Jump to content

Informationsfilmen "Eldledaren"


Recommended Posts

Vård 80 sitter fortfarande ingraverat i minnet!

Vi såg den på motorutb. och de flesta satt och gapskrattade, man kan ju lugnt påstå att den, som andra FM-höjdare är smått övertydlig :)

 

"Hörru Leffe, skit i släckarn, nu drar vi o krunschar!"

 

En annan film jag fick se på vapenmeksutb. var "Lille Billy" som iaf vårt befäl påstod var en äkta klassiker.

I korta drag handlar den om Billy, hans storebror och dennes flickvän som far ut och har picknick då Billy stöter på lite OXA. Den slutar inte speciellt lyckligt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den har jag också sett.

Brittisk ursprungligen: Lille Billy kommer knallande med en GRK-granat...BOOM...lille Billy knallar inte mer.

Eller:

En GRK-granat tänder inte och röret har tryckts ner i marken så att den inte går att säkra...

-Vad gör du?

-Jag försöker att säkra...

-Skit i det!

-Men SÄkI...

-Skit i SäkI!!

-Men men...

BOOM!

 

Helkul. :)

Link to comment
Share on other sites

vilka är det som har hand om att lagra såna saker? kommer inte på namnet. Kanske borde skicka ett mail med intresse förfrågan på digital filmer av den typen. Om den finns digitalt är det lätt tanka ner, spela in på video och sprida vidare. Mycke bra sätt att sprida lite PR.. kan tänkta mig att eldledaren hade blivit poppis på nätverksträffar ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nej nu jXXXXr! En massa helsköna filmer och jag har inte sett en enda! Det är ju inte direkt så att de ligger i mängder på DC++. Vore det inte ngt för SoldF att ha ett litet filmbibliotek i ngn form. Henke?

 

Om ngn vill dela med sig av en kopia så ombesörjer jag alla kostnader! PM:a!

 

WANTED

Eldledaren

 

WANTED

Förebudet

 

WANTED

Den andre fienden

 

WANTED

Övriga filmer i samma genre, typ Hemvärnet, Instruktionsfilmer, Garbotemat, KJ, Claes Elfsberg katastroffilmer, strf 90 trials m.m.

 

/RP

Link to comment
Share on other sites

Måste också pusha för Vård 80. Inte speciellt blodig, men underhållande på sitt sett.

Alla har härlig frisyrer från slutet 70-talet (långt hår + en del mushar), samt att de pratar mkt bred östgötska. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Är det någon mer än jag som fick se en brittisk film när man hade lektion i folkrätt? Det visar ett brittiskt förband som rycker fram mot en stad försvarad av folk med som det verkar tysk utrustning från VK1 o 2.

Link to comment
Share on other sites

Någon som sett filmen med där dessa repliker kommer i från-

Ekeby...... EKKEBYY....osv.

 

Nä, Försvarmakten gör tyvärr inte filmer som de gjorde förr.

Jag misstänker att det finns nåt oerhört viktigt i ett av alla dessa Ekeby vi kar i Sverige. Jag vill minnas att fienden alltid går mot Ekeby i FM's små utbildningsfilmer. Kunde ju med viss belåtenhet notera att våra utbildningskontroller ofta rörde sig i närheten av ett Ekeby.

 

"Ekeby...... EKKEBYY..... Ekeby...... EKKEBYY...." skalladed över näjden när en pluton marschkomiga bassäkare kom glidande. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar föreningen armé marin och flygfilm för dom som söker rariteter som eldledaren etc :)

 

http://www.amf-film.se/

Förutom film så säljer de, åtminstone för tillfället, även den här väldigt trevliga boken, med vilken det medföljer både en DVD och en CD:

 

Kustförsvar - Från kustbefästningar till amfibiekår

Marintaktiska kommandot

Västervik, 2002

 

http://www.amf-film.se/Html/AMF_MainFrame_Offers.html

 

Boken rekommenderas varmt till alla som har ett intresse för svenskt kustförsvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

FM verkar ha gjort filmer om det mesta: Klippt ifrån AMF Film

1981 14500 Friska tänder. Flygvapnet. En tandvårdsfilm, hur undvika karies och tandlossning, med inslag av teckningar av delvis genomskärningskaraktär och närbilder på tänder av god kvalitet och av mindre god kvalitet. Färg, ljud. 8 min.

 

Edit: stavning

Edited by Dizzy_Keys
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ohhh. Eldledaren...

 

"(...) men vi vet ju alla vem som gjorde det egentliga jobbet (...)"

Det enda som saknas i den slutkommentaren är ett glimmer och ett diskret *pling* från tänderna på eldledaren som vänder sig om mot kameran.

 

:baskerFN:

 

 

Vad var syftet med filmen egentligen? Pep-talk för e-ledare...?

Link to comment
Share on other sites

Vad var syftet med filmen egentligen? Pep-talk för e-ledare...?

Målbildsförevisning är vad det brukar kallas. Tanken är att de blivande eldledarna ska ha målet med utbildningen klart för sig.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Målbildsförevisning är vad det brukar kallas. Tanken är att de blivande eldledarna ska ha målet med utbildningen klart för sig.

 

:baskerKav:

 

Jag undrar just om den lever upp till den målsättningen..., men jag kan tänka mig att den funkar OK om man vill "peppa" arten e-ledare. ;)

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som sett "minhotet" eller vad den heter ?

När killen röjer en strvmina genom att slänga en pinne på minans spröt och med kommentaren "Man har väl varit klubbmästare i dart"

Eller när den gamle mannen går ut mitt bland de avståndslagda trampminorna för att hämta sin katt "Svarte Petter".

 

"Den andre fienden" är också rätt underhållande fast den är rätt informativ också vad avser kylskador.

 

Minhotet är underbar att avnjuta med en kall guldburk + pansarkex.

 

Ang eldledaren:

 

Jag hittar den inte på servern, Kan nån ge mig den ...Please.

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som sett "minhotet" eller vad den heter ?

När killen röjer en strvmina genom att slänga en pinne på minans spröt och med kommentaren "Man har väl varit klubbmästare i dart"

Eller när den gamle mannen går ut mitt bland de avståndslagda trampminorna för att hämta sin katt "Svarte Petter".

 

"Den andre fienden" är också rätt underhållande fast den är rätt informativ också vad avser kylskador.

 

Minhotet är underbar att avnjuta med en kall guldburk + pansarkex.

 

Ang eldledaren:

 

Jag hittar den inte på servern, Kan nån ge mig den ...Please.

 

jag straffar mig själv med BRAK imorgonbitti, Givetvis så är den copyright skyddad och går inte att få tag på här.

 

Men om nån skulle "mummel hrmm" vara aktiv på nån fildelnings server PM mig

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Nu känner jag att jag är djupt nere i kryptan och gräver trådar.

 

Men, jag har letat överallt efter klassikerna Eldledaren, Förebudet och Minhotet utan nån lycka.

 

 

Någon som besitter dessa i sin ägo och kan tänka sig att dela?

 

..längtar efter nostalgi! :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Nu känner jag att jag är djupt nere i kryptan och gräver trådar.

 

Men, jag har letat överallt efter klassikerna Eldledaren, Förebudet och Minhotet utan nån lycka.

 

 

Någon som besitter dessa i sin ägo och kan tänka sig att dela?

 

..längtar efter nostalgi! :baskerPa:

 

Japp samma här, Längtar grymt mycket efter dem. Så om det finns någon vänlig själ där ute så tveka inte

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

1976

 

14335 Indirekt eld

 

Indirekt eld. Proveniens Suecia-Film - Armé-Film för Arméstaben 1975-76. Manus och regi Egil Holmsen. Foto Bengt och Gunnar Westfelt. En undervisningsfilm om eldledning, inspelad under övning i fält. Eldledare sittandes i skogsterräng barmark ger, in i kameran och med hjälp av ett skissblock, lite inledande teori om indirekt eld och eldledarens funktion, därefter helbilder på och gruppering på batteriplats av artilleripjäserna 10,5 cm haubits, 15,5 cm haubits F, 15,5 cm bandkanon, 15,5 cm haubits 77 och 12 cm granatkastare, eldledaren fortsätter berätta och skissa om organisationen vid grupperingsplats, bilder på verksamheten vid batteriplatsen, sambandstrafik, eldsignalering, tempering, laddning, ett lag eld, skisser över hur den indirekta elden planläggs och används vid skyttebataljons avvärjningsstrid, eldledare kikar på krevader bortöver på väg, flera bilder på maskerade pjäser under eldgivning, pang och dunder och krevader borta vid skogsbrynet, flera skisser om indirekt eld upplagda som spärrar, eldledare i värn m fl övningsbilder, därefter liknande övningsbilder som ovan men inspelade under vinterförhållanden, skyttekompani på skidor går till anfall med hjälp av indirekt eld från pjäser, på slutet pansarbataljons anfall på barmark, stridsvagnar och pansarbandvagnar under framryckning, eldsignalering och artilleri ger stöd med indirekt eld. Färg, ljud. 21 min.

 

1989

 

14970 Eldledaren

 

Eldledaren. Proveniens Försvarsmedia - Försvarets Läromedelscentral för Chefen för Armén. Manus, regi och redigering Nils-Eric Renske. Foto Benny Wigenfors. Manus och produktionsledning Hans Dannefalk. Ljud Gunnar Odelby och Lars Malm. Ljudläggning och mixning Carl-Gunnar Franzén. Sakkunniga Arne Thorn och Mats Bergström. Pyroteknik Panorama AB. Filmen inspelad under övningsförhållanden i skogsmiljö sydväst om Sundsvall och visar hur skyttekompanichefen Falk löser den anfallsuppgift han fått av sin bataljonschef och hur han utnyttjar den indirekta elden. Förläggningsplats i skogsterräng, tidig morgon, skyttekompanichef Falk orienterar om förestående anfall, artillerichef Holm informerar eldledningsgruppchef Kvist om understödsplan, fordonsmarsch på skogsvägar, pvbandvagnar, fientlig styrka lokaliserad, snabbgruppering, sambandstrafik, eldledare i aktion, eldsignalering, artilleriförband går i ställning, riktinstrument, kikarspaning, granatkastarpluton ger eld, bro träffas och går i luften, krevader, fi nedkämpad utan förluster, fordonsavlämningsplats, Falk orienterar om förestående framryckning till kompanis utgångsläge för anfall, patrull rekognoserar, drar tråd och snitslar framryckningsväg samt lokaliserar fi pluton, kikarbild avspanar terräng, genomgång av plan för anfall, eldledare i verksamhet, eldsignalering, kikarbild på fi pansarfordon, krevader, flera bilder på pyroteknik i aktion här och var i terrängen, bra ljudeffekter, eldgivning, framryckning, "sårade" och "stupade", fi nedkämpad, Falk är nöjd med sina eldledares insatser. Färg, ljud. 27 min.

 

Det är bara att köpa, 600:-/st på Armé- marin och flygfilm http://www.amf-film.se/

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...