SuperTruper Posted July 24, 2006 Report Share Posted July 24, 2006 (edited) Sunday, July 23, 2006; Posted: 10:08 a.m. EDT (14:08 GMT) A roadside bomb hit a security patrol, wounding two coalition troops and one Afghan army soldier, about 23 kilometers (14 miles) southwest of the eastern city of Gardez, said Sgt. Chris Miller, a coalition spokesman. He said the three were evacuated for medical treatment, but did not know their conditions or the nationality of the coalition troops. Koperat från CNN.com/World http://www.cnn.com/2006/WORLD/asiapcf/07/2...s.ap/index.html Vad är "coalition troops"? ..och de visste inte deras nationalitet.. Edited July 24, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted July 24, 2006 Report Share Posted July 24, 2006 (edited) Vad är "coalition troops"? Det är väl (nästan) samma sak på svenska, typ koalition är väl ungefär en sammansvärjning/sammarbete Edited July 24, 2006 by Vesku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snabeldraken Posted July 24, 2006 Report Share Posted July 24, 2006 Nej, Coalition har inget med ISAF att göra, det syftar till USA:s ockupationsmakt i Landet och har inget att göra med svenska soldater. Du borde kolla upp dina källor bättre Vesku, särsilt när det är anhöriga till dom där nere som frågar.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 24, 2006 Report Share Posted July 24, 2006 coalition Forces Är USA och des Alierade tex England, Frankrike mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted July 24, 2006 Report Share Posted July 24, 2006 (edited) särsilt när det är anhöriga till dom där nere som frågar.. Vart framgår det att personen som skickade inlägget är anhörig? fö så var väl inte förklaringen på vad en koalition är fel, dock kanske lite fel att nämna kfor isaf fn Edited July 24, 2006 by Vesku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 24, 2006 Author Report Share Posted July 24, 2006 (edited) Hej.. står i min profil, under intresse: "intresserad av en mupp som är på utlandstjänst just nu" Tusen tack för svaren! Ville lägga in länkar om var man hittar mer info om Afghanistan, under "rätt" tråd.. både nyhetsvärde och gamla händelser - länkar till bild & textsajter. Men har insett som jag skrev till en tjej i "anhörigtråden" - att man inte riktigt införstådd med alla termer, särskilt på tex engelska.. Edited July 25, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 24, 2006 Report Share Posted July 24, 2006 särsilt när det är anhöriga till dom där nere som frågar.. Vart framgår det att personen som skickade inlägget är anhörig? fö så var väl inte förklaringen på vad en koalition är fel, dock kanske lite fel att nämna kfor isaf fn Lustigt att du ändå ändrar på ditt första inlägg, trots att du anser att det inte var fel. Det ser ganska galet ut att se svar på ditt inlägg i efterhand. SuperTruper: Du behöver inte få skyhögt blodtryck för allt du läser på engelska om vad som händer i afghanistan. Kolla upp var det händer, och jämför det med var du har din "mupp". Det är ett hyfsat stort land, och det är VÄLDIGT olika spänt i olika delar av landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 24, 2006 Author Report Share Posted July 24, 2006 (edited) Jao. Sant *ler* Men ibland VET man inte vart de är.. samt att man kanske inte hörs på flera dagar. Edited July 25, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 25, 2006 Author Report Share Posted July 25, 2006 (edited) Lite jag hittat.. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=7...archProvider=DN NYHETSPORTALEN http://www.nyhetsportalen.se/r1956635.html - http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=556735 "Allvarligt att läget har försämrats i Afghanistan" - Vi har aldrig medvetet undanhållit något för riksdagen och vi försöker vara öppna mot allmänheten, säger överbefälhavare Håkan Syrén. Trots att riksdagens försvarsutskott uttryckligen har frågat efter incidenter där svenska soldater beskjutits eller på annat sätt attackerats har försvarsledningen inte informerat om tre sådana händelser i Afghanistan. Försvarsutskottets ordförande och flera ledamöter är kritiska mot detta. - Vill försvarsutskottet ha en mer detaljerad bild så ska de självklart få det. Men de får inte drunkna i alla detaljer och all sakkunskap som vi som är professionella är satta att lösa, säger överbefälhavaren till DN. - Vi har givit utskottet en tillräckligt bra information. När man sedan går tillbaka och gräver i en ocean av enskilda incidenter är det klart att det kunde ha varit av intresse att veta om en del av dem. Men hade beslutet blivit annorlunda? Nej, det är inte säkert. Det handlar inte om att försköna eller förmildra utan om att ge en samlad bild, säger Håkan Syrén. Är väpnade attacker mot svenska soldater något som ni tycker är relevant att rapportera till riksdagen? - Allt måste komma in i sitt sammanhang. Vi måste vara väldigt ödmjuka och försiktiga med att lyfta ut enskilda händelser. I vissa fall kan man exemplifiera helheten genom att hålla upp enskilda händelser, men