Jump to content

Förbandsforum

Forum för Hv.  

58 members have voted

1. 1. Har du tillgång till förbandsspecifikt forum?

• Ja
      20
    • Nej
      30
    • Ja, men nyttjar det ej
      3
    • Nej, vi får inte ha
      5

Recommended Posts

Såsom varande i en IP utan egen lokal avser jag ordnat ett forum som vi kan ha som "Hemvärnsgård". Utan kaffe och kakor, men likväl ett sätt att snacka skit och hålla oss ajour med plutonens aktiviteter mellan övningarna.

Vilka IP/IK, HvKomp och HvBat ute i landet har forum ? Via förbandets hemsida på hemvärnet.se eller egna officiella/inofficiella hemsidor?

Inte intresserad av länkar eller så, bara nyfiken på hur detta nya sätt att träffas och hålla kontakten nyttjas av Hv. SoldF är ju änsålänge det enda forum jag känner till, men det är ju helt öppet, så man kan ju inte direkt diskutera senaste övningen här.

Forumet på hemvärnet.se är ju väldigt segt, även om det ska ändras i höst enligt webbmastern. Det är ju dock likväl inte för förbandet.

Edit: förtydligande

Edited by 709

GBG IP hade ett som inte fick vara kvar på servern...

Det var visst någon som tog på sig att göra ett nytt *host*

men det går lite trögt då det inte är semestertider för honom förens om lång tid

Edited by dxl

Exakt vad säger reglerna, sökte runt lite nu men hittade ingenting. Är det just "varumärket" IP man inte får ha. För så länge man inte nämner platser namn som man int får nämna osv så ser jag inte riktigt problemet

Får väl kolla upp "reglerna", men likväl så jämställer jag ett stängt, för plutonens medlemmar endast, forum som något som inte kan/bör förbjudas. Men väl bäst att kolla upp.

Jag hittade t.ex. följande:

Kalmar IP

Det är ju en högprofilsida och forumet ligger rakt fram, för hackaren...

• Super Administrators

Jag ska se om jag hittar skrivelsen.. men kortfattat så är gästböcker, forum, lösenorsskyddade sidor etc. förbjudet.

Finns en stor artikel om det i senaste(?) HV-nytt..

Där jag själv vart intervjuad.

Jo, jag läste den. Dock så tyckte jag inte det gav så mycket information. Ett helt informellt forum liksom.. som jag ser det så är det inte så mycket mer än ett sätt att hålla kontakten.

Säg att alla i plutonen har en gemensam konversation i t.e.x MSN, hur ska det tolkas.

(notera att jag inte ifrågasätter något nu, utan mest försöker treva mig framåt för att förstå.)

• Super Administrators

Det är under diskussion vilket artikeln visar, då det vart ganska svårtolkat och oklart tidigare.

Så länge sidan är privat kan de inte göra något mer än att be dig ta bort forumet motsv. Har du heraldik på sidan blir det lite mer bekymmer då du utnyttjar en upphovsrättsskyddad symbol. Den måste man ha godkännande från förbandschefen att få använda. Har man då forum/gästbok motsv. så kan de vägra godkänna det.

Det är lite av en gråzon, och vi lär väll höra mer av detta snart kan jag misstänka.

...Ett helt informellt forum liksom. Som jag ser det så är det inte så mycket mer än ett sätt att hålla kontakten.

Säg att alla i plutonen har en gemensam konversation i t.e.x MSN, hur ska det tolkas.

Så här jag ser det med.

Vi har ingen egen lokal. Vi bor i en femmilsradie från Helsingborg. Det är inte förr då de flesta hade max 5 min till Hemvärnsgården, en av fem-sex stycken, och lätt kunde slinka in på tisdagarna när tanterna kokade kaffe och värmde bullar och det snackades skit.

Nu är det 2006. Varför ska vi inte utnyttja möjligheten att fortsätta utvärdera och diskutera senaste övningen, förbandet och framtiden på detta ypperliga sätt. Var och en kollar och skriver när han kan.

I mitt/vårt fall är vi 30-40 i en IP. Känner alla vid förnamn (nästan). Kommer att kolla forumet lika ofta som jag kollar här och min privata e-post, dvs minst 2 ggr/dag. Inget "hemligt" eller känsligt kommer att hamna där.

Samt, forumet är inte synligt för utomstående.

??

Blev lite putt efter att ha läst igenom tidningen. Visst, jag hade i bakhuvudet att HV/FM inte gillar privata hemsidor, men att vi inte ens skulle få ha interna forum, s.k. dynamiska (tack Kimster) !!

Så, nyss skickade jag följande lilla mail till HvNytt. Får se om den kommer in!

[brev]

Angående Internet och Säkerhet

Ville ha ett forum, stängt för utomstående, för min pluton. Vi saknar hemvärnsgård och vill snacka mer.

Läste senaste HvNytt. Allt var förbjudet. Internet är skit. Al-Qaida sitter och surfar och pusslar och ska stjäla vapen.

Satte mig med samma HvNytt, slog upp hitta.se på datorn och sökte på namn och ungefärligt geografiskt läge. På 20 min hade jag lokaliserat:

en Bataljonchef, en Kompanichef, en sft Kompanichef, en Lotta, och två soldater.

Enbart på att söka på namnen!

Säkerhet?

Ge mig en rast...

709 / Jxxxxxxn

z-stad

[/brev]

@709

Gå in på hemvarnet.se och sök på namnen som uppdaterar sidorna ifråga så har du ännu fler i din samling... Gör samma sak med de namn som syns på de olika utbildningsgruppernas hemsidor så har du ännu fler namn...

jag kan bara hålla med dig, deras säkerhets tänkande är lite skrattretande. tycker det mer handlar om att sila mygg och svälja elefanter...

Ett litet förbandsforum där alla deltagarna är relativt anonyma och där man måste vara inloggad för att läsa saker och ting är troligen säkrare än hemvarnet.se.

Svar från Per Ola Olsson, hv.se webbmaster, samt min fråga:

Hej 709!

Till att börja med, bra att du hör av dig _innan_ du gör något som riskerar att

utvecklas i fel riktning...

Sedan reagerar jag på "...internt, ej officiellt synligt, registrerat forum...".

1) Vi skall INTE göra något på internet som inte kan ses av alla besökare.

2) Det som läggs ut måste godkännas av någon ansvarig på respektive förband.

3) Om du med "registrerat forum" menar att identiteter eller alias för

foruminlägg sparas så är detta inte heller bra ur säkerhetssynpunkt.

Däremot är svaret "ja", vi håller på att utvärdera olika former av

moderatorstyrda forum under hemvarnet.se. I ett sådant skall inlägg godkännas av

moderatorn för respektive forum och denne skall ha säkerhetsutbildning så

han/hon lägger ribban på rätt nivå. - Visst, det kommer inte att bli lika snabbt

som ett vanligt forum men istället kan bestämma att träffas i den "virtuella

lokalen" på en speciell tidpunkt där moderatorn godkänner inlägg nästan-on-line.

Min starka rekommendation till dig är alltså att INTE starta ett eget forum.

mvh PO

709 skrev:

> Hej

>

> Har läst senaste HvNytt och artikeln om Internet, hemsidor och forum.

>

> Finns det någon mikroskopisk möjlighet att det via hv.se/hemsidan finns ett forum för de förband som ej har samlingslokal samt är utspridda geografiskt för att kunna diskutera senaste övningen och kommande övningen?

>

> GIVETVIS utan att nämna kommande övningar med tid/plats och datum. Eller telefonnr, adresser, namn osv.

>

> Eller är allt förbjudet? Jag vet att säkerheten är A och O, men det är 2006. Möjligheten att hålla kontakt så här finns. Varför inte utnyttja den?

>

> Jag står i valet och kvalet att fixa ett internt, ej officiellt synligt, registrerat forum för de 30+ i min pluton. Vi har nämligen ej lokal.

>

> /709

>

> Helsingborgs IP

Bra och dåligt svar, visar ju var "myndigheten" står men så mycket annat känns inte som att det gav. Ska ta och skicka in ett mail jag också, lägger ut det någo timme innan här så ni kan få komentera det.

