Jump to content

Vätskesystem och C-stridsmedel

Fk Satan

Recommended Posts

Såg i en annan tråd där det togs upp en diskussion rörande olika vätskesystens tålighet mot C-stridsmedel. Så istället för att driva den tråden i en OT-riktning så skapar jag en ny tråd istället.

En sak man då bör tänka på är att det är skillnad att uppträda i C-vätskemiljö och i C-moln miljö. Det förstnämnda med vätska så äter sig c-stridsmedlet sig igenom olika gummimtrl på olika tider. Vattenflaskan vi har är denna tid >24h på. Vad gäller vårt regnställ är tiden för C-stridsmedel i vätskeform för att gå igenom det tyget ca 15minuter. Stövlarna har en tid på mer än 24h.

Så tiderna är högst inviduella här. Hur länge ett vätskesystem klarar att motstå c-vätska låter jag vara osagt. Men en intressant fråga är hur man får fram slangen till skyddsmasken när man är i c-vätskemiljö? Hur lång tid fixar slangen att motstå C-vätska?

Okej som alla vpl numera ska ha så är det C-stridsdräkt eller C-underställ som gäller ifall man är på förhand. Och sedan stridsvästen utanpå detta. Då kan det fungera. Men vem vill chansa? Tills att jag får tider på hur länge vätskesystemet klarar C-stridsmedel så kommer jag inte att använda det i c-vätskemiljö utan snarare ta och kasta det. Och C-vätskeskyddet är bara en nödlösning.

Sedan har vi uppträdandet i C-miljö där det är i gas-form då fungerar vätskesystemen bra. Där kan man i praktiken gå naken så länge som man har skyddsmasken på sig. och ändå överleva. Där är inte kravet särskilt stort vad gäller kläder etc. och deras olika skyddsegenskaper. Då gäller det att undvika att andas in skiten. Samt att man överlever att andas in en viss mängd C-stridsmedel.

Vad gäller rent vatten i vattenflaskan för sannering så tycker jag personligen att det är BS. Jag kör alltid med en druvsockerblandning i den. Måste jag sannera mig med det vatten så får jag ta att jag blir lite kladdig av sockret. Men jag kommer ändå att ha klorkalk på mig... Skälet att jag kör med druvsockerblandningar i vattenflaskan är att jag vet att det är ganska svårt att få i sig näring i C-miljö för hur äter man med masken påtagen? Nä du måste då dricka för att få näring och det görs enklast med druvsockerblandningar.

Sedan vad gäller risken att hamna i C-vätskeområde kontra C-moln område är sannolikheten betydligt mycket stlörre att det blir i ett C-moln område.

Anledningen till varför man inte ska ha sockerblandningar i dricksflaskan/vätskesystemet har väl inte med sanering att göra utan med risken för att sockret ska fastna i och täppa igen slangen i masken/vätskesystemet?

Det jag har fått lära mig 0:)

Men vist frågan är ju dock ska man vara så länge i en NBC miljö så man förlorar så myket näring?

Nu vet jag inte vad du tillhör för förband men jag ahr bara c vätskeskydd och så länge som det troligen inte håller så vill jag nog bara ta mig ifrån området och inte så myket mer behöver man då ha druvsoker i flaskan eller kan man klara sig 1-2h?

Innom vårt ansvars område för Ik så fins ett kärnkraft verk samt massa fabriker som kan släppa ut giftiga saker vid händelse av olyka eller sabotage. Men ska vi då kunna kriga i det?

Nej vi ska kunna ta oss ur ett C/B område...

I soldf 2001 så har vi en del av svaren..

Skyddsmask och c-vätskeskyddet ingår i grundskydd (GS) för C-stridsmedel.

Uppgiftsanknutet skydd (UA) skall kunnna klara upp till 24 timmar i område med c-stridsmedel.

Typ c-underställ eller c-stridsdräkt (aktivtkol-kläderna?)

Ser man på bilderna så är det samma skyddsmask och således borde den tåla lika som stövlarna

dvs 24 timmar (inklusive snabel)

Noggrannare beskrivning finns i SoldR MTRL...vilket jag inte har så någon kanske kan fylla i?.

Fältflaskans innehåll ger jag mig fasen på att det är ett gammalt påhitt som blivit sanning..

Nämligen att den ska bara innehålla vatten pga sanering efter klorkalk på c-stridsmedel.

Enda rimliga förklaringen skulle kunna vara att det man blandar i vattnet på något sätt kan försämra klorkalken och binda c-stridsmedlet på ett sådant sätt att det blir farligt igen.

Kanske nån kemist kan fyllapå med info?

