Jump to content

Old School/New School


Recommended Posts

Tjena alla glada soldater.

 

Hoppas att ni alla har haft en bra sommar med bra och givande övningar samt att det inte kliar för mycket i avtryckarfingret. Som hv-sold i en insatspluton sedan 3år tillbaka har jag nu börjat grunda på hur den tiden har varit. Vad som har ändrat sig på dessa 3år, vad som blivit bättre, vad som blivit sämre vad som kan förbättras och vad som kan "stay the same".

 

Jag har några punkter som jag hoppas kan starta en diskusition:

 

1. En sak som jag tycker är rent åt h-vete med mitt förband är oviljan till förnyelse. Dvs ny och fräsh utrustning, västen, rödpunkt, bra stormkök, schyssta sovsäckar och allt det där har vi och var väldigt tidigt ute med att få. Men så fort vi inte har tillgång till instruktörer från FM så är alla övningar "the same": Linje! Upp på kullen! Nedkämpa sabmålen! Bakåt! Patron ur! Samma procedur hela tiden för det är enkelt, vi har gjort det en miljon gånger och plutoncheferna behöver inte ödsla tid på taktiskt tänkande. Känner ni igen detta?

 

2. Vi har tyvärr plutonchefer och stf plutonchefer i förbandet som inte ens vet vad blixtlåsförfarandet är och när man ska använda det, samma sak gäller korridor, patrullformering samt andra simpla förfaranden. Dom har dock koll på växelvis även om dom blandar ihop växelvis med ansatsvis. Men så är det med "Old School" gubbar. Det tragiska är oviljan att lära sig. Dom lyssnar inte på yngre förmågor även om dom kommer från infanteribakgrund, jägarbakgrund eller andra "fräscha" förband, som dom nyligen gjort lumpen i. Varför lyssnar dom inte? Jobbigt att lära sig något nytt kanske, vad är ett par tre streck på en kragspegel när man har ett par stjärnor själv kanske. En annan sak är för en del i förbandet så är det bara ett sätt att komma ifrån kärringen och en chans att ha skoj med polarna i en grabbig miljö, inget fel i det men då kanske man ska starta en herrklubb. Som jag har förstått det så ska hv bli mer seriöst, bättre utrustat och utbildat med givande övningar med realistiska senarion samt orealistiska för att verkligen sätta igång det taktiska tänkandet. Våran senaste övning, SIB som hölls någonstans mellan Ö-vik och Söderhamn var skitbra. Bra instruktörer, bra övningar med ett riktigt bra avslutande scenario där vi skulle inta en fabrik. Jag har själv kört SIB några gånger tidigare och lärde mig ändå en massa nya saker samtidigt som man fick finslipa andra. Allt gick skitbra tills vi skulle inta byggnaden då vår plutonchefer ledde striden. När vi rörde oss genom "gator och torg" så täckte vi inte varandra, säkrade inte hörn, dålig koll på våningarna m.m. Varför? Jo, det var jobbigt och tar tid enligt plutoncheferna. Mot alla odds så vann vi striden. Soldaterna fick bra beröm med det som var dåligt var ledningen av plutonerna. Nu har vi snart en till övning i SIB men ska jag vara ärlig så längtar jag inte. Någon som känner att sitt förband fungerar på liknande sätt?

 

3. Hur ska vi rekrytera nya fräscha grabbar och tjejer med bra utbildning när det fungerar på ovanstående sätt i många förband?

 

4. Toysoldiers! Vi har bra utrustning eller åtminstånde bättre än tidigare. Det finns för och nackdelar med västens och dess kontruktion. Folk köper egna googlar, jättebra att skydda ögonen istället för kronans "one bad size fits all". Själv har jag egna googlar och knäskydd resten av utrustningen är kronans. Vart går gränsen med egen utrustningen tycker ni utan att blanda in reglementet? Många gånger kan jag faktiskt inte hålla mig för skratt när man ser grabbar som dyker upp i en egen stridsväst från militaryshop, oakly brillor, armbågsskydd, egen stridssäck, nån väska slängd över axeln för att mycket grejor är ju coolt som faan. Surefire på vapnet och gärna en laserpek trots rödpunkt. Jag menar ibland blir det för mycket. Vi ska ju vara seriösa och proffesionella och se ut därefter också. Sedan, är man b-styrka är det en annan sak men vänta tills dom tillfällerna dyker upp då. Jag tycker själv att det är ok att använd egna kängor, knäskydd samt googlar. Knäskydd = vi har inte fått ut några. Under SIB så är det krav på googlar och det ska mycket till innan jag slänger på mig något färgglatt skrammel som immar igen. Vad tycker ni?

 

Hur kan vi lösa dom mest akuta problemen? Dålig ledningen och ofräsh utbildning tänker jag närmast på. Man kanske skulle låta nyrekryterade grabbar och tjejer som är mer "up to date" ta del i planering av övningar från plutons upp till kompani nivå? Man kanske ska ta och byta ut plutoncheferna, men vad gör man om plutonchefer inte växer på träd och man byter pest mot kolera? Hur ökar vi deltagandet på övningarna. Min pluton är nästan alltid fulltalig, alltid mest i kompaniet men har man "soldater" som inte orkar springa 2-300 meter med utrustning är det ju desamma. Ska vi har konditionskrav i HV, kanske iaf i Insats? Höga sådana?

 

Nu har jag säkert inte ens tagit upp en bråkdel av allt jag ville men jag känner redan att det blivitlångt. Hoppas det kommer en gång en diskusition om detta även om det kanske inte är den första men ibland är det bra att börja på en ny kula. Berätta gärna om det positiva och negativa med era förband. Vad som kan bli bättre, vad som ska krävas m.m. Skulle gärna se en "poll" på Soldf om negativa samt positiva saker med FM frivilliga förband. Har en fin höst.

 

Blue Skies and warm barrels!

Link to comment
Share on other sites

Exakt vad är din fråga, eller frågan du vill få upp diskution om?

Mycket av det du tar upp finns det trådar om här på forumet.

 

Men samanfatta gärna så kan vi se hur det går :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Du kanske skall börja med att ta upp dom problem som du tycker din pluton har med dess chef, dvs din egen plutonchef.

 

Tänk för fan på att nätet är mindre än man tror, och du lär knappast blir speciellt populär om du skriver en massa skit om personal i ditt eget förband.

Link to comment
Share on other sites

Reflektion om ledarskap;

Jag känner igen tanken i stort men tror inte att lösningen är speciellt enkel...eller så är det det den är. En ledare måste alltid vara lyhörd, men detta står i rak kontrast till hur många uppfattar rollen som befäl inom olika försvarsgrenar och kanske speciellt inom HV.

 

I HV kan jag mkt väl tänka mig att befälen måste vara kapabla till att hela tiden kunna ta till sig nya idéer och tankar inför övningar och olika moment däri. Detta för att komma med nya utmaningar som lockar till aktivitet och engagemang i våra övningar. Själv känner jag mig lyckligt lottad med en chef som faktiskt försöker uti från dom OTROLIGT små ramar som han delgivits inom vårt InsatsKompani...

 

Så det är inte alltid den närmaste chefen som har totalt slut på fantasi eller självdistans. Men jag förstår verkligen att det i vissa fall kan kännas segt och meningslöst att för 50-11 gången köra samma övning. Det är faktiskt inget som jag råkat ut för. Vissa övningar är roligare, andra mindre roliga...(diplomatiskt... :banghead: )

 

Så ngt svar kom jag verkligen inte med, men ialla fall en fundering och reflektion...

/RiP

-peace forever-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...