Jump to content

Hjälp med DV-kamera?

MastY

Recommended Posts

Vet inte om detta är rätt forum men jag tycker det passar bäst här.

Jag har en Canon MVX200i DV-kamera. Den har fungerat ypperligt mycket länge men nu krånglar zoomen. Jag misstänker dock att det är någon inställning som kan ligga bakom det men jag fattar inte vilken.

När jag sätter på kameran i inspelningsläge eller i Play/VCR läge så zoomar den in automatiskt. Jag kan fortfarande zooma ut för hand men så fort jag släpper så börjar den långsamt att zooma in igen.

I VCR-läget visas även någon form av ruta nere i ena hörnet som är samspelt med zoomen och som reagerar på dess rörelser och läge.

Jag har försökt att konsultera den kära manualen men den finns endast på Italienska, Franska och Tyska.

Så det jag undrar över är om det normalt finns någon funktion som får zoomen att automatiskt slå på och zooma in fullt eller om det är själva manöverhandtaget som är "trasigt". Det sistnämnda finner jag dock lite osannolikt då det slog till ganska plötsligt och då den tidigare nämnda rutan inte funnits tidigare.

Soldf-forum kanske inte är rätt forum ö.h.t men någon kanske har ett hum, alternativt ett bättre förslag på ställen man kan vända sig till.

Tack !

• Super Administrators

Känner inte till någon funktion som på någon kamera som har till syfte att zooma in automatiskt. Jag skulle istället hävda att den är sönder eller att någon sak ligger på fjärrkontrollens zoomknapp..

Det är så illa alltså? Fan också, ja jag får ta den till nån butik så får de kolla på den.

Tack för svaret!

Edit: Åkte till SIBA, expediten gick iväg med kameran och när han kom tillbaka fungerade den. Han hade pillat på några inställningar men visste inte riktigt vad han gjort. =)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...