Jump to content

F-15 Eagle landar utan en vinge


Recommended Posts

Jag hittade precis detta videoklippet som jag tänkte dela med mig av.

 

Är det någon som känner till fler liknande händelser?

 

Edited by henke
bytt videolänk till fungerande
Link to post
Share on other sites
Jag hittade precis detta videoklippet som jag tänkte dela med mig av.

 

Är det någon som känner till fler liknande händelser?

 

Imponerande!

Jag vet att J35 Draken lyckats landa med en vinge borta (nån gång under 80-talet. Kan snart ta reda på exakt när), med då det är en dubbeldeltakontruktion så finns det ju lite andra förutsättningar. Ganska mycket lyftkraft kvar även om större delen av vingen är borta.

Skullöe annars tro att detta är ebn relativt ovanig händelse. Om man som pilot ser att vingen är borta så skjuter man nog ut sig. "Tur" att piloten inte visste det i det här fallet :P

Link to post
Share on other sites

Mycket imponerande! Men jag undrar ändå varför han inte valde att använda automatkanonen om de befann sig så nära varandra?

 

Antar att videon inte har ngt med den verkliga händelsen att göra, eftersom IDF så vitt jag vet alldrig har använt sig av Super Sabres?

Link to post
Share on other sites

Det är ju inte helt oskickligt att kunna göra det!

 

Är det nånting som Gripen skulle klara av? med tanke på att den enda anledningen planet flög var ju pga av hastigheten?? Är inte gripen snabbare än F-15?

Link to post
Share on other sites
Mycket imponerande! Men jag undrar ändå varför han inte valde att använda automatkanonen om de befann sig så nära varandra?

 

Antar att videon inte har ngt med den verkliga händelsen att göra, eftersom IDF så vitt jag vet alldrig har använt sig av Super Sabres?

 

Misstänker att han inte använde AKAN eftersom avståndet var tillräckligt för sidewinder när skottet gick, men avstånden krymper ju ganska snabbt vid luftstrider.

Enligt piloten var det en A4 han stred emot, så sabre-klippen är nog bara lite "kreativ frihet" från filmmakarna. Enligt piloten så blev A4an omedelbart ett eldklot. Verkar som att det inte gisk något vidare för den piloten då.

 

Imponerande att de kunde flyga på en vinge. Men en stor del av lyftkraften genereras av flygkroppen, procentandel minns jag tyvärr inte, men tydligen tillräckligt :D

Link to post
Share on other sites
Det var ju Övning!

 

Ja, men man kan ju simulera robotanfall och akananfall ändå..

Finns väl inte så många andra flygvapen än IDF som flyger A4 i området?

 

F-15 ska väl klara Mach 2.3 - 2.5 nånting? Tror inte Gripen är snabbare iallafall.

 

/E

Link to post
Share on other sites

Det var ju Övning!

 

Ja, men man kan ju simulera robotanfall och akananfall ändå..

Finns väl inte så många andra flygvapen än IDF som flyger A4 i området?

 

F-15 ska väl klara Mach 2.3 - 2.5 nånting? Tror inte Gripen är snabbare iallafall.

 

/E

 

Kuweit flyger A4. Men detta var, som sagt, endast en övning.

 

Edit: Inte en chans att JAS är snabbare än F-15. Två motorer tenderar att ge bättre drag än en...

Link to post
Share on other sites
Edit: Inte en chans att JAS är snabbare än F-15. Två motorer tenderar att ge bättre drag än en...

Nog är F-15 snabbare än Gripen. Fast motorargumentet är inte så lyckat, F-15 är ett betydligt större flygplan än Gripen. Tittar man dessutom på B-52 som har åtta motorer så borde det då alltså vara snabbare än både Gripen och F-15. :lala:

Link to post
Share on other sites
Imponerande att de kunde flyga på en vinge. Men en stor del av lyftkraften genereras av flygkroppen, procentandel minns jag tyvärr inte, men tydligen tillräckligt :rodna:

Lyftkraft finns det nog så det räcker, jag är mer imponerad av att han faktiskt klarade av att hålla flygplanet på rätt köl.

