Jump to content

Förbjud flaggan vid demonstrationer.

twintip

Recommended Posts

Jag har ett lagförslag jag hade velat höra era åsikter om:

Svenska flaggan skall inte få brukas vid demonstrationer/marsch-tåg eller användas av/i politiska budskap/organisationer.

Orsak: Vidrigt att nazistorganisationer m.m. går runt med Svenska flaggan på sina tåg precis som de talar för en hel nation. Vore också bra för att slippa sammankopplingar med flaggan och viss politik. Vissa anser ju till och med att Svenska flaggan är rasistisk. Detta är nog enbart p.ga. liknande demonstrationer/marsch-tåg av vissa partier. Såklart ska det inte bara gälla högerextrema partier, utan alla.

Vilket parti tror ni hade kunnat försöka få igenom ett sådant förslag? (Om något...)

Dåligt förslag. Dels för att det inte behövs lagar för varenda liten småsak. Det tänkandet har redan urlakat medborgarnas respekt för att följa eller att ens känna till lagar.

Sedan vad det gäller flaggan. Det finns lagar som styr ganska hårt vad som gäller redan. Men i princip så är min åsikt att flaggan är en rättighet att stoltsera med för alla som är svenska medborgare. Och det oavsett om man är kriminell, invandrare eller av politisk åskådning som är ovanlig. Så länge som man har kvar sin rätt att vara svensk medborgare så har man rätt att stolt flagga med sin svenska flagga.

Du får ursäkta, men hela idén känns lika dum som den att stoppa sjungandet av Du Gamla du Fria på skolavslutningarna för att ingen skall känna sig kränkt. Snacka om att skjuta sig i foten, innan du vet ordet av så skulle den svenska flaggan ha en automatisk innebörd av att man var invandrarfientlig. Och gissa vilken politisk extrem-gren som skulle tjäna på det?

Så enkelt uttryckt. Om du inte gjort något som innebär att du blir fråntagen ditt medborgarskap så har du en oinskränkt rätt att visa att du är svensk med din nations flagga.

Jag känner mig väldigt kluven i denna fråga.

Jag vill absolut inte att några pannben med vridna åsikter om demokrati och mänskligt värde.

Ska paradera omkring med den svenska fanan som om det vore deras.

Men samtidigt känns det som om vi förbjuder användandet av flaggan i demonstrationer så har dom vunnit.

Extremisterna har då lyckat förstöra flaggan så till den grad att man inte vågar visa sig med en svensk flagga i handen.

Den har då blivit en symbol som man måste gömma undan.

Jag är stolt svensk som tror på allas lika värde. Och jag vill kunna visa min stolthet utan att bli klassad som extremist.

Sverige måste våga använda flaggan pch våra nationella/ nationalistiska sånger, texter osv, just för att sätta ner foten mot främlingsfientliga krafter så inte de tar sverige ifrån svenskarna.

Hur får man ihop att det, att skulle vara rasistiskt att visa den svenska flaggan, sjunga nationalsången, fädernas kyrka osv, det vet inte jag men men många invandrare/ flyktingar har faktiskt sökt skydd under den svenska flaggab och då måste den ju tålas att visas upp också.

Skall jag som Stockholmare känna mig kränkt av "Ack Värmland du sköna", ni hör hur knaäppt det låter.

Nej... använd den så mycket som möjligt istället för att visa att det är vår flagga och inte bara nazisternas.

/J

Mer flaggor!

*Skulle viljat ha en "tummenupp smiley"*

Det hade ju blivit väldigt konstigt på Svenska flaggans dag om inte annat. Där hör ju marschen till nationaldagsfirandet och en marsch utan svenska flaggor hade varit konstigt.

Tycker det är ett dumt förslag.

Det hade ju blivit väldigt konstigt på Svenska flaggans dag om inte annat. Där hör ju marschen till nationaldagsfirandet och en marsch utan svenska flaggor hade varit konstigt.

Marschen igenom sthlm med NSF m.fl?? :ph34r:

Marschen igenom sthlm med NSF m.fl?? :ph34r:

Det är ju just därför!?

Om vi alla använder svenska flaggan för att visa att det här landet är värt att leva i och försvara så försvinner deras monopol ganska snart.

De flesta invandrare jag pratat med tycker det är litet konstigt att vi svenskar inte vågar flagga på grund av att vi kan bli tagna för att vara medlemmar i typ nsf mfl.

Så återigen, fler flaggor oftare! :blink:

Ja men jag har inte syftat på att man inte ska använda flaggan. Bara att den inte skulle få användas av politiska organisationer. Just för att det smutsar ner och ger dåligt rykte.

De invandrarna jag känner och är med tycker inte heller att den är rasistisk på något vis. Men tydligen finns det ju folk som tycker detta...

Ja men jag har inte syftat på att man inte ska använda flaggan. Bara att den inte skulle få användas av politiska organisationer. Just för att det smutsar ner och ger dåligt rykte.

De invandrarna jag känner och är med tycker inte heller att den är rasistisk på något vis. Men tydligen finns det ju folk som tycker detta...

Och hur i helskotta skall man klassifiera politiska organisationer? En ny myndighet, lokaliserad i övre torneå natruligtvis, som med sina 100-talet anställda organiserar och klassifierar organisationer? Jätte bra idé, INTE!

