Jump to content

Flygvapnet framme vid Eielson Air Force Base

Darkwand

Recommended Posts

http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?c=news&id=33225

"Eielson Air Force Base" hemsida

Hur tror ni att det går för oss man får hoppas att vi inte råkar ut för några missöden.

Dock kan man nog räkna med att det blir politik av det här med tanke på konflikten i mellanöstern.

Edited by Darkwand

• Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En tråd på F-16.net om besöket som kanske kan bli intressant eftersom några deltagare är från Eielson AFB.

Undrar om det stämmer att anslutningarna på basen inte passar till Gripen. (Se Rigamortis inlägg)

En annan (små?)sak som slog mig var denna bild från mil.se:

9136_liander.jpg

Finns det nån speciell orsak till att man släpar med sig dessa otympliga monitorer istället för platta lätta skärmar?

Mvh, B.

Edited by Bosse Fors

Finns det nån speciell orsak till att man släpar med sig dessa otympliga monitorer istället för platta lätta skärmar?

Mvh, B.

Rösskydd.

J.K Nilsson

Men JK, nog går det att RÖSa även platta skärmar, snarare är det väl så att man beställde CRT skärmar av FMV och då fick man det också...

Edited by imint

Men JK, nog går det att RÖSa även platta skärmar, snarare är det väl så att man beställde CRT skärmar av FMV och då fick man det också...

Menade mer att det inte bara att slänga med en enkel plattskärm.

J.K Nilsson

Det håller jag med om, dock så är det ju inte lika illa som det var med PLAn

Som civilist är jag inte vidare bevandrad i försvarets facktermer... :mellow: Om jag googlat rätt så har Rösskydd något med skydd av signalen att göra eller?

Nåväl, ska bli intressant att följa hur det går där borta!

Mvh, B.

Edited by Bosse Fors

Om jag googlat rätt så har Rösskydd något med skydd av signalen att göra eller?

RÖS = RÖjande Strålning. Den strålning som t ex oskyddade skärmar avges kan med rätt utrustning avlyssnas varpå den avlyssnande kan se i princip samma bild som skärmen visar.

Som civilist är jag inte vidare bevandrad i försvarets facktermer... :mellow: Om jag googlat rätt så har Rösskydd något med skydd av signalen att göra eller?

Nåväl, ska bli intressant att följa hur det går där borta!

Du har rätt, lätt till att man svänger sig med begrepp som är så invanda.

Lite länkar till intressant läsning i ämnet.

http://www.eskimo.com/~joelm/tempest.html

https://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20do...02002_03_25.pdf

http://www.ida.liu.se/~TDDC03/oldprojects/...jects/grp_5.pdf

Åter till fällandet av blinda smarta bomber och kanonskjutning.

J.K Nilsson

Edit: Risken att bli pucktvåa är proportionell mot tiden ett svar tar att skrivas.......

Edited by J.K Nilsson

237_liander.jpg

Heter piloten Lynx i efternamn eller har Svenska piloter antagit top gun-namn nu?

Edit: Och har han ett visirskydd i krokodilskinn? Klart pimpigt i såfall....

Edited by jake the snake

Heter piloten Lynx i efternamn eller har Svenska piloter antagit top gun-namn nu?

Skulle gissa att han ingår i Swafrap, de använder inte sina riktiga namn eller visar ansiktet på bild. De har något mer eller mindre fånigt callsign istället.

Skulle gissa att han ingår i Swafrap, de använder inte sina riktiga namn eller visar ansiktet på bild. De har något mer eller mindre fånigt callsign istället.

Hur svårt kan det va´ killen jobbar på F 21 och är skoterägare det ser man på armen, killen kör Lynx på vintern :P :Malaj:

• Super Administrators
Edit: Och har han ett visirskydd i krokodilskinn? Klart pimpigt i såfall....

Det vet du väl att flygvapnet är en klädstil inte ett vapenslag... :P

Det enda vapenslaget som finns är Armén och den ingår i Hemvärnet.

Hur går det där borta då, klarar dom sig USA deltar ju med block 52+ F-16 Falcon det är ju lite andra grejer än vad Norrmännen hadde

Edited by Darkwand

Jesus. Använder man amerikanska callsigns nu? Typ Viper, snake och sånt? Använder man det vid signalering med?

Detta är ju helt fantastiskt.....

Tja, det är väl inte konstigare än att vi använder NATO-alfabetet vid signalering, eller att SSG inte offentliggör sina namn. Internationell anpassning och allt sådant där...

Tja, det är väl inte konstigare än att vi använder NATO-alfabetet vid signalering, eller att SSG inte offentliggör sina namn. Internationell anpassning och allt sådant där...

Jo det tycker jag faktiskt att det är.

Natoanpassning i all ära men måste man heta "Snakeshit" eller "Crusader" bara för det?

Det känns som om man saknar lite självdistans......

Natoanpassning i all ära men måste man heta "Snakeshit" eller "Crusader" bara för det?

Kan det finnas någon anledning till att de har callsigns. Top gun gjordes för 20 år sedan så det är lite långsökt. En amerikan, tysk, turk eller vad du nu vill har lite svårt att uttala ett skandinaviskt namn, lättare då med engelska callsigns, eller amerikanska om man nu vill det. Att dölja sitt ansikte och inte skylta med sitt namn är bla taget från norrmännen vars familjer blev hotade av antimilitanta grupper under endure freedom. Allt man gör i FV behöver inte vara för att det är fränt eller coolt :tveka:

Fast nu hette han ju varken "Snakeshit", "Crusader" eller "Jake the snake", utan "Lynx". Som är lätt att uttala för t ex en amerikansk stridsledare villket torde vara en inte oväsentlig fördel eftersom en eventuell SWAFRAP-insats förmodligen kommer att flygstridsledas från en amerikansk E-3.

Känns lite som om du vill hugga på FV bara för sakens skull. Hur är det nu med självdistansen när det gäller namngivningen av 90-vagnar?

Fast nu hette han ju varken "Snakeshit", "Crusader" eller "Jake the snake", utan "Lynx". Som är lätt att uttala för t ex en amerikansk stridsledare villket torde vara en inte oväsentlig fördel eftersom en eventuell SWAFRAP-insats förmodligen kommer att flygstridsledas från en amerikansk E-3.

Känns lite som om du vill hugga på FV bara för sakens skull. Hur är det nu med självdistansen när det gäller namngivningen av 90-vagnar?

Jo förvisso. Det känns bara fånigt tycker jag med Amerikanska callsigns på svenska piloter, det är väl min magkänsla. Det känns som att en bokstavskombination eller nåt liknande Fal-A borde räcka.

Självdistansen vad gäller namngivning av 90-vagnar är generellt ganska låg, men namngivningen beror oftast på att de 19-åriga besättningsmännen just tycker att det är fränt med en vagn som heter ett coolt namn. Det är ju f.ö. definitivt inget man sänder ut på nåt nät eller så, där använder man bokstaveringsalfabet och Fal-A.

Jag hade bara svårt att tro att det som är fräckt för en fjunig 19-åring i ett strf 90 är lika fräckt för en Flygförare med majors grad och en månadslön som överstiger en Överstes i Armén.

Jag hade tydligen fel.

Och jag hackar inte på FV bara för sakens skull.

Att dölja sitt ansikte och inte skylta med sitt namn är bla taget från norrmännen vars familjer blev hotade av antimilitanta grupper under endure freedom. Allt man gör i FV behöver inte vara för att det är fränt eller coolt :D

Nej det är jag helt med på. Jag tycker inte heller att det är lämpligt att flygförarna visar sina ansikten eller sina namn, men bara för att man har en "skyddad" identitet behöver inte det betyda att man behöver kalla sig för amerikanska namn.

Jo förvisso. Det känns bara fånigt tycker jag med Amerikanska callsigns på svenska piloter, det är väl min magkänsla. Det känns som att en bokstavskombination eller nåt liknande Fal-A borde räcka.

Det handlar lite om att ta seden dit man kommer. Ska vi operera tillsammans med amerikaner, vilket väl är det troligaste ifall SWAFRAP kommer iväg, så får vi anpassa oss till deras metoder. Det sker genom att vi numera stridsleder på engelska, med NATO-metoder och tydligen också genom anropssignaler av den amerikanska modellen. Sedan är det nog så att FAL-A motsv förmodligen inte lämpar sig för talstridsledning av flygplan, på samma sätt som traditionell radarnavigering inte längre höll måttet när Amf började köra i 40 knop inomskärs. Olika uppgifter kräver olika lösningar, även om det kan verka konstigt för utomstående.

Det handlar knappast om att något ska vara "fräckt". Själv tycker jag att Quebec låter löjligare än Qvintus, men nu ska vi anpassa oss till NATO och då får man ta det.

edit: quoteproblem :D

Edited by BJE

Nu är jag osäker, men är det inte så att man fortfarande har särskilda anropssignaler för flygplanet/företaget vid flygledning/stridsledning och alltså inte använder personens callsign? Om jag inte minns helt fel från Top Gun (om man nu ska ta det som exempel) hette flygföretaget där Maverick mfl ingick Ghostrider, dvs den personliga anropssignalen användes inte.

Nu är jag osäker, men är det inte så att man fortfarande har särskilda anropssignaler för flygplanet/företaget vid flygledning/stridsledning och alltså inte använder personens callsign? Om jag inte minns helt fel från Top Gun (om man nu ska ta det som exempel) hette flygföretaget där Maverick mfl ingick Ghostrider, dvs den personliga anropssignalen användes inte.

Korrekt. Personligt callsign används inte i operativt syfte utan där får du anropsnamn för din operativa roll om det så är enskild maskin/rote/division.

Allmänt om callsigns inom USAF/USN/USMC/ArmyAv är att det är inget man väljer....utan blir påtvingad och i 7 fall av 10 är de inte värst snälla. :blink:

Motsvarigheten som använts tidigare borde då vara den förkortning på 2-3 bokstäver som varje förare har, på 90-talet inte helt sällan på baksidan av hjälmen i divisionens färg.