Jump to content

Privat Flygcert utomlands?

Guest Dolly

Recommended Posts

Guest Dolly

Hej!

Jag fick ett tips på Mässen under min tid @ P7.

Det är så att jag försöker finna bra privat flygcert priser utomlands som man kan flyga inom EU.

Har någon tips eller egen erf. om detta..

Jag skulle uppskatta mer info:

* privat flygcert prisuppg.

* vilken flygskola, land, hemsida?

* längden på utb.?

osv..

Tusen tack,

Dolly :lol:

Hej!

Det är så att jag försöker finna bra privat flygcert priser utomlands som man kan flyga inom EU.

* längden på utb.?

osv..

Tusen tack,

Dolly :navy:

Hej

Det är lite av en djungel men ett bra ställe att börja leta på är hos http://www.scanavia.com/ men för att ta ditt PPL (a-cert) så finns det flera olika vägar.

Om målet är att få spaka trafikkärror så rekomenderar jag att du gör det i USA och tar dina ratings där, ska du bara flyga runt kompisar o flyga lite lagom så funkar det bra att ta certet hemma i sverige i någon flygklubb.

Kostnaden är lite olika men räkna med att det går loss på 60000-70000 lite mer info om utbildning i Sverige på:

http://www.stockholms-flyg.se/htdocs/sfk_utb/index.html

Lycka till.

/b

Guest Dolly
Vad har detta i Pliktverket att göra?

Försök starta era trådar i rätt forumsdel så blir det mindre jobb till oss BG, tack.

Flyttar till Markan.

The Swede

BLÅGUL

Sorry, var osäker vart jag skulle lägga detta inlägg!!

Jag behöver privat flygcert; dag, natt o moln/oväder.

Det är inför framtida milt. inom spaning om det blir så som jag vill.

Fast allt kostar pengar!

Men tack för den första tipset, ska kolla lite!!

Undra om Gibralta är billiga!?

/Dolly

Jag behöver privat flygcert; dag, natt o moln/oväder.

Det är inför framtida milt. inom spaning om det blir så som jag vill.

Fast allt kostar pengar!

Men tack för den första tipset, ska kolla lite!!

Undra om Gibralta är billiga!?

/Dolly

du kan nog få en gratis utbildning i Afghanistan på hur man flyger men då ingår inte start och landning... men den är ganska militäranknuten ;)

Hej!

* längden på utb.?

osv..

Tusen tack,

Dolly :banghead:

Generellt så gäller att ett Europeiskt flygcertifikat är giltigt överallt i Europa. Alltså kan man ta sitt cert på valfri plats i Europa. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som har tagit det på annan plats än Sverige av prisskäl, så det vete katten om det är billigare någon annanstans. Flygbränsle är generellt dyrare nere på kontinenten, i alla fall i västländerna. Det är dock fortfarande billigt med bränsle i tex Polen, så det kanske kan vara ett alternativ. Jag misstänker dock att den lokala flygklubben är ett hyfsat kostnadseffektivt alternativ för privatcert.

Det har tidigare varit vanligt att ta sitt cert i USA, där såväl priser som väder är mer fördelaktiga. På senare tid misstänker jag dock att den omfattande byråkratin vid konvertering till EU-giltigt cert har minskat vinsten med att skola i USA. Jag vet faktiskt inte hur stor vinsten är idag, när man räknar in resa och kostnader för konvertering. En fördel kan vara att man får in det på kortare tid.

För att få flyga på natten krävs en tilläggsutbildning på runt 8 flygtimmar. För dåligt väder (IFR) krävs en längre tilläggsutbildning, som i pris och tidsåtgång ungefär motsvarar grundcertet. Allt det där står på flygklubbarnas hemsidor, dock.

Det har tidigare varit vanligt att ta sitt cert i USA, där såväl priser som väder är mer fördelaktiga. På senare tid misstänker jag dock att den omfattande byråkratin vid konvertering till EU-giltigt cert har minskat vinsten med att skola i USA. Jag vet faktiskt inte hur stor vinsten är idag, när man räknar in resa och kostnader för konvertering. En fördel kan vara att man får in det på kortare tid.

Fungerar det fortfarande att konvertera det?

Jag har en granne som tog flygcert (trafik flyg) för en sådär 8 år sedan och jag har för mig att han sa att han var bland dem sista som hade möjlighet att konvertera sitt cert pga några nya regler.

Fungerar det fortfarande att konvertera det?

Jag har en granne som tog flygcert (trafik flyg) för en sådär 8 år sedan och jag har för mig att han sa att han var bland dem sista som hade möjlighet att konvertera sitt cert pga några nya regler.

Enligt en snabbsökning på Luftfartsstyrelsens hemsida är det i dag inte möjligt att konvertera utländska certifikat till europeiska, utan man måste genomföra en komplett utbildning i någon europeisk skola. Luftis skriver att "utbildningen kan reduceras enligt flygchefens bedömning", så jag antar att man kan tillgodoräkna en del timmar från utlandet om man vill. Jänkarna är dock inte dummare än att de anpassar sig, så idag finns det flera amerikanska skolor som utbildar till europeiskt certifikat. Möjligheten till billig utbildning i USA finns alltså kvar för den som vill. I förbifarten kan nämnas att det ofta är fördelaktigt att ha sitt europeiska cert utfärdat i något annat land än Sverige, eftersom de administrativa avgifterna ofta är betydligt lägre.

Guest Dolly
Trivs du inte på marken Dolly, trots alla tips om myggmedel??? :=o

*skrattar*

..jorå, jag trivs men nästa gång ska jag proppa i mig allergi tabletter inkl. köpa mig ett par schyssta handskar inför natt vaktposten då myggen inte kan käka mina händer när jag håller fint i kikaren som

en lojal soldat. *morr :D

Fast detta med flygcert är ett framtida projekt.

Vill ju kunna trä in i flygtroppen i framtiden men som sagt jag checkar läget o det var precis det som jag fick höra att det är många som åker över till USA. Det är smidigast, fortare på något effektivare sätt. etc!!

Jaja, jag är ju fortf newbie i denna värld men ändå känner mig hemma på ett skumt sätt.

Hoppas på inryckning nu i nov på P7 igen. :P

Sen blir det TFU-KU o sen kanske GSU US men jag vill också hoppa på flottilj fartygen.

Usch, mycket jag vill pröva på innan man vet sin väg men allt har ju sin tid. Det är ju bara utforska!!

Nu vill jag bara ha min utrustning så att man kan skutta runt på löparspåren.

Men tack för flygcert råden.. får checka lite med en vän i Florida, får väl sikta mig dit ner. :rockon:

/Dolly

Passa på att ta certen fortast möjligt. Bränslepriset lär stiga kontinuerligt. Soppan är det som kostar mest under utbildningen.

Sen när certet väl är taget så går ni fortast möjligt ur den svenska flygbyrokratin och in i den tyska. Sjukt mycket billigare att upprätthålla certen. Sverige är ett sjukt land inom vissa områden...

Sen när certet väl är taget så går ni fortast möjligt ur den svenska flygbyrokratin och in i den tyska. Sjukt mycket billigare att upprätthålla certen. Sverige är ett sjukt land inom vissa områden...

Att upprätthålla certet är ju inte särskilt dyrt. Har man PPL är det en läkarundersökning á 1000 kr var 5:e år och en PC var annat år för en tusenlapp till.

Att nöjesflyga däremot - det är dyrt.

Att upprätthålla certet är ju inte särskilt dyrt. Har man PPL är det en läkarundersökning á 1000 kr var 5:e år och en PC var annat år för en tusenlapp till.

Jasså? Har de tagit bort avgifterna till luftis helt och hållet nu då? Har för mig att förnyelse kostar skjortan + alla årliga avgifter till KSAK med mera.

Jag menar, det är ju inte staten som står för kontrollens löner. Det är ju privatflygarna.

Jasså? Har de tagit bort avgifterna till luftis helt och hållet nu då? Har för mig att förnyelse kostar skjortan + alla årliga avgifter till KSAK med mera.

Jag menar, det är ju inte staten som står för kontrollens löner. Det är ju privatflygarna.

Du betalar bara dem när du ska ha en ny papperslapp, alltså var femte år. Dock vet jag inte vad det går på. KSAK behöver du inte vara medlem i även om många är det automatiskt i och med ev. klubbmedlemskap.

Fast jag får punga ut lite mer eftersom jag måste ha nytt "medical" varje år pga CPL...

Snart kommer ju flygskatten också, då får man väl konvertera till ballongcert eller nåt :clap:

Du betalar bara dem när du ska ha en ny papperslapp, alltså var femte år. Dock vet jag inte vad det går på. (---)

Förnyelsen kostar en dryg tusenlapp per år i administrativ avgift. Alltså lite över 5000:- för fem års förnyelse. Många sköna flygtimmar som försvinner där...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...