Undra hur dom ser på det här forumet och hur dom ser på att ett gäng vänner startar ett forum, jag vill ju veta var gränsen går. Är det ok att prata om hemvärnet över internet på ett forum med andra som inte är med eller är det specefikt när man känner varandra genom hemvärnet... Är det ok att jag här skriver att jag ska på SIB övning i Halmstad men inte på ett plutonsforum, var går gränsen liksom.

Undrar om "it-ansvariga" inom FM har koll på begreppet "extranät", för det är i princip det som 709:an efterlyser.

Och sedan är det ingen som helt omöjlighet att skaffa en lösning med tillräckligt "röjningsskydd" för att täcka allt annat än mindre än en promille av aktuell information som utbyts inom "förbandet".

Så en uppmaning till den ev. "webmaster" från hemvärnet/motsv. som läser detta:

Skaffa en ordenlig utbildning och "kom in i branchen" eller ge tusan i att komma med "anvisningar" som är totalt föråldrade och amatörmässiga.

Edit: Korr

Edited by Sir Vival

Undra hur dom ser på det här forumet och hur dom ser på att ett gäng vänner startar ett forum, jag vill ju veta var gränsen går. Är det ok att prata om hemvärnet över internet på ett forum med andra som inte är med eller är det specefikt när man känner varandra genom hemvärnet... Är det ok att jag här skriver att jag ska på SIB övning i Halmstad men inte på ett plutonsforum, var går gränsen liksom.

Detta är min vinkel med om det börjar gnällas. (nu ska :worthy: jag inte ordna forum men om)

Vi är ett litet gäng. Om någon bryter mot de enkla reglerna - inga namn, personuppgifter, telefonnr, adresser, framtida övningars datum-klockslag-samlingsplats-övningsplats, samt suddar ansikten på foton om så önskas, så blir det plutonsstryk.

Det är ju verkligen att omyndigförklara oss.

Sen ska ju "busen" hitta forumet också. Och vara hacker för att kunna ta sig in. Jämför min enkla koll via hitta.se och vad som står i HvNytt!

Nä, ett forum får väl :rolleyes: vänta då...

Får väl kolla upp "reglerna", men likväl så jämställer jag ett stängt, för plutonens medlemmar endast, forum som något som inte kan/bör förbjudas. Men väl bäst att kolla upp.

Jag hittade t.ex. följande:

Kalmar IP

Det är ju en högprofilsida och forumet ligger rakt fram, för hackaren...

Få fakta rätt det där är Oskarshamns IP

Kalmar IP har sida men inget forum.

• Super Administrators
...

Skaffa en ordenlig utbildning och "kom in i branchen" eller ge tusan i att komma med "anvisningar" som är totalt föråldrade och amatörmässiga.

Ungefär så där har jag sagt i mina debatter med webmastern på hemvarnet.se och även sa till journalisten som ringde och intervjuade.

Jag tycker det är bitvis skrattretande att ha en policy som inte är verklighetsförankrad i den media-värld vi lever i. Istället för att försöka förstå och ge med sig och titta på olika lösningar så lägger de kalla handen och säger tvärt nej och tror det är bäst.

Titta på vad som finns där ute istället och försök istället förstå att det är inte intressant att ha ett "moderat-styrt" forum på hemvarnet.se, mest för att det inte finns något fungerande idag och ingen vill sitta och vänta. Det finns ett otroligt stort behov av att kunna kommunicera snabbt, och kan det hjälpa verksamheten i övrigt så bra perfekt, en sån lösning måste vi titta på. Vad handlar hela NBF egentligen om ? jo kommunikation så snabbt som möjligt, sen att det fungerar sådär just i det fallet är en sak, men idéen och syftet är densamma och där plöjer man ner miljoner med pengar.

Inom IT går det snabbt och då ska man hänga med, antingen det eller så kommer "användarna" att fatta egna beslut, vilket i princip har hänt. Nu är detta givetvis ömsesidigt, och samtidigt som jag skulle vilja se lösningar uppifrån så ställer jag givetvis krav på de som kommer driva sidan med forumet motsv. i uppdateringar och bevakningar osv. och tala om till alla som ska skriva vad som gäller.