Och vad händer med folk som inte är organiserade utan bara är en folksamling? Kanske denna myndighet kan ha radio-bilar som gör snabb-bedömningar om en folksamling är politisk eller inte? Nej, man misstänker nästan att du är politiker, dom brukar komma med liknande förslag. Förslag som helt saknar insikt om hur omöjligt, dyrt och löje-veckande själva implementationen ofrånkommligen blir.

Sen så åter igen. Så länge du inte stiftar en lag där du definerar att en person förverkat sitt medborgarskap så har man rätt att vifta med sitt lands flagga. Begår en person ett brott, sätt personen i fängelse. Där ser ingen om han viftar med flaggan. Eller så mister man sitt medborgarskap. Om det är lagligt att vara t.ex nazist och man fortsatt har rätt att vara svensk medborgare och inte sitta i fängelse, då har man rätt att vifta med sin flagga.

Om du inte accpeterar en viss politisk åskådning, då får du bita i det sura äpplet och föreslå att själva åskådningen i lag förbjuds med fängelse eller förlorat medborgarskap som straff. Du kan inte komma med fåniga, orimliga lagar om vem som får använda flaggan. Det är feghet eftersom du egentligen vill förbjuda vissa åsikter men inte törs ta det steget, demokrati, åsiktsfrihet och allt sådant vackert. Du försöker istället lösa det med korkade lagar runt omkring som omöjligen kan implementeras utan godtycke. Våga föreslå att alla politiska åsikter inte är lagliga istället!

Du har inte växt upp under eran då politiker förbjöd flaggor och nationalsånger i skolorna för att det var rasistiskt. Som invandrare skulle man slippa bli pådyvlad den svnska kulturen. Det var fult att vara svensk och det var fult att vara stolt över den svenska kulturen. Här vara alla lika mångkulturella, eller okulturella är kanske ett mer passande ord. den grundläggande anledningen var nog den våg av nationalism på gränsen till främlingfientligehet som svepte genom landet. Nationalism är i mina ögon inget fult och farligt så länge man inte drar det för långt och blir intollerant mot andra kulturer. Någonstans är vi påväg att göra samma sak med kyrkan och skolavslutningen. Vi avsäger oss våran historia och kultur, men till förmån för vad och till vilken nytta?

/martinator

Du har inte växt upp under eran då politiker förbjöd flaggor och nationalsånger i skolorna för att det var rasistiskt. Som invandrare skulle man slippa bli pådyvlad den svnska kulturen. Det var fult att vara svensk och det var fult att vara stolt över den svenska kulturen. Här vara alla lika mångkulturella, eller okulturella är kanske ett mer passande ord. den grundläggande anledningen var nog den våg av nationalism på gränsen till främlingfientligehet som svepte genom landet. Nationalism är i mina ögon inget fult och farligt så länge man inte drar det för långt och blir intollerant mot andra kulturer. Någonstans är vi påväg att göra samma sak med kyrkan och skolavslutningen. Vi avsäger oss våran historia och kultur, men till förmån för vad och till vilken nytta?

/martinator

Det där är tänkvärt!

Fram för mer svenska svenskar!

Om jag inte vet vem jag är och var jag kommer ifrån, hur skall jag då kunna bemöta andra kulturer?

Fast ibland undrar jag vad det egentligen innebär att vara svensk. Är det bara att käka sill på missommar och sätta fjutt i håret på oskyldiga tjejer den 13 december?

Är det allt?

Jag skall banne mig tjacka en flaggstång till balkongen alltså!

De hade för 49 spänn på OKQ8 såg jag häromdan.

För något vackrare än den svenska flaggan får man leta efter :navy:

Ser inte problemet men å andra sidan förknippar jag inte fanan med enskilda politiska grupperingar heller.

Sedan ligger det ju i den demokratiska statens utmaningar att det finns vissa åsikter och uppfattningar de flesta önskar aldrig förekom men som är en del av demokratin att de får uttryckas och där vi ett öppet samhälle sedan kan bemöta dem.

När var denna eran då? Går i skolan än. Vi har haft nationalsången på alla avslutningar jag haft + att vi har 2 nationalflaggor och 2 skolflaggor hissade utanför skolan varje dag.

/martinator

TEXT......

Om du inte accpeterar en viss politisk åskådning, då får du bita i det sura äpplet och föreslå att själva åskådningen i lag förbjuds med fängelse eller förlorat medborgarskap som straff. Du kan inte komma med fåniga, orimliga lagar om vem som får använda flaggan. Det är feghet eftersom du egentligen vill förbjuda vissa åsikter men inte törs ta det steget, demokrati, åsiktsfrihet och allt sådant vackert. Du försöker istället lösa det med korkade lagar runt omkring som omöjligen kan implementeras utan godtycke. Våga föreslå att alla politiska åsikter inte är lagliga istället!

Har jag kanske redan föreslagit på andra ställen?

Jag sitter och undrar vad som skulle hända om dom verkligen införde flaggförbudet.

Vad skulle då lagbrytaren ha för straff? :banghead:

Böter, eller en symboliskt slag på handen?

Att låsa in någon på kåken för att man burit en flagga låter lite ower kill. ;)

Och framför allt. Skulle det verkligen hindra extremister från att marschera med svenska

flaggan i sina tåg?

Det tror inte jag.

En sak som stör mig lite mer är när man i olika sammanhang ser diverse saker nedskrivna på flaggan. Ofta i samband med idrottsevenemang o.dyl.

mmmm, håller med!

Att göra ett plakat i svenska färgerna är en sak men en flagga "smutsar" man inte ned med en massa text osv.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...