Jump to content

Spricka i bensintank (plast)

Troppchefen

Recommended Posts

Har försökt hittat liknande ämne utan att lyckas.

Jag har en 740 GLE -88 som har fått en spricka i bensintanken (som är gjord av plast), sprickan som har formen av ett kors har troligtvis uppkommit då något lindats runt mellanaxeln och nötts/roterat mot tanken.

Nu till min fråga, går dett att laga med något bensinressistent medel/pasta och isåfall vad? eller är jag tvungen att se mig om efter en ersättningstank?

Väldigt tacksam för svar!

Jag har en 740 GLE -88 som har fått en spricka i bensintanken (som är gjord av plast), sprickan som har formen av ett kors har troligtvis uppkommit då något lindats runt mellanaxeln och nötts/roterat mot tanken.

Nu till min fråga, går dett att laga med något bensinressistent medel/pasta och isåfall vad? eller är jag tvungen att se mig om efter en ersättningstank?

En reservtank lär inte kosta mycket på skroten men plastic padding-liknande medel för bensin finns det gott om.

Försök inte att reparera tanken utan försök få den ersatt av antingen en ny tank (vilket kan bli dyrt) eller leta upp en bättre begagnad på skroten.

Du skriver inte om bilen har katalysator eller inte.

Jag antar dock att motorn är en insprutningsmotor och då borde det gå bra att använda en tank från 740 GL 89- då grundmotorn är densamma fast då är bilen utrustad med katalysator varför effekten går ned till 117 hk om jag inte missminner mig.

Försök inte att reparera tanken utan försök få den ersatt av antingen en ny tank (vilket kan bli dyrt) eller leta upp en bättre begagnad på skroten.

Du skriver inte om bilen har katalysator eller inte.

Jag antar dock att motorn är en insprutningsmotor och då borde det gå bra att använda en tank från 740 GL 89- då grundmotorn är densamma fast då är bilen utrustad med katalysator varför effekten går ned till 117 hk om jag inte missminner mig.

Jodå det går visst att laga.

Tanken på Oldsmobilen läckte som ett såll, jag drog till OK ock köpte tvåkomponents tätningsmassa som blir stenhårt, kommer ej ihåg namnet på massan, va typ nån slags metallaktigt.

Kolla bara att den oljebeständig m.m + att det skall vara torrt när du smetar dit massan.

PS har funkat i 11 år :lala:

Jag har försökt att lappa ihop exakt en sådan tank som hade spruckit vid

halsen där armaturen sitter. Jag skaffade rätt lagningspasta, följde instruktionen

slaviskt (med hjälp av min extremt volvokunnige svåger) och fick tätt. Efter

bara några dagar så läckte det igen eftersom den nu stenhårda lagningen

inte var lika flexibel som tanken -> se till att laga med en smet som är lika

flexibel som tanken om det inte är frågan om ett ställe som inte rör på

sig. Jag köpte en tank på skroten för en mycket billig penning men det

var såklart lite pyssel att byta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...