Jump to content

Håkan Syrén


Guest Sandström

Recommended Posts

Guest Sandström

Som rubriken säger, någon som vet vad Syrén gjorde GU som? Tycker att man ser honom i olika baskrar hela tiden, och någon gång kunde jag nog på en bild skymta att han hade en kustjägargaffel på högerarmen. Någon som har lite insiderinfo kanske?

Link to comment
Share on other sites

CV

 

 

saxat:

 

Militär utbildning:

1973 Sjökrigsskolan

1979 Militärhögskolan, 1-årig stabskurs

1982-84 Militärhögskolan, 2-årig högre stabskurs

1988-89 US Naval War College

1997 Försvarshögskolan, chefskurs

1998 US Naval Postgraduate School, SIDMC

 

Militär karriär:

1973 Löjtnant

1976 Kapten

1983 Major

1988 Överstelöjtnant

1994 Överste

1996 Överste 1.graden

1999 Generalmajor

2000 Generallöjtnant

2004 General

 

Befattningar:

1973-79 Trupputbildare

1980-89 Elev och stabsofficer

1989-90 Strategilärare, Militärhögskolan

1990-92 Sektionschef, Marinstaben

1992-94 Amfibiebataljonschef

1994-96 Brigad- och regementschef

1996-98 Chef för operativa inriktningsavdelningen, HKV

1999 Försvarsdepartementet

1999-2003 Chef för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten

2004 Överbefälhavare

Edited by 709
Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift ska han börjat på de fasta systemen (12/70), gaffeln ska först ha tillkommit senare i karriären. (enl äldre officerare från KA-1/ amf-1).

 

Man gjorde inte GU i vår mening när han började utan gick direkt till KSS, där "GU" var en del av utbildningen, som för fllottans del avslutades med långresa med Älvsnabben, de svaga korten avskildes innan LK och skickades till andra förband för att fullgöra sin värnplikt.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Guest Sandström
Enligt uppgift ska han börjat på de fasta systemen (12/70), gaffeln ska först ha tillkommit senare i karriären. (enl äldre officerare från KA-1/ amf-1).

 

Man gjorde inte GU i vår mening när han började utan gick direkt till KSS, där "GU" var en del av utbildningen, som för fllottans del avslutades med långresa med Älvsnabben, de svaga korten avskildes innan LK och skickades till andra förband för att fullgöra sin värnplikt.

 

Jaha ok. Man lär sig minsann något nytt varje dag :P

Link to comment
Share on other sites

...

Man gjorde inte GU i vår mening när han började utan gick direkt till KSS, där "GU" var en del av utbildningen, som för fllottans del avslutades med långresa med Älvsnabben, de svaga korten avskildes innan LK och skickades till andra förband för att fullgöra sin värnplikt.

Syftar du på dom som var officersaspiranter? För "vanlig" GU fanns långt före -73.

 

Jag tolkar Syréns CV som att han före 1973 tillbringat X antal år på Sjökrigsskolan. För han måste ju ha gjort någonting i gröna(blå) kläder innan han blev löjtnant 1973. :D

Link to comment
Share on other sites

Chef för Armétaktiska kommandot, brigadgeneral Anders Brännström:

 

 

1973 Hemvärnsrekryt?

Fantastiskt! :Malaj:

...och 19 år senare Generalstabsofficer.

Han har lite blandad erfarenhet, den gode generalen.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Sjökrigsskolan (KSS) var tre år (efter ha kikat på Jörgen Ericsssons CV)) Så ÖB borde vara kurs 70 på Näsby Park.

Ok. Tack.

Man tycker att CV borde skrivit 1970-1973 Sjökrigsskolan. Eller nåt sånt. Men förmodligen så förväntar sig den som skrivit CVt att dom som läser det är fullt införstådda med hur lång sjökrigsskoleutbildningen är. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag hade den gode Syrén som bataljonschef några månader i början av min GU. Fråga mig inte varför, men på något sätt är jag faktiskt lite stolt över det. fångit kanske... Den allmäna uppfattingen i officerskåren på KA1 då var att han hade en blixtkarriär framför sig. En annan "KA-påläggskalv" många trodde på var öv1 (?) Rubarth, men han föll nog på grund av lite för hög ålder om jag minns rätt

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 weeks later...
Varför har han gaffel om han ej är KJ?

Kanske för att han, i en av sina tidigare befattningar som amfibebataljonchef, gjorde den utbildning som krävs för att få bära det utbildningstecket?

Se inlägg nummer två i tråden för hans CV.

Link to comment
Share on other sites

Varför har han gaffel om han ej är KJ?

Kanske för att han, i en av sina tidigare befattningar som amfibebataljonchef, gjorde den utbildning som krävs för att få bära det utbildningstecket?

Se inlägg nummer två i tråden för hans CV.

Hmm...om man ska tro en tidigare kollega till Syrén i KA så var detta mer av en hedersbetygelse och inte ett resultat av genomförd utbildning. Beslutet att tilldela honom treudden var därför väldigt omstritt men som jag förstod det var det ett sätt att visa var han kom ifrån när han nu gick vidare upp i staberna.

Link to comment
Share on other sites

@Twintip och Noname:

 

Det finns gott om officerare med gaffel som inte gjort GU som KJ utan genomfört proven efteråt. Jag har haft Syrén som regementschef och arbetsgivare. Det skulle förvåna mig storligen om den mannen skulle behänga sig med KJ-gaffel utan att ha klarat proven.

 

EDIT: lagt till adressater.

Edited by EO4
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

och jag tror det var det Bulldozer menade med dispens, alltså typ av gaffel/färg och inte hurvida han gjort proven eller inte.

 

Så fortsätter diskussionen här nu så ska tala om vad man menar, färg eller kravuppfyllnad

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...