Jump to content

SOVSÄCK


Recommended Posts

Hallå! Sitter nu såhär i sommarvärmen o spanar lite efter vintersovsäckar och råkade snubbla över denhära...

 

http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=680

 

Någon som har testat den/liknande/samma märke? Är mestadels intresserad av hur säcken står emot väta och liknande...

 

Mvh!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inget om säcken, men blir förvånad över beskrivningen.

... för användning under extrema vinterförhållanden, speciellt designad för Militär användning.
Och så är den grön!

 

Skall vi gissa att de "extrema vinterförhållanden" som åsyftas är då vi i nyhetsrapporteringen läser "Varmaste vintern i mannaminne!", "Växtligheten lurad, tror det är vår!" och liknande?

Är det en vinter som är kallare och snörikare än vanligt är det nog bättre med en vit säck...

 

/Olle

Link to comment
Share on other sites

Tjena,

Jag har en Defence 6 (verkar ha utgått) som jag är kanonnöjd med. Jag har testat den till temp.gränsen och den håller vad den lovar.

 

Den har samma spec fast "saknar" ärmar, som jag valde bort. OK, kul funktion, men när ska man använda den? När man lagar mat o käkar, så att man tappar matklägg i sovsäcken?

 

Dessutom; "Du kan öppna dragkedjan från botten och binda upp den så att sovsäcken kan användas som en lång rock. " I mina ögon en riktigt töntig idé som inte är värd att kommentera.

 

Trots allt är den vettig i både utforming (gott om plats för kläder å sånt i säcken, kraftiga dragkedjor + vindslåer, samt en stor huva att gömma sig i när det är griskallt) och pris. Jag har för mig att jag betalade ca 1800:- för 8 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

@ Fallschirmjager

 

Jag skulle tro att yttermaterialet bara klarar av att utsättas för fukt i form av ett lätt duggregn eller att man spiller lite vatten vid ett tillfälle. M a o så är det inte tänkt en sovsäck ska tåla så mycket fukt eftersom yttertyget måste kunna klara av att släppa igenom den fukt som din kropp avger under en natt. Fukten stannar annars kvar i sovsäcken som mister sin isolerande förmåga succesivt om den inte vädras bort. På 80-talet fanns ett kit som The North Face tillverkade att ha med sig om man skulle sova under bar himmel. Kitet bestod i en vattentät påse som man stoppade ner inuti sin sovsäck och sedan en påse som man hade allra ytterst. Sedan var det bara att sova i alla påsarna. Det blev säkert ett blött uppvaknade om man ens sov något eller ö h t somnade. Det finns sovsäckar som har någon sorts vattentät väv nederst mot marken. Dessa blir både tunga och stora i volym. Där är det bättre att satsa på en annan sovsäck, ett bra liggunderlag och om behov finns ett regnskydd ytterst som ventilerar. /Gusten :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Här finns Carinthas hemsida:

http://www.military-sleeping-bags.com/

 

När det gäller hur tålig sovsäcken är mot vatten och smuts, så är det till mer än 99 ggr av 100 bättre att skydda säcken med ett soväcksöverdrag.

Det finns ett antal sovsäckar på marknaden som har Pertex, som är en stark och lätt nylonväv, som yttermaterial, men dessa är ändå inte lika robusta som ett överdrag.

 

Sedan så förstår jag inte varför det skulle vara dumt att kunna använda sovsäcken som förstärkningsplagg - dvs inte något att strida i, utan att använda vid bivak-/o-platstjänst - och spara in plats i packningen.

Link to comment
Share on other sites

Sedan så förstår jag inte varför det skulle vara dumt att kunna använda sovsäcken som förstärkningsplagg - dvs inte något att strida i, utan att använda vid bivak-/o-platstjänst - och spara in plats i packningen.

 

Det dumma (i mitt tycke) är att du grisar ned säcken om du ska använda den till annat än att sova i. Det är inte så att jag stör mig på att det kommer smuts på den, men däremot så samlas det kondens i säcken ifall du har den som tex förstärkningsplagg. Naturligtvis ökar även risken markant för att säcken utsätts för väta utifrån.

