Nestor Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Idag hade jag tänkt att baka en sockerkaka, som jag så älskar att mumsa i mig till film och annat bildskärmande. Det börjar bra. Kakan gräddar och sväller som den ska. och den sväller....och sväller...och sväller. DÅ uppenbaras för mig vad jag gjort för fel. Istället för föreskrivna 2 teskedar bakbulver, har jag läst, och följdakligen tagit två matskedad bakpulver På vippen att hela rasket skulle svälla över formen och erövra ugnen innan jag fick ut den. Och så undrar man ju självfallet.. Vilket är Ditt värsta missöde i köket? PS: Sockerkakan var fortfarande fullt ätlig DS Link to comment Share on other sites More sharing options...
fillefalle Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Hehe fint, men den smakade bra ändå va? Tja.. Det värsta jag gjort är väl att ha lagat mat i två timmar för att sedan ändå tappa ut hela min talrik på golvet. Hundarna blev ju glada för en stund i alla fall! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Jag har misslyckats koka vatten. Drog igång fel platta. Min kamrat upplyste mig om detta efter en stund, samt gav mig en utskällning. Vid ett annat tillfälle har jag misslyckats torka ett par jeans i ugnen. De blev lite brända. Lyckligtvis (...) noterade samma polare att det luktade bränt. /Zacke Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 I min ungdoms dagar var det välldigt inne i kompisgänget att göra kladdkaka. Killar i 15års åldern med hemkunskap som den enda utbildningen i kökskunskap i bagaget sätter i gång att blanda o vispa. Smeten såg ok ut, in i ugnen, ställa klockan och vänta. När klockan ringer tar vi ut eländet. Kladdkakan var allt annat än kladdig, den var totalt stenhård, det gick inte att få loss den ifrån formen. Vi provade med allt i redskapsväg vi kunde hitta i köket. Kakan vägrade att lossna. Vi ställde plåten på bänken och väntade på att kökets allsmäktige skulle komma hem. När mamma kommit hem och fått sett eländet suckade hon bara, hon bad oss ta ute eländet så hon slapp se det. Väl ute fick vi loss kakan med hammre och skruvmejsel. Plåten fick vi slänga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Västa missöden finns det många av.... Allt ifrån att tillagat fläskfile istället för oxfile till ett gäng muslimer som skulle ha mat... eller att fixa kvällens dessert glass, och istället för att ställa in den i frysen så stod den i kylen och vilket fick den rätten att utgå från menyn.... eller en nyårsmiddag med bakad potatis och grillad färsk röding. Där den bakade potatisen stod inne för länge så att den var oätlig, rödingen hade legat utan för kylen för länge och blivit dålig... Har man då ett större antal på middag så är man ganska rökt... Men det fick bli "suprise satan" istället. Har man 15min påsig att laga mat för 20-30 personer och inte förberett ngt gäller det att vara kreativ.... Dock fick de vänta lite länge men det lösta sig ändå... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Hett kökstips: Använd INTE salt istället för socker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Hett kökstips: Använd INTE salt istället för socker... Been there done that blev jättemumsiga scoones kan tillläggas /JBP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Compact200 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Visste ni att tacoskal smälter om man glömmer dem i ugnen tillräckligt länge? De ger även ifrån sig svart brandrök. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Hett kökstips: Använd INTE salt istället för socker... Been there done that blev jättemumsiga scoones kan tillläggas /JBP Att ta socker istället för salt kan oxå bli intressant... karamilliserad lax är ganska intressant upplevelse... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Jag jobbar ju med mat så små missöden är rätt vanliga. Oftast så leder mina misstag bara till att jag på något sätt går sönder eller lägger ännu ett ärr/brännmärke till min ärorika samling. Den värsta panikångest jag haft var nog ändå när jag hadde kokat upp en fisk och skaldjursfond på ca 30/40 liter och bestämde mig för att hälla av den ur steamern utan att ställa dit ett uppsamlingskärl... Så kan det gå om man är trött, pömsig och inte tänker efter, jag kommer dock aldrig att glömma känslan när jag vände mig mot bänken och fick se mina hinkar stå där och skratta åt mig medan fonden smet ner i avloppet. Jo förresten! Ni måste pröva att tappa en blöt disktrasa i en fritös någon gång, det leder till ett vulkanutbrott med mycket manliga brännskador som följd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted July 12, 2006 Author Report Share Posted July 12, 2006 J Jo förresten! Ni måste pröva att tappa en blöt disktrasa i en fritös någon gång, det leder till ett vulkanutbrott med mycket manliga brännskador som följd Du kan lämna en utförligare rapport i tråden "Vad är det dummaste ni gjort?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Många tabbar har det blivit genom åren men det som luktade allra värst var ändå den gången jag slog på fel spisplatta och på den plattan stod det en himla stor kryddburk av plast, med potatismos/strips-krydda i. Första gången jag skulle göra hembakt glutenfritt bröd åt svärfar är också en stjärna i kokboken. Maken till stenhårt bröd......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SplAsk Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Köksmissöden.. måste nog dra in farsgubben i det hela.. Sätt min far framför spisen, med valfria redskap och valfria råvaror. Ge exakta instruktioner och visa hur man gör allt. När det är dags att servera har han förvandlat allt till kol jag vet inte hur han lyckas, men numera är det bara morsan och jag som lagar maten. Dock är det väl bra om man har en massa obra saker i magen.. Men jag väntar med att äta hans kolbitar tills det händer. **EDIT** Eftersom det var MITT värsta öde det skulle handla om får jag lägga till det också. Kokade ägg i 2 timmar.. efter 2 timmar finns inget vatten kvar i kastrullen.. Äggen är mörkbruna och är ganska lika stenar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Visste ni att tacoskal smälter om man glömmer dem i ugnen tillräckligt länge? De ger även ifrån sig svart brandrök. Exets storasyrra glömd tacoskal i micro. Mycket effektfull gul rök fyllde köket ganska snart. Jag garvade ihjäl mig kan tilläggas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn- Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Det är bättre att värma micropizzan för länge än för kort har jag lärt mig.... ...Från någon annan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Jobbade på mcdonalds i min ungdom.. och en kille stod och viftade med en penna som snabbt slank mellan fingrarna på honom och ner i fritösen, på mindre en en halv minut förvandlades den till en flytande blå sörja, kul att tömma den fritösen sen Några år senare, bodde fortfarande hos mina föräldrar, då min kusin skulle koka pommes med olja i kastrull, för det kunde hon).... När hon skulle titta till hur det såg ut och lyfte locket på kastrullen slog en eldsflamma upp, brandsäkerhetsmedveten och intelligent som hon är slänger hon ner kastrullen i diskhon och spolar vatten i den vilket resluterar i en eldutveckling som slickar sig upp längst väggarna över taket och ända ut i vardagsrummet.. min syster släcker branden med hjälp av en pulverbrandsläckare som resulterar i att allt i hela lägenheten måste saneras. Så jag fick sova på golvet hos min faster i 3 veckor *yay* Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Hett kökstips: Använd INTE salt istället för socker...Det är inte helt lyckat att ta bakpulver istället för vaniljsocker heller... Min fru lyckades få klyftpotatis att börja brinna när hon hade på lite för mycket olja innan hon stoppade in den i ugnen. Som var på max värme med plåten längst upp. Undrar fortfarande hur vi lyckades undvika att få igång brandvarnaren den dagen. Tvärdrag mitt i vintern == kallt i lägenheten. Bland mina bravader finns bla att ta för tunn grytvante när jag tog ut lasagne ur ugnen, brände mig duktigt, tappade glasformen som gick i tusen bitar när den träffade klinkersgolvet. Varm lasagne gjorde ont när den kladdade fast på mina ben. Sista gången jag tog ut lasagne i kortbyxor Dessutom fastnade den ordentligt på en massa köksluckor. En kompis skulle göra våfflor när vi pluggade, första blev god (den fick jag), resten vet vi inte eftersom han ställde plastskålen med smeten på en glödhet platta... Det luktade bränd plast länge i det köket... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsanders Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 jag vet inte hur han lyckas, men numera är det bara morsan och jag som lagar maten. Och du och din mor tror fortfarande att det var ett missöde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Själv misslyckas jag bara med att koka ris trots att jag minutiöst följer instruktionerna... Sen blir ju inte saken bättre av att jag under tiden det tillagas hellre spenderar tiden det kokar framför SoldF-forumet istället för att vakta spisen... Dessutom lyckades min bror med konststycket att dekorera hela mina föräldrars kök med div torra ingredienser, då han skulle göra chokladbollar. Han tyckte nämligen att smöret var för hårt för att blanda med det andra, så han tog helt sonika fram min mors hårtork och tyckte att det bara var att värma det en liten stund. Resultatet av det kan ni lista ut själva... En bunke socker, mjöl, florsocker etc + hårtork... = kaos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johank Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 En annnan skulle göra popcorn på det traditionella viset, olja+majskorn+kastrull=popcorn, det var bara det att vi tänkte klämma in en match med Pro evolution soccer innan pocornen blev färdiga vilket resulterade i att popcornen glömdes och att vi satt o spelade i en 15-20 minuter innan vi kände rökdoften. Popcornen hade svetstats fast i kastrullen så den var det bara att slänga innan päronen kom hem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Resultatet av det kan ni lista ut själva... En bunke socker, mjöl, florsocker etc + hårtork... = kaos. Jag dööööööör Min lillasyrra lyckades göra precis samma sak i yngre dagar precis när jag kom in i köket och hann precis se vad hon skulle ge sig på att göra. Hon såg väldigt lustig ut och fattade inte vad som hade hänt innan det tydligt gick upp ett ljus att en hårtork faktiskt blåser ut varmluft. Syster Maul Resultatet var inte allt för glada föräldrar när de kom hem nån halvtimme senare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 I min ungoms glada dagar frekventerades en Kina-restaurang väldigt ofta, varpå en god kamrat och jag kom på att vi minsan skulle kunna göra egna friterade bananer med glass. Samtlig materiel som behövdes inhandlades och vi läste i kokboken hur vi skulle göra: "koka upp oljan tills den börjar bubbla". Sagt och gjort... När första bananen lades ner i oljan för att friteras så skedde en oerhörd ångexplosion som fyllde hela köket med rök/ånga. Som tur var så brände vi oss inte, men vi blev skapligt chockade. När vi sedan tog upp bananen så var den kolsvart, slemmig och såg ut som en stor otäck larv, så vi visste inte vad vi skulle göra av den. Tills vi ser att det kommer en öppen raggarbil glidandes på gatan 6 våningar ner... Jag kan lova att dom inte kunde lista ut var det var som damp ner i deras bil! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bomben77 Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 När vi sedan tog upp bananen så var den kolsvart, slemmig och såg ut som en stor otäcklarv, så vi visste inte vad vi skulle göra av den. Tills vi ser att det kommer en öppen raggarbil glidandes på gatan 6 våningar ner... Jag kan lova att dom inte kunde lista ut var det var som damp ner i deras bil! Ha ha ha! Fy f*n vicken syn det måste ha varit! Själv jobbade jag som reseledare ett par år, bla på Lanzarote där jag och en dansk kollega var ute på en ganska rejäl krogrunda. PÅ morrontimmarna då vi kom hem var vi hungriga och skulle fixa lite mat, det enda som finns i skafferiet är ris. Sagt och gjort, på med plattan och kastrullen med ris. Maten kokar upp och vi slår oss ner i soffan för att vänta, det visar sej vara klart obra! Efter många öl ett x antal grogg och minst lika många järn så blir man trött, väldigt trött. Vi somnar sött intill varandra såsom män gör och vaknar ett antal timmar senare utav ett par rymdvarelser som bär ut oss från soffan. Det visar sej senare vara det stolta spanska brandförsvaret som kommit för att hälsa på! Vi mådde helt ok men hade lite talsvårigheter ett par dagar. Om man tycker Clintan har en raspig röst så vete f*n..... Den numera deformerade och något omfärgade kastrullen står numera på guidekontoret....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted July 15, 2006 Report Share Posted July 15, 2006 Lillsyrran och hennes polare lyckades med en skaplig sak för ett par år sedan. Micro-popcorn är ju det lättaste man kan göra i köket, eller hur? De sätter in en påse rätt tid. Efter tiden är påsen fortfarande platt. De öppnar och tittar om där finns några popcorn. Nej det var bara korn. De bestämmer sig för att försöka igen och stänger påsen med ett metall gem. Resultat: Brand och rök och en massa skrik, jag kommer springandes kollar vad som sker och eftersom att vi saknar brandsläckare fyllde jag en vattenbringare och släckte elden så. Micron funkade inte på en halvtimme men gick igång sen igen. Trots att den är svedd och svart inuti, och börjat funka dåligt nu senaste tiden så har päronen ALDRIG fått reda på det :P Ibland ska man ha tur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liqi Posted July 15, 2006 Report Share Posted July 15, 2006 Iofs bra dumt att försöka släcka bränder i elektriska apparater med vatten... Kunde gått ännu värre där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trö Posted July 15, 2006 Report Share Posted July 15, 2006 Jag jobbar ju med mat så små missöden är rätt vanliga.Oftast så leder mina misstag bara till att jag på något sätt går sönder eller lägger ännu ett ärr/brännmärke till min ärorika samling. Den värsta panikångest jag haft var nog ändå när jag hadde kokat upp en fisk och skaldjursfond på ca 30/40 liter och bestämde mig för att hälla av den ur steamern utan att ställa dit ett uppsamlingskärl... Hehe... Det låter lite som när jag jobbade i kök. Hade lagat en rikigt god rödvinssås. Skulla bara sila den... Genom silen gick bra, sedan är det bra att ha ett uppsamlingskärl under silen också... Men men, det var bara att göra en ny, denna gång blev den lika god, sedan skulle jag börja med en beställning så 3:e kocken fick ta hand om såsen istället. Samma sak händer nu som förut. Trött gick man till frysen och tackade de människor som har kom på halvfabrikat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted July 15, 2006 Report Share Posted July 15, 2006 Iofs bra dumt att försöka släcka bränder i elektriska apparater med vatten...Kunde gått ännu värre där. Mjo jag vet, men liksom, det var som att välja mellan dåligt och dåligt. Så jag satsade och vann Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted July 16, 2006 Report Share Posted July 16, 2006 SJälv gör man ju bara sig illa på allt. Det ända jag kan komma på är 2 ggr som jag försökt göra fläskpanka ombord på Gotland. Båda gångerna går allt som det ska fram tills gräddningen då ordern ytläge kommer. Detta medför att nästan all smed hamnar i ugnen, utanför ugnen och på mig. Jag ska alldrig mer göra fläskpankaka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted July 18, 2006 Report Share Posted July 18, 2006 Klassikern är ju annars syrrans kompis som gjorde köttfärssås en gång. Hade i en vitlök, hel vitlök alltså, ganska många klyftor på den.... Glömmer aldrig när jag fick för mig att göra maräng. Den stelnade aldrig utan flöt ut över ugnslucka och golv. Stekt salt sill med potatis och löksås är ju mumma, om man vattnar ur sillen först.... Under en seglats med m/s westkust mellan skagen och orust skulle jag laga käk. Blåste en 18-20 m/s, ganska gungigt och jag vart ensam i byssan. Maten för dagen var en sådär 10 liters kastrull med fiskbullar i sås. Glömde av att röra om i den bara men när jag kom på att jag kanske borde röra omkring litet grann upptäckte jag ganska snart att det vart väldigt bränt i botten. Allt smakade, ja, bränt kol ungefär. Vart väldigt uppskattat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted July 19, 2006 Report Share Posted July 19, 2006 Skulle ha bjudning och hade fått ett recept av mamma på någon rotfruktsgrunka i ugnen. På pappret en enkel och god rätt... Traskade iväg till affären och inhandlade lite blandade rotfrukter så som lök, potatis, morrötter mm. stog även palsternacka på lappen. Någonstans i denna grönsaksdisk begick jag dock det ödesdigra misstaget att snappa åt mig några pepparrot istället för palsternacka. Skar ner skiten i rätt stora bitar, la allt i en långpanna. på med olja och vitlök och in i ugnen. Anisktsutrycken på gästerna gick inte av för hackor när de började tugga i sig stora bitar pepparrot. Blev dock rätt lyckat till slut när vi rensat ut lite ut pytten..... /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.