Jump to content

Samtliga nedskärningar kan vi lasta våra officerare för....

Recommended Posts

Vilken högre chef inom ett företag, alternativt en chef inom den offentliga förvaltningen skulle ens gå med på att hans förmåga halverades vart fjärde år?

En högre tjänsteman med självaktning borde givetvis säga upp sig, alternativt slänga näven i bordet, och söka sig ett jobb inom näringslivet.

Tragiskt är bara ordet.....

Självfallet så tänker jag på den senaste tiden, 98-04

Edited by Alexandersson

• Replies 173
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men snälla...

Vi kör på ditt exempel:

* Riksdagen beslutar att skära med 8 miljarder (OBS att det är riksdagen som bestämmer)

* En hel hög av högre officerare säger upp sig

* Riksdagen skiter blankt i detta för det ska ändå sparas

Slutsats: Slår dem näven i bordet och försvinner så hjälper det inte ett skit! MAO officerare som sitter kvar bär inte skulden till att försvaret bantas och så var det slut på den diskussionen.

Blågul --> Lås denna patetiska tråd snälla!

Edited by nahoj84

Ibland kan man vara lite besviken på att ingen uppe i tunnluften säger ifrån, och tydligt nog konsekevens beskriver politikernas beslut, men att göra är nog inte rätt det heller för att politisera som officer är inte bra det heller, även om det är frestande.

Vi måste nog skylla på allmänheten, om de politiska partierna förlorat väljare på nedskärningar i FM så hade de inte gjort det, där kan FMs upplysningskampanj komma till nytta dvs att få allmänheten att förstå vad politikerna gör när de fattar beslut om försvaret, och därmed göra ett annant beslut på valdagen, men vård, skola, omsorg är fortfarande viktigare än Flotta, flyg och här.

Det var ett tag sen vi hade politiker som kunde det där med försvarsmakt, och de som kan idag sparkas snett upp till vänster (tex Henrik Landerholm) för inte komma med obehagliga sanningar.

"Näst GUd vilar rikets välfärd på dess flotta" - Gustav II Adolf

Edited by Psilander

Ibland kan man vara lite besviken på att ingen uppe i tunnluften säger ifrån, och tydligt nog konsekevens beskriver politikernas beslut, men att göra är nog inte rätt det heller för att politisera som officer är inte bra det heller, även om det är frestande.
Vet vi att "ingen uppe i tunnluften" inte säger ifrån? Bara för att det inte paraderas på Expressens och ABs löp så betyder det inte att det inte hänt.

edit: fingerlepra

Edited by Vikström

Jag skyller allt på Robert Lind i Kramfors!

För övrigt så följer fm ungefär samma spelregler som övriga näringslivet.

Även inom den privata sektorn är det på många håll stora årliga neddragningar.

"Mitt" företag tex skall enligt TT återigen dra ned på ytterligare 1000 personer men ändå höja tillverkningstakten.

Att ensidigt klandra officerskåren för försvarsbeslutens effekter är ganska ynkligt.

Det finns många uppigenom hierarkierna som gör ett gott jobb, hade de inte gjort det så kanske det varit värre än det är.

Vet vi att "ingen uppe i tunnluften" inte säger ifrån? Bara för att det inte paraderas på Expressens och ABs löp så betyder det inte att det inte hänt.

Jag tvivlar starkt på att det är någon "där uppe" som har sagt ifrån och "att nu räcker det". Möjligtvis har det muttrats lite, men så länge den fina lönechecken dimper ned i brevlådan varje månad så kommer det inte göras mer än att muttras i kaffekoppen.

Min åsikt är att det till syvende och sist är officerskårens fel att vi inte längre har något försvar i den mening att det kan utföra de uppgifter som det svenska folket ställer. Officerskåren är de som bäst ser hur tandlöst vårt försvar egentligen är, men istället för att påpeka detta för sina uppdragsgivare, svenska folket, så försöker man med alla tillgängliga medel visa upp en bild av "hur bra det svenska försvaret är" genom propaganda på bästa Sovjetmanér.

Det är, tro det eller ej, svenska officerares förbannade plikt att upplysa svenska folket om hur dåligt ställt det egentligen är med vår så kallade försvarsmakt. För jag lovar er, majoriteten av Sveriges befolkning är helt övertygade om att försvaret faktiskt kan försvara dem och deras frihet, vilket många på detta forum vet inte stämmer för fem öre.

Min åsikt är att det till syvende och sist är officerskårens fel att vi inte längre har något försvar i den mening att det kan utföra de uppgifter som det svenska folket ställer. Officerskåren är de som bäst ser hur tandlöst vårt försvar egentligen är, men istället för att påpeka detta för sina uppdragsgivare, svenska folket, så försöker man med alla tillgängliga medel visa upp en bild av "hur bra det svenska försvaret är" genom propaganda på bästa Sovjetmanér.

Det är, tro det eller ej, svenska officerares förbannade plikt att upplysa svenska folket om hur dåligt ställt det egentligen är med vår så kallade försvarsmakt. För jag lovar er, majoriteten av Sveriges befolkning är helt övertygade om att försvaret faktiskt kan försvara dem och deras frihet, vilket många på detta forum vet inte stämmer för fem öre.

Den självständige officeren avskaffades, precis som den självständige statliga tjänstemannen, när man slutade utnämna med fullmakt. Trots det så förekommer det titt som tätt att officerare som öv 1 Åkerman skriver insändare för att föra fram en avvikande åsikt från Försvarsmaktens ledning.

Men att kräva att alla officerare ständigt ska propagera för "sin" sak, när statsmakterna klart och tydligt har bestämt hur det ska vara? Det är lite orimligt anser jag.

Min åsikt är att det till syvende og sidst är de svenska väljarnas fel, som medvetet har valt att styras av partier som klart och tydligt har talat om att deras mål är en svensk nedrustning. Hur kan någon bli förvånad över att dessa sedan genomför vad de lovat?

Det är den svenska väljarens förbannade plikt att ta sitt ansvar och upplysa sig själv om vad man röstar på. Om man inte bryr sig om något annat än vad man får i plånboken efter nästa bidragsrunda ska man sedan inte gnälla när det inte kommer några bandvagnar nästa gång det snöar...

Min åsikt är att det till syvende och sist är officerskårens fel att vi inte längre har något försvar i den mening att det kan utföra de uppgifter som det svenska folket ställer.

Det är lika mycket DITT fel. Förutsatt du har åldern inne så utgör en del av den demokrati som väljer styret i landet. Är du missnöjd har uppenbarligen valt fel, gör om gör rätt.

Officerskåren har ingen makt att kräva några pengar. De har möjlighet att äska, inget anat.

/martinator

Min åsikt är att det till syvende og sidst är de svenska väljarnas fel, som medvetet har valt att styras av partier som klart och tydligt har talat om att deras mål är en svensk nedrustning. Hur kan någon bli förvånad över att dessa sedan genomför vad de lovat?

Det är den svenska väljarens förbannade plikt att ta sitt ansvar och upplysa sig själv om vad man röstar på. Om man inte bryr sig om något annat än vad man får i plånboken efter nästa bidragsrunda ska man sedan inte gnälla när det inte kommer några bandvagnar nästa gång det snöar...

@BJE

Jag tänker inte diskutera politik med någon som gör sådana här "sandlådeuttalanden". Politik är något väldigt avancerat då man endast har för avsikt att få sitta kvar även nästa mandatperiod, men det verkar inte du förstå då du beskyller alla röstberättigade svenskar för att stå för något som egentligen bara 10 procent röstat för.

Vidare så måste du förstå att den normale svensken litar på att Försvarsmakten talar sanning när den säger att den kan lösa ställda uppgifter. För om man inte kan lita på den som ska skydda en, vem ska man då lita på?

Sedan så säger jag inte att alla officerare personligen ska "tala ut", men det finns en centralorganisation som kan göra dessa uttalanden precis på samma sätt som värnpliktsrådet ryter till när värnpliktigas förhållanden är dåliga. Dessutom kan du inte ens själv tro att svenska folket bara skulle rycka på axlarna om officerarnas centralorganisation går ut och säger att försvaret inte kan försvara Sverige. Nej, jag tror snarare att det är mentaliteten "sköt dig själv och skit i andra" som råder inom vårt skämt till försvar. För så länge du har ditt jobb att gå till så är du nöjd, precis som på alla andra arbetsplatser. Skillnaden är att lagerarbetaren inte ansvarar för 9 miljoner människors säkerhet.

En sista punkt i detta inlägg får bli en påminelse om att armén alltid har stått över ett lands beslutsfattare när det kommer till maktförhållanden.

jag gillar egentligen inte uttrycket men ... Word!

däremot så finns det en Yoff som jag tycker borde visa mer civilkurage och det är vår ÖB, som tidigt i motorsågsmasakern som kallas modernisering gick ut med att förmågan inte fick gå ner pga kortsiktiga besparingsmål. hade han velat visa det på ett riktigt sätt hade han kunnat säga upp sig då nästa bajsmacka var ett faktum.

det låter kanske töntigt men jag tror inte att han skulle haft det svårt med vare sig sysselsättning eller försörjning efter en sådan sak. motargumentet är väl att "då hade man bara satt in en ny jasägare", kanske det men vem vill vara statsminister i ett land där ÖB säger upp sig pga att man för en absolut orimligt kortsiktig försvarspolitik.

då du beskyller alla röstberättigade svenskar för att stå för något som egentligen bara 10 procent röstat för.

det var betydligt mer än 10% som röstade på den nuvarande regeringen, annars hade de väl knappast suttit där de sitter...eller? Och vad vet du om folks bevekelsegrunder när det kommer till att välja parti?

/martinator

Edited by martinator

Jag tänker inte diskutera politik med någon som gör sådana här "sandlådeuttalanden".

Tja, sitter jag i sandlådan så sitter du minst sagt bredvid. :)

Politik är något väldigt avancerat då man endast har för avsikt att få sitta kvar även nästa mandatperiod, men det verkar inte du förstå då du beskyller alla röstberättigade svenskar för att stå för något som egentligen bara 10 procent röstat för.

Tja, du beskyller ju alla officerare för att inte göra sin plikt och ständigt tala om för alla svenskar hur det står till med Försvarsmakten. Att vi inte har den uppgiften verkar du uppenbarligen inte förstå...

Vidare så måste du förstå att den normale svensken litar på att Försvarsmakten talar sanning när den säger att den kan lösa ställda uppgifter. För om man inte kan lita på den som ska skydda en, vem ska man då lita på?

Vad du måste förstå är att den normale svensken helt enkelt inte bryr sig, förutom när hans lokala regemente/flottilj är hotad. Och då är det inte försvarsförmågan utan arbetstillfällen som är intressant.

Sedan så säger jag inte att alla officerare personligen ska "tala ut", men det finns en centralorganisation som kan göra dessa uttalanden precis på samma sätt som värnpliktsrådet ryter till när värnpliktigas förhållanden är dåliga.

Och det gör Officersförbundet titt som tätt. Men du kanske inte lyssnar på dem, lika lite som de andra "normala svenskarna"?

En sista punkt i detta inlägg får bli en påminelse om att armén alltid har stått över ett lands beslutsfattare när det kommer till maktförhållanden.

Inte i Sverige, som tur är. Men du kanske hellre skulle bo i Chile modell 1973?

Om man bortser från trådskaparens extremt ounderbyggda argumentation i det första inlägget så är frågan inte helt ointressant.

Vad har man som anställd för moraliska krav (om några?) att påpeka missförhållanden?

Lex Maria och lex Sara är idag lagar som reglerar den typen av skyldigheter i vården.

Kan man hävda att dessa lagar egentligen är "allmängiltiga" för all verksamhet?

Eller enbart för statlig/kommunal?

Eller inte alls, är lex Maria/Sara kanske snarast at betrakta som lagar illojala mot arbetsgivaren?

Transportarbetaren visar här hur det kan gå ifall man försöker påtala klara säkerhetsbrister på en kommunal arbetsplats som privatanställd kontraktör.

Personligen anser jag att gränsen går vid att personer riskerar att skadas (i mitt fall som väktare talar jag främst om min och kollegornas säkerhet, i andrahand kundens anställda) men inte så vitt tolkat att Yoff har ett ansvar att påtala att Sveriges förmåga att hävda sig vid en väpnad konflikt är dålig.

Någon som har några reflektioner i ärendet?

Mvh O.

@Liedholm

är du sann eller hur många yoff tror du är nöjda med att deras jobb nästan omintetgörs utanför deras kontroll (utöver riksdagsvalet)?

du tjatar om att ingen säger ifrån, så jag tycker du skall låna ett par nr av officersförbundets tidning innan du vidareutvecklar dina åsikter om den tysta officerskåren.

att det sen inte är överbefolkat av aktiva militärer i riksdagen har sin naturliga förklaring, de har annat för sig.....

Att det ska vara så svårt att förstå att en officers jobb är att utbilda för samt leda en nations väpnade styrkor? Ett av de "uppdrag", för att inte säga det viktigaste, svenska folket via riksdagen har gett försvarsmakten är att försvara nationens territorium. Detta klarar man i dagens läge inte av och man kan därför inte fullgöra sin plikt mot arbetsgivaren. Tycker ni inte att detta faktum borde föras fram å det kraftfullaste? Eller ni kanske är nöjda med att ha officerare som bara sköter sitt eget bord? En jämförelse kan göras med att ert barn varken kan skriva, läsa eller räkna när det är 12 år gammalt, men trots detta så agerar inte läraren utan vidhåller bara att barnet visst kan dessa saker. Då jäklar skulle det bli liv i luckan hos er och ni skulle direkt anklaga läraren och säga att det är dennes fel, även om det kanske beror på att kommunen inte ger skolan tillräckliga medel. Förstår ni vart jag vill komma?

För att spinna vidare på jämförelesen med skolan så är man där betydligt mycket mer aktiv med att publikt påtala alla de brister som finns och vad som hindrar från att utföra det uppdrag staten gett.

Sedan till er som tjatar om att jag ska läsa officersförbundets tidning för att där står det så mycket bla bla bla. Till er vill jag bara säga: släpp sargen och kom in i matchen. Vad ger det att klaga i en tidning som bara officerare och MÖP:ar läser? Nej, det jag efterlyser är att man tar det vidare ett par steg och använder sig av medier såsom DN, SVD och SVT/TV4 alltså medier som når ut till den breda massan.

Sedan ger jag blanka tusan i vad officerare muttrar i kaffekoppen, så länge de inte inför allmänheten visar sitt missnöje så betyder det att de accepterar vad som händer, oavsett vad de innerst inne tycker.

Det är knappast så att landets officerare är passiva till att bli nedlagda, men visst finns det en poäng i att kritiken hålls alltför intern. Det var ju inte alltför länge sedan som Lärarförbundet drog igång en stor kampanj där det klagades över de knappa resurserna i skolan, så visst skulle väl Officersförbundet kunna göra något liknande? Om det skulle få något vidare gensvar låter jag dock vara osagt.

Jag är osäker på om nedskärningarna är vad egentligen svenska folket vill, mycket är ett resultat av den politiska kohandel fär MP och V köptes av S med lite billtullar och försvarsnedskärningar, för man har ju inte sparat så mycket i statens utgifter torts allt.

Tyvärr så är allt glömnt inför valåret hos alla utom de inblandade

Grön skatteväxling - pengar till grön och blå verksamhet dvs försvaret?

En jämförelse kan göras med att ert barn varken kan skriva, läsa eller räkna när det är 12 år gammalt, men trots detta så agerar inte läraren utan vidhåller bara att barnet visst kan dessa saker. Då jäklar skulle det bli liv i luckan hos er och ni skulle direkt anklaga läraren och säga att det är dennes fel, även om det kanske beror på att kommunen inte ger skolan tillräckliga medel. Förstår ni vart jag vill komma?

Fast i det här fallet så har föräldrarna tydligt sagt att barnet inte behöver kunna skriva, läsa eller räkna på riktigt förrän tidigast om tio år. Tills dess räcker det om det kan ta sig igenom en serietidning. Ingen hävdar att FM idag skulle kunna avvärja en sovjetisk invasion. Men det är heller inte uppgiften längre.

För att spinna vidare på jämförelesen med skolan så är man där betydligt mycket mer aktiv med att publikt påtala alla de brister som finns och vad som hindrar från att utföra det uppdrag staten gett.

Där finns det också folk som lyssnar på vad de säger, helt enkelt därför att den vanlige svensken är betydligt mer intresserad av sina barns skola än av Försvarsmakten. Förutom då när det är dags att lägga ner det lokala förbandet, då.

Sedan till er som tjatar om att jag ska läsa officersförbundets tidning för att där står det så mycket bla bla bla. Till er vill jag bara säga: släpp sargen och kom in i matchen. Vad ger det att klaga i en tidning som bara officerare och MÖP:ar läser? Nej, det jag efterlyser är att man tar det vidare ett par steg och använder sig av medier såsom DN, SVD och SVT/TV4 alltså medier som når ut till den breda massan.

Till dig vill jag bara säga: greppa en dagstidning och kom in i matchen. Det har publicerats artiklar av högre officerare. Sker det varje dag? Självklart inte, varför skulle tidningarna ta in något som läsarna i allmänhet inte är särskilt intressade?

Liedholm har tydligen missat en hel del av den debatt som fördes kring FB04 där ett större antal företrädare för FM uttalade sig i media ang. effekten av försvarsbeslutet. Och de senaste artiklarna har inte "bara kommit till" utan givetvis har någon med insyn och insikt tipsat om detta, gissningsvis en Försvarsmaktsanställd.

Det är dock svårt att "använda sig av medier såsom DN, SVD och SVT/TV4 alltså medier som når ut till den breda massan" då dessa vill ha säljande nyheter och inte en gammal surdeg som talar om hur illa försvarspolitiken tycks skötas.

FM:s arbetsgivare är Staten och Försvarsdepartementet och FM får så lov att foga sig i de politiska beslut som fattas, annars skulle det klassas som statskupp. Officerarnas arbetsgivare är FM och de är skyldiga att följa de direktiv som ges annars begår de i värsta fall tjänstefel.

Politik är politik och inriktning av en försvarsmakt är politik eftersom en försvarsmakt är ett säkerhetspolitiskt verktyg.

En officer är en krigsman och ska inte politisera utan verkställa de beslut som inriktningen av politiken ger. Jag hoppar in i sandlådan och säger: Vi får den politik vi väljer.

/Krook (som lyckats skriva ett förbjudet ord fyra gånger i samma mening.)

Är det inte konstigt att försvarsbudgeten i pengar knappast har gått ner i belopp under de senaste åren samtidigt som försvarsförmågan i stort sett helt försvunnit? Är det inte konstigt att Finland med mycket mindre i försvarsbudget visar upp en försvarsförmåga som även skulle kunna konkurrera med det tidigare invasionsförsvaret?

Att skylla på politiska partier som inte är beredda att hela tiden öka försvarsbudgeten för att både täcka stora materielinköp och samtidigt garantera utbildning för att få till fungerande förband är inte direkt meningsfullt. Det är dags att faktiskt delegera uppgiften att stödja den utlandsägda försvarsindustrin med order till näringsdepartementet från försvarsdepartementet. Lära lite av Finnar och Norrmän... Tillräckligt bra materiel behöver inte vara Svensk och heller inte behöver den kosta skjortan...

Att skylla på politiska partier som inte är beredda att hela tiden öka försvarsbudgeten för att både täcka stora materielinköp och samtidigt garantera utbildning för att få till fungerande förband är inte direkt meningsfullt.

Fundera ett tag på vilka som fattar beslut om "stora materielinköp", yrkesofficerarna eller politikerna...

Bra!

Som nybliven försvarsminister fattar jag följande beslut:

1. FM behöver inte skatta för inköp, hyror, arbetstagare och andra kostnader som upplupit i statens tjänst.

2. FM disponerar fritt hela anslaget á 38 miljarder. Tidigare departementsstyrningar avseende inköp, mm gäller inte från detta datum.

3. FM äger rätten till de fastigheter som de idag nyttjar och som de tidigare ägt.

4. De senaste åren innehållande av anslag ska omgående utbetalas till FM med dröjsmålsränta.

5. Inriktningen till FM är att införskaffa den mtrl som gagnar FM bäst.

6. Alla politiska motköp av mtrl relaterade till export ska belasta Näringsdepartementet. Om utrustningen sedan används av FM ska detta regleras mellan departementen.

7. FM ska nyttjas för sina huvuduppgifter. Alla kostnader som uppstår vid stöd till andra departement ska belasta det aktuella departementet.

Verkställ!

/Krook

Jag kan förstå Alexandersson lite... Vilken yrkeskår har alltid gått någrelunda säker när det gäller anställningstrygghet? Inom vanligt förvärvsarbete o dyl så haglade det varsel stup i kvarten för några år sedan... 300 är, 2500 där osv, det var nästan så dagligen. Men sedan när försvaret ska bantas så blir det lite synd om Yoff som får sparken/skola men inget jobb. Det är kanske detta Alexandersson fiskar efter.

Sedan finns det Yoff som har civilkurrage, förvisso pensionerad, men General B är ju inte den som är den när det gäller nedskärningar. Vidare sa ÖB vid senaste neddragningen (förvisso lite "off-the-record") -Nu kan vi inte genoföra det vi är satta till att göra... något sådant (ej citat). Nu förstår jag att flera här är Yoff och hoppas inte ni tar illa vid... men varsel och neddragningar är definitivt inget nytt... Fråga Ericksson Mobile, Gislaved, mig eller något annat företag/person. En sak är dock säker en Yoff är stekhet på arbetsmarknaden, vi har 2 fd Yoff på mitt jobb... hög befattning direkt och bra med flis i plånboken, och ja! dom är duktiga och omtyckta :baskerKav:

Jag vill också vara försvarsminister :P

*Härmed sätter jag upp följande regementen igen...

I15, P2, P6, I5, K4, Lv4, P10, I17, I11, I12, T4, A3, A9, I16, I22 & I20 m fl..... :angry: I valfi ordning utom I15 som SKA vara först!

Edited by Lfskbat

Jag kan förstå Alexandersson lite... Vilken yrkeskår har alltid gått någrelunda säker när det gäller anställningstrygghet?

Polisen? Så du menar att eftersom yoff blev uppsagda nu så är det deras fel att Försvarsmakten har drabbats av nedskärningar för att yoffarna inte har sagt ifrån? Jag får det inte riktigt att gå ihop...

Sedan finns det Yoff som har civilkurrage, förvisso pensionerad men Gen Björeman är ju inte den som är den när det gäller nedskärningar.

Ja, Björeman skriver ju titt som tätt. Sedan att han har helt fel är en annan sak, men han är i alla fall konsekvent.