Jump to content

Livskvadron Juli 2007

Recommended Posts

• 2 months later...
2007

Ajjemen... En till här... Livsskvadron MP till häst :P.. åk88 o ska in 30juli 2007....

Kommer från Lidköping, så det blir tyvärr nåra timmar med buss och/eller Tåg..

var kommer ni själv ifrån som ska in?

/Lën

Edited by Littlelen

Här är en till blivande livdragon! 88:a från Täby som rycker in som GB vid Livskvadron 30 juli 2007.

Vi blivande militärpoliser som bor i Stockholms-området borde träffas innan inryck och snacka, ta en öl någonstans eller nåt (för all del, ni som inte bor i Stockholm är ju givetvis välkomna också). What say you?

Edited by hogland

• 3 months later...

Tar och bumpar tråden, märkligt att det är så låg aktivitet hos kav när motsvarande tråd hos inf lever och frodas. Finns det verkligen inga fler forumiter som ska bli militärpoliser denna sommar? Hur många var förresten taggade på att träffas nånstans i stan och ta en öl och lära känna varandra lite så här ett halvår innan inryck? Börjar bli lagom nu tycker jag...

Har inte sett denna tråd förräns nu. Juli 07 är det som gäller... Go MP!! :rolleyes: Bor i Mariestad så det kan nog bli jobbigt att komma upp till sthlm för att dricka öl, men man vet aldrig.. hehe Annars får vi som kommer från denna del av landet dra ihop något :-(

Edited by gb_man

Samma här. Blev ännu mer taggad när jag läste om den "nya" MP utb. på mil.se

"Man får plugga och använda skallen"

Verkar vara intressant. Som vanligt har man det oftantliga i-landsproblemet att man vet inte vilket inriktning man ska söka. Som det är nu är 3st aktuella...Blir säkert fler när man får reda på vilka som verkligen gäller. Det brukar ju inte vara det mest färska materialet som ligger uppe på webben.

Hoppas verkligen det blir så lite häst-tj som möjligt. Har aldrig varit någon djurvän och kommer vell antagligen inte bli det heller B-)

Med förhoppning att jag inte skapar en tränings-hype så vill jag gärna veta kort och koncist om ni tränar nu eller om ni ska göra det senare inför värnplikten. Jag började redan i julas för att bygga upp monsterfysiken igen, men jag har åkt på infektion efter infektion så nu är jag på ruta ett igen. Kanske blir som förra gången man rykte in: Det enda som var tränat var öl-hävararmen :-(

Btw, har inte heller sett den här tråden föräns nu. Märkligt...

Edit: Bor inte så långt ifrån Sthlm

// Amfvrak

:rolleyes:

Edited by amfvrak

Jag har en bekant som ligger inne på Livskvadron nu som MP (personskydd) och han trivs riktigt bra, säger att det är en riktig kanonutbildning och bra befäl, bland annat. Och dessutom så gillar han faktiskt hästtjänsten, och sade att det bara var litet otäckt i början, tills man lärde sig hur man skulle hantera kusarna. Vi får se om vi på 2 skvadron blir intvingade till stallet för skojs skull någon gång, så att vissa på skvadronen kanske blir litet mer ödmjuka inför de som har andra uppgifter att lösa på LG.

Så ni som ska in på Liv, ni har en riktigt trevlig värnpliktstid att se fram emot, det tror jag definitivt!

• 1 month later...

Liten uppdatering. Ligger lågt med träningen. Blev sjukt lite vinter i södra mellansverige vilket resulterade i utebliven längdskidåkning (vill inte springa). Ska börja gymma nu när jobbet börjar lugna ner sig.

Dessutom, har jag mutat in mig hos min tjejs polare. Hon bor på landet, mer eller mindre och har häst/stall. (PRAEPARATUS SUPERVIVET)

Tycker BLÅGUL borde ändra topicen till "Militärpolis med inryck juli 2007" så kanske några fler ögon riktas mot tråden!

Mvh

// Amfvrak :baskerPa:

ni kommer ha 3 veckors hästtjänst under GSU'n, blandade med 3 veckor juridik och (om ni har tur) 3 veckor strid. Sen är det befattningsutb i kungsängen, övningsskede, och sedan högvaktsskedet då ni flyttar tillbaka till K1 och ska leka med hästarna i.. vad blir det.. 7 veckor ungefär.

Visst, dom är stora jävla köttberg på 600 kg å kan döda en när dom vill, men man lär sig hantera dom rätt fort, även om det finns hopplösa fall av hästar som sedan länge är förlorade och totalt körda i den lilla hjärnan dom har!

Men kul som fan kommer ni ha iaf =)

Ses på besökshelgen i vår? :banghead:

• 4 weeks later...

Idag kom ordern! Inrycket börjar närma sig.

Gick faktiskt i dagarna och undrade när f-n pappret skulle dimpa ner...

Intressant att man SKALL inställa sig 12.00 Dagen D. Var det inte inom samma dygn tidigare inom FM?

Någon som vet vad befattningsnummret är för något? Är det ens kommande förnamn eller vad?

Nu är det hög tid att börja träna så man har lite att ta av när sommaren samt bärs och annat närmar sig! ;)

Ehm kanske är på fel men vad har ni för "kod" på eran tjänst! PA805 har jag med inryck 30 juli -07...

Vissa säger att alla som rycker in i juli hamnar på livskvadron =/

Det ända jag vet är de som stod på mitt papper jag fick idag "MP-Insats" hehehe aja vi alla kommer ju vara på samma förband iaf och kanske ses ändå "dagen D" som en sa ovan :P

Ehm kanske är på fel men vad har ni för "kod" på eran tjänst! PA805 har jag med inryck 30 juli -07...

Vissa säger att alla som rycker in i juli hamnar på livskvadron =/

Det ända jag vet är de som stod på mitt papper jag fick idag "MP-Insats" hehehe aja vi alla kommer ju vara på samma förband iaf och kanske ses ändå "dagen D" som en sa ovan :P

Befattningsnummer står i en ruta till vänster om "Upprättad (Datum)" samt "Din fältpostadress är". Då jag inte vet innebörden av numret så vill jag inte skylta med mer än att det börjar på en 1:a ;)

Under befattningsnumret står det att "Du kallas till grundutb. som mp/säk-gruppbefäl"

I rutan "Enhet/kompani" står det Livskv (Mp till häst) på min kallelse.

Hälsningar

;-)

// Amfvrak

befattningsnummret är inget ni kommer se nånting av sen när ni ryckt in. vet faktiskt inte vad de är till för, men inget som säger för er. Kanske bara e nått som pliktvärket har hittat på, eller som e till för dom som ska placera in er i plutonerna.

när är besökshelgen?

befattningsnummret är inget ni kommer se nånting av sen när ni ryckt in. vet faktiskt inte vad de är till för, men inget som säger för er. Kanske bara e nått som pliktvärket har hittat på, eller som e till för dom som ska placera in er i plutonerna.

när är besökshelgen?

Aha ok, det är alltså need to know basis ;)

Ang. besökshelg så har jag inte en aning. Vet inte om dom andra grabbarna har fått info som har blivit placerade på samma befattning som mig, fast tidigare. Infohelgen är det same shit, diffrent name som i kåren? Man får se kasernerna, lite papper, göra fystest och sen hej då "syns om nån månad"-stuket?

Fått ett skönt motivations uppsving nu på sista tiden. dock lite synd att man lämnar kneget och så "bakom sig".

Någon som har tagit nått ridpass än? :D Tänkte tvinga tjejens polare att dra med mig ut och rida nån gång kommande helg.

Fridens

:baskerKav:

// Amfvrak

Edit: Kan tydligen inte stava.

Edited by amfvrak

Guest erik_a

när är besökshelgen?

Ang. besökshelg så har jag inte en aning. Vet inte om dom andra grabbarna har fått info som har blivit placerade på samma befattning som mig, fast tidigare. Infohelgen är det same shit, diffrent name som i kåren? Man får se kasernerna, lite papper, göra fystest och sen hej då "syns om nån månad"-stuket?

Fått ett skönt motivations uppsving nu på sista tiden. dock lite synd att man lämnar kneget och så "bakom sig".

Någon som har tagit nått ridpass än? ;-) Tänkte tvinga tjejens polare att dra med mig ut och rida nån gång kommande helg.

Fridens

// Amfvrak

Jag har uppenbarligen missat något här, men ska du rycka in för värnpliktstjänstgöring igen? :D

/Erik_a

Besökshelgen är typ de ja. Rundvisning av K1 och Kungsängen, lite löpning i skogen och besök hos hästarna för att ta reda på om någon är ovetande allergisk. Vi fick åka iväg till slottet och se inneliggande kull göra beriden högvaktsavlösning också.

när är besökshelgen?

Någon som har tagit nått ridpass än? :-( Tänkte tvinga tjejens polare att dra med mig ut och rida nån gång kommande helg.

Fridens

// Amfvrak

Jag har uppenbarligen missat något här, men ska du rycka in för värnpliktstjänstgöring igen? :D

/Erik_a

Japp! :D

Önskade att man gick efter antalet dagar i värnplikten när man får sin slutliga grad. Då hade jag muckat som löjtnant ;-)

Öhh, VAD?!?! :) Ska du göra lumpen IGEN?!?!?! Får man fråga varför?

Hehe alla blir så förvånade över det. Får man inte ha ett sär-intresse eller? :P

Jag kunde inte slutföra hela min utbildning för nått år sedan pga. skada så jag ringde/faxade/skrev/mailade pliktverket och smorde dom med min diplomatiska tunga. Det hela resulterade att jag har nu fått en till chans att, på sikt ev. få mitt drömjobb som jag har trånat efter sen mitten av gymnasiet.

Sen är jag ju dessutom obotlig MÖP.

Guest erik_a
Öhh, VAD?!?! ;-) Ska du göra lumpen IGEN?!?!?! Får man fråga varför?

Hehe alla blir så förvånade över det. Får man inte ha ett sär-intresse eller? :P

Jag kunde inte slutföra hela min utbildning för nått år sedan pga. skada så jag ringde/faxade/skrev/mailade pliktverket och smorde dom med min diplomatiska tunga. Det hela resulterade att jag har nu fått en till chans att, på sikt ev. få mitt drömjobb som jag har trånat efter sen mitten av gymnasiet.

Sen är jag ju dessutom obotlig MÖP.

Kul för dig att du får en ny chans :rockon:

Lycka till!

/Erik_a