Kondens och annan väta tar snabbt och effektivt bort en del av de värmande egenskaperna i säcken. Detta gäller alla säckar, dun & syntet, vintersäckar och sommarditon.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt:

"dvs inte något att strida i, utan att använda vid bivak-/o-platstjänst - och spara in plats i packningen"

 

Sir Vival

 

Sista försöket:

* Kondens samlas i säcken när du sover i den (och antagligen ligger helt stilla). Då är du förhoppningsvis klädd i underställ, strumpor samt ev en skjorta el liknande.

* Vid "bivack- /o-platstjänst" FÖRVÄNTAS du ha uniform + kängor på dig.

* Mera kläder + högre aktivitetsnivå (mer aktiv än sovandes) skapar mer avdunstning fr kroppen.

* Denna avdunstning skapar kondens som stannar i säcken och sätter ned dess värmande egenskaper kraftigt.

 

Jag vet inte vad som är så svårt att begripa. Visst har du rätt i att man sparar plats i packningen, men till vilket pris? Fuktig sovsäck? Inte om jag får välja.

Med det resonemanget kan du ju spara ännu mera plats genom att inte ta med klädombyte också. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte alls svårt att begripa, jag anser bara att du tänker fel.

 

Vid stillasittande verksamhet och med uniform påtagen så genererar du inte så mycket kondens att det passerar ut i soväcken - om du ligger stilla och svettas så har du för dålig diciplin att ventilera/reglera klädsel.

 

F.ö. så är ofta moderna militära sovsäckar/sovsäckar som funkar i militär verksamhet förstärkta i botten med kraftigare väv för att man just skall kunna ha kängor påtagna i sovsäcken.

 

Och om du har för dig att o-platstjänst innebär en mer än marginellt högre aktivitetsnivå än att sova, så är du nog lite skevt på det.

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

(Erik Adam och Sir Vival ni diskuterar ju vilket som är godast "äpplen eller päron"...

Det är ju upp till var och en... båda resonemangen stämmer ju...

till viss del! :P )

 

Förra året köpte 2 st säckar från Nanok som motsvarar Defence 6 tillsammans (vilken jag funderade på o köpa). Personligen tycker jag det är bättre att använda 2 säckar än att ha en vintersäck... och så var dom desutom billigare!!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte alls svårt att begripa, jag anser bara att du tänker fel.

 

>> Det är helt OK att ha olika åsikter.. Du har iaf haft goda åsikter om Lofty Wisemans "överlevnadsbok" (i överlevnadstråden) som iaf enligt mig handlar mest om hur man flätar en flotte av bambu och hur man tillreder en schimpans.. Säker relevant info för den som ska härja i djungeln, men helt off för samtliga svenska förhållanden. <<

 

Vid stillasittande verksamhet och med uniform påtagen så genererar du inte så mycket kondens att det passerar ut i soväcken - om du ligger stilla och svettas så har du för dålig diciplin att ventilera/reglera klädsel.

>> jaja.. prova då själv att sova "i" sovsäck utan att alstra kondens. När jag själv SOVER är jag helt kass på att reglera temperaturen mha klädsel/dragkedja. Detta medges härmed. <<

 

F.ö. så är ofta moderna militära sovsäckar/sovsäckar som funkar i militär verksamhet förstärkta i botten med kraftigare väv för att man just skall kunna ha kängor påtagna i sovsäcken.

>> Varför? För att inte snö/väta från skorna skall kunna "läcka" ut i naturen?

Själv antar jag att den tjockare väven mest är till för att säcken ska motstå väta från att komma IN i säcken.

Dessutom tror jag att vi här diskuterar en specifik säck/fabrikat som, mig veterligen, inte har denna kraftigare väv.<<

 

Och om du har för dig att o-platstjänst innebär en mer än marginellt högre aktivitetsnivå än att sova, så är du nog lite skevt på det.

 

Tack, men jag är fullt medveten om vad o-platstjänst innebär, men tack för din omtanke.

Dessutom antar jag att vi diskuterar ett läge där man har bruk av en säck avsedd för bruk vid temp under -30, så jag köper icke argumentet att spara in på utrymme i säcken.

En torr (och effektiv) sovsäck är det sista jag skulle spara in på. Detta är nyckeln till din uthållighet över tiden tillsammans med förmågan att framställa något drickbart samt skaffa någon form av fast föda (i nämnd ordning).

 

(vv läs även mina instick i citattexten ovan. Jag lovar att läsa FAQ ang hur man skall citera på rätt sätt..)

Edited by Erik Adam
Link to comment
Share on other sites

Vid stillasittande verksamhet och med uniform påtagen så genererar du inte så mycket kondens att det passerar ut i soväcken - om du ligger stilla och svettas så har du för dålig diciplin att ventilera/reglera klädsel.
jaja.. prova då själv att sova "i" sovsäck utan att alstra kondens. När jag själv SOVER är jag helt kass på att reglera temperaturen mha klädsel/dragkedja. Detta medges härmed.
Jag påstår inte att man inte alstrar kondens (och om du nu är så bevandrad i problemet så känner du så klart till att det finns kondensspärrar att använda under kalla förhållanden för att just inte problemet skall uppstå när man SOVER, om inte så kan du googla på 'vapor barrier').

Eftersom du förhoppningsvis är vaken på t.ex. en o-plats, så kan du ju ventilera/anpassa din klädsel på ett helt annat sätt än när du SOVER, så det känns som det argumentet faller platt...

 

F.ö. så är ofta moderna militära sovsäckar/sovsäckar som funkar i militär verksamhet förstärkta i botten med kraftigare väv för att man just skall kunna ha kängor påtagna i sovsäcken.
Varför? För att inte snö/väta från skorna skall kunna "läcka" ut i naturen?

Själv antar jag att den tjockare väven mest är till för att säcken ska motstå väta från att komma IN i säcken.

Dessutom tror jag att vi här diskuterar en specifik säck/fabrikat som, mig veterligen, inte har denna kraftigare väv.

Säckar från Carinthia jag kollat på har haft "sparkpåse". Och ja, det är på innsidan för att man just skall kunna ha kängor påtagna. Sovsäckar från Snugpak har även detta.

Vissa sovsäckar har förstärkning på utsidan, t.ex. Ajungilak Tyin, för att skydda säcken från väta utifrån.

 

En torr (och effektiv) sovsäck är det sista jag skulle spara in på. Detta är nyckeln till din uthållighet över tiden tillsammans med förmågan att framställa något drickbart samt skaffa någon form av fast föda (i nämnd ordning).
Give it a rest, du behöver inte predika som för lågstadieelever - det är bara tröttsamt.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

drar upp den här "gamla" tråden då jag har en fråga rörande sovsäckar.

 

håller precis på och letar runt efter lämpliga höst/vinter sovsäckar och "snubblade" över denhär

Carinthia Brenta

den ligger helt i min prisklass, så frågan är väl mest om någon har testat den och hur den verkar....

samt givetvis, hur "prisvärd" är den?

 

finns det fler kandidater i samma prisklass som uppfyller kraven?

 

krav:

 

* låg vikt

* komforttemperatur ca -10 grader

* pris ej överstigande 1500kr

 

 

[ändring/tillägg]

 

det kanske tom finns nåt billigare som passar mina behov bättre?

det viktigaste kravet är låg vikt och inte överstigande 1500kr :)

om säcken bara klarar 0 grader är det ok.... man kan "förstärka" säcken istället för att ha en "tjock" säck

Edited by Skuggan
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

tack.. men nu kom det inlägget tyvärr lite sent då jag redan köpt Carinthia Brenta

 

och för den delen även testat den...

 

 

måste säga att jag tycker den är lite "tight" runt kroppen....

även om jag köpte den största stroleken..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har ju inte erfarenhet av de "finare" och dyrare säckarna.

Däremot sover jag ute året runt både i tält och utan tält, dessutom avskyr jag att frysa.

 

Min erfarenhet är att två säckar är en bra lösning, en sommar och en vårohöst, är det kallt "på riktigt" så sticker jag in den ena i den andra.

 

Kanske inte en lösning för er som borrar hål i tandborsten för att spara vikt, men jag tävlar inte i skogen utan tränar, så de extra grammen tar jag med nöje emot.

 

Pappsen

Link to comment
Share on other sites

@ Nifelhel

 

Köpte Snugpak Softie Elite 2 på Terräng i oktober har provat den i fält en gång i nollgradigt o den funkade alldeles ypperligt. Komfort 0 grader extrem -5 grader. Säljes i en bra kompressionspåse som tar en acceptabel plats ungefär som värmejackan hoprullad storleksmässigt vikt 1300 g . Bra pris med 1195 var 200 billigare än den jag eg ville ha men tål mer kyla :rockon: Generösa innermått med bröstmått på 165 cm :)

 

Bor du nära Terräng så rekommenderas ett besök.

 

Bra s**t helt enkelt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...