Utbildningsmässigt är det bra om man inte "lyxar till det" med druvsocker och annat för om det är krig så finns inte 7-eleven runt hörnet så man kan fylla på med druvsocker. Och om man inte vet hur man ska klara sig på bara vatten i flaskan så får man rätt dåligt stridsvärde.

Samt det är väldans behändigt att kunna skölja diverse skrapsår med vattnet utan druvsocker som uppstår under övningar i fred.

En parentes är att HV har inte en fältflaska som fungerar med "snabeln". Trots att det är väldigt kort beredskapstid..... :lala:

Parentes nummer 2, SoldF rekommenderar att man "kokar ihop" en energidryck själv.. innehållandes 1L vatten, 25gr socker, 1gr salt, lite apelsin eller citronsaft om det finns att tillgå..

10 000kr frågan..Var förvarar man denna dryck i en soldats stridspackning? 0:)

edit:stavning

Edited by tinhead

@The swede

Finns många olika förklaringar... stopp i röret... skaka flaska innan man dricker samt blåsa ur den så är det problemet löst. Har använt min mask under långa tider och använt mig av druvsocker och inte drabbats av de problemen. Längsta tiden med mask på är ca 22timmar. Det är ganska kul man få lite av rusinhud i ansiktet då.

@Hornet

När det gäller C-vätskemiljö är det speciella saker som gäller... Men som jag skrev ibörjan är det skillnad på C-vätskemiljö och C-molnmiljö.

Ni ska kunna lösa exakt samma uppgifter i C-moln miljö som ni löser i vanliga fall. Ni ska inte fly ut som råttor ur ett C-belagt område. Det enda skydd som behövs i C-molnmiljö är skyddsmask och enda formen av sannering ni då behöver göra är att vändra kläder. Visst nu gäller det krigstid. Då kan det vara ett behov att få i sig näring under tiden man befinner sig i ett sådant område.

Har du testat att ha pådig C-vätskeskyddet och skyddsmask påtagen och genomfört ett marsch på 5-6 km? Det är en upplevelse kan jag lova. Sedan vet man aldrig vilket stridsvärde förbandet har när angreppet kommer...

När det gäller passage av C-vätskeområden är strävan att man skall förflytta sig ca 10-20km från C-vätskeområdet innan sannering kommer att genomföras...

@tinhead

C-underställ & C-stridsdräkter är som det står i soldF upp till 24h i C-vätskemiljö. Dock finns det även ngr fler varianter på C-stridsdräkter en som bara fixa 12h. Samt en version som är sanneringsbar.

Ja stövlar & skyddsmask tål C-stridsmedel i mer än 24h. Dock så kommer dessa att förstöras vid sanneringsplatsen efter att man varit inne i C-vätskeområde.

Vad jag vet har Hv numera flaskan på 1 liter och det funkar bara bra med snabeln. Men det kanske är lite olika i olika delar av landet....

När det gäller klorkalken så behövs inte vatten för att sannera mha av det. När man avnäder klorkalk och magnesiumoxid. det verkar dels genom att vätskeformiga substanser sugs upp av magnesiumet, dels genom att det innehåller aktivt klor som har en destruerande effekt. dock så kan det vara trevligt att få bort det från huden och utrustning eftersom det har en starkt oxiderande effekt på metall....

Edited by Fk Satan

Vad jag vet har Hv numera flaskan på 1 liter och det funkar bara bra med snabeln. Men det kanske är lite olika i olika delar av landet....

Hv blev tilldelade NBC "korken" till 0.7 liters flaskan för ett antal år sen, denna har ju nu börjat fasas ut till fördel av den nya en liters flaskan.

Hv har kunnat vätska på med gamla flaskan under ett par år nu om det skulle vara C-beredskap.

/JBP

Har provat att söka men får felmeddelandet modell standard :baskerKav: då jag söker på glasögonbåge 90 så nu ger jag upp och lånar tråden. Det jag söker är möjligheten att skaffa fram ovanstående på privat initiativ eftersom FM inte behagar förse mig med denna förrän det råder så hög beredskap att detta sker. Hur detta skall lösas under övningar då jag är i behov av synkorrigering (med masken buren) och inte tycker att kontakt linser är ett bra alternativ vet jag inte. Tidigare (egna emot) argument att jag lämnar masken hemma pga att jag ialla fall inte kan använda den på övningar tycker jag är tråkig då jag vill öva så realistiskt som möjligt med all utrustning medhavd. Att köpa via Tradera och liknande är inget alternativ. Så snälla, var kan jag köpa detta privat och lagligt? /Gusten :ph34r: