Jump to content

bostadsbidrag från lumpen


Recommended Posts

hej, ska rycka in i lumpen januari 07. Ska skaffa lägenhet ca 4 månader innan inryck och undrar nu hur man gör för att få bostadsbidrag från lumpen samt om någan här har fått det och hur det funkade för er.

 

Lumpen sida om ämnet

 

Om man söker bostadsbidrag är det då säkert att man får det? vilka ska man kontakta för att få detta bostadsbidrag? etc

 

ni som sitter inne på information får jätte gärna hjälpa mig.

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Prata med Försäkringskassan, det är de som beviljar familjebidraget som det kallas. Villkoret är att du har haft lägenheten minst tre månader innan inryck och att du har haft förmåga att betala hyran själv.

 

Bidraget är behovsprövat men det ska inte vara något problem med att få det.

Link to comment
Share on other sites

Om man söker bostadsbidrag är det då säkert att man får det? vilka ska man kontakta för att få detta bostadsbidrag? etc

Du ska vända dig till:Försäkringskassan

 

Fanns jättebra info på lumpen.se tyckte jag även om just din länk inte gick dit.

Ex från. Bostadsbidrag

Du kan få bidrag till din bostadskostnad. Det gäller även om du bor hos dina föräldrar. Men det är inte säkert att du får hela bostadskostnaden betald. Det finns nämligen ett tak för hur mycket bostadsbidrag du kan få och det varierar beroende på vilken kommun du bor i och vilka du bor tillsammans med.

 

Bostadsbidraget kan minska om du själv, din maka/make eller barn har inkomster under din utbildningstid.

 

Om du bor i hyreslägenhet är bostadskostnaden lika med hyran inklusive värmekostnaden och avgifter som gäller bostaden, exempelvis för kabel-TV och bredband. Ingår hushållsel i hyran drar Försäkringskassan av ett schablonbelopp för den kostnaden.

 

Villkoret för att få bostadsbidrag är att du haft ekonomisk förmåga att betala och att du faktiskt har betalat för dig i minst tre månader innan du rycker in.

 

0:)

Link to comment
Share on other sites

Om man söker bostadsbidrag är det då säkert att man får det? vilka ska man kontakta för att få detta bostadsbidrag? etc

Du ska vända dig till:Försäkringskassan

 

Fanns jättebra info på lumpen.se tyckte jag även om just din länk inte gick dit.

Ex från. Bostadsbidrag

Du kan få bidrag till din bostadskostnad. Det gäller även om du bor hos dina föräldrar. Men det är inte säkert att du får hela bostadskostnaden betald. Det finns nämligen ett tak för hur mycket bostadsbidrag du kan få och det varierar beroende på vilken kommun du bor i och vilka du bor tillsammans med.

 

Bostadsbidraget kan minska om du själv, din maka/make eller barn har inkomster under din utbildningstid.

 

Om du bor i hyreslägenhet är bostadskostnaden lika med hyran inklusive värmekostnaden och avgifter som gäller bostaden, exempelvis för kabel-TV och bredband. Ingår hushållsel i hyran drar Försäkringskassan av ett schablonbelopp för den kostnaden.

 

Villkoret för att få bostadsbidrag är att du haft ekonomisk förmåga att betala och att du faktiskt har betalat för dig i minst tre månader innan du rycker in.

 

:clap:

 

 

tack så mycket för svaren grabbar. det här med att det finns ett tak, en maxgräns för hur mkt man kan få i bidrag ligger mellan 5100-7200 beroende på kommunen. så om man bor i en lägenhet med 2400 i hyra borde man kunna få hela kostnaden betald?

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen fick jag mitt boende betalt. Men det tog en väldig tid att få svar, så jag rekommenderar att vara ute i god tid.

Försäkringskassan kan bevilja bidrag trettio dagar bakåt i tiden, men det är en fördel att veta om man får boendet betalt innan man rycker in.

Eftersom jag hade en hyra på 4500 och pengar för att kunna betala ungefär en halv månad när jag ryckte in, var det lite panik sista veckorna innan inryck.

 

Det du behöver ha är en kopia på hyreskontraktet, du ska vara skriven på adressen, du ska ha kopior på de senaste tre betalningarna och du ska kunna visa att du haft kapacitet att betala hyran - lönebesked eller liknande.

 

Självklart även kopia på inkallelseordern...

 

Sen när allt var klart var det inga problem, pengarna kom redan runt 20:e varje månad och jag fick extra pengar för att betala el, telefon och internet.

 

Men som sagt, se till att vara ute i god tid och ha koll på papperen.

 

Och gör inte som "nån jag känner" och sup bort hyran på plutonsfesten så du blir tvungen att låna pengar av mamma. 0:)

 

Kram kram

Link to comment
Share on other sites

när du ska söka bidrag från försäkringskassan måste man ju redovisa hur man har betalat hyran de tre senaste månaderna, lönebesked etc. om man har sommarjobbat i sommar och lagt undan pengar för att betala dessa tre månaders hyra räcker det för att få bostadsbidrag?

Link to comment
Share on other sites

när du ska söka bidrag från försäkringskassan måste man ju redovisa hur man har betalat hyran de tre senaste månaderna, lönebesked etc. om man har sommarjobbat i sommar och lagt undan pengar för att betala dessa tre månaders hyra räcker det för att få bostadsbidrag?

 

Prata med Försäkringskassan, det är de som beviljar familjebidraget som det kallas. Villkoret är att du har haft lägenheten minst tre månader innan inryck och att du har haft förmåga att betala hyran själv.

 

Bidraget är behovsprövat men det ska inte vara något problem med att få det.

 

Återigen - fråga Försäkringskassan, det är de som avgör. Det spelar ingen roll vad vi skriver här, eller hur vi fick våra bidrag. Det är fortfarande Försäkringskassan som ska ta ett beslut.

Link to comment
Share on other sites

Enda anledningen till avslag skall väl vara om de anser att du skaffat dig lägenheten i onödan om du tänkt dig att staten ska betala hyran så påpassligt. Kanske anser de att du inte behövde skaffa lägenhet innan lumpen? Men eftersom det är de som avgör så är sådana hypotetiska frågeställningar svåra för andra att besvara. Bara att skicka in allt o vänta o se!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

pratade precis med någon yr mäniska på försäkringskassan. enligt lumpen.nu så ingår bredbands avgifter i bostadskostnaden men enligt killen på försäkringskassan gör den det inte. ni som har fått era lägenheter betalda under värnplikten hur var det för er?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att om avgiften på bredbandet är på samma avi som hyra, dvs "inbakad" så är det ok.

Men det lär ju inte gå att komma med en avi från BBB varje månad och förvänta sig att få den betald. Åtminstone hoppas jag inte det.

 

Ex.

Min kabeltv var inbakad i hyran (stod typ: "Hyra: xxxx kr, kabeltv: xxx kr, totalt xxxx kr" på mitt avi), och jag fick allt betalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...