Jump to content

Lifkompaniet, Stab Grk..vad menas med detta, plus en fråga om grupper


Recommended Posts

Rycker om lite mindre än 2 veckor. På P4 i Skövde.

Har då två frågor, som jag inte hitta några svar på genom sökningen iaf.

 

Iaf, på inkallelsen står det "Enhet/Kompani" och under så står det "Lifkompaniet, Stab Grk", vad menas med just Stab Grk, jag fattar ju att jag är en lifare men det andra då? :)

 

Och vad finns det för grupper inom just stab- och trossplutonen?

 

(Liten avstickare också, någon som kan säga fordonen som används i lif staben så man kan få en koll på vad man kankse kommer till att få ratta fram :) )

Link to comment
Share on other sites

Rycker om lite mindre än 2 veckor. På P4 i Skövde.

Har då två frågor, som jag inte hitta några svar på genom sökningen iaf.

 

Iaf, på inkallelsen står det "Enhet/Kompani" och under så står det "Lifkompaniet, Stab Grk", vad menas med just Stab Grk, jag fattar ju att jag är en lifare men det andra då? :)

 

Och vad finns det för grupper inom just stab- och trossplutonen?

 

(Liten avstickare också, någon som kan säga fordonen som används i lif staben så man kan få en koll på vad man kankse kommer till att få ratta fram :) )

 

Jag tror du hittar vad du letar efter HÄR. (Grk=granatkastare)

Edited by Fanjunkar´n
Link to comment
Share on other sites

Grk, hmm..nu blir jag bra förvirrad..jag som förare vad blir min uppgift då i en granatkastargrupp? :)

 

Om du läser så ser du följande:

 

Lifkompaniet även kallat stabsgranatkastarkompaniet utbildar i år en bataljonsledningspluton, en mekaniserad spaningspluton, en stab och tross pluton samt en Lvkvpluton, det utbildas även en granatkastarpluton som tillhör kompaniet men som i år utbildas på P4ns detachement i Kvarn.

 

Är du uttagen som förare så lär du ju köra något fordon på grk-pluton.

Link to comment
Share on other sites

Har inte slagit dig att man kan gå in på Lifkompaniets hemsida?

 

http://www.p4.mil.se/article.php?id=13728

 

http://www.lifkompaniet.com/

 

Vilka grupper finns inom stab/tross plutonen ?

 

"Det finns en kokgrupp för att laga mat till kompaniet, sjukvårdsgrupp för att ta hand om skadade, en reparationsgrupp med mekaniker för att reparera fordon bland flera andra specialkompetenser."

 

Det står också som kanske e lite intressant för dig:

 

"Även på stab och tross finns många olika typer av fordon och ett av dem är Ptgb 203 (pansarterrängbil). Ett bepansrat hjulfordon där soldater kan framrycka splitterskyddat."

 

Källa?

 

Lifkompaniets hemsida :P :)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Klart jag kollat där men hade ju dock fråga om min inkallelseorder också så jag tänkte slå flera flugor i en smäll och höra personliga svar om det och vilka fordon som kan tänkas :)

Med tanke på att man är inskriven som bandvagnsförare men har ju från en källa fått reda på att någon bandvagn blir det inte :)

Edited by RedFLip
Link to comment
Share on other sites

Bandvagn ingår i Wartoftas sjukvårdsomgång i stridstrossplutonen. Kanske även så på Lif?

 

Man hoppas ju det, men en källa har sagt att Lif in har några bandvagnar alls 8-/

Link to comment
Share on other sites

Kan bara svara för hur de var 2005. Då hade lif bandvagnar, på alla plutoner förutom spaning.

 

Om du är stabsassistent så kommer du troligtvis att hamna på batledningspluton. (den bästa :P )

Link to comment
Share on other sites

Om du är uttagen som bandvagnsförare kan du hanna på Stab och tross på den bärgningsvagn som finns där.

Bara för att du är uttagen till bandvagnförare så kan du komma att få en annan tjänst nu väl är där inne. det är alltid några varje år som får sin tjänst ändrad.

 

// NordicFear

Link to comment
Share on other sites

Kan bara svara för hur de var 2005. Då hade lif bandvagnar, på alla plutoner förutom spaning.

 

Om du är stabsassistent så kommer du troligtvis att hamna på batledningspluton. (den bästa :P )

 

LivsfLedn.gif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...