det går inte att formalisera. Edit/tillägg: Kan förstå det bättre nu "Men de får inte drunkna i alla detaljer" vilket man som nybörjare gör.. Mvh ST Edited July 25, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 25, 2006 Author Report Share Posted July 25, 2006 (edited) Jag brukar söka nyheter på www.CNN.com/world i sökrutan Edited July 25, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 25, 2006 Author Report Share Posted July 25, 2006 (edited) Hej Magda igen, o ev andra anhöriga/intresserade. http://www.foxnews.com/world/index.html Är också världsnyhetskanal med lite koll. Deras "Search" ruta är inte illa: GoogleYahoo! SearchMSN SearchAsk JeevesFast And More + web +bilder +multimedia + på enbart nyhetssajten tror jag *pust* Edited July 25, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 25, 2006 Report Share Posted July 25, 2006 (edited) Hej Magda igen, o ev andra anhöriga/intresserade. http://www.foxnews.com/world/index.html Är också världsnyhetskanal med lite koll. Deras "Search" ruta är inte illa: GoogleYahoo! SearchMSN SearchAsk JeevesFast And More + web +bilder +multimedia + på enbart nyhetssajten tror jag *pust* Ojjdå.. se inte deras sökresultat som något absolut, mest bara "sponsrade" svar dvs någon har betalat för att synas bland dom 5-10 första resultaten. Ta inte deras nyheter på blodigaste allvar, dom är kända för att överdriva till fördel för bush administrationen som är republikaner. Lite mer info ang Foxnews finns på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Foxnews http://en.wikipedia.org/wiki/Fox_News_Chan...gations_of_bias Ett inlägg tidigare med några länkar jag tror ni som söker nyheter om afghanistan finner användbara Ett tipps: hårdbevaka inte nyheter, då får ni bara magsår och högt blodtryck. Förutom en väldans massa felinformation, svenska nyhetsmedia är ibland väldigt seega men ibland är det så att nyheten fastnar för den är inte bekräftad eller helt enkelt osann. Att mindre nogräknade nyhetsförmedlingar såsom foxnews ändå rapporterar om det gör tyvärr inte felinformationen bättre, det ökar bara spridningen :( Var källkritisk, försök få åtminstone 2-3 oberoende nyhetsförmedlare som bekräftar innan ni tror på det! annars är risken stor att det inte har hänt. Lista över "större" nyhetsförmedlare http://en.wikipedia.org/wiki/News_agency Till sist såsom det står i boken "liftarens guide till galaxen" Dont Panic Edit: la in länk plus tipps.. Edited July 25, 2006 by tinhead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 25, 2006 Report Share Posted July 25, 2006 SuperTruper: Nu får du lugna ner dig. Jag vet inte ens längre vad som är DIN text och vilka (stora) delar som du bara kopierat rakt in från någon nyhetssida. Mycket av de här händelserna har diskuterats redan, vad är det egentligen du försöker få fram??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted July 25, 2006 Report Share Posted July 25, 2006 Hej Magda igen, o ev andra anhöriga/intresserade. http://www.foxnews.com/world/index.html Är också världsnyhetskanal med lite koll. Deras "Search" ruta är inte illa: GoogleYahoo! SearchMSN SearchAsk JeevesFast And More + web +bilder +multimedia + på enbart nyhetssajten tror jag *pust* (---) Vet inte om det bara är jag, men jag är iaf mycket skeptisk till nyheter från Fox. Är inte riktigt säker på att de är opartiska när det gäller saker som amerikaner är inblandade i. FOX ägs av Robert Murdough och enligt honom så gör inte Bush regeringen några som helst fel. Givetvis får man ha vilken åsikt som helst i denna fråga och det skall vi inte diskutera här, men det viktigaste är att man har bra information innan man fattar besluten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted July 25, 2006 Report Share Posted July 25, 2006 NATOs egna informationssida om ISAF Lite lämpligare informationskälla än diverse vinklad, vinstdriven och vriden media. Förövrigt fungerar mil.se/int ypperligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted July 25, 2006 Report Share Posted July 25, 2006 (---)FOX ägs av Robert Murdough och enligt honom så gör inte Bush regeringen några som helst fel. Givetvis får man ha vilken åsikt som helst i denna fråga och det skall vi inte diskutera här, men det viktigaste är att man har bra information innan man fattar besluten... Vill man vara lite elak kan man säga att Fox är ungefär lika opartiska som SVT, fast med en annan vinkling... Som komplement till svenska statsmedia och Bonnier-fåren funkar alltså Fox rätt hyfsat, även om jag håller med om bristerna i deras rapportering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 25, 2006 Author Report Share Posted July 25, 2006 (edited) Intressant! Tack alla som gav mig bra info. Framförallt tinhead, toppen!! *ler brett* Den där länken ska jag spana in. Ing, ville lägga in lite vart jag hittat info om Afghanistan till en pers på anhörigforumet, därför jag skapade tråden. Men okej det kanske finns gott om info på forumet, får kika runt. Nybörjarfel.. Edited July 25, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 