Jump to content

Recommended Posts

Jag vet att det varit uppe olika diskussioner om franska Främlingslegionen, och om man kan gå med i SAS och sådant på forumet innan, men jag undrar helt enkelt hur stor sanolikhet det finns för en svensk att kunna uppleva strid. Om någon mot förmodan skulle vilja "ut å kriga", hur ska denne göra då?

Kan man gå med i ett annat lands styrkor (ja, förutom legionen då) som är i strid för tillfället?

Finns det någon form av "mercenaries" som anställer soldater?

Nån som har några ideér?

OBS! Bara ett tankeexpriment. Svar typ "det finns väl ingen som verkligen vill uppleva krig" undanbedes.

La Legion Etrangere = Stor Sanorlikhet

Green card US Army, USMC = Stor Sanorlikhet

SAS = Glöm det ;)

Det jag tror sedan ahr du ju alltid PMC bolagen och mindre kända saker som Spanska Legionen mm

Det enklaste och närmaste man kan komma är som "civil" säkerhetsvakt i för företag i tex Irak.

Sedan finns ju alltid mindre nogräknade regimer som anställer legosoldater, jag tror Sierra Leone är ett sådant ställe.

Jag minns att 2004 sökte australiensiska flottan utlänska officerare(lieutanats, sublieutaenants), främnst från RN eller andra samväldes flottor, men det var inget specifikt krav och måslättning var att man skulle bli australisensisk medborgare på en 10års period.

Man kan ju också göra som Jackie Arklöv. Leta upp första bästa krig, studera vilken sida som har störst chans att vinna och gå med dem. Dvs strunta i varför det krigas, bara man får skjuta någon.

Man kan ju också göra som Jackie Arklöv. Leta upp första bästa krig, studera vilken sida som har störst chans att vinna och gå med dem. Dvs strunta i varför det krigas, bara man får skjuta någon.
Men hur gör man då efter att man har valt sida? Känns lite märkligt att bara dyka upp och fråga om man får vara med.

Generellt sätt så är det nog inte bara att dyka upp, utom i de värsta fallen (Afrika går nog bra, men där är det jobbigt att vara vit i många fall).

Bi medborgare i Brittiska Samväldet (vet ej vilka länder som skulle släppa in en dock, kanske ngn av de Karibiska ex-kolonierna) ger dig rätt att söka til Brittiska Försvaresmakten.

Spanska Främlingslegionen tar inte utlänningar (namnet till trots).

(---)

Spanska Främlingslegionen tar inte utlänningar (namnet till trots).

Wikipedia

Tråd i ett annat forum

I "Ett annat forum" har en viss Gerle länkat till en spanskspråkig sida om spanska legionen och skrivit en kortfattad kommentar. Min spanska är rätt kass så jag kan inte läsa informationen.

Det verkar i alla fall som om det återigen finns vissa möjligheter att gå med i spanska legionen.

Gerle har fel där. Förstår inte varför han inte länkar till Legionens egna hemsida istället? Därifrån får vi detta;

"Para ingresar en la Legión es necesario:

-Ser español

-Acreditar buena conducta ciudadana

-No estar privado de derechos civiles

-Tener 18 años y no cumplir 28 en el año de la convocatoria

-Superar un test psicotécnico, unas pruebas físicas y un reconocimiento médico. "

Så var det med det.

Det kanske var allt han kunde hitta med minimal tid tillhanda? :baskerHV: Det var på den tiden den första länken Google gav mig, samma sak än idag. " Förstår inte varför han inte länkar till Legionens egna hemsida istället?" Här ----> Spanska Legionen

Spanska Främlingslegionen tog emot utlänningar, om man vill vara petig, det är ju Spanska Legionen som inte gör det. Häpp!

Edited by Gerle

*Åk inte ensam till afrika som vit legosoldat.

*För att arbeta för amerikanska försvarsmakten så skall du först skaffa dig ett sk. "greencard", sedan bli medborgare, vilket tar 3 år, om du nu inte gifter dig med en amerikansk medborgare dvs.

Vill du kontakta amerikanska ambassaden i sthlm. så är det lättast att ringa ett samtal.

*Jackie Arklöv åkte inte ner ensam utan med en högerextrem grupp som hade kontakter i balkan. (Blood & Honour?)

Edit: korrekterade vissa meningar.

Edited by Kato

Han åkte med Combat18 har jag för mig...

Men du behöver inte vänta 3år för att gå med USAs försvarsmakt greencarder räker sedan kan du välja att bli medborgare efter 3års tjänst

prata med ambasaden borde nog vara lättast men när jag pratade med recryterare från US Army så sa dom att jag skulle åtterkomma när jag hade mitt green card. (Testade aldrig att skaffa ett) USMC verkade dock vara mer hjälpsamma

Guest Mekkras

Såvitt jag har förstått ska man vara med i det officiella lotteriet för att ha en rimlig chans att få ett green card. Usa's försvarsmakt får, enligt lag, inte assistera dig in i landet på något vis.. Men eftersom dom nu har brist på folk, så är det inte helt otroligt att man får hjälp på ambassaden, vem vet.. Berätta för mig om du lyckas.. :)

• 6 months later...

Har väl inga direkta belägg för detta förutom att jag har för mig att jag läst att Irländska försvaret tar emot utlänningar. Dock vet jag inte hur det går till.

Men skulle inte Herr Bush se till så att det blev lättare för icke amerikaner att gå med i deras försvar?

Har väl inga direkta belägg för detta förutom att jag har för mig att jag läst att Irländska försvaret tar emot utlänningar. Dock vet jag inte hur det går till.

Men skulle inte Herr Bush se till så att det blev lättare för icke amerikaner att gå med i deras försvar?

Dom tar väll bara in Irländare men då irland inte har släppt anspråken på nordirland räknas nordirländare som irländare fast dom är britter. hur det är med britter från andra omåden och övriga utlänningar skall jag dock inte svära på.