Link to post
Share on other sites
Imponerande att de kunde flyga på en vinge. Men en stor del av lyftkraften genereras av flygkroppen, procentandel minns jag tyvärr inte, men tydligen tillräckligt :baskerFN:

Lyftkraft finns det nog så det räcker, jag är mer imponerad av att han faktiskt klarade av att hålla flygplanet på rätt köl.

 

Ja, men haken är ju, att om du tappar en vinge måste du ju "nolla" lyftkraften från den andra vingen. Annars rollar du ju bara runt. Lyftkraften måste ju vara lika på båda sidor om rollaxeln.

Så i princip så hade han kunnat göra om samma bedrift utan några vingar alls :)

 

/E

Link to post
Share on other sites
Mycket imponerande! Men jag undrar ändå varför han inte valde att använda automatkanonen om de befann sig så nära varandra?

 

Antar att videon inte har ngt med den verkliga händelsen att göra, eftersom IDF så vitt jag vet alldrig har använt sig av Super Sabres?

 

 

Hel filmen är ett potpurri av "coola och passande scener" med flygplan som inte har något med incidenten att göra. Det finns överhuvudtaget inga rörliga bilder från händelsen utan allt är datorskapat, med basen i scenerna tagna från andra F-15 filmer. Skyhawk föraren klarade sig förresten.

 

Andra liknande händelser finns det flera exempel på. De kanske inte lika spektakulära, för de som är det brukar sluta tragiskt, men ändå:

 

Individ 1 med skador på vinge och fena:

 

f18midair1ei9.jpg

 

f18midair2mj5.jpg

 

Individ 2 med skador på nos (akan+radar borta) och huv.

 

f18midair3mq9.jpg

Link to post
Share on other sites
Jag slår vad om att det dessutom blev motorbyte på den sista bilden ;)

 

J.K Nilsson

 

Hehehe,jo det ser lite FOD-igt ut. Dock flög ingen igen utan en blev gateguard vid NAS Oceana och den andra hamnade på kyrkogård.

Link to post
Share on other sites

Lite mer om vad tråden initialt handlade om:

 

F-15D #957

(Losing right wing during dogfight exercise)

 

A simulated dogfight training took place between two F-15D's and four A-4N Skyhawks over the skies of the Negev, Israel. The F-15D #957, (nicknamed 'Markia Shchakim', with 5 killmarks) was used for the conversion of a new pilot in the squadron. Here is the description of the event as described in "Pressure suit":

 

"At some point I collided with one of the Skyhawks, at first I didn't realize it. I felt a big strike, and I thought we passed through the jet stream of one of the other aircraft. Before I could react, I saw the big fire ball created by the explosion of the Skyhawk.

 

The radio started to deliver calls saying that the Skyhawk pilot has ejected, and I understood that the fireball was the Skyhawk, that had exploded, and the pilot was ejected automatically.

 

There was a tremendous fuel stream going out of my wing, and I understood it was badly damaged. The aircraft flew without control in a strange spiral. I reconnected the electric control to the control surfaces, and slowly gained control of the aircraft until I was straight and level again. It was clear to me that I had to eject. When I gained control I said : "Hey, wait, don't eject yet!" No warning light was on and the navigation computer worked as usual; (I just needed a warning light in my panel to indicate that I missed a wing...)." My instructor pilot ordered me to eject.

 

The wing is a fuel tank, and the fuel indicator showed 0.000 so I assumed that the jet stream sucked all the fuel out of the other tanks. However, I remembered that the valves operate only in one direction, so that I might have enough fuel to get to the nearest airfield and land. I worked like a machine, wasn't scared and didn't worry. All I knew was as long as the sucker flies, I'm gonna stay inside. I started to decrease the airspeed, but at that point one wing was not enough. So I went into a spin down and to the right. A second before I decided to eject, I pushed the throttle and lit the afterburner. I gained speed and thus got control of the aircraft again.

 

Next thing I did was lower the arresting hook. A few seconds later I touched the runway at 260 knots, about twice the recommended speed, and called the tower to erect the emergency recovery net. The hook was torn away from the fuselage because of the high speed, but I managed to stop 10 meters before the net. I turned back to shake the hand of my instructor, who had urged me to eject, and then I saw it for the first time - no wing!!!

 

The IAF (Israeli Air Force) contacted McDonnell Douglas and asked for information about possibility to land an F-15 with one wing. MD replied that this is aerodynamically impossible, as confirmed by computer simulations... Then they received the photo.... After two months the same F-15 got a new wing and returned to action.

 

Ur "Flight international": "The most outstanding Eagle save was by a pilot from a foreign Air Force".

 

During air combat training his two-seater F-15 was involved in a mid air collision with an A-4 Skyhawk. The A-4 crashed, and the Eagle lost its right wing from about 2 ft. outboard. After some confusion between the instructor who said eject, and the student who outranked his instructor and said no, the F-15 was landed at it's desert base. Touching down at 290 knots, the hook was dropped for an approach end engagement. This slowed the F-15 to 100 knots, when the hook weak link sheared, and the aircraft was then braked conventionally.

 

It is said that the student was later demoted for disobeying his instructor, then promoted for saving the aircraft.

 

McDonnell Douglas attributes the saving of this aircraft to the amount of lift generated by the engine intake/body and "a hell of a good pilot".

 

Några bilder strax efter incidenten:

957f15wingjr8.th.jpg

 

f15wingsh3.th.jpg

 

...och #957 ngn gång efter reparation:

f15d957yc2.th.jpg

 

/G.L.

Link to post
Share on other sites

Kan ju berätta lite OT att en SF37 Viggen från F13 buklandade på F17 när landningstället aldrig fälldes ut pga fel i länksystemet efter en fågelkollision i början på 90-talet! Men tack vare extratank och motmedelskapslar så klarade sig kärran! Den flög efter reparation vidare på F21!

Link to post
Share on other sites
Kan ju berätta lite OT att en SF37 Viggen från F13 buklandade på F17 när landningstället aldrig fälldes ut pga fel i länksystemet efter en fågelkollision i början på 90-talet! Men tack vare extratank och motmedelskapslar så klarade sig kärran! Den flög efter reparation vidare på F21!
Kan inte tänka mig att man buklandar med fälltanken kvar, känns som en skröna. Däremot vet jag att buklandade 37:or reparerats och åter tagits i tjänst.
Link to post
Share on other sites
Kan inte tänka mig att man buklandar med fälltanken kvar, känns som en skröna. Däremot vet jag att buklandade 37:or reparerats och åter tagits i tjänst.

 

Jorå. buklandning med fälltank har gjorts... ;)

Fast jag har för mig att bilden jag såg hade rund nos dvs inte en SF utan någon annan modell?? men det var läänge sen jag såg bilden...

Link to post
Share on other sites

Kan ju berätta lite OT att en SF37 Viggen från F13 buklandade på F17 när landningstället aldrig fälldes ut pga fel i länksystemet efter en fågelkollision i början på 90-talet! Men tack vare extratank och motmedelskapslar så klarade sig kärran! Den flög efter reparation vidare på F21!

Kan inte tänka mig att man buklandar med fälltanken kvar, känns som en skröna. Däremot vet jag att buklandade 37:or reparerats och åter tagits i tjänst.

Ingen skröna utan kalla fakta, p.g.a att fälltanken och kapslarna satt på plats blev det väldigt lite skador på skrovet.

Link to post
Share on other sites
Kan inte tänka mig att man buklandar med fälltanken kvar, känns som en skröna. Däremot vet jag att buklandade 37:or reparerats och åter tagits i tjänst.

Som sagt är det sant, fanns även bilder på det i pressen. Men jag tror att SFI egentligen sade att man skulle lämna fpl om det inte gick att få ut stället.

Link to post
Share on other sites
Guest J-Star

Kan ju berätta lite OT att en SF37 Viggen från F13 buklandade på F17 när landningstället aldrig fälldes ut pga fel i länksystemet efter en fågelkollision i början på 90-talet! Men tack vare extratank och motmedelskapslar så klarade sig kärran! Den flög efter reparation vidare på F21!

Kan inte tänka mig att man buklandar med fälltanken kvar, känns som en skröna. Däremot vet jag att buklandade 37:or reparerats och åter tagits i tjänst.

Jo då... har själv sett bilden i en Flygvapennytt ifrån tidigt 90-tal. Det är bara att rota i arkiven. Planet landade på fälltanken som slipades ned såpass att planet tillslut stod på den. Om det också stödde sig på vinglast vet jag inte. Räddningstjänsten skummade det och brand uppstod inte. Planet bärgades, reparerades och återgick i tjänst.

 

/J

Edited by J-Star
Link to post
Share on other sites

Kan ju berätta lite OT att en SF37 Viggen från F13 buklandade på F17 när landningstället aldrig fälldes ut pga fel i länksystemet efter en fågelkollision i början på 90-talet! Men tack vare extratank och motmedelskapslar så klarade sig kärran! Den flög efter reparation vidare på F21!

Kan inte tänka mig att man buklandar med fälltanken kvar, känns som en skröna. Däremot vet jag att buklandade 37:or reparerats och åter tagits i tjänst.

Jo då... har själv sett bilden i en Flygvapennytt ifrån tidigt 90-tal. Det är bara att rota i arkiven. Planet landade på fälltanken som slipades ned såpass att planet tillslut stod på den. Om det också stödde sig på vinglast vet jag inte. Räddningstjänsten skummade det och brand uppstod inte. Planet bärgades, reparerades och återgick i tjänst.

 

/J

 

Ja Ja, det är ju bara att läsa Sven Stridsbergs nyutgåva av VIGGEN från 2003!

 

Där står i princip allt om VIGGEN!

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Kan ju berätta lite OT att en SF37 Viggen från F13 buklandade på F17 när landningstället aldrig fälldes ut pga fel i länksystemet efter en fågelkollision i början på 90-talet! Men tack vare extratank och motmedelskapslar så klarade sig kärran! Den flög efter reparation vidare på F21!

Kan inte tänka mig att man buklandar med fälltanken kvar, känns som en skröna. Däremot vet jag att buklandade 37:or reparerats och åter tagits i tjänst.

Jo då... har själv sett bilden i en Flygvapennytt ifrån tidigt 90-tal. Det är bara att rota i arkiven. Planet landade på fälltanken som slipades ned såpass att planet tillslut stod på den. Om det också stödde sig på vinglast vet jag inte. Räddningstjänsten skummade det och brand uppstod inte. Planet bärgades, reparerades och återgick i tjänst.

Det finns även en bild på den i senaste numret av Svensk flyghistorisk tidskrift.

Flygplanet var som sagt en SF37 (37961) och datumet den 17 februari 1990. Vid tillfället hade fpl förutom den vanliga fälltanken, en KB under vänster vinge, en KA (U/22) under höger vinge och en Rb24 på vänster kroppsbalk (siffra?). Jag såg dock inte motsvarande balk monterad på höger sida.

Link to post
Share on other sites
  • 8 years later...

 

 

 

Kan ju berätta lite OT att en SF37 Viggen från F13 buklandade på F17 när landningstället aldrig fälldes ut pga fel i länksystemet efter en fågelkollision i början på 90-talet! Men tack vare extratank och motmedelskapslar så klarade sig kärran! Den flög efter reparation vidare på F21!

Kan inte tänka mig att man buklandar med fälltanken kvar, känns som en skröna. Däremot vet jag att buklandade 37:or reparerats och åter tagits i tjänst.

 

Jo då... har själv sett bilden i en Flygvapennytt ifrån tidigt 90-tal. Det är bara att rota i arkiven. Planet landade på fälltanken som slipades ned såpass att planet tillslut stod på den. Om det också stödde sig på vinglast vet jag inte. Räddningstjänsten skummade det och brand uppstod inte. Planet bärgades, reparerades och återgick i tjänst.

 

/J

 

Ja Ja, det är ju bara att läsa Sven Stridsbergs nyutgåva av VIGGEN från 2003!

 

Där står i princip allt om VIGGEN!

 

Jag var där och såg buklandningen. Hade klargjort JA37:a på incedentberedskapsplatsen ca: 100 m från den plats flygplanet landade.

SF37:an landade på X-tanken. Fick lätt bredsida. Piloten RYT rätade upp planet.

Studerade planet senare tillsammans med Rune.

Baktill var x-tanken helt uppnött. Framtill fanns det kvar någon dm.

 

http://flygsida.blogspot.se/2009/09/ryt-bukar-m-12-1990.html

/ 203 "Lappen"

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Perman
      Amerikanskt stridsflyg har störtat i Nordsjön
       
      Rapporter finns om att ett av tre andra planen i gruppen landade med spräckt cockpit. Även om rök från ena motorn på ett annat. Piloten saknas ännu. Räddningsoperation under gång utanför Skeghead i Skottland med både flyg, helikoptrar och båtar.
       
      US Air Force F-15C fighter jet crashes in North Sea  
       
      UPDATE Pilotens kropp har nu hittats meddelar RAF Leakenheath. R. I. P.:
       
      Body of pilot found after US Air Force F-15C fighter jet crash off coast of England  
       
      /Per
    • By griffon
      "The Pentagon is planning to request $1.2 billion for 12 Boeing F-15 X fighter aircraft..."
      https://about.bgov.com/news/pentagon-to-seek-1-2-billion-for-new-boeing-f-15-fighters/
    • By Perman
      Mexico earthquake: At least 13 dead including three children in military helicopter crash after tremor
       
      Mexico helicopter crash kills 13 on ground in wake of earthquake
       
      /Per
    • By Perman
      http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9676594
       
      Planet var av samma typ som det norska som kraschade i Kebnekajsemassivet 2012. Varför står det inget om hur det gick med besättningen på det indiska flygplanet? Är C-130J mer benägen att krascha än tidigare Herculesmodeller?
       
      /Per
    • By Pal
      Vad håller Qatar på med? Från att i många många år kört med 6-7 stycken gamla Mirage 2000 och 3-4 Alpha Jet som sitt enda flygvapen så har man på några månader nu beställt:
       
      36 stycken F-15 QA,  nyutvecklad mycket avancerad version av F-15, ett otroligt potent och mycket dyrt stridsflygplan
      36 stycken Dassault Rafale, mycket modernt och kapabelt flygplan som säkert alla vet.
      24 stycken Eurofighter Typhoon, också som alla vet ett minst sagt kapabelt flygplan.
       
      Så, vad håller dom på med?! De köper plötsligt ett rejält antal av världens mest avancerade stridsflygplan. Och landet är mindre till både yta och befolkning än stockholms län.
      Vill de prova och äga ett par divisioner av varande coolt modernt flygplan som finns att köpa eller?
      Man kan undra varför dom inte också köper ett par divisioner F-35 och Gripen E när dom ändå håller på. De verkar ju gilla att inte bara binda sig till en typ utan vill ha dom alla trots hur dyrt och udda det är använda många flygplanstyper i sin flotta. SAAB borde dra iväg en offert på vinst och förlust eftersom Qatars inköpsvanor vad gäller stridsflygplan knappast följer normala doktriner.
       
      Mycket udda tycker jag. Skall bli roligt att se vilken av F-15, Rafale eller Typhoon som Qatars förare känner är det bästa flygplanet
       
      www.youtube.com/watch?v=pf5dIHzNvck
       
       
×
×
  • Create New...