Jump to content

Ändring av inryckningskompani

Recommended Posts

Jag rycker in 31 juli, 2006. Fått välkomstbrev från mitt kompani, som visade sig vara underhållskompaniet. Min befattning som stridsfordonsförare känner sig lite klämd, tror jag. Jag kommer få köra hjulförsedda fordon! (Bärgning eller materieltransport) >_<

Finns det möjlighet att man kan skriva till sitt regemente och förfråga om förflyttning till t ex pansarskytte- och stridsvagnskompaniet?

Jag rycker in 31 juli, 2006. Fått välkomstbrev från mitt kompani, som visade sig vara underhållskompaniet. Min befattning som stridsfordonsförare känner sig lite klämd, tror jag. Jag kommer få köra hjulförsedda fordon! (Bärgning eller materieltransport) >_<

Finns det möjlighet att man kan skriva till sitt regemente och förfråga om förflyttning till t ex pansarskytte- och stridsvagnskompaniet?

Har ni inte stridsvagns/fordonsbärgarna på det kompaniet? De är ju banddrivna.

Har ni inte stridsvagns/fordonsbärgarna på det kompaniet? De är ju banddrivna.

Nix, däremot hjulfordonsbärgarna. Bandade bärgare finns på strv och pskkomp.

Då är det antagligen pbv 302 eller 9040 DSG som gäller. Hur jag än vänder och vrider på det verkar det inte så lockande. Mitt val av stridsfordonsförare var just för att den uppstoppade inskrivningsförättaren påstod att jag endast hade kock, sjukvårdare och stridsfordonsförare att välja på. När jag pressade honom lite mer kunde han hitta en kraftverksoperatörtjänst i Jokkmokk. Jag fattade vinken...

Nej, jag kontaktar regementet så snart som möjligt. Jag skulle vara så missnöjd med ett kompani som inte är inriktat på strid.

Vet inte hur det är dit du skall, men på P4 2005/2006 så hade vi stridsfordonsförare på UH-kompaniet. De körde Patgb 203 i olika versioner.

Att ha utbildning på Patgb anser jag vara en stor merit för ev US tjänstgöring

Ps. Att vara på UH har en del fördelar det med, även om man inte alltid får all strid... :banghead:

hur är det med Brobv 971? (eller är det 941?)

är inte dem på UhKomp?

Det underlättar om broläggare rör sig med den enhet dom skall bereda väg (bro :P ) för. Alltså strv-komp.

Det behöver dock inte innebära att grundutbildingen sker på stridsvagnskompaniet.

Skilj på fredsförband och krigsförband.

Stab, tross och underhållsbitarna utbildas ofta på ett särskilt kompani för att senare, under förbandsskedet ingå i de olika manöverkompanierna.

The Swede :baskerKav:

Underhållskompaniet har ju dock både span och närskydd. De lär väl behöva någon som kör omkring dem? Jag blev nämligen också bedrövad över hur jag hamnat på underhållskompaniet fast jag egentligen skulle in som SkytteGb. Men jag hoppas på närskydd eller span. Så det finns nog hopp för oss alla att fortfarande få vara stridspittar. :baskerFN: