Fk Satan Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 En militärbil krockade i dag med ett hinder under en övning vid Revinge på eftermiddagen. Enligt Sydsvenskans nätupplaga fanns sex personer i fordonet. Samtliga tros vara skadade men det är oklart hur allvarligt skadade de är. Larmet kom strax före halv två. //TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Sex personer skadades när ett militärfordon körde in i ett hinder under en övning på Revingehed på onsdagens förmiddag. REVINGE. Det var en pluton ur IA06, en styrka som utbildas för tjänstgöring utomlands, som genomförde en övning när olyckan inträffade, enligt Henrik Halvorsen, Vakthavande befäl vid regementet P7. Fem personer i ett Stridsfordon 90 körde genom högt gräs i terrängen när det plötsligt tog tvärstopp vid en fåra i marken. Personerna i fordonet kastades runt vid olyckan, men ingen slungades ur fordonet. Enligt Henrik Halvorsen är det oklart exakt hur olyckan gick till, men troligen har föraren inte sett fåran i marken utan kört rätt ner i den. SOS fick larmet 13.28, och ambulans och räddningstjänst sändes till platsen. Sex skadade fördes till sjukhus, tre av den till Universitetsskhuset i Lund och tre till Universitetssjukhuset MAS, och det var vid halv fyratiden fortfarande oklart hur allvarliga deras skador är. /Sydsvenskan.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Info från P7 DTG:121606 http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33195 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Hahaha prata om lokala nyheter! En av soldaterna i olyckan var ju från västerås så detta blev huvudnyheten i TV4´s mälardals sändningar alldeles nyss. Hans sår hade blivit sydda i alla fall. Antar att det inte hänt mycket i mälardalen i övrigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted July 12, 2006 Report Share Posted July 12, 2006 Lite OT kanske: Detta är ett fenomen som blir allt vanligare i de "lokala nyheterna" tycker jag. Man ser till att man snappar upp minsta lilla som man kan knyta till "orten" och därefter så skapar man en nyhet med mycket lite lokal förankring. Hur som helst hoppas jag att alla mår ok efter omständigheterna. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagsell Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Vad händer efter något sådant här blir det en utredning om vem som gjorde fel och sådant eller ? är det FM som gör den eller polisen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquila Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Vad händer efter något sådant här blir det en utredning om vem som gjorde fel och sådant eller ? är det FM som gör den eller polisen ? Hoppas detta kan hjälpa. http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33195 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Ni som kört mycket krigsburk i terränglådan: är sådana här olyckor vanliga? Kräver det maximal otur/klantighet, eller kan det hända vem som helst? Det är värt att notera att hela vagnsbesättningen faktiskt slogs ut av olyckan! Med tanke på besättningens skador (fotfrakturer mfl) kanske man i krigstid inte ens hade lyckats köra vagnen i skydd, vilket gör att effekten av "gropkörningen" ju är i klass med en fullträff i bandet eller liknande. Om även skytten skadats hade man dessutom tappat försvarsförmågan. Alltså i mina ögon en ganska allvarlig incident ur "taktiskt" hänseende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Öfverstedt Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Ni som kört mycket krigsburk i terränglådan: är sådana här olyckor vanliga? Kräver det maximal otur/klantighet, eller kan det hända vem som helst? Det är värt att notera att hela vagnsbesättningen faktiskt slogs ut av olyckan! Med tanke på besättningens skador (fotfrakturer mfl) kanske man i krigstid inte ens hade lyckats köra vagnen i skydd, vilket gör att effekten av "gropkörningen" ju är i klass med en fullträff i bandet eller liknande. Om även skytten skadats hade man dessutom tappat försvarsförmågan. Alltså i mina ögon en ganska allvarlig incident ur "taktiskt" hänseende. Vart har du läst att det var besättningen som blev skadade? Jag skulle kunna gissa att det var skyttet som fick den västa smällen. Var själv skytt på strf90 i lumpen och när vi körde ner i gropar eller liknande slog jag oftast bara i huvet lite och där har man hjälm som skydd, det är nog liknade för förare och vagnchef skulle jag tro. Skyttet däremot har det värre. Ett par står ofta uppluckade och resten sitter vanligtvis inte fastspända. På så vis slår sig de värre än besättningar när man kär i hinder. Det kan nog hända vem som helst, när det är högt gräs ser man inte hur marken ser ut, men de verkar som de här va en ordentlig grop som vagnchefen borde ha sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 jag var med om en riktig avåkning på IA01, medbringarbulten i styrväxeln gick av med något begränsad manöverförmåga som följd. som tur var så körde vi kolonnkörning från en QRF med risk för IMF så alla hade en masa skydd på sig. vi i bollhavet for runt som vantar när vi körde av, vi var nog flera som klarade oss endast pga alla extra skydd och plattorna i västen. vid observation kan man nästan slå ihjäl sig eller fara ur vagnen och klämma sig om man har otur, besättningen är inte odödlig men sitter ofta bättre till vid krockar/motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
optimus Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 Ni som kört mycket krigsburk i terränglådan: är sådana här olyckor vanliga? Kräver det maximal otur/klantighet, eller kan det hända vem som helst? Det är värt att notera att hela vagnsbesättningen faktiskt slogs ut av olyckan! Med tanke på besättningens skador (fotfrakturer mfl) kanske man i krigstid inte ens hade lyckats köra vagnen i skydd, vilket gör att effekten av "gropkörningen" ju är i klass med en fullträff i bandet eller liknande. Om även skytten skadats hade man dessutom tappat försvarsförmågan. Alltså i mina ögon en ganska allvarlig incident ur "taktiskt" hänseende. Vart har du läst att det var besättningen som blev skadade