Jump to content

Dator i jordat uttag + ComHem bredband.

Guest J-Star

Recommended Posts

Guest J-Star

I helgen flyttade vi in i ny lägenhet. När det hela kom till uppsättning av datorerna så insåg jag att det lilla rum soim vi avsett bli datorrum saknade eluttag och därmed måste det dras in ifrån ett annat rum. Ett alternativ som finns är att peta ett litet hål i gipsväggen och dra sladd ifrån köket. Köksuttagen är jordade, någotsom jag gärna skulle vilja använda för datorutrustningen eftersom jag får för mig att speciellt högtalarna brusar mindre då (jag borde slippa 50 Hz-brummet).

Men jag är lite orolig för bredbandet. Kan jag vara säker på att jordningen i ComBor... eh, ComHem's bredbandskabel ("tre hål i väggen") är samma jord som elnätet? Jag ringde ComHem och han på supporten sade att det skall inte vara några problem i och med att det i ComHem's nät är fiber ända fram till fastigheterna och att ComHems jordning därmed borde vara samma som för hela huset.

Jag är ändå orolig. Kan jag lita på detta eller riskerar jag att bränna upp min och frugas datorer samt router och ADSL-modemet genom att sätta dem på jordat uttag?

/J

Oj då!

Det var nog mig du pratade med. :baskerHV:

Som sagt det är fler individer som använder jordade uttag, flera datorer, router och Comhems kabelmodem (min farsa) utan att datorer har brunnit upp.

I min farsas fall så är det en radhussamfällighet.

Men om det är någon annan med andra erfarenheter så är ni välkomna att posta dessa.

• BlåGul -1
Jag är ändå orolig. Kan jag lita på detta eller riskerar jag att bränna upp min och frugas datorer samt router och ADSL-modemet genom att sätta dem på jordat uttag?

/J

Datautrustning BÖR vara inkopplat i jordade uttag, har du lagt märke till att det är "jordade" kontakter till både dator och skärm? Strålningsvärden från skärmar blir duktigt mycket lägre om de är inkopplade till jord, m.m. m.m....

Kan du, så koppla in i jordat uttag!

Guest J-Star
Oj då!

Det var nog mig du pratade med. :)

Som sagt det är fler individer som använder jordade uttag, flera datorer, router och Comhems kabelmodem (min farsa) utan att datorer har brunnit upp.

I min farsas fall så är det en radhussamfällighet.

Men om det är någon annan med andra erfarenheter så är ni välkomna att posta dessa.

Bloody 'ell! Världen är fanimig liten! :banana:banana

(Samtalet påbörjades ca 1215 enligt min telefon... fick vänta i ca 5-10 minter i kö... stämmer det med då du tog emot samtalet? :) )

/J

Datautrustning BÖR vara inkopplat i jordade uttag, har du lagt märke till att det är "jordade" kontakter till både dator och skärm? Strålningsvärden från skärmar blir duktigt mycket lägre om de är inkopplade till jord, m.m. m.m....

Kan du, så koppla in i jordat uttag!

Det må hända att de bör... men jag har också hört historier om platta TV-apparater som satts i jordat uttag där man efter ett tag upptäckt att det inte alls var samma jord till antennuttaget... något som märkts på att TV:n havererat och/eller brunnit upp. Jag är inte villig att slänga ut pengar på ett komplett datorhaveri. Därför ville jag kolla extra noga och få bekräftat det som Henil säger.

/J

Guest J-Star

Hittade artikeln i fråga:

http://66.249.93.104/search?q=cache:u5fpf0...en&ct=clnk&cd=1

NYHET 9 mars 2006, Kl.16:38

Din platt-tv kan fatta eld

"Då kan en så kallad jordningskonflikt uppstå"

Jordat uttag och kabel-tv uttag kan leda till brand

Idag varnade experter för att din platt-tv kan fatta eld i samband med kabel-tv. Om tvn är anslutet till ett jordat uttag kan den börja brinna.

Då kan en så kallad jordningskonflikt uppstå och den kan i sin tur resultera i överspänning.

- Om elen går över i kabel-tv-nätet riskerar tv-apparaten att börja brinna, säger Ingvar Enqvist, chef för produktsäkerhet på Elsäkerhetsverket till Aftonbladet.se

koping.nu har kontaktat Köpings Kabel TV för att få lite mer information i ämnet.

- Chansen att en platt-tv skulle fatta eld är väldigt liten. Så länge man ej har tvn i ett jordat uttag så ska det ej vara någon fara. Är man dock orolig över detta så får man självklart höra av sig till oss på vår kundtjänst 0221-250 45 så kan vi hjälpa till med att ta fram en galvanisk avskiljare, säger Daniel Nordkvist på Köpings Kabel TV till koping.nu

De problemen som Köpings Kabel TV tidigare har upplevt med just platt-tv och jordat uttag är att såkallade persienner drar över skärmen och ljudet brummar.

Detta problem löses även det med en galvanisk avskiljare.

Kabel-TV branschen jobbar för närvarande med att ta fram ett antennuttag med inbyggd galvanisk avskiljare som Köpings Kabel TV kommer att börja montera vid nya installationer och sedan även byta ut gamla uttag successivt.

- En annan stor fördel med inbyggd galvanisk avskiljare är att servicepersonalen behöver ej vara rädda för att få stötar vid arbeten med kabel-tv signalen, säger Daniel Nordkvist avslutningsvis.

Galvaniska avskiljare finns att köpa för cirka hundra kronor i de flesta Radio och TV affärer

/J

Jag har kört i snart 5 år med ComHem-kabel och datorn i jordat uttag.

Även om det är länge sedan jag pysslade med signalsystem och annat relaterat till "ellära", så känns det som en skröna.

Edit:

Nähä, det var kanske inte det då, men...

Guest J-Star
Jag har kört i snart 5 år med ComHem-kabel och datorn i jordat uttag.

Även om det är länge sedan jag pysslade med signalsystem och annat relaterat till "ellära", så känns det som en skröna.

Jag är inte lika säker... om det vill sig illa så kan telenätet/kabelnätet vara jordat exempelvis i närmaste växel några hundra meter bort och inte i fastigheten. Då kan där finnas en potentialskillnad mellan husets jord och kabelnätets jord. Detta är samma fenomen som kan uppstå då man ful-jordar i elementet/vasken och då riskerar göra saker strömförande.

Frågan är om det som står i artikeln är ett enstaka fall då Köpings Kabel-TV fumlat med installationen eller om detta är något som är mer vanligt förkommande.

/J

Nu kör jag iofs med separata "sladdmonterade" jordfelsbrytare på mina "apparater" så det borde upphäva risken, med de har inte löst ut någon gång under samma tid (får hoppas att de fungerar).

Guest J-Star

Ok... jag känner mig inte lugnad...

http://www.elsakerhetsverket.se/vanstermen...2dc8000706.html

Brandrisk med platt-TV utförd med jordad stickpropp

Brandrisken är relativt liten och är begränsad till de fall där TV-apparater utförda med jordad stickpropp används i kombination med jordade uttag. Frågan har uppstått i och med den ökade användningen av platt-TV (LCD och Plasma) med jordad stickpropp. Denna risk finns inte med platta eller "vanliga" TV-apparater som inte har jordad stickpropp.

Problemet är att man har skilda jordpotentialer i elnätet i förhållande till kabel-TV-nätet (även telenätet). Detta innebär att en ström kan gå i kabel-TV- och antennsystemet vilket inte är dimensionerat för detta. En ökad brandrisk uppkommer då på grund av värmeutveckling.

Detta är känt i Sverige sedan flera år och därför har Elsäkerhetsverket påtalat problemet för kabel-TV-branschen som tagit fram ett uttag med galvanisk avskiljare (ett fysiskt avbrott i ledaren som inte orsakar andra säkerhetsproblem) för bredband, kabel-TV och telefoni. Det finns även antennkablar med inbyggd galvanisk avskiljare. Elsäkerhetsverket har även föreskrivit ett krav på s.k. PUS, potentialutjämningssystem, som är avsedd att minimera risken för skilda jordpotentialer och därmed undanröja att strömmar går där de inte är avsedda att gå, även kallade vagabonderande strömmar. PUS ska sedan några år finnas i alla nybyggda hus i Sverige.

Anledningen till att frågan om en eventuellt ökad brandrisk nu har aktualiserats i Sverige är att man nyligen har haft några brandtillbud i Norge. De har efter dessa tillbud uppmärksammats på denna fråga som vi i Sverige redan har hanterat tillsammans med kabel-TV-branschen.

Ingvar Enqvist

/J

Ok... jag känner mig inte lugnad...

http://www.elsakerhetsverket.se/vanstermen...2dc8000706.html

<snip>

/J

Det problemet borde du inte bekymmra dig då det har med annten-sladd, kabel-TV och platt-TV. Dock ser jag poängen att det kan det finns risk att det inte går bra med vissa kombinationer.

En vän till mig har bredband via elnätet samt datorn sitter jordad (vilken den alltid borde göra) och hans dator har inte upplevt några problem pga av bredbandet är av denna sort.

Nu kör jag iofs med separata "sladdmonterade" jordfelsbrytare på mina "apparater" så det borde upphäva risken, med de har inte löst ut någon gång under samma tid (får hoppas att de fungerar).

Jordfelsbrytare kommer troligtvis inte att rädda dig. Det en jordfelsbrytare gör är att jämföra strömmen i fasen och nollan. Ifall de inte är samma så har det läckt någonstans och då slår den ifrån. Men, du kan fortfarande mata på duktigt många ampere mellan bredbandsuttaget och jordledaren (som ju går förbi jordfelsbrytaren).

Ifall du har potentialskillnad mellan skärmen på bredbandskabeln och jordskenan i din elcentral så är det en galvanisk avskiljare som du behöver.

Guest J-Star
Borde väl gå att mäta för att hitta ifall det är en potentialskillnad?

Förvisso... men det är ingen garanti. Det kan hända att de två jordarna är kompis och i fas just då man mäter... men vid ett annat tillfälle kommer de inte överens längre. Det är - återigen - samma grej som med ful-jordning... för det mesta går det bra... men inte alltid.

/J

Det problemet borde du inte bekymmra dig då det har med annten-sladd, kabel-TV och platt-TV.

Läs artikeln igen:

Detta är känt i Sverige sedan flera år och därför har Elsäkerhetsverket påtalat problemet för kabel-TV-branschen som tagit fram ett uttag med galvanisk avskiljare (ett fysiskt avbrott i ledaren som inte orsakar andra säkerhetsproblem) för bredband, kabel-TV och telefoni.

Det gäller vilket nät som helst som är skiljt ifrån elnätet. Om det sedan är kabel-TV, telefon eller bredband är skit samma.

/J

Det gäller vilket nät som helst som är skiljt ifrån elnätet. Om det sedan är kabel-TV, telefon eller bredband är skit samma.

/J

Skaffa en bra hemförsäkring.

Är det inte så att ditt bredband kopplas in i en router eller ett modem? I så fall är det ju modem/router som tar smällen, inte din dator.

Jag tror att risken för att din nätdel spontan-brinner upp eller att din hårddisk helt plötsligt dör pga att garantin gått ut är betydligt större.

/E

Guest J-Star
Är det inte så att ditt bredband kopplas in i en router eller ett modem? I så fall är det ju modem/router som tar smällen, inte din dator.

Det kan lika gärna vara datorn eftersom datorn är en del av den krets som bildas om det är jordningskonflikt.

Jag tror att risken för att din nätdel spontan-brinner upp eller att din hårddisk helt plötsligt dör pga att garantin gått ut är betydligt större.

Det gör mig inte heller lugnad eftersom jag förlorade "stora" hårddisken förra sommaren (fick ny på garanti) samt att min gamla, lite mindre hårddisk verkar ha skadats i flytten.

/J

Bredbandsmodem är ytterst sällan jordade. De lägger sig glatt på den potential de känner för och skickar problemen vidare längst kabeln. Men när det gäller plötsliga överspänningar (åsknerslag) så är det oftast modemet som tar smällen. (Har prövats... :mellow: )

• BlåGul -1
Du verkar redan ha bestämt dig. Klipp av jordkabeln i uttaget bara, så är det löst, och du slipper köpa extraprylar.

Bloody 'ell! Världen är fanimig liten! ,O:blink:

(Samtalet påbörjades ca 1215 enligt min telefon... fick vänta i ca 5-10 minter i kö... stämmer det med då du tog emot samtalet? :blink: )

/J

Stämmer förmodligen. Då hade jag precis haft lunch.

-EDIT-

Jag gjorde en sökning på http://forum.sweclockers.com/ och hittade ingenting om uppbrända datorer etc. pga bredband via kabelmodem.

