Jump to content
Sign in to follow this  
UAV

Renovering av Strf 9040C

Recommended Posts

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...=32938&ncid=424

 

"Liberiastyrkans 11 Cv90 C har tjänstgjort i mer än 1200 mil under fyra och en halv mission. Om några veckor kommer de att skickas hem till Sverige för renovering."

 

Vad består denna renovering i?

 

En okvalificerad gissning är att man reparerar allt trasigt och byter ut allt slitet.. Kan tänka mig att vagnarna är "bättre beg." och kanske inte riktigt i form att skickas till nästa mission.

 

Intressant att Bertilvagnar får rycka in och göra utlandstjänst istället. Det är kanske inte mer action i Liberia än att det går bra?

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kvalificerad gissning är att man monterar ner vagnarna och byter alla slitdelar såsom lager etc.

Man gör även en kontroll av chassi med avseende på onormal förslitning i t.ex lagerbanor och bärande delar.

Om vagnarna även ska modifieras vet jag inte.

 

EDIT:

Pucktvåa, jösses va snabb han var den lille Kungsbackabon. :P

 

The Swede :baskerPa:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pucktvåa, jösses va snabb han var den lille Kungsbackabon. :P

 

Det är du som är gammal och långsam.. :baskerPa:

Trevligt dock att den okvalificerade och den kvalificerade gissningen sammanföll..

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites
Intressant att Bertilvagnar får rycka in och göra utlandstjänst istället. Det är kanske inte mer action i Liberia än att det går bra?

Hittills så har det väl inte skjutits på vagnarna i Liberia med några tyngre vapen? Så då torde 9040B med luftkonditionering klara sig lika bra, eller kanske till och med bättre eftersom de väger lite mindre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hittills så har det väl inte skjutits på vagnarna i Liberia med några tyngre vapen? Så då torde 9040B med luftkonditionering klara sig lika bra, eller kanske till och med bättre eftersom de väger lite mindre.

 

Har de ens blivit skjutna på? :baskerPa:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Intressant att Bertilvagnar får rycka in och göra utlandstjänst istället. Det är kanske inte mer action i Liberia än att det går bra?

Hittills så har det väl inte skjutits på vagnarna i Liberia med några tyngre vapen? Så då torde 9040B med luftkonditionering klara sig lika bra, eller kanske till och med bättre eftersom de väger lite mindre.

 

Har bertilvagnarna begåvats med AC? För de har väl inte luftkonditionering som standard om jag minns rätt..

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nån som dokumenterat dessa LA-vagnar?

Typ vilket mil.reg.nr som är nere och om de har några smeknamn, och i så fall vilken vagn heter vad. osv osv

 

För om 25-30 år dyker det upp någon galning som vill forska om dessa vagnar och då är det bra om man föregått med gott exempel och samlat på sig material redan från början. :baskerPa:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har bertilvagnarna begåvats med AC? För de har väl inte luftkonditionering som standard om jag minns rätt..

 

/E

Det är ju inga 9040B som har skickats ner, det är ju 9040B1

Har du noll koll eller? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har bertilvagnarna begåvats med AC? För de har väl inte luftkonditionering som standard om jag minns rätt..

Några har fått det just för att kunna ersätta 9040C i Liberia... Kunde ses tuffa omkring på LG för några månader sedan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det är ju inga 9040B som har skickats ner, det är ju 9040B1

Har du noll koll eller? :P

 

9040B3LA? :baskerPa:

Så det finns en mer eller mindre officiell sub-version av 9040B som utrustats med AC. Var sitter AC´n förresten, finns det några externa tecken på att AC är installerad?

 

Erik0kollG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så det finns en mer eller mindre officiell sub-version av 9040B som utrustats med AC. Var sitter AC´n förresten, finns det några externa tecken på att AC är installerad?

Titta här. Ser du lådan som sitter där skidstället normalt finns?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så det finns en mer eller mindre officiell sub-version av 9040B som utrustats med AC. Var sitter AC´n förresten, finns det några externa tecken på att AC är installerad?

Titta här. Ser du lådan som sitter där skidstället normalt finns?

 

Är du helt säker på att AC'n sitter i lådan och inte i fack 9/10 som på 9040C? Den "ryggsäck" för packningar med mera som sitter på skidstället på 9040C normalt är inte riktigt optimal nämligen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Titta här. Ser du lådan som sitter där skidstället normalt finns?

 

Ok, tack. Det dyker väl upp fler och bättre bilder vart det lider, men nu vet jag var jag ska titta :lala:

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites
Är du helt säker på att AC'n sitter i lådan och inte i fack 9/10 som på 9040C? Den "ryggsäck" för packningar med mera som sitter på skidstället på 9040C normalt är inte riktigt optimal nämligen.

Säker är jag inte. Har bara sett den lådan på 9040B i UN-målning och eftersom den såg ut att ha ett filter så drog jag därför vissa slutsatser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade lite bilder, men vagnarnas nummerplåtar är lite knepigt placerade och är oftast svåra eller omöjliga att läsa av på "vanliga" foton.

 

Dock var där en 9040C med milreg.nr 140321 och under det en skylt till med reg nr

UNMIL 23404. Inget smeknamn synlig på ngn vagn.

 

Någon som kan fylla på med övriga vagnar?

 

Såg även nån 8-hjulig pansarbil med UNMIL 13673, fråga mig inte vilken typ det var....modernt är ju science-fiction för min del.

Share this post


Link to post
Share on other sites

För att lite smått återgå till ursprungsfrågan. Vet att när vissa vagnar bytts ut och kommit hem till Sverige, har de börjat med att stå i "karantän" en längre tid. Ungefär som att rulla in dem i en kyl. Ödlor och annrda minnen från CC återfanns när mekaniker sedan skruvade isär vagnarna.

 

Eftersom de rullat så extraordinärt långt och under kärva förhållanden kommer de granskas noga in i minsta detalj. Inte bara byta ut slitag-delar. Eventuella vibbrationsåverkan på diverse punkter är t ex en intressant detalj. Kommer över lag granskas hur saker och ting påverakts mer allmänt av slitaget där nere. Bärande delar och dyl. som Swede påpekade. Huruvida de ska modifieras åt något håll känner jag inte alls till. Vad tänker du där för eventualiteter?

 

Övrigt kan vi nog alla konstatera att vagnarna håller mycket hög klass i den mening att de mycket sällan rasar. Fungerade utmärkt för det mesta för hela kompaniet när jag var nere. Mats, du torde instämma?

 

 

/Zacke

Edited by Fk Zak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mats, du torde instämma?

Ja, vagnarna är bra och med en renovering borde de vara långt ifrån slut.

 

EDIT: Brasklapp: om de inte blivit avsevärt sämre sedan LA02.

Edited by Mats

Share this post


Link to post
Share on other sites
.

 

Eftersom de rullat så extraordinärt långt och under kärva förhållanden kommer de granskas noga in i minsta detalj.

 

/Zacke

 

Sand, sand, sand...

Det blev en byggsats, modell större, (Erik G skulle trivas) allt skulle tas isär, alla skyddsmoduler skulle av och lackas om, till grönt

Själv fick jag plocka isär kabelstammar och putsa bort all rösand med vinylglans. :blink:

Jag jobbade inte med denna vagn annars, utom vid arbetsbrist.

 

Som att orginalrenovera en jänkare?

 

(här är ännu inte all inredning urplockad än...)

PICT1361.jpg

 

PICT1365.jpg

 

Edit: la in bilder, förtydligande

Edited by Spett och slägga

Share this post


Link to post
Share on other sites
Själv fick jag plocka isär kabelstammar och putsa bort all rösand med vinylglans. :D

Äh, vadårå? Det låter ju som en vanlig REMI-vård.

 

:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tur att sand är ofarlig. (Förutom den kring Ganta med omnejd, där lassafeber är populärt och som just finns i dammet :blink: ).

 

/Zacke

Share this post


Link to post
Share on other sites
Är du helt säker på att AC'n sitter i lådan och inte i fack 9/10 som på 9040C? Den "ryggsäck" för packningar med mera som sitter på skidstället på 9040C normalt är inte riktigt optimal nämligen.

Säker är jag inte. Har bara sett den lådan på 9040B i UN-målning och eftersom den såg ut att ha ett filter så drog jag därför vissa slutsatser.

 

AC´n sitter i fack 9/10 precis som på strf9040C, plåtlådan är nog bara en förbättring av den ryggsäck som fanns på 9040C.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Är du helt säker på att AC'n sitter i lådan och inte i fack 9/10 som på 9040C? Den "ryggsäck" för packningar med mera som sitter på skidstället på 9040C normalt är inte riktigt optimal nämligen.

Säker är jag inte. Har bara sett den lådan på 9040B i UN-målning och eftersom den såg ut att ha ett filter så drog jag därför vissa slutsatser.

 

AC´n sitter i fack 9/10 precis som på strf9040C, plåtlådan är nog bara en förbättring av den ryggsäck som fanns på 9040C.

Där ser man. To live is to learn... :banghead:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slänger kvickt inte lite bilder på Ryggsäcksmodeller från LA. Jag tar befälet över Tikvahs bilder och länkar till dem. Så går det när man sticker iväg till Astan på semester :P .

 

 

http://i42.photobucket.com/albums/e305/tikvahs/IMG_0748.jpg

http://i42.photobucket.com/albums/e305/tikvahs/IMG_2172.jpg

 

 

Övrigt rekomenderar jag tråden http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19732&hl=. Tror den kan locka några av er som följer denna.

 

 

/Zacke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gott, bra att se att det finns något som fortfarande fungerar i denna försvarsmakt. Här spolas inte bara fordonen av utan man plockar i sär dem in i minsa detalj, vad stolt man blir över att det finns sådanna ordningssamma reglementen och duktig personal som utför arbetet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

B)-->

QUOTE(SERG. B @ Aug 9 2006, 16:40 ) <{POST_SNAPBACK}>

Gott, bra att se att det finns något som fortfarande fungerar i denna försvarsmakt. Här spolas inte bara fordonen av utan man plockar i sär dem in i minsa detalj, vad stolt man blir över att det finns sådanna ordningssamma reglementen och duktig personal som utför arbetet.

 

Hoppas du inte var sarkastisk nu, och menar att det skulle vara slöseri med skattemedel att plocka ner vagnarna i atomer kontra att bara ge dem en dusch från kärschern.. för just det senare vore nog tyvärr det största slöseriet :)

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

B)-->

QUOTE(SERG. B @ Aug 11 2006, 01:56 ) <{POST_SNAPBACK}>

Tråkigt att man uppfattas som ironisk

 

Tja, det finns ju gott om den varan på detta forum, och man vet ju aldrig. Men jag tolkar ditt svar som att du inte var sarkastisk, vilket gör övriga kommentarer överflödiga.

 

mvh

Erik G

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=n...=32938&ncid=424

 

"Liberiastyrkans 11 Cv90 C har tjänstgjort i mer än 1200 mil under fyra och en halv mission. Om några veckor kommer de att skickas hem till Sverige för renovering."

 

Vad består denna renovering i?

 

En okvalificerad gissning är att man reparerar allt trasigt och byter ut allt slitet.. Kan tänka mig att vagnarna är "bättre beg." och kanske inte riktigt i form att skickas till nästa mission.

 

 

 

/E

 

De skall vara i fin form!

GT F, fit for fight

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Vildmannen
      Expressen lägger ut en filmsnutt med ICA-lastbil och CV90 och efterfrågar dess ursprung
      http://expressen.se/index.jsp?a=786985
       
       
    • By enigmatik
      En utredning anbefaller at Norge anskaffer panserjagere basert på CV90 med 120mm kanon og ubemannede tårn. Med dette vrakes alle oppdateringer av Leo 2A4. Panserjagere vil få overlegen engasjementsegenskaper sammenlignet med bemånnede tårn og vil kunne nedkjempe konvensjonelle stridsvogner som regnes som tregere og mindre egnet til å finne og bekjempe mål. Alikevel holdes døren litt på gløtt for Leo 2A7, mens A5 syntes helt ute av bildet.  A5 var inntil helt nylig det foretrukne valget. CV 90120 T syntes heller ikke aktuell
    • By komplettepost
      Någon som vet om det är möjligt att ladda telefonen i vagnen? Kan tänka mig att det behövs någon form av adapter.
    • By M21
      Kan inte motså att posta denna bild som jag ramlade på
       
      http://www.ericthibodeau.com/BRCampClara.jpg
×
×
  • Create New...