25, 2006 Forumsledning Report Share Posted July 25, 2006 @supertruper I all välmening så är inte det nödvändigt att kopiera in en massa alls. Du behöver bara berätta om det som är riktigt intressant eller supernytt, och svårt att hitta, att söka på t.ex terrorism på polisens sida är inte det minsta svårt och vi måste förutsätta att medlemmarna här inne är begåvade nog att själva göra det. Det du kan berätta om att du faktiskt hittar information på polisens sida om man söker där, om vi använder polisen.se som exempel. Hitta nått ämne eller nått som verkligen berör, tala om källan och grunden i din egna värdering eller åsikt och be sen om andras, att bara fungera som en nyhetsuppläsare blir inte bra här. Låt länkarna/källan stå för informationen, och du bara tipsar om själva källan så blir det mycket bättre. Tänk på att de flesta här är mycket kräsna i det mesta inkl värdet på informationen i inlägg. ..och det är inte önskvärt att du upprepar att det är du som gjort fel hit och dit som om du var världens syndabock osv. så fort någon 'undrar' vad du gör. Försök se på andra inlägg och hur rytmen vandrar i denna forumsdelen, så kommer du märka att många vet mycket alla redan, specielt om vad som händer där ute. Fundera över dina kommande inlägg och värdera hur intressanta de är för mängden här, och så funderar du igen och så skriver du och sen funderar du ytterliggare en gång och sen så skickar du. Så, utan repetion verkställ. ...och så måste du ju lära dig att det finns inget som heter "over and out", (filmhittepå) utan det heter bara "out" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 25, 2006 Author Report Share Posted July 25, 2006 (edited) Ja.. försökte sudda men det hängde sig och knasade sig så jag gick o la mig. Sen idag när jag loggade in så .. ja resten vet du. Suddat nu. Haha ja okej ska sluta be om ursäkt, sorry ;) Uppfattat! Ni som är här är ju ofta både killar som gjort lumpen, ev varit på FN-uppdrag el har annan erfarenhet inom försvaret/militären. Jag har inte det, och försökte sätta mig i in i saker o ting, sökte info, vilket initialt ledde till både upprörda tankar o känslor, oro, funderingar om man fick veta "allt" - som tex artikeln i DN längre upp, att endel mörkas. Nu har jag efter några dagar själv insett det ni redan visste - att man får ta info med en nypa salt, samt inte läsa allt, grotta in sig. De flesta jag känner är ju som jag, totalt oinsatta i egentlig mening, och BLIR involverade av att någon anhörig är det. Ska göra som du säger, läsa mera och tycka till lite mindre tills jag kan komma med något nytt *ler* Ville ju inte vara en kopia utan ska försöka säga nåt smart som ingen kommit på Fick mig en liten näsknäpp där hehe. "Saliga äro de enfaldiga", var faktiskt enklare innan jag ens försökte mig på "att förstå" vissa saker Och sen vet jag ju själv hur jobbigt det är när amatörer tror de har koll och så måste man börja förklara självklarheter. Ska plugga runt lite nu istället. Tack för rättningen. "En sann vän talar om när du är smutsig i ansiktet.." Out! Edited July 25, 2006 by SuperTruper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperTruper Posted July 29, 2006 Author Report Share Posted July 29, 2006 Nyheter idag fr Affeland: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted July 29, 2006 Report Share Posted July 29, 2006 (---) FOX ägs av Robert Murdough och enligt honom så gör inte Bush regeringen några som helst fel. Givetvis får man ha vilken åsikt som helst i denna fråga och det skall vi inte diskutera här, men det viktigaste är att man har bra information innan man fattar besluten... Vill man vara lite elak kan man säga att Fox är ungefär lika opartiska som SVT, fast med en annan vinkling... Som komplement till svenska statsmedia och Bonnier-fåren funkar alltså Fox rätt hyfsat, även om jag håller med om bristerna i deras rapportering. Bra sagt. Forresten, vem ar det som ager CNN och vad har han for agenda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted August 7, 2006 Report Share Posted August 7, 2006 Ted Turner äger CNN. CNN raportering är av något mer balancerad karaktär änn fox, dock med en ganska amerikansk vinkling och börjar inte kritisera USA förän de har gjorde bort sig uppenbart mycket. Ett fult knep som de kör med är att inte ha amerikaner som nyhetsankare utan andra människor som har engelska som första språk. Tex britter, Indier mfl. Detta trots alla nyhetschefer är jänkare och nyhetscentret ligger i atlanta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted August 7, 2006 Report Share Posted August 7, 2006 Fortsatt OT: Kika gärna på hur många gånger som Fox i sina debatt program men även i intervjuer använder säg av uttryck såsom 1. They say... 2. Some might say that... 3. Some people say.. 4. Some/People think that... Ett smidigt sätt att framföra kanalens åsikt utan att behöva.. 1. Ange att det är kanalens egen åsikt 2. Ta ansvar för ev. källa till påståendet (eller i alla fall ytterst sällan). GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts