Jump to content

Mysko färgsättning?


cf112

Recommended Posts

Under förövningen till CC06 i Revinge fanns vagnar målade i mer gråskala än det traditionella grön/brun/svart.

När/var och varför började man med denna färgsättning? Jämför med 13 (eller 20)-bilen i förgrunden på första bilden. 401:an har CG-märke på sidan. Är det ett färgval specifikt för Livgardet? Citykamo? :rodna:

Hade varit kul med lite info.

Är 302:an någon form av Stri-pbv med tanke på VC-tornet med all extra utrustning? Mätutr?

 

Btw:

VC har skyddsmask på liksom vi andra runt omkring. C-ber. GUL (?) gällde vid tillfället.

 

 

dsc00676dh1.th.jpg

 

 

dsc00678eu8.th.jpg

Edited by cf112
Link to comment
Share on other sites

De kommer från Livgardets Stadsskyttekompani, som målar sina vagnar med grått istället för brunt. Snyggt, och en bra igenkänningssignal.

 

302:an är en Epbv 302 som antingen används som kvartermästarens vagn eller som just Eldledningspbv.

Link to comment
Share on other sites

De kommer från Livgardets Stadsskyttekompani, som målar sina vagnar med grått istället för brunt. Snyggt, och en bra igenkänningssignal.

 

302:an är en Epbv 302 som antingen används som kvartermästarens vagn eller som just Eldledningspbv.

 

Jo det är en riktigt snygg färgsättning. Och just det, Stadsskytte fanns nog på heden under övningen. Tror det var någon av deras väringar som fällde kommentaren: "Va! Är ni från Hemvärnet?"

Link to comment
Share on other sites

Jo det är en riktigt snygg färgsättning. Och just det, Stadsskytte fanns nog på heden under övningen.

 

Livgardets stadsskyttekompani utgjorde QJ, första kompaniet i VJ, P7:s mekaniserade bataljon under det årets övningsserie. P7:s Strf 9040 kompani utgjorde RJ, det andra kompaniet i samma bataljon.

Link to comment
Share on other sites

Livgardets stadsskyttekompani utgjorde QJ, första kompaniet i VJ, P7:s mekaniserade bataljon under det årets övningsserie. P7:s Strf 9040 kompani utgjorde RJ, det andra kompaniet i samma bataljon.

 

Tack JtS. Visste att någon här nerifrån hade koll på läget. Vet du eller ngn annan om Stadsskytte målar alla fordon i denna variant?

Link to comment
Share on other sites

Livgardets stadsskyttekompani utgjorde QJ, första kompaniet i VJ, P7:s mekaniserade bataljon under det årets övningsserie. P7:s Strf 9040 kompani utgjorde RJ, det andra kompaniet i samma bataljon.

 

Tack JtS. Visste att någon här nerifrån hade koll på läget. Vet du eller ngn annan om Stadsskytte målar alla fordon i denna variant?

 

De fordon jag har sett därifrån har varit målade så. Även Blå-Gula terrängbilar.

 

302:an är en Epbv 302 som antingen används som kvartermästarens vagn eller som just Eldledningspbv.

 

Har man skippat plyfaboxen på fronten på epbv? Tänker man hålla sig borta från vattendrag helt och hållet?

 

De Epbv jag har sett här i Sverige har alla saknat plyfaboxen. Simning med Pbv 302 är ju ändå inget man gör särskilt tillämpat under GU i Sverige....

Link to comment
Share on other sites

De kommer från Livgardets Stadsskyttekompani, som målar sina vagnar med grått istället för brunt. Snyggt, och en bra igenkänningssignal.

 

302:an är en Epbv 302 som antingen används som kvartermästarens vagn eller som just Eldledningspbv.

Använder man man brunt på pbver (pbv:er...pbv-er...pbv er äääähhh)?

Trodde att brunt försvann ur mönstret på 90-talet någongång, eller är det något som P10 gjorde, eller minns jag bara fel? :rolleyes:

 

 

(edit: vill tillägga att jag är ärligt nyfiken och inte drygar mig på något sätt)

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

De kommer från Livgardets Stadsskyttekompani, som målar sina vagnar med grått istället för brunt. Snyggt, och en bra igenkänningssignal.

