Bergmannen Posted July 15, 2006 Report Share Posted July 15, 2006 På den gamla goda tiden då det fanns ett verkligt invasionshot mot Svea Rike - vad var planen i ett skymningsläge för landets psykfall på slutna psykatriska institutioner och landets slutna och halvslutna anstalter? Ponera att FI släpper ut cirka 10 000 dårar och grovt kriminella under pågående invasion så är det inget bra för den försvarande nationen. Jag undrar också av den anledningen att några av dessa anläggningar torde kunnat användas för krigsfångar, dock måste de då tömmas först... Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted July 15, 2006 Report Share Posted July 15, 2006 På den gamla goda tiden då det fanns ett verkligt invasionshot mot Svea Rike - vad var planen i ett skymningsläge för landets psykfall på slutna psykatriska institutioner och landets slutna och halvslutna anstalter? Ponera att FI släpper ut cirka 10 000 dårar och grovt kriminella under pågående invasion så är det inget bra för den försvarande nationen. Jag undrar också av den anledningen att några av dessa anläggningar torde kunnat användas för krigsfångar, dock måste de då tömmas först... Jag vet inte hur många brottslingar (i fängelse) vi har i Sverige men ligger det inte runt 4000-5000? Om jag inte minns fel. Och majoriteten är inte mördare eller andra typer av "grova brottslingar". Utan rattfyllon, knarkare och mindre våldsbrott osv. Men å andra sidan om en kille som sitter i fängelse blir "fri" i ett skymningsläge av en kommande invasion av Sverige. Så tror jag inte han skulle dra ut och ställa till fan i samhället utan antagligen fly till annat land eller kanske till och med hjälpa till att försvara Sverige?(brottslingen hatar nog det svenska samhället som satt honom i fängelse men jämfört med invasion av främmande land så.). Men grovt psykiskt störda brottslingar är en helt annan femma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergmannen Posted July 15, 2006 Author Report Share Posted July 15, 2006 På den gamla goda tiden då det fanns ett verkligt invasionshot mot Svea Rike - vad var planen i ett skymningsläge för landets psykfall på slutna psykatriska institutioner och landets slutna och halvslutna anstalter? Ponera att FI släpper ut cirka 10 000 dårar och grovt kriminella under pågående invasion så är det inget bra för den försvarande nationen. Jag undrar också av den anledningen att några av dessa anläggningar torde kunnat användas för krigsfångar, dock måste de då tömmas först... Jag vet inte hur många brottslingar (i fängelse) vi har i Sverige men ligger det inte runt 4000-5000? Om jag inte minns fel. Och majoriteten är inte mördare eller andra typer av "grova brottslingar". Utan rattfyllon, knarkare och mindre våldsbrott osv. Men å andra sidan om en kille som sitter i fängelse blir "fri" i ett skymningsläge av en kommande invasion av Sverige. Så tror jag inte han skulle dra ut och ställa till fan i samhället utan antagligen fly till annat land eller kanske till och med hjälpa till att försvara Sverige?(brottslingen hatar nog det svenska samhället som satt honom i fängelse men jämfört med invasion av främmande land så.). Men grovt psykiskt störda brottslingar är en helt annan femma. På något sätt är det tragiskt att rattfyllon, knarkare och personer som sitter inne för våldsbrott inte rankas som grova brottslingar i dina ögon. I mina ögon är en sådan person högst olämplig i försvaret därför att den saknar omdöme. Försvaret delar i allmänhet den åsikten i och med att belastningsregistret är ett av de få register som får samköras mot pliktvewrkets luntor, både före och efter GU. Nåväl, personen beskriven ovan är också sannolikt sådan som kommer att plundra och begå flera, enligt din definition, småbrott under exempelvis evakuering av städer. Han är också sannolik att sälja hemligheter eller på annat sätt kapitalisera på situationen om han ges möjlighet. Så jag vet inte varför jag skulle tro på att halvtunga brottslingar plötsligt blir mönstermedborgare och goda soldater som är villiga att kämpa för andra bara för att invasionen står vid farstukvisten. Jag tror det finns en anledning att försvaret vill gallra bort knarkare från skyttebataljonerna, rattfyllon från fordonsutbildningar och slagskämpar från jägarförband. Det är helt enkelt olämpligt. Åter till frågan dock - någon som vet mer? :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted July 16, 2006 Report Share Posted July 16, 2006 En snabb fråga bara, hur får du en rattfyllerist till blivande lansförädare??? En ekonomisk brotsling till plundrare? Jag är ganska säker på att de flästa skulle göra så gott de kan för att slippa bli avrättade för att gå mot rött av en sovjetpolis... Jag påstår inte att det är ok att utföra dessa brott men det är fel att dömma deras landsmoral efter deras dom... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergmannen Posted July 16, 2006 Author Report Share Posted July 16, 2006 En snabb fråga bara, hur får du en rattfyllerist till blivande lansförädare??? En ekonomisk brotsling till plundrare?Jag är ganska säker på att de flästa skulle göra så gott de kan för att slippa bli avrättade för att gå mot rött av en sovjetpolis... Jag påstår inte att det är ok att utföra dessa brott men det är fel att dömma deras landsmoral efter deras dom... Kan ju säga att jag skulle känna mig obekväm med att jaga sabotörer i terräng med en person som nyligen dömts till något av de brott du skriver om ovan av den enkla anledningen att det tyder på sjukt dåligt omdömme och respektlöshet mot andra människor, dock min personliga åsikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted July 16, 2006 Report Share Posted July 16, 2006 Planen var väl att inte släppa ut nån över huvud taget. De som jobbar (jobbade) inom krimvården var krigsplacerade där om jag fattat allt rätt. Att sen den invaderande stormakten skulle sätta igång att släppa ut fångar är jag tveksam till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted July 17, 2006 Report Share Posted July 17, 2006 Kan ju säga att jag skulle känna mig obekväm med att jaga sabotörer i terräng med en person som nyligen dömts till något av de brott du skriver om ovan av den enkla anledningen att det tyder på sjukt dåligt omdömme och respektlöshet mot andra människor, dock min personliga åsikt. Så du tror inte att ett före detta rattfyllo blir inkallad om det blev krig? Jag är då ganska säker på det. Och om så är fallet spelar det väl ingen roll om han/hon inte avtjänat sitt straff klart? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted July 17, 2006 Report Share Posted July 17, 2006 Någon som minns(/vet) hur man gjorde i t ex. Finland när det begav sig. Där snackar vi ju om ett land som krigade så in i h*lvette för sin överlevnad. Deltog även fångar i kanske särskillda "fångkompanier" motsv? /Zacke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted July 18, 2006 Report Share Posted July 18, 2006 ...Jag vet inte hur många brottslingar (i fängelse) vi har i Sverige men ligger det inte runt 4000-5000? Om jag inte minns fel. ... Minns lite dåligt en uppgift för någon månad sedan om andelen fångar i olika länder. USA 1 på 150. Frankrike 1 på 1000 Sverige 1 på 1600. (Med reservation för siffrorna, men ungefär.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted July 18, 2006 Report Share Posted July 18, 2006 ... Jag vet inte hur många brottslingar (i fängelse) vi har i Sverige men ligger det inte runt 4000-5000? Om jag inte minns fel. ... Minns lite dåligt en uppgift för någon månad sedan om andelen fångar i olika länder. USA 1 på 150. Frankrike 1 på 1000 Sverige 1 på 1600. (Med reservation för siffrorna, men ungefär.) Hur menar du då? I befolkningen, eller i försvaret? 6000 av befolkningen sitter på kåken??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.. Posted July 19, 2006 Report Share Posted July 19, 2006 ... Jag vet inte hur många brottslingar (i fängelse) vi har i Sverige men ligger det inte runt 4000-5000? Om jag inte minns fel. ... Minns lite dåligt en uppgift för någon månad sedan om andelen fångar i olika länder. USA 1 på 150. Frankrike 1 på 1000 Sverige 1 på 1600. (Med reservation för siffrorna, men ungefär.) Hur menar du då? I befolkningen, eller i försvaret? 6000 av befolkningen sitter på kåken??? Var 1601 person i sverige sitter i fängelset.. sveriges folkmängd ------------------------ = ca 5600 person i fängelset.. jämfört med usa som har nästan 2 milljoner.. 1600 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergmannen Posted July 20, 2006 Author Report Share Posted July 20, 2006 ... Jag vet inte hur många brottslingar (i fängelse) vi har i Sverige men ligger det inte runt 4000-5000? Om jag inte minns fel. ... Minns lite dåligt en uppgift för någon månad sedan om andelen fångar i olika länder. USA 1 på 150. Frankrike 1 på 1000 Sverige 1 på 1600. (Med reservation för siffrorna, men ungefär.) Hur menar du då? I befolkningen, eller i försvaret? 6000 av befolkningen sitter på kåken??? Var 1601 person i sverige sitter i fängelset.. sveriges folkmängd ------------------------ = ca 5600 person i fängelset.. jämfört med usa som har nästan 2 milljoner.. 1600 Cirka 150 000 av den vuxna befolkningen anses därtill ha någon form av missbruksproblem. Cirka 9000 personer är sjukskrivna för någon form av psykiska sjukdomar eller problem och slutligen befinner sig cirka 1500 personer inom pyskiatrisk vård. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.