twintip Posted August 1, 2006 Report Share Posted August 1, 2006 Förförra gången jag sprang långdistans (slutet av förra veckan) så kände jag svag smärta i höger axel och rätt kraftig håll på högra sidan... Var ute o sprang inatt, och då hade jag samma problem fast eftersom jag sprang intensivare nu kändes det mycket värre och ett tag fick jag nästan kramp i axeln och fick stanna och stretcha hela. Har ni värk i kroppsdelar vid långdistans? Nån som har någon idé varför det bara smärtar på högra sidan av kroppen? Brukar aldrig värma upp typ armar, rygg innan löpning, gör ni det eller? Ska prova det nästa gång... Link to comment Share on other sites More sharing options...
fillefalle Posted August 2, 2006 Report Share Posted August 2, 2006 En kille på lopning.se ställde liknande fråga. De svar han fick: Har faktiskt känt av samma problem, men jag har trott att det är för att jag kan tendera att springa men axlarna lite uppdragna och spända, men kanske beror problemet egentligen på något annat? Tror också de beror på för högt uppdragna axlar. När man börjar bli trött är det lätt att man drar upp axlarna och och får en "högre" armpendling, vilket säkert kan leda till smärta i axeln.Tror man brukar säga att armarna ska vara i navelhöjd när man springer. Träna axlar, mage och rygg hjälper till att stabilisera upp kroppen vilket medför en mer upprätt löpning. har/hade liknande problem. Ont i höger axel. Försöker tänka på att alltid vara avslappnad i axlarna och låta armarna röra sig fram och tillbaka istället för upp och ner. Försöker hålla händerna i nivå med naveln. Har dessutom börjat med styrke för axlar och rygg ca 1 gång i veckan. Problemen har definitivt minskat och jag hoppas att de försvinner så småning om. Det var någon som skrev här på soldf att man ska låssas hålla i ett papper när man springer långt. Det tipset har hjälpt mig att hitta rätt arm-teknik Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted August 2, 2006 Author Report Share Posted August 2, 2006 En kille på lopning.se ställde liknande fråga. De svar han fick: Har faktiskt känt av samma problem, men jag har trott att det är för att jag kan tendera att springa men axlarna lite uppdragna och spända, men kanske beror problemet egentligen på något annat? Tror också de beror på för högt uppdragna axlar. När man börjar bli trött är det lätt att man drar upp axlarna och och får en "högre" armpendling, vilket säkert kan leda till smärta i axeln.Tror man brukar säga att armarna ska vara i navelhöjd när man springer. Träna axlar, mage och rygg hjälper till att stabilisera upp kroppen vilket medför en mer upprätt löpning. har/hade liknande problem. Ont i höger axel. Försöker tänka på att alltid vara avslappnad i axlarna och låta armarna röra sig fram och tillbaka istället för upp och ner. Försöker hålla händerna i nivå med naveln. Har dessutom börjat med styrke för axlar och rygg ca 1 gång i veckan. Problemen har definitivt minskat och jag hoppas att de försvinner så småning om. Det var någon som skrev här på soldf att man ska låssas hålla i ett papper när man springer långt. Det tipset har hjälpt mig att hitta rätt arm-teknik Lycka till! Tack tack. Det låter som det är det. Kommer med rapport imorrn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted August 2, 2006 Report Share Posted August 2, 2006 Låter som axelvärk i samband med hållet. Inget farligt men om axelvärken inte släper efter löprundan ska du uppsöka läkare eftersom det kan vara ett tecken på hjärtbesvär. Om du får håll på t.ex. hö sida ska du andas ut när du sätter ned vä fot. Vä sida omvänt. Allt enligt Runner´s world, nr 5/2006 Tänk också på att inte äta för tätt inpå löpningen och du värmer väl upp ordentligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted August 2, 2006 Author Report Share Posted August 2, 2006 Låter som axelvärk i samband med hållet.Inget farligt men om axelvärken inte släper efter löprundan ska du uppsöka läkare eftersom det kan vara ett tecken på hjärtbesvär. Om du får håll på t.ex. hö sida ska du andas ut när du sätter ned vä fot. Vä sida omvänt. Allt enligt Runner´s world, nr 5/2006 Tänk också på att inte äta för tätt inpå löpningen och du värmer väl upp ordentligt? Nja äter gör jag väl ibland nån timme innan. Det släpper direkt om jag stannar. Och hållen går ner efter ett tag alternativt försvinner. Kör på i rätt högt tempo... Men ska prova stretcha armarna nästa gång. Och som sagt försöka att hålla händerna stilla så som fillefalle beskrev... Imorgon blir de o andas ut på varannat tillslag vänster(Blir för hastig andning annars.) samt hålla armar/händer på rätt sätt. Skriver en rapport imorrn. Hoj. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted August 3, 2006 Report Share Posted August 3, 2006 Lysna på Adam W Twintip. Huggande smärta i sida/axlel/skulderparti kan innebära hjärtmuskelinflammation. Får du det så kan du koppla bort träningen för en god stund. Får du känningar igen så ta det lugnt och kolla upp det även om det släpper när du fått ner pulsen. Vill inte skrämma upp dig i onödan, är antagligen inget allvarligt men pressa dig inte över smärttröskeln förrän du fått bekräftat vad det är. Lycka till med löpet Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted August 3, 2006 Author Report Share Posted August 3, 2006 Lysna på Adam W Twintip. Huggande smärta i sida/axlel/skulderparti kan innebära hjärtmuskelinflammation. Får du det så kan du koppla bort träningen för en god stund. Får du känningar igen så ta det lugnt och kolla upp det även om det släpper när du fått ner pulsen. Vill inte skrämma upp dig i onödan, är antagligen inget allvarligt men pressa dig inte över smärttröskeln förrän du fått bekräftat vad det är. Lycka till med löpet Jag var ute igårkväll o körde (intervaller). Det gick bra. Ska köra idag med(långdist). Så om de smärtar i axeln idag trots att jag följer tipsen här... ja då går jag hem igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keymar Posted August 3, 2006 Report Share Posted August 3, 2006 Har också det problemet har alltid haft det när jag sprungit distans. Tror på förklaringen om att man spänner sig när man är trött för jag brukar alltid få superont när jag precis är på väg att "komma in i andra andingen" så att säga dvs. när det är som jobbigast varpå det orfta går över till viss del. Hatar detta axelhåll men det känns som om det kommer mer och mer sällan nu när jag börjar bli mer van med att springa längra sträckor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted August 4, 2006 Author Report Share Posted August 4, 2006 Lysna på Adam W Twintip. Huggande smärta i sida/axlel/skulderparti kan innebära hjärtmuskelinflammation. Får du det så kan du koppla bort träningen för en god stund. Får du känningar igen så ta det lugnt och kolla upp det även om det släpper när du fått ner pulsen. Vill inte skrämma upp dig i onödan, är antagligen inget allvarligt men pressa dig inte över smärttröskeln förrän du fått bekräftat vad det är. Lycka till med löpet Kändes inte igår eller idag... Var nog att jag spände axeln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted August 11, 2006 Report Share Posted August 11, 2006 Jag har faktiskt samma problem med axeln, den känns liksom lite konstigt, det gör inte direkt ont men någon konstig känsla just i högeraxeln, brukar komma för mej runt 4-5 km, innan det känner jag inget. Kul att det va en tråd om detta, nu ska det testas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popo Posted August 12, 2006 Report Share Posted August 12, 2006 Kanske har skrivts men jag ids inte läsa allt. Prova hålla armarna neråt. Alltså du springer med dom som om du går runt och spänner spänner dig. Lite som en gorilla typ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted August 13, 2006 Report Share Posted August 13, 2006 Om du får håll på t.ex. hö sida ska du andas ut när du sätter ned vä fot.Vä sida omvänt. Allt enligt Runner´s world, nr 5/2006 wow, sjukt det måste jag testa, får alltid håll, eller så är det ångest.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.