Jump to content

GPS kopplad till dator

losec

Recommended Posts

Har tänkt införskaffa en GPS för att koppla till en dator. Detta för en resa söderut.

GPS:r som jag tittar på är:

Mottagare USB

Mottagare Blåtand

Kartprogram finnes.

Frågan är vad folk har för erfarenheter av dessa samt liknande lösningar. Funkar det att ha antennen i vindrutan, eller bör man ha en utanför?

Tips på liknande GPS:r mottages också.

Har sökt, efter utan att finna svar.

Har tänkt införskaffa en GPS för att koppla till en dator. Detta för en resa söderut.

GPS:r som jag tittar på är:

Mottagare USB

Mottagare Blåtand

Kartprogram finnes.

Frågan är vad folk har för erfarenheter av dessa samt liknande lösningar. Funkar det att ha antennen i vindrutan, eller bör man ha en utanför?

Tips på liknande GPS:r mottages också.

Har sökt, efter utan att finna svar.

Använder själv en GPS som är kopplad via USB porten. Har funnit att att GPS är mer noggran då man har den på taket (inga problem då denna är vattentät och har en hyfsat stark inbyggd magnet).

Den GPS du tittar på skulle man troligen mycket väl kunna ha installerad i vindrutan med gott resultat då denna följer fler satelliter än den GPS jag har.

• Super Administrators

ja det funkar lika bra inne som ute. Dock givetvis bättre ute än inne men inte så det påverkar navigeringen nämnvärt.

GPShårdvaran är inte så mycket att prata om egentligen, den är mer eller mindre samma i alla. Det är mjukvaran och kartprogrammet som alla tuffa funktioner finns.

Ok, låter klockrent.

Nästa fråga. Blåtandmodellen eller annan motsvarande blåtandmodell till den jag länkade till, kan dessa kopplas till telefon? Något knöl med det?

ja det funkar lika bra inne som ute. Dock givetvis bättre ute än inne men inte så det påverkar navigeringen nämnvärt.

GPShårdvaran är inte så mycket att prata om egentligen, den är mer eller mindre samma i alla. Det är mjukvaran och kartprogrammet som alla tuffa funktioner finns.

Stämmer för det mesta, dock ej i alla bilmodeller. Ganska poppis nuförtiden med metallfilm i framrutan för att minska värmeinstrålning. Detta dämpar eller rentav omöjliggör GPS genom glaset. Finns främst i bilar typ familjevan med stor sluttande framruta, men även i mer vanliga normala bilar.

@losec:

Kolla in Wayfinder som har ypperlig GPS för mobiltelefon. Har själv använt i tre-fyra år nu (sen P800 kom när-nu-det-var...) Finns andra varianter också men Wayfinder är lite unik eftersom dom lagt till tex alla företag registrerade hos PRV som sökbara. Inte alltid man vet vad gatan heter, men man vet att Firma Ruffel & Båg HB finns i kvarteret. Smuckt.

Kartorna ligger online och inga dyra uppdateringar behövs, detta sköts av WF. Det går åt lite GPRS/3G datatrafik, men det är inte mycket alls.

Skicka PM om du är intresserad av enbart en Bluetooth GPS antenn. Har en som jag ej använder.

Edited by cf112

Jag tror inte att några av dessa GPS antenner kommer att skapa några problem...dock finns det ju för och nackdelar med båda...den med USB är det ju en sladd som ligger och skräpar och den via Blåtand har batterier som tar slut....hugget som stucket så är det bara en fråga vad som verkar smartast eller bäst....själv kör jag med en trådbunden och har kartprogrammet i en PDA som sitter i en hållare i bilen...vilket funkar smutt också..plus...slipper ha en laptop i knät eller på instrument brädan.

Jag kan rekommendera Tom Toms GPS mjukvara...enkel,snabb,och mycket bra vägvisningar