SFC Johansson Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 http://www.thesun.co.uk/article/0,,2-2006350757,00.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Johansson Posted August 4, 2006 Author Report Share Posted August 4, 2006 Vad EXAKT ville du ha sagt med detta?att Pricksyttegevär 90 är ett bra vapen eller att britter är farliga? Hmm hehe, jag ville nog inte säga något speciellt med detta...... Var inne och läste lite på Sun's hemsida och såg artikeln, tänkte att det kanska junde vara av intresse för andra att läsa. Sen borde jag postat den i dagrummet istället kom jag på......men då va det försent serru . Hade redan tryckt på knappen. Blågul får flytta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 The Sun är väl lite av tabloid? Seriös? Njea! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 The Sun är en tabloid men jag hittar inga fel i artikeln. De benämner ju vapnet med dess rätta benämning; L96A1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 Om man är lite viktigpetter heter väl vår version av vapnet L96AW. Då är väl det ingen psg de använder... /Koskela Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted August 4, 2006 Report Share Posted August 4, 2006 bara för att man vet vad ett vapen heter behöver det för f-n inte vara sant eller ens sannolikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted August 5, 2006 Report Share Posted August 5, 2006 Om man är lite viktigpetter heter väl vår version av vapnet L96AW. Då är väl det ingen psg de använder... /Koskela Lite OT men jag har för mig att L96A1 är AW medan L96 var versionen innan.Sniper Central även om man skall tabloidpressen med en eller två nypor salt så kan de ju ha rätt, precis som en klocka som stannat har rätt två gånger om dygnet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted August 6, 2006 Report Share Posted August 6, 2006 bara för att man vet vad ett vapen heter behöver det för f-n inte vara sant eller ens sannolikt. Nä! Precis!!! Det är som Svenska nyheter rapporterar från Libanon "Israelitiska bomber.." Har Israel B52? De nyttjar väl missiler som andra moderna nationer... eller? Är jag en gående tabloid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 6, 2006 Report Share Posted August 6, 2006 bara för att man vet vad ett vapen heter behöver det för f-n inte vara sant eller ens sannolikt. Nä! Precis!!! Det är som Svenska nyheter rapporterar från Libanon "Israelitiska bomber.." Har Israel B52? De nyttjar väl missiler som andra moderna nationer... eller? Är jag en gående tabloid? Det är ganska många "moderna nationer" som använder bomber, utan att för den sakens skull ha några B-52 t ex Sverige. GBU-12 hängs på JAS39C Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted August 6, 2006 Report Share Posted August 6, 2006 bara för att man vet vad ett vapen heter behöver det för f-n inte vara sant eller ens sannolikt. Nä! Precis!!! Det är som Svenska nyheter rapporterar från Libanon "Israelitiska bomber.." Har Israel B52? De nyttjar väl missiler som andra moderna nationer... eller? Är jag en gående tabloid? Precis som 106 skriver ovan så är bomber för iaf tillfället mer använda än missiler. GBU-12an som visas på bilden som 106 länkar till är väl just nu kanske det mest politiskt korrekta sättet att slå någon riktigt hårt i huvudet utan att slaget tar med hans hela släkt. Den är precis och begränsad vad gäller collateral, detta går att begränsa ytterligare genom att ersätta sprängmedel med betong och/eller ställa tändaren så att den briserar under jord. En missil kommer med betydligt fler frågetecken och orosmoment samt en högre kostnad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted August 8, 2006 Report Share Posted August 8, 2006 Lite OT men jag har för mig att L96A1 är AW medan L96 var versionen innan. Njae, inte riktigt sant. Förvisso är inte jag någon "nitskalle" map vapen, men L96A1 användes vid försöken. Förändringarna som FMV ville ha resulterade i L96AW. På Snipercentral:s sida om L96A1 visas dock AW-varianten. Det är lättast att se skillnaden mellan A1 och AW genom att pistolgreppet är längre. Det syns på vinklingen på handgenomföringen i kolven. Sedan finns det en del andra förbattringar, bland annat i slutstycket. Oavsett så upphörde tillverkningen efter ett tag då AW släpptes, då den var mycket bättre. Dock så är inte jag rätt person att redogöra för psg:n i detalj. Det finns besökare på forumet som kan psg:n bättre än undertecknad. /Koskela Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted August 12, 2006 Report Share Posted August 12, 2006 Njae, inte riktigt sant. Förvisso är inte jag någon "nitskalle" map vapen, men L96A1 användes vid försöken. Förändringarna som FMV ville ha resulterade i L96AW. På Snipercentral:s sida om L96A1 visas dock AW-varianten. Det är lättast att se skillnaden mellan A1 och AW genom att pistolgreppet är längre. Det syns på vinklingen på handgenomföringen i kolven. Sedan finns det en del andra förbattringar, bland annat i slutstycket. Oavsett så upphörde tillverkningen efter ett tag då AW släpptes, då den var mycket bättre. Dock så är inte jag rätt person att redogöra för psg:n i detalj. Det finns besökare på forumet som kan psg:n bättre än undertecknad. /Koskela eftersom det kommer från dig så köper jag det utan tvivel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted August 13, 2006 Report Share Posted August 13, 2006 Borde man inte efter ett tag må ganska dåligt av alla man har dödat? Sover killen i artikeln gott om natten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted August 13, 2006 Report Share Posted August 13, 2006 bättre än de fiender han bekämpat iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted August 13, 2006 Report Share Posted August 13, 2006 In mid-1980s Sweden forces began their own quest for the new sniper rifle, that could survive heavy nordic environments. The AI again become the winner in this race with improved L96 design, named "Arctic warfare". In 1988 Swedish forces adopt AW rifle in 7.62mm NATO chambering under the designation of PSG.90. British Army, in its turn, also adopted this improved design under the designation of L96A1 Linky Alltså användes ingen L96A1 under de svenska försöken utan AI AW som sen köptes in av britterna som L96A1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 Borde man inte efter ett tag må ganska dåligt av alla man har dödat?Sover killen i artikeln gott om natten? bättre än de fiender han bekämpat iaf De sover nog också gott, fast mer permanent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scribe Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 In 2003 Royal Marines sniper Corporal Matt Hughes killed an Iraqi gunman from 900 yards with a “wonder shot” in which he aimed 56ft to the left and 35ft high to allow for wind. Om det är sant är det verkligen imponerande! Vad blir d_max på 900yards för 7,62 prick? Earlier this year it was revealed that the Army is creating an elite force of almost 700 snipers, with all 38 infantry battalions required to have an 18-man platoon of sharpshooters by 2008. It will be the first time formal sniper platoons will have existed since the end of the First World War in 1918. En pluton som enbart består av prickskyttar...... tja, varför inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted August 14, 2006 Report Share Posted August 14, 2006 In 2003 Royal Marines sniper Corporal Matt Hughes killed an Iraqi gunman from 900 yards with a “wonder shot” in which he aimed 56ft to the left and 35ft high to allow for wind. Om det är sant är det verkligen imponerande! Vad blir d_max på 900yards för 7,62 prick? 900 yards = 822,96 meter För en bra skytt ska inte det vara omöjligt, men vind kan ju göra det svårare. Frågan förstår jag inte, Dmax är max sträcka kulan kan färdas och har inte med avståndet till målet att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted August 15, 2006 Report Share Posted August 15, 2006 In 2003 Royal Marines sniper Corporal Matt Hughes killed an Iraqi gunman from 900 yards with a “wonder shot” in which he aimed 56ft to the left and 35ft high to allow for wind. quote]Om det är sant är det verkligen imponerande! Vad blir d_max på 900yards för 7,62 prick? mer imponerande att han siktade ca 17 m brevid och över 10 högt och träffade. jävligt begåvad spotter. Earlier this year it was revealed that the Army is creating an elite force of almost 700 snipers, with all 38 infantry battalions required to have an 18-man platoon of sharpshooters by 2008. It will be the first time formal sniper platoons will have existed since the end of the First World War in 1918. En pluton som enbart består av prickskyttar...... tja, varför inte. för prickskytteriet är det ju bara en administrativ åtgärd, de lär ju inte vara ute och ränna i 18-mannaformering. Borde man inte efter ett tag må ganska dåligt av alla man har dödat?Sover killen i artikeln gott om natten? Hur långt är ett snöre? den frågan kan man debattera hur länge som helst och beror till sist på individen och när denne tillfrågas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.