Svar från Per Ola Olsson, hv.se webbmaster, samt min fråga:

Hej 709!

Till att börja med, bra att du hör av dig _innan_ du gör något som riskerar att

utvecklas i fel riktning...

Sedan reagerar jag på "...internt, ej officiellt synligt, registrerat forum...".

1) Vi skall INTE göra något på internet som inte kan ses av alla besökare.

2) Det som läggs ut måste godkännas av någon ansvarig på respektive förband.

3) Om du med "registrerat forum" menar att identiteter eller alias för

foruminlägg sparas så är detta inte heller bra ur säkerhetssynpunkt.

Däremot är svaret "ja", vi håller på att utvärdera olika former av

moderatorstyrda forum under hemvarnet.se. I ett sådant skall inlägg godkännas av

moderatorn för respektive forum och denne skall ha säkerhetsutbildning så

han/hon lägger ribban på rätt nivå. - Visst, det kommer inte att bli lika snabbt

som ett vanligt forum men istället kan bestämma att träffas i den "virtuella

lokalen" på en speciell tidpunkt där moderatorn godkänner inlägg nästan-on-line.

Min starka rekommendation till dig är alltså att INTE starta ett eget forum.

mvh PO

(---)

Bilda en föreningen som heter 709:s vänner eller liknande och starta ett forum genom denna, själva forumet behöver ju inte ha ngn anytning. Om sedan alla medlemmarna är med i samma IP, vilken otur. Och att ni pratat mellan er. ooops

Vem fan vill sitta och granska alla inlägg? Släpp sargen och kom...

(---)

Det kan ju även vara så att tekniken skrämmer en hel del i HV.

Vad hemskt, en massa "ungdomar" som snabbt kan byta information...

@ Kimster

Är helt enig och jag fick mig kvällens goda skratt ang kommentaren om NBF!

(---)

Det kan ju även vara så att tekniken skrämmer en hel del i HV.

Vad hemskt, en massa "ungdomar" som snabbt kan byta information...

Tror helt ärligt att det är ett mindre problem än förståsigpåare, som just i detta fallet inte verkar speciellt till åren kommen, som just inte förstår...

Hej jag sitter och jobbar med ett forum för medlemmar i min pluton.

Får av en kamrat (via ett annat forum kan ju nämnas) en påminelse om att detta kanske inte är så lämpligt. Varför? Jo för att man helt enkelt inte får. Nu tänker inte jag upprepa det som står i senaste HV-nytt eller på hemvärnets sidor gällande sånt här utan jag går direkt på mina frågor. Desutom så står det på hemvärnets internetsida att besked väntas 2002, har det kommit något besked och var kan man läsa det?

Det är inte tänkt att vi ska ha en ”öppen” hemsida utan ett forum, där man registrerar sig och använder nick, alltså inte sina egna namn, vi kommer vara ytterst noga med att se till så ingen olämplig/onödig information rörande adresser, namn, telefonnummer osv, läggs ut, detta trots att man måste mer eller mindre i blindo hitta forumet och sedan hacka sig in om man olovligen vill läsa det. Detta är om jag förstått saken rätt inte ok.

Jag har personligen nästan samtliga medlemmar i min grupp på msn, jag har även andra ur plutonen inklusive min plutonchef på min msn lista. Var går gränsen om vad vi får prata om? Får vi prata om senaste övningen? Får jag säga att att jag ska på FBU en FBU kurs? Får jag säga att vi ska ha en kompaniövning i frihamnen? Får jag ge min plutonchefs hemadress till den nye killen i gruppen?

Om man nu ändå träffas på en mirc kanal, får man då inte skapa en egen kanal och prata ostört om sin pluton?

Eller är det så att man måste låtsas om att man inte känner varandra och stanna kvar i den publika kanalen?

Är det ok att ha ett forum som inte är ett plutonsforum men ett forum där större delen av medlemmarna är med i våran pluton?

Är det ok att på ett annat forum prata om sin pluton med sina plutonskamrater?

Jag menar på att om någon med ont uppsåt vill ha reda på namn, skyddsobjekt, var det hålls övning m.m, så räcker det med att ta en titt på www.hemvarnet.se, där kan man hitta precis allt sånt om man bara letar lite.

så långt jag kommit än så länge, ska skriva lite till och skicka det i morgon är planen.

Kom gärna med komentarer.

Edited by dxl

@dxl

intressanta funderingar. Var går gränsen mellan olika forumstyper? Sedan kanske det skulle vara bättre att skicka dina frågor direkt till RiksHv-avdelningen.

sedan tycker jag att hemvarnet.se kastar ganska mkt sten i glashus...

Edited by Fk Satan

Hej jag sitter och jobbar med ett forum för medlemmar i min pluton.

Får av en kamrat (via ett annat forum kan ju nämnas) en påminelse om att detta kanske inte är så lämpligt. Varför? Jo för att man helt enkelt inte får. Nu tänker inte jag upprepa det som står i senaste HV-nytt eller på hemvärnets sidor gällande sånt här utan jag går direkt på mina frågor. Desutom så står det på hemvärnets internetsida att besked väntas 2002, har det kommit något besked och var kan man läsa det?

Det är inte tänkt att vi ska ha en ”öppen” hemsida utan ett forum, där man registrerar sig och använder nick, alltså inte sina egna namn, vi kommer vara ytterst noga med att se till så ingen olämplig/onödig information rörande adresser, namn, telefonnummer osv, läggs ut, detta trots att man måste mer eller mindre i blindo hitta forumet och sedan hacka sig in om man olovligen vill läsa det. Detta är om jag förstått saken rätt inte ok.

Jag har personligen nästan samtliga medlemmar i min grupp på msn, jag har även andra ur plutonen inklusive min plutonchef på min msn lista. Var går gränsen om vad vi får prata om? Får vi prata om senaste övningen? Får jag säga att att jag ska på FBU en FBU kurs? Får jag säga att vi ska ha en kompaniövning i frihamnen? Får jag ge min plutonchefs hemadress till den nye killen i gruppen?

Om man nu ändå träffas på en mirc kanal, får man då inte skapa en egen kanal och prata ostört om sin pluton?

Eller är det så att man måste låtsas om att man inte känner varandra och stanna kvar i den publika kanalen?

Är det ok att ha ett forum som inte är ett plutonsforum men ett forum där större delen av medlemmarna är med i våran pluton?

Är det ok att på ett annat forum prata om sin pluton med sina plutonskamrater?

Det är inte en hemsida med bilder och text vi är ute efter, eftersom det tar för mycket tid utan bara en plats där vi kan diskutera och samtala.

Jag menar på att om någon med ont uppsåt vill ha reda på namn, skyddsobjekt, var det hålls övning m.m, så räcker det med att ta en titt på www.hemvarnet.se, där kan man hitta precis allt sånt om man bara letar lite.

Det saknas ordentliga riktlinjer för sånt här, det som finns känns mest som att det är bannor uppifrån utav människor som inte vet vad de pratar om.

Som exemplet med forum där en moderator ska granska varje inlägg? Om det ska vara ett forum för Hemvärnet så får man väl utgå att iaf hälften av hemvärnets medlemmar läser forumet och att hälften av dom som läser skriver inlägg och om det då blir en debatt, hur ska en moderator kunna hantera det?

Det jag främst vill ha svar på är var och hur oc med vad man får samtala och hålla kontakten. Vi saknar ju som IP en naturlig fysisk mötesplats, så för oss är nätet både enklast och mest naturlig.

mvh

xxx xxxx

Så blev det och det blev skickat till RiksHV istället

@ dxl

Prima.

Jag tror att det enda sätt vi som är här, SoldF's forum är väl "da shit" om man vill snacka Hv, vill nå ut med våra budskap/synpunkter, är att höras.

HvNytts forum på internet samt pappersupplagan, samt mail i massor till RiksHv.

Jag skulle gärna skickat en massa om allt möjligt Hv-relaterat till HvNytt. Men som de flesta, att verkligen skriva en insändare händer sällan. Ett forum som det här är något annat.

Kul att se att jag inte är ensam om mina funderingar om Hv vs Internet 2006.

:lala:

• 1 month later...