Jump to content

behöver tips och råd

Recommended Posts

det är så att jag mönstrade feb 2005.jag fick välje mellan dessa tjänster:

Luftvärnkanonvagnskytt/sjukvårdsman

Reparationsgruppbefäl

Skyttesoldat stridsfordon

men jag var inte klar med mina stuider.så jag sa att jag ville göra lumpen efter det att mina studier var klara.och min handläggare sa att jag skulle skriva till pliktverket sommaren 2006.och nu ska jag skriva till dom.men det är så att jag har haft lite problem med ryggen nu i våras.den är rätt bra nu.dock har jag inte belastat den tungt med marklyft och knäböj eller dyl.så jag vet inte hur det går just nu.men då är frågan om jag vågar söka till en "tyngre" tjänst typ skyttesoldat,stridsfordonsskytt,sjukvårdare eller dyl.eller om jag ska söka till en lättare tjänst typ bevakningssoldat ( F17),lastbilschaufför.för jag vill verkligen göra lumpen.kan man få byta befattning eller bli man hemskickad och att man aldrig mer får göra lumpen om man fått ryggbesvär?

om JAG var du så hade jag hade jag börjat träna upp ryggen sakta men säkert. rygglyft, lättare marchpass osv. JAG tror att du kommer ha roligare som en stridande bafattning och mer nytta av en befattning som sjv, än en värnplikt som bevakning. dessa befattningar är mera krävande, men dom kommer inte kasta ut dig i skogen med full tross första dagen utan dom kommer att bygga upp det efterhand. sen om ryggen inte klarar det så kommer det FÖRMODLIGEN att finnas en chans att bli flyttad till bevakningskomp. lycka till och vad du än väljer så tror ja du kommer få en bra värnplikt.

slut

vilja är 80% av uppgiften!

Edited by periksson

• Super Administrators

man joggar och marcherar i lumpen ja, på vissa förband mindre och vissa mer. ..och ja man gör ofta större fysiska ansträngningar om man har ett baskerprov...

vad är du ute efter.. du kan inte få något mer genomgående svar eller analys eller svar härifrån hurvida du kommer klara lumpen eller inte, har du problem att springa nu så har du ett problem som kommer skapa mer problem för dig efter inryck.

Gör som periksson skriver, träna upp ryggen sakta och metodiskt. När du rycker in sen får du väll se hur det går. Även om förhoppningen på alla förband är att dom som rycker in också ska klara av tjänsten så är det ju inget gullande. Märker befälen (och du själv) att du inte kommer att klara tjänsten så plockas du bort, eller får byta befattning om det är ett något mindre problem. Om du dock märker att du får problem med ryggen bör du ta kontakt med befälen så tidigt som möjligt eftersom det alltid är lättare att byta tjänst tidigt under GU:n. Risken om du väntar med det är ju att de flesta befattningar är fylda och att du då får frisedel istället.

lycka till hur det än blir

• 3 weeks later...

sådär nu har jag fått svar från pliktverket.jag fick välja mellan 3st befattningar om jag skulle rycka in jan 2007: bevakningssoldat,bevakningssoldat/bilförare,samt robotsoldat.inte så stort urval direkt.för att få rycka in sommaren 2007 så var jag tvungen att vänta tills våren 2007.och alla som mönstrar i år som är födda 1989 har förtur.hur kommer det sig att dom har förtur?

dum som jag är tackade jag nej till befälstjänst 2005 för att fortsätta mina studier

Edited by Johan_soldat