Potentialutjämning, det som i artikeln från elsäkerhetsverket kallas för pus, är en sak som tar bort många problem/störningar från elsystemen.

Allt i huset från el-tele till vattenrör etc jordas till en enda gemensam jordpunkt i huset.

Det är på g men sprider sig långsamt. Industrin har anammat detta sedan ett antal år tillbaka.

Jordfelsbrytare är bra, mycket bra till och med!

Men, de skyddar inte mot allt!

Se fallen där de inte skyddar,Elsäkerhetsverket,jordfelsbrytare (pdf)

Sen vill jag påpeka att man inte skall bli överraskad om man får sig ett bett när man löser ut en jordfelsbrytare. Det surrar ganska bra i armen en stund efteråt (egen erfarenhet) men hade inte jordfelsbrytaren löst ut så hade det surrat betydligt längre! :blink:

Sedan vill jag bara komma med ett litet påpekande om att det inte är riktigt pk att dra in ett jordat uttag i ett rum med annars ojordade uttag.

Annars några små tips:

Elektrikerställningen = ena handen i byxfickan, arbeta bara med en hand i taget.

Orsaken är att inte få strömgenomgång från hand till hand via den där klumpen som bultar så högt när jag sitter ensam på pass i mörkret.

(Detta ihop med att alltid tänka på hur man greppar en sak är väl egentligen till för folk som jobbar med elsystem på heltid. )

Betrakta ALLTID en kabel eller elpryl som spänningsförande!

De där utslitna förlängningskablarna som ligger på gräsmattan - SLÄNG dem!

• BlåGul -1
Sedan vill jag bara komma med ett litet påpekande om att det inte är riktigt pk att dra in ett jordat uttag i ett rum med annars ojordade uttag.

I det här fallet saknades ju eluttag helt...

Jobbar du med att föreläsa om elsäkerhet på dagarna? :P

Guest J-Star

Lägesorientering: Jag ringde fastighetsförvaltaren och gav honom länken till sidan på Elsäkerhetsverket. Han greppade snabbt att detta kunde vara ett potentiellt problem (no pun intended) och lovade höra efter med ansvariga elektriker om fastigheten är PUSad eller inte. Jag skulel få besked under morgondagen.

Du verkar redan ha bestämt dig. Klipp av jordkabeln i uttaget bara, så är det löst, och du slipper köpa extraprylar.

Du har totalt massuppfi... du har läst fel. Jag vill ha datorn på jordat uttag. Dels minskar det brus och störningar i högtalarna. Och dels så kan jag dra sladden mycket smidigare än vad jag har den idag.

Bloody 'ell! Världen är fanimig liten! :blink::camo:

(Samtalet påbörjades ca 1215 enligt min telefon... fick vänta i ca 5-10 minter i kö... stämmer det med då du tog emot samtalet? ,O )

Stämmer förmodligen. Då hade jag precis haft lunch.

Som sagt: världen är allt bra liten. :)

Rummet i fråga saknar uttag helt. Det ends som finns i elväg är taklampa. Dessutom är det en förlängingssladd jag drar (men det är väl inte bättre antar jag).

/J

Rummet i fråga saknar uttag helt. Det ends som finns i elväg är taklampa. Dessutom är det en förlängingssladd jag drar (men det är väl inte bättre antar jag).

Nu blir jag lite nyfiken på varför du har ett rum helt utan eluttag. Sitter du i en garderob?

Guest J-Star

Nu blir jag lite nyfiken på varför du har ett rum helt utan eluttag. Sitter du i en garderob?

Ungefär så, ja. Det är ett förvaringsutrymme i lägenheten som vi använder som datorrum.

/J

Ungefär så, ja. Det är ett förvaringsutrymme i lägenheten som vi använder som datorrum.

/J

Datorrum, som i rummet där jag får sitta om jag vill chatta/fragga/skriva lyrikblogg eller datorrum som i serverhall där mina mainframes står och surrar, men som jag inte behöver kliva in i så vida inte jag måste skruva i en dator för att pingvinjäveln tux käkat en ojordad strömming?

I det förra fallet, I pity you. I det senare faller, rispect, d000d! 0:)

/E

Guest J-Star

Slutrapport:

Killen ringde just och berättade att fastigheten jag bor i inte är PUSad. Även om brandrisken är minimal så är syftet som jag hade med att jorda utrustningen därmed förfelat eftersom jag riskerar störningar just på grund av att jag jordar. Han gav också ett tack för samtalet eftersom han tyckte det var kul att få en sådan uppgift att rota i. :blink:

Datorrum, som i rummet där jag får sitta om jag vill chatta/fragga/skriva lyrikblogg eller datorrum som i serverhall där mina mainframes står och surrar, men som jag inte behöver kliva in i så vida ine jag måste skruva i en dator för att pingvinjäveln tux käkat en ojordad strömming?

Heh... både och faktiskt. Jag och frun har våra hemdatorer där... jag har en plats att kunna sätta mig med jobb-lappisen (gjorde det igår faktiskt)... samt att när lådor och annat jox är upp-packat och ur vägen såpass att jag har plats så skall jag snurra igång Linux-servern igen.

/J

Heh... både och faktiskt. Jag och frun har våra hemdatorer där... jag har en plats att kunna sätta mig med jobb-lappisen (gjorde det igår faktiskt)... samt att när lådor och annat jox är upp-packat och ur vägen såpass att jag har plats så skall jag snurra igång Linux-servern igen.

/J

Men du måste sitta i samma rum som Tux och jobba? Då är jag inte imponerad. Rispect är att ha en egen serverhall med rackmonterade servrar, kylning och UPS :blink:

/E som har sina datorer under skrivborden, i ett rum med garderob som man SKULLE kunna bygga om till en mini-serverhall, om det inte berodde på all jävla s.k.i.t som man drar på sig bara genom att leva.. 0:)

Guest J-Star
Men du måste sitta i samma rum som Tux och jobba? Då är jag inte imponerad. Rispect är att ha en egen serverhall med rackmonterade servrar, kylning och UPS :)

I framtiden så köper jag kanske en router med wireless. Men det är lite lyx just nu då jag inte har en privat lappis och jobbets dito sällan används hemma. :)

/J

Nu måste jag få fråga en sak!

Vad är problemet?

Att använda jordade kontakter i jordade/ojordade uttag är inte direkt banbrytande.

Det är inte heller särskilt nytt att koppla in en dator till ett kabelmodem TROTS att detta sitter i eluttaget.

Har tyvärr haft Com Hem i något år nu och detta är verkligen inget problem. Dock har de en fasans massa andra problem (kundtjänst som försöker lura en 6 ggr i samma ärende bla).

Du kan mao lugnt använda utrustningen enligt bruksanvisningen.

Man kan teoretisera oändligt över såna här saker, men det enda som gäller i slutändan är frågor som "Vilken risk bedömer jag det till?", vilken risk är jag villig till att ta?" samt "Hur kan jag minska risken på ett kostnadseffektivt sätt?".

Just detta känns som en grej jag inte skulle loosa jättemycket sömn över, men OM man skulle vara extremt angelägen att ha hängslen, livrem, blöja och hockeyhjälm så varför inte införskaffa nån form av skydd? En relativt billig försäkring oavsett känns det som. Har själv nåt liknande som jag fick med senaste personaldatorn och det är en funkis grej helt klart.

Just detta känns som en grej jag inte skulle loosa jättemycket sömn över, men OM man skulle vara extremt angelägen att ha hängslen, livrem, blöja och hockeyhjälm så varför inte införskaffa nån form av skydd? En relativt billig försäkring oavsett känns det som. Har själv nåt liknande som jag fick med senaste personaldatorn och det är en funkis grej helt klart.

Visst, det där är en jättebra pryttel, men den löser ett annat problem än det J-star har...

@J-star:

Det du behöver för att lösa ditt omedelbara problem är ett par meter kulo-ledning (heter EKRK i butiken) och ett utanpåliggande eluttag. Koppla in . . . hrm, förlåt, låt en elektriker koppla in kabeln i närmsta kopplingsdosa, dra in sladden i datorskrubben och anslut den i vägguttaget som du skruvar fast på lämpligt ställe.

När det sedan gäller potentialskillnader och annat trolleri så, tja, visst kan det finnas potentialskillnader, men de är troligtvis små eftersom både elnätet och bredbandsnätet bra jortagningspunkter hyffsat nära dig. Däremot så kan en del apparater som förväntar sig att bli anslutna till jordade uttag själva börja flyta iväg potentialmässigt ifall det inte är det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...