 

302:an är en Epbv 302 som antingen används som kvartermästarens vagn eller som just Eldledningspbv.

Använder man man brunt på pbver (pbv:er...pbv-er...pbv er äääähhh)?

Trodde att brunt försvann ur mönstret på 90-talet någongång, eller är det något som P10 gjorde, eller minns jag bara fel? :rolleyes:

 

Du har säkerligen rätt, jag är ingen expert på det området. Det är nån av nyanserna dom har bytt iaf.

Link to comment
Share on other sites

Använder man man brunt på pbver (pbv:er...pbv-er...pbv er äääähhh)?

Trodde att brunt försvann ur mönstret på 90-talet någongång, eller är det något som P10 gjorde, eller minns jag bara fel? :rockon:

(edit: vill tillägga att jag är ärligt nyfiken och inte drygar mig på något sätt)

 

Brunt är väl kvar på de vagnar som från början var målade i trefärgsmönster? Iallafall har alla "normala" pebbor jag sett haft det gamla fyrfärgsmönstret. Däremot är standardmönstret för Pbv 401 det nyare trefärgsmönstret. Vad man gjort är helt enkelt en variant på vintermaskeringen. Vid vintermaskering målar man över de bruna och de ljusgröna fälten i vitt (eller bara de ljusgröna vid trefärgskamouflage). Här har man alltså använt ljusgrått i stället.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Trodde att brunt försvann ur mönstret på 90-talet någongång, ... eller minns jag bara fel?
Du har i princip rätt. Man slutade måla med brunt, men fordon som redan var 4-färgade har fått fortsätta att vara så. (Vid senare total ommålning får de trefärgsmönster.)

 

Jag har varit nyfiken på varför man slutade med brunt när så många andra länder använder det. Svaret jag fått är att man upptäckte att den bruna målarfärgen som FM använde innehåller cancerogena ämnen, och därför beslutade man sej för att slopa den för att förbättra arbetsmiljön. Ur kamouflagesynpunkt anses det inte spela någon roll.

 

/Olle

Link to comment
Share on other sites

De kommer från Livgardets Stadsskyttekompani, som målar sina vagnar med grått istället för brunt. Snyggt, och en bra igenkänningssignal.

Japp vi visste vilka vagnar vi skulle prioritera :/ Slog ut 5 stycken nere på "Bogaland-övningen" :eeh: (Allt enligt STA)

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

De kommer från Livgardets Stadsskyttekompani, som målar sina vagnar med grått istället för brunt. Snyggt, och en bra igenkänningssignal.

Japp vi visste vilka vagnar vi skulle prioritera :D Slog ut 5 stycken nere på "Bogaland-övningen" :lala: (Allt enligt STA)

 

Som min pluton senare fick avtransportera skadade från... Med 20-bil... Som var fältlastad...

Tack för den! :P

Link to comment
Share on other sites

De kommer från Livgardets Stadsskyttekompani, som målar sina vagnar med grått istället för brunt. Snyggt, och en bra igenkänningssignal.

Japp vi visste vilka vagnar vi skulle prioritera :D Slog ut 5 stycken nere på "Bogaland-övningen" :lala: (Allt enligt STA)

 

Låt mig gissa, inne på räddningsverksområdet??

 

[bt-gnäll]

Nu skall vi inte bli kärva i tonen mot varandra här eller så, men ni hade förutom ett stadsskyttekompani tre stridsvagnar och 14 strf 9040 mot er som alla sköt så mycket att man fick återfylla efter striden och ni gömde er bakom buskar och trähus....

En liten oansenlig bugg STA inte klarar av..

[/bt-gnäll]

,O:D

Link to comment
Share on other sites

Vilket generellt brukar lösas av BlåGul, men det är klart, då måste man ju jobba också...;)

 

Och även ha en uppfattning om vilken verkan olika vapensystem har i olika miljöer.....

Link to comment
Share on other sites

Dom som blev avtransporterade av oss (OP) hade enligt uppgift gått på en mina precis innan "bensinmacken" på Räddningsskolan. Transporten var mer av karaktär köra icke levande till samlingsplats för skadade. När vi kom fram hade sjuktrp-pbv redan hunnit avtransportera dom "skadade" och lämnat kvar övriga till oss. Med tanke på kaoset på bat-stri så tog det ungefär en timme :( innan dom blev hämtade.

 

Lite OT kanske, men dom utskjutna vagnarna var iaf målade enligt rubriken. :lala:

Link to comment
Share on other sites

Transporten var mer av karaktär köra icke levande till samlingsplats för skadade. När vi kom fram hade sjuktrp-pbv redan hunnit avtransportera dom "skadade" och lämnat kvar övriga till oss. Med tanke på kaoset på bat-stri så tog det ungefär en timme :( innan dom blev hämtade.

 

Faktum är att vid det tillfället var alla sjukvårdstransporter helt mättade i över en timme, och samordningen med PW var ofattbart trög. Detta i kombination med att alla bar skyddsmask gjorde att folk fick vänta i en timme.

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att vid det tillfället var alla sjukvårdstransporter helt mättade i över en timme, och samordningen med PW var ofattbart trög. Detta i kombination med att alla bar skyddsmask gjorde att folk fick vänta i en timme.

 

Jag samordnade själv med QJ och anmälde "jag kan" till PW. Fick framåt på detta och löste uppgiften. Inte mycket krig i det momentet, men en väl så vettig uppgift.

Link to comment
Share on other sites

[Jag samordnade själv med QJ och anmälde "jag kan" till PW. Fick framåt på detta och löste uppgiften. Inte mycket krig i det momentet, men en väl så vettig uppgift.

 

Ett bra initiativ. Det var inte lika lätt att få samband med PW på RJ:s sida av slaget....

Link to comment
Share on other sites

[bt-gnäll]

Nu skall vi inte bli kärva i tonen mot varandra här eller så, men ni hade förutom ett stadsskyttekompani tre stridsvagnar och 14 strf 9040 mot er som alla sköt så mycket att man fick återfylla efter striden och ni gömde er bakom buskar och trähus....

En liten oansenlig bugg STA inte klarar av..

[/bt-gnäll]

:D:lala:

[bT-OT-BASH]

Har väl aldrig hänt förut... aldrig har väl lätt infanteri tagit skydd mot strv i sly, aldrig har lätt infanteri tagit skydd bakom oääääändlig hårda liggunderlag, aldrig har lätt infanteri klarat av inbrytningseld från stridsvagnpluton i hasselbuskar. Iofs kul när bortalagets blågul-kapten går i försvarsställning när arg vpl-sergeant börjar skälla ut vederbörande eftersom han tyckte att egen trupp klarar spränggranater från 12cm kanon och grk i hasselbuskarna, ett litet tag iaf :D

[/bT-OT-BASH]

Edited by Rickard N
Link to comment
Share on other sites

Dom som blev avtransporterade av oss (OP) hade enligt uppgift gått på en mina precis innan "bensinmacken" på Räddningsskolan. Transporten var mer av karaktär köra icke levande till samlingsplats för skadade. När vi kom fram hade sjuktrp-pbv redan hunnit avtransportera dom "skadade" och lämnat kvar övriga till oss. Med tanke på kaoset på bat-stri så tog det ungefär en timme :( innan dom blev hämtade.

 

Lite OT kanske, men dom utskjutna vagnarna var iaf målade enligt rubriken. :Malaj:

 

 

 

yes, dom kom från oss, satt själv i GB, rolig övning de där!

 

men bäst var de iaf när vi kom te P4 och övade mot 1 kompani strf9040, tänkt vad mycket skada man kan göra med 1plt skytte o 4 pbv mot 1komp 9040's... var tydligen så att vi fick medaljer o dom fick skäll :happy::)

 

Så 302'an står sig än idag med lite list o farb :lala::wub:

Edited by Ignorance
Link to comment
Share on other sites

Vilket generellt brukar lösas av BlåGul, men det är klart, då måste man ju jobba också...;)

 

Och även ha en uppfattning om vilken verkan olika vapensystem har i olika miljöer.....

Nää ja e inte bitter! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

De kommer från Livgardets Stadsskyttekompani, som målar sina vagnar med grått istället för brunt. Snyggt, och en bra igenkänningssignal.

 

Borde man inte vilja eftersträva någon form av likformighet i cammo på lika dana fordon inom hela försvarsorganisationen. En "igenkänningssignal" kan ju även fi ta fasta på. Missförstå mig rätt men det räcker de ser att stadskytte e på intåg så drar de till skogs istället....

Link to comment
Share on other sites

@ jake the snake

När det gäller Hasselbuskarna så var det i ett senare skede på dagen och dessa (vår 4:e grp) gick direkt till samlingsplats för "utslagna"(om det inte var när de var uppe vid cisternerna, för då kan jag inte svar för deras handlande). När det gäller 122 så dundrade de "bara" igenom och tog brofästet mot verkstadsområdet. Kvar var då IA06 komp, LG Stadssk samt PW. Ingen av dessa komp gick in mot NÖ delen där vi var grupperade. Däremot slog dessa ut IB (Pvrb) och Insatstropp P7(JB) i ett tidigt skede. Under större delen av förmiddagen och en bit in på eftermiddagen så var det endast en plut ur PW som körde in mot vår gruppering... vad jag såg från min plats. Sedan var vår Grk-plut var har jag ingen aning om.

 

Vi blev inte "återupplivade" om och om igen, vad jag såg så blev ingen det. När blå-gul bröt striden var vi 13 man kvar utav 34. Dessa var då grupperade i källare samt i betonghuset vid bilskroten (där jag förde befäl). Min grupp var det 3 man kvar. Vi övriga var samlade vid "utslagnas gruppering". Själv blev jag utslagen av prickskytt (?) när A-sida omfattade norr ifrån.

 

Vår "Score" blev 9 fordon utslagna/skadade/ur stidbart skick, 5 302 ur LG och 4 CV90 ur IA06 + några vagnchefer (ej vid "Säk körning" vilket vi inte fattade i början) med prickskytt, under hela helgen. Antalet bekämpade sold ur A-sida nämndes aldrig. Vi kan diskutera detta till jordens undergång. Såg själv när komp C (?) ur IA06 komp blev utslagen av prickskytt för att strax därefter förlora sin vagn (uppe vid verkstadsbyggnaden vid bilskroten), han blev skiiiiitsur för att han var "ute" och gapade och skällde mot blå-gul (+ att han slängde telehjälmen i vagntaket). Såg även A-sidans soldater som inte hade BT monterat på hjälmen :). För om jag såg rätt så var det ju knappast vagnsstrid utan snarare avsutten med understöd av stridsfordon, grupperade 100-talet meter från oss.

 

Sedan när det gäller 122:ornas retur så blev min grupp bekämpad med strv kanon (den 122:an som stod vid järnvägsövergången) och striden avblåstes för vår del för då var vi "kaputt"... vilket vi accepterade utan knot och ifrågasättande.

 

Däremot kan jag påpeka att de som omfattade norr ifrån upprepade gånger sköt mot oss som var utslagna och satt i en klunga och tittade på. Vi satt vid några buskar, det var kanske detta som irriterar? 8-/ Sedan hade ni ju "Turkey shoot" på oss dagen efter :camo: För då var vi verkligen kokta i bajs.

Edited by Lfskbat
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för övning ni snackar om? :eeh: Och när och var ägde den rum?

 

P 7 övning Exercise Hati

 

 

 

yes, dom kom från oss, satt själv i GB, rolig övning de där!

men bäst var de iaf när vi kom te P4 och övade mot 1 kompani strf9040, tänkt vad mycket skada man kan göra med 1plt skytte o 4 pbv mot 1komp 9040's... var tydligen så att vi fick medaljer o dom fick skäll :bash::D

Så 302'an står sig än idag med lite list o farb :lala::wub:

 

Härligt att höra som fd 302-skytte Gruppchef! :/

Edited by cf112
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för övning ni snackar om? :/ Och när och var ägde den rum?

 

Edit: Snackar ni om två övningar? Jag är intresserad av den med IA06...

Övningen var, som länken beskriver, sista förbandsövningen innan CC06 och hade inget med IA06 att göra.

 

S-Tank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...