemokratiska värderingar som desutom har tillgång till automatvapen för "små" så får det också stå för dig.

Enskillda individer på den extrema vänsterkanten utgör hot mot individer och vissa företag.

Nazistiska organisationer utgör hot mot inte bara individer, utan även andra organisationer och samhällsviktig infrastruktur, det är inte vänsteraktivister som sätter ut bomber vid transformatorstationer, det är inte vänsteraktivister som rånar banker och det är verkligen inte vänsteraktivister som skjuter poliser...

Nazism är mer än en åsikt och tror man att det är små vilseledda ungar som inte har något bättre för sig så tror man fel.

Med risk för att BG ger mig ett nackskott.

Den stora fördelen med att nazisterna inte segrade i kriget var ju att vi slapp ett nazistiskt Europa, för du kan ju inte på allvar mena att den avnazifiering som de allierade startade efter kriget var fel?

Och om du anser att vänstern är farligare så får det nog stå för dig.

Om du vill kalla människor med antidemokratiska värderingar som desutom har tillgång till automatvapen för "små" så får det också stå för dig.

Enskillda individer på den extrema vänsterkanten utgör hot mot individer och vissa företag.

Nazistiska organisationer utgör hot mot inte bara individer, utan även andra organisationer och samhällsviktig infrastruktur, det är inte vänsteraktivister som sätter ut bomber vid transformatorstationer, det är inte vänsteraktivister som rånar banker och det är verkligen inte vänsteraktivister som skjuter poliser...

Vänsteraktivister har ju här på senare tid utövat sabotage mot bl.a. lokaler för politiska partier - vilket jag skulle vilja hävda är ett tecken på väldigt antidemokratiska värderingar. Och det våld som brukar utövas regelbundet mot polisen vid demonstrationer verkar uteslutande komma från vänstergrupperingar - även om ingen polis dött, ännu.

Men som den liberalist jag är vill jag fortfarande inte hindra människor från att ha sina åsikter, helt enkelt av rädslan för att det kanske är jag som har fel åsikter. Vem är jag att definiera vad som är rätt och fel i världen? Hur ska man kunna bevara en demokrati om man förbjuder åsikter? Då har man ju bekräftat att den styrande makten, eller majoriteten har en rätt att förtrycka en minoritet av avvikande åsikter. Och ser man det på det sättet kan man ju t.o.m. hävda att nazisterna hade rätt i det de gjorde i Tyskland.

Det kan du ge dig Allan på att du är. Registrerad och övervakad och för evigt förtappad. Du kommer inte att få vila i vigd jord när din stund är inne. Och glöm alla eventuella planer på avancemang inom svenskt försvar och statsförvaltning.

Registrerad och övervakad är vi alla mer eller mindre från födseln, den vigda jorden känns som ett obetydligt problem (när den tiden kommer lär jag inte bry mig), statsförvaltning intresserar mig inte som yrke och avancemang inom FM känns avlägset. Men PC hade jag nog allt tänkt stanna som... Dumma, dumma internet... :ph34r: :P

Det är nog ingen fara. Jag brukar vara inne och hålla koll på yelah.net och andra vänstersidor med med jämna mellanrum.

Som Marko Ramius sa: It is wise to know the ways of ones enemy.

:ph34r:

I våras omplacerades en 20-årig nazist i Mellansverige från en säkerhetsklassad tjänst efter att han poserat med en AK4 på internet och dömts för vapenbrott.
Detta är saxat från ovanstående nämnd artikel på Sydvenskan.se.

Det står ju lite kryptiskt, men är det så att han under sin fritid har 'hittat' en AK4 och varit Rambo på ett foto som lagts ut på Internet under den tid han har gjort värnplikten i en säkerhetsklassad tjänst?

Isf, varför inte focka från FM total?

• 4 weeks later...

Sydnytt

- Vi har beslutat att upphäva den värnpliktiges inskrivningsbeslut, säger Pliktverkets säkerhetsskyddschef Anders Bokström.

Det betyder att han avbryter sin värnplikt på P 7 i Revingehed och inte får göra värnplikten någon annanstans heller.

Från länken ovan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...