Jump to content

Amerikaners vapen i Irak

roninn

Recommended Posts

Ingen som följt senaste Irak kriget kan nog ha undgått att se att många Amerikanska soldater har ganska kraftigt modifierade vapen.

Är det någon som vet om de får ut vapnen med alla tillbehör eller om de själva köpt tillbehör och hängt på?

Det känns lite osannolikt att staten skulle köpa alla möjliga tillbehör till vanliga skyttesoldater, det skulle ju bli ohemult dyrt.

Fast samtidigt, låta soldaterna själva modda sina vapen som de själva vill? Det är ju iaf inte tillåtet i Sverige.

Optiska riktmedel, handgrepp under främre handskyddet, ficklampor, laserpekare utbytta pistolgrepp mot mer ergonomiska, andra vapenremmar.

Väldigt många har överdelar på vapnet där det traditionella handtaget på m16 serien vanligtvis sitter ersatta med en överdel som har en rail för diverse sikten mm. Många har helt andra främre handskydd med integrala rails både på undersidan, sidorna och ovanpå.

Mycket (om inte allt) av det du beskriver finns i GSA systemet och kan alltså beställas in av den lokala kvartermästaren om Plutonchef tycker att det behövs. M4-systemet är ju dessutom tänkt att vara modulärt, så...

Optiska riktmedel, handgrepp under främre handskyddet, ficklampor, laserpekare utbytta pistolgrepp mot mer ergonomiska, andra vapenremmar.

Väldigt många har överdelar på vapnet där det traditionella handtaget på m16 serien vanligtvis sitter ersatta med en överdel som har en rail för diverse sikten mm. Många har helt andra främre handskydd med integrala rails både på undersidan, sidorna och ovanpå.

Vad av det du räknar upp skulle i praktiken kunna inverka negativt på vapnet?

Om inte, varför inte ha möjlighet att sätta dit det...

Väldigt många har överdelar på vapnet där det traditionella handtaget på m16 serien vanligtvis sitter ersatta med en överdel som har en rail för diverse sikten mm.
Du har uppenbarligen inte hängt med det faktum att M16A4, M4 och M4A1 alla har flattop-låda med löstagbart bärhandtag:

The M16A4, now standard issue for frontline U.S. Army and U.S. Marine Corps units, replaces the combination fixed carry handle/rear iron sight with a MIL-STD-1913 Picatinny rail, allowing for the rifle to be equipped with a carry handle and/or most military and consumer scopes or sighting systems. All of the U.S. Marine Corps' M16A4s are equipped with a Knight's Armament Company M5 RAS handguard, allowing vertical grips, lasers, tactical lights, and other accessories to be attached. U.S. Army M16A4s also often feature the KAC M5 RAS. In U.S. Army Field Manuals, M16A4s fitted with the RAS are sometimes referred to as M16A4 MWS or Modular Weapon System. This model retains the 3-round burst mode of the M16A2.

Edited by Yxa

Ähum... har inte M4 kvar originalsikte,bärhandtag...
Ja och nej. Första serien av M4or som levererades hade kvar bärhandtaget, medan samtliga efterföljande leveranser av M4 är flattop. Eftersom M4A1 dök upp efter att M4orna gått över till att vara flattop så är samtliga M4A1 flattop. Så som kort sammanfattning:

M4 - Tidiga med bärhantag, övriga flattop

M4A1 - Flattop

Bild på M4A1 MVS med tillbehör.

Edited by Yxa

Vad av det du räknar upp skulle i praktiken kunna inverka negativt på vapnet?

Om inte, varför inte ha möjlighet att sätta dit det

Jag har aldrig skrivit att det är något negativt. Jag var bara nyfiken på om alla tillbehör var tilldelad utrustning eller om det var privata iniativ. Detta eftersom jag inte är så hemma på vilken utrustning som normalt tilldelas amerikanskt infanteri. Jag tyckte bara det verkade konstigt att så gott som varje enskild basse har en massa extra tillbehör på bössan eftersom inga andra nationer har det. Därav trodde jag att det kanske var så att de fick köpa och montera utrustning själva, vilket skulle vara en ganska god investering om man skall ut i krig.

Du har uppenbarligen inte hängt med det faktum att M16A4, M4 och M4A1 alla har flattop-låda med löstagbart bärhandtag

Jodå, jag liksom alla andra militär wannabees och fåtöljkrigare har en ganska bra insikt i vilka tillbehör som finns till nämnda vapensystem. Jag visste bara inte, återigen, om det var statligt tilldelad utrustning eller om soldaterna hade tillåtelse att själva köpa tillbehör och montera det på sina vapen.

Nu har jag fått svar på min fråga, det är tilldelad utrustning och jag drar mig tillbaka och ber om ursäkt för min okunskap och hoppas jag inte trampat någon på tårna med min fråga.

Nu har jag fått svar på min fråga, det är tilldelad utrustning och jag drar mig tillbaka och ber om ursäkt för min okunskap och hoppas jag inte trampat någon på tårna med min fråga.
Tycker att du verkar ha väldigt sunda tankar här. ,O

Du har uppenbarligen inte hängt med det faktum att M16A4, M4 och M4A1 alla har flattop-låda med löstagbart bärhandtag

Jodå, jag liksom alla andra militär wannabees och fåtöljkrigare har en ganska bra insikt i vilka tillbehör som finns till nämnda vapensystem. Jag visste bara inte, återigen, om det var statligt tilldelad utrustning eller om soldaterna hade tillåtelse att själva köpa tillbehör och montera det på sina vapen.

Ah, jag tolkade din formulering som att du trodde att även flattoppen och RAS skulle vara soldaternas egna intitiativ. Fel av mig.

Enl world.guns.ru så har modell M16A3 denna grej:

m16a3upper.jpg

Enl http://en.wikipedia.org/wiki/M16_(rifle)

M16A3

The M16A3 was a fully-automatic variant of the M16A2 adopted in small numbers around the time of the introduction of the M16A2, primarily by the U.S. Navy for use by the SEALs. It features a Safe-Semi-Auto (S-1-F) trigger group like that of the M16A1.

Some confusion continues to exist regarding the M16A3. It is often described as the fully-automatic version of the M16A4. Descriptions of the M16A3 that claim that it shares the M16A4's Picatinny rail are incorrect. This misunderstanding most likely stems from the usage of the A2 and A3 designations by civilian manufacturers to differentiate between A2-style fixed carry handles and Picatinny rail versions.

M16A4

M16A4 MWS. Shown on top, from left to right: AN/PEQ-2 infra-red laser and illuminator; M68 CCO red dot sight; AN/PVS-4 night sight, and the carry handle/sight combination. Starting at left on the bottom and moving counter-clockwise: handguards in various lengths, the M203A2 grenade launcher, the M203 quadrant sight, a vertical grip, and the M203 leaf sight.

The M16A4, now standard issue for frontline U.S. Army and U.S. Marine Corps units, replaces the combination fixed carry handle/rear iron sight with a MIL-STD-1913 Picatinny rail, allowing for the rifle to be equipped with a carry handle and/or most military and consumer scopes or sighting systems. All of the U.S. Marine Corps' M16A4s are equipped with a Knight's Armament Company M5 RAS handguard, allowing vertical grips, lasers, tactical lights, and other accessories to be attached. U.S. Army M16A4s also often feature the KAC M5 RAS. In U.S. Army Field Manuals, M16A4s fitted with the RAS are sometimes referred to as M16A4 MWS or Modular Weapon System. This model retains the 3-round burst mode of the M16A2.

Från en annan wikipedia-sida (http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_the_AK-47_and_M16)

Modern day variants of the M16 are the M16A3 and M16A4 rifles, which now are built with picatanny rails which allow soldiers to easily attach scopes, red dots, and carrying handles. They also accompany a rail system as the fore-grip which is produced by Knights Armament Company. The weapons are now capable of being customized to each soldiers preference, making it a Modular Weapons System.

Från http://www.enemyforces.com/firearms/m16.htm

The M16A3 automatic rifle is intended for all types of forces including special forces. It resembles design of the M16A2. The main difference between these two rifles is a multipurpose accessory rail on the M16A3 instead of the rifle's carrying handle. Although it do not prevents from using a carrying handle mounted on top of the rails.

Då wikipedia är uppbyggt så att "vem som helst" kan ändra så tror jag på att M16A3 har löstagbart handtag.

Modifikationer. Svaret är ja och nej. Man får modda vissa saker själv utan att någon säger till - remmen, magasinhållare att sätta på axelstödet, egna optiska riktmedel, vikbart främre handtag och sådan saker. Men ofta finns det så mycket att välja på i systemet redan, att det oftast räcker.

Sedan finns "RFI", Rapid Fielding Initiative. Det går i grunden ut på att ledningen tittar på vad soldaterna använder för egeninköpta saker. Om det är bra saker så köps det in i större mängder.

Soldaterna ej får använda annat än från armén tilldelad ammunition. Den får under inga omständigheter moddas.

Du får endast använda från armén tilldelade vapen, orsaken är att dom vapnen är lagliga. Om du kommer med din hemmasnickrade bössa och skjuter någon så är det ett "war-crime".

Man kan ibland se mellan fingrarna på soldater som kanske använder sina personliga Berettas och Colt 45, eftersom det enda som skiljer dom mot arméns vapen är serienummer.

Att folk använder AK-47, Draganovs o.dyl som hittats på slagfältet verkar också mer eller mindre ok.

EDIT: layout och stavning

EDIT 2: Detta är information från en officer i armén. Huruvida samma regler gäller för även USMC vet jag inte, men jag förutsätter det.

Samt innehåll och meningsuppbyggnad.

Edited by stefanf

Colt M4 är ett vapen som kan anpassas till olika typer av verksamhet, genom en vid variation av tillbehör. Detta gör att vapnen kan se ut som om soldaten själv har "moddat" sitt vapen, vilket jag inte tror skulle godkännas där lika lite som här.

Länk till Colts M4's hemsida

Texten i länken nedan beskriver en insident där icke godkänd am användes i Irak under en sammanstöt. Ben Thomas som det handlar om "arbetar" som en civil konsult i Irak. I texten står det att om han hade varit en soldat i Armen skulle han ha ställts inför krigsrätt.

Army times

• 3 weeks later...
Att folk använder AK-47, Draganovs o.dyl som hittats på slagfältet verkar också mer eller mindre ok.

Vilket var mycket vanligt under Vietnam kriget.

Men många vart skjutna för att Jänkarna trodde att sina egna var fi, i och med att AK47 låter lite annorlunda än en M16. :rolleyes: