Jump to content

Symboler

Recommended Posts

Sitter här och knatar på ett gruppmärke och funderade över om det finns ngn speciell symbol för en pansarskytte grupp.

Jag vet att tex en spaningsgrupp har un symbol som är en rektangel med en tvärslå i också en prick ovanför för gruppsstorlek. Tänkte att det borde finnas för en skyttegrupp med. Ngn som vet??

/ The Saint

Rektangel med ett X genom hela och så en prick ovanför (för att de e en grp.)

Kan göra som en oval under för att ange att det är transporterade med bandfordon (dock ej Bv).

Edit 1: Är det en Mek skytte grp med apc/ifv så bör du göra en liten kvadrat mitt i rektangeln.

Edit 2: Tänk på att det tecken du beskrev inte behöver vara just en spaningsgrupp utan kan även vara annan typ av und inhämtnings grp.

Edited by Solon

Vill man vara extra duktig och visa om förbandet är band eller hjulburet gör man enligt nedan.

psk.jpg

edit:fippel

Fast är det mekaniserat har jag för mig att man skall göra det i symbolen enligt ngn ny nato standard.

Har inte möjlighet att ladda upp någon bild men, steg för steg.

rektangel

X i rektangel

Oval i mitten av rektangel

tre "hjul" under ovalen men inne i rektangeln.

Är det band skall man inte behöva skriva ut det, det är underförstått..

men jag är faktiskt inte så jätte haj på det där med att föra lägeskarta.

När vi ändå är inne på ämnet vet någon hur det blev med det nya symbol reglementet?

Utbildades på det som finns i StabsR 2 FU och fick veckan efter höra att det var en miss för det hade inte varit aktuellt sen 2004?

Någon som vet var man kan hitta "samtliga" symboler

vilken stanag står de i ?

Har en cd med en pdf där samtliga symboler finns med. Kan kolla om jag kan hitta den imorgon.

Annars borde det gå att hitta på nätet. Vet att det finns som font, dock utan förklaring.

Tack för alla trevliga tips jag fått tror jag vet vilken jag ska ha nu men för att säkerställa sådet inte blir fel så åker vi stridsfordon 90.

Borde vara den med kryss och oval i då va?

Ja.

Eller nej, för i Sverige så ska vi vara lite annorlunda. Mekskytte är en rektangel med ett X och en mindre rektangel istället för en oval. Pansarskytte är ovalen med X.

StabsR är väl fortfarande försenat? Har inte funnits ngt vettigt att utbilda efter på ett tag.

Tack för alla trevliga tips jag fått tror jag vet vilken jag ska ha nu men för att säkerställa sådet inte blir fel så åker vi stridsfordon 90.

Borde vara den med kryss och oval i då va?

Ja.

Eller nej, för i Sverige så ska vi vara lite annorlunda. Mekskytte är en rektangel med ett X och en mindre rektangel istället för en oval. Pansarskytte är ovalen med X.

StabsR är väl fortfarande försenat? Har inte funnits ngt vettigt att utbilda efter på ett tag.

Vad jag fick lära mig under min vpl. så gäller NATO symboler och det var också dem vi fick ut så snart detta uppdagats.

Edit:

Är kanske detta du letar efter? :clap:

Rätt men ändå fel. Det handlar om rätt sak fast det skall vara 100-tals tecken.

Edited by Solon

Någon som vet var man kan hitta "samtliga" symboler

vilken stanag står de i ?

Prova med AR2, jag har för mig att du finner nästan samtliga taktiska tecken för: armén ,flottan, flygvapnet och kustartilleri där...

Det ska vara ett apendix till AR2 (Den kanske hette AR3), den jag har är en avlång blå bok med hård pärm, om än en aning föråldrad (ex visar den det gamla tecknet för: Grg, P-skott, Ksp mfl). Här finns även trevliga/luddiga symboler som jag med glädje ritar överallt på jobbet (till allas förtret då det är på en vanlig fabrik)... ex tåglastat sjukvårdskompani :clap:

• Super Administrators

MapSymbs.com - Tom Mouat's NATO Military Map Marking Symbols TrueType Fonts, and other Military related Resources.

http://www.mapsymbs.com/index.html

Här finns det gratis teckensnitt att ladda ner för den som enkelt vill lägga in militära symboler och en enorm mängd information kring militära kartsymboler.