Jump to content

Böj-sträck kontra bänkpress

Fu Frippe

Recommended Posts

En liten fråga till någon mer matematiskt bevandrad än en stackars polisman (som läste matte på gymnasiet under förra milleniet och då dessutom läste kemiteknik).

Vi satt några kollegor och funderade på hur mycket av sin vikt man "lyfter" vid en böj-sträck/armböjning och sedan om man kunde överföra detta till bänkpress. Alltså, det är ju i princip samma rörelse för armarna, men en annan vinkel. :D

Vad jag vill ha är alltså: en formel som gör att jag kan räkna ut hur stor del av min kropps massa jag lyfter vid en armböj.... :)

Borde det inte bli någonstans runt 65%?? Överkroppen väger ju mer än benen (antagligen) och därför borde man ju fördela det mesta på armarna? (bara en teori... inväntar någon med en formel :D...)

Rätt intressant.

edit: skrev under tiden Adam Wilhelm skrev sitt...

Edit2: jag provade det A-W skrev. Själv ligger jag på 60 kg när jag väger 80. (75%)

Vad ligger ni på? Vi kanske kan få ett samband! :)

Jag tror att du skall prova vågen.

Annars: Räkna ut var på kroppen som du har din tyngdpunkt, det är där som din kroppstyngd verkar. Ligger du på en stång är det där du har jämnvikt.

Sedan är det bara att räkna moment från fötterna till tyngdpunkten (postivt) och moment från fötterna till händerna (negativt). Det spelar inte någon roll om du vänder på pos och neg.

Så igen, vågen funkar bra. Formel funkar sämre eftersom alla har tyngspunkten på olika ställen.

Jag tror inte armböj vs. bänkpress är överförbara.

Du måste troligen ta hänsyn till att vid bänkpress måste fler muskler vara involverade med att korigera rörlsen. behovet av korrigering bör dock minska vid bättre teknik men ändå...

Vid armböj är marken tämligen fixerad ;)

vikt på vågen

61 kg Armböj

82 kg stående

Kan säkert göra ca 40 st armböj, men knappast 40 st rep i bänkpress 60 kg.

Troligen närmare 10-15 st

Jag gissar att om jag ska kunna göra ca 40 st reps i bänkpress blir skivstångsvikten ca 40-45kg vilket är betydligt mindre än 61 kg.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...