Jump to content

Textillim istället för nål och tråd?

Bjorned

Recommended Posts

Hade en tanke, blivit rekommenderad att ta med mig egen nål och tråd, för att man på så sätt kan spara tid när många märken ska sys inom gruppen. Men då tänkte jag att man kanske kunde avancera ytterligare, det finns ju textillim, har faktiskt letat upp en tub nu.

Ingen har tipsat om det, så antar att det är out of the question, men varför? Klarar det inte kyla/fukt?

:D

Hade en tanke, blivit rekommenderad att ta med mig egen nål och tråd, för att man på så sätt kan spara tid när många märken ska sys inom gruppen. Men då tänkte jag att man kanske kunde avancera ytterligare, det finns ju textillim, har faktiskt letat upp en tub nu.

Ingen har tipsat om det, så antar att det är out of the question, men varför? Klarar det inte kyla/fukt?

:D

Blir ju givetvis problem att få bort de märken som du ska sy på din uniform.

Ett fåtal personer på min pluton använde karlssons klister för att fästa sina förbandsmärke, flagga mm. Vart ju ganska snabbt och enkelt, men det blev ett väldigt liv vid tvättbytet. Har en känsla av att textillim är ganska permanenet och kräver sax eller lösningsmedel vid avlägsnandet. Har ibland funderat på varför man inte har kardborreplattor färdigpåsydda på uniformerna, det hade ju underlättat både när man ska ha på märken samt att de går att ta av tillfälligt i lämpliga situationer. samt att man enklare kan byta om nu regemetet skulle få för sig att byta namn eller så. Å andra sidan, det tar inte så lång tid att få på sina märken. Skippa ett avsnitt av CSI och du har tid över till både en flagga, ett förbandsmärke, två kragspeglar och namnband. Det behöver inte vara kedjestyng, ditt syslöjdsbetyg är förhoppningsvis redan uttdelat sedan länge när du rycker in.

/martinator

Vi var tvungna att göra det vid tvättbyte, detta eftersom varje kompani hade egna märken, vidare så är ju kragspeglar individuella för grad och truppslag mm. Sedan tillkommer ju eventuella utbildningsmärken osv. Kan inte ha tvättpersonalen att hålla ordning på sådant, det är ju en omänsklig uppgift. Du återlämnar den även när du muckar och att då lämna in en jacka med två snygga hål på vänster ärm är inget som uppskattas.

/martinator

Edited by martinator

Så man har inte samma uniform under hela tjänsten, var annat än jag visste =)

Hur funkar det med tvätt? Kastar man all tvätt i någon korg och så fixas det åt en?

Din fältuniform har du hela din värnplikt, förutsatt att du inte har sönder den eller måste byta storlek. Tröjor, strumpor och kallingar byts på serviceförrådet då din pluton har tvättbyte, vilket inträffar en gång per vecka.

För oss var det fritt fram att byta uniform när den blev allt för skitig. Man kunde även ta hem och tvätta men detta är en obra nödlösning och har avhandlats i tidigare trådar. 10 månader i samma byxor som pansarslusk är inget att rekomendera. Om sommaren dessutom ser ut som den gör just nu så vete fan om miljön "där nere" tom kan bli rent av hälsovådlig utan byte av byxor med jämna mellanrum...

/martinator

Textillim håller dåligt. Många av mina kompisar på universitetet fäste tygmärken på sina studentoveraller med textillim. Efter ca två månader hade nästan alla märkena ramlat av. Ingen idé att använda textillim med andra ord.

• 1 month later...

:tveka:

Tror inte förådet blir så glad på dig när du ska försöka byta den jackan efter du tagit bort märkena :blink:

På vissa förband finns det gemensamma tvättmaskiner på kasernerna för att enkelt kunna tvätta fältuniformer och skjortor själv. En enkel, billig och mycket kostnadsbesparande åtgärd!

/P

På vissa förband finns det gemensamma tvättmaskiner på kasernerna för att enkelt kunna tvätta fältuniformer och skjortor själv. En enkel, billig och mycket kostnadsbesparande åtgärd!

Innebär det att man måste utbilda soldaterna i klädtvätt också? De flesta beväringar kommer ju direkt hemmifrån mamma.

Det finns textillim i form av sådant här papper man lägger mot ena ytan, stryker, drar bort pappret, lägger ihop ytorna och stryker. Fungerar aldeles utmärkt på både FU90 och "FN-skjortan". Sparar tid, mindre jobb, blir snyggare. Lägg något mellan när du värmer med strykgärnet så du inte smälter märke eller uniform. Kan bli en ganka blank yta annars. ett par lager hushållspapper brukar funka bra.

Lycka till!

Det finns textillim i form av sådant här papper man lägger mot ena ytan, stryker, drar bort pappret, lägger ihop ytorna och stryker. Fungerar aldeles utmärkt på både FU90 och "FN-skjortan". Sparar tid, mindre jobb, blir snyggare. Lägg något mellan när du värmer med strykgärnet så du inte smälter märke eller uniform. Kan bli en ganka blank yta annars. ett par lager hushållspapper brukar funka bra.

Lycka till!

Hur funkar det att få bort märkena sen då?

Men var det inte nu också att ALLT som har med att LIMMA fast märken på uniformen INTE var TILLÅTET. Så varför då fortsätta med det eftersom i slutändan tror någon beväring eller liknande att det går och därtill är tillåtet att limma oavsett om det finns "superduper-lämnar-inga-spår-på-kläder" lim???? För man kan ge sig fasen på att tillslut hör någon bara: "..prova att limma fast märkena istället, det blir skitsnyggt och du slipper och sy!!" Tips: kolla in The Swede´s inlägg ovan. /Gusten :angry:

1. Som The Swede sa: Inte tillåtet (redan här bör ju diskussionen dö)

2. Varför blanda in huruvida tvättbytesfolket blir arga? I vanlig ordning kommer det påklistrade att visiteras och då upptäckas. Vill man, på fullaste allvar, redan första dagarna dra på sig den uppmärksamhet och troligtvis purkenhet från befälen som detta genererar?

GMY

Innebär det att man måste utbilda soldaterna i klädtvätt också? De flesta beväringar kommer ju direkt hemmifrån mamma.

Man KAN ju titta i tvättrådet ;)

...eller fuska och fråga någon som vet bättre, NÅGON i din pluton borde ha tvättat minst en gång. F.ö. är det inte direkt hjärnkirurgi vi snackar om :angry:

Edited by Rickard N

Använde textillim en gång. Det var på min tröja som jag betalt för själv och därför tyckte jag det skulle gå bra.

upptäckte dock att jag satt namnbandet på "skyltfickan" istället för där det skulle sitta. Det gick att få bort bandet men det är ett litet vitt fält på fickan för gott.

Normalt syns det inte om jag har en namnskylt i fickan.

Men kontentan är, jag limmar aldrig mer på någonting, inte ens mina egna grejer.

Försökte limma på ett märke på min civila rygga men det höll ca en vecka.

Samma sak där, en ful fläck kvar på ryggan efter märket.

Sy är det som gäller!

Edited by sleget

Gör man rätt fungerar det bra, både på uniform och på studentoveraller. Se dock att det är förbjudet, om man då inte använder egen uniform.

Trist om personen som limmat fast sina speglar och gud vet allt, lämnar in sin egna inköpta uniform till en icke uppmärksam förrådspersonal så är ju skadan skedd i alla fall. Varför riskera genom att limma för att då tappa märken, se ovårdad ut om märket lossnat delvis och få limrester som inte är snygga? Ser ingen fördel i det annat än en tidsvinst som i slutändan ställer till problem. Sy dit grejorna i stället så sitter det fast och allra helst om man syr med dubbel tråd av bra kvalité. Kom igen och sluta bryt mot regler som finns till av en anledning. :/ /Gusten :)

Tillåtet? Kan inte bry mig mindre...

Vet inte hur det funkar att ta bort märkena, har inte provat.

Som sagt; det är enklare och ser MYCKET snyggare ut än en söm gjord av någon som aldrig sett en nål tidigare i sitt liv.

Tillåtet? Kan inte bry mig mindre...

Vet inte hur det funkar att ta bort märkena, har inte provat.

Som sagt; det är enklare och ser MYCKET snyggare ut än en söm gjord av någon som aldrig sett en nål tidigare i sitt liv.

"Någon" kanske ska öva på att använda nål och tråd istället för att FUSKA?

Fuskar du när du gör allting annat också? Det är inget vidare sätt att bli bättre på någonting... så fram med nål och tråd och sätt igång.

Usch.

SoldR Mtrl P 2003 sidan 15:
Tjänstetecken som inte är försedda med särskild fästanordning ska sys fast på uniformsplaggen. Textillim eller häftapparat får inte användas.

Så, end of discussion. :D

The Swede :)

Om man :/ inte har förstått ovanstående inlägg eller inte kan bry sig mindre så kanske det är bäst att BG låser. Vi andra kan ju rycka på axlarna, skaka på huvudet och inse att det inte är någon idé att försöka få andra att förstå varför det finns regler. Right? Ja, jävlar vad svårt det är ibland..... /Gusten :D

Edit: Förtydligade.

Edited by Gusten

Fuska? Att göra det lite lättare skulle jag villja kalla det. Förövrigt har jag sett TSF tillhandahålla kragspeglar i klistermärkes-format att appliceras på bröstet på skjorta 59.

Men varför utvecklas när man istället kan sträva BAKÅT och stirra sig blind i regelböcker?

Edited by Tobias R

Men varför utvecklas när man istället kan sträva BAKÅT och stirra sig blind i regelböcker?

Följer man regelboken strävar man framåt.. och det blir heller aldrig fel.. :)

Själv så vill jag nog inte ha med mig en soldat i strid som inte ens förmår sy på sina egna uniformsmärken.. :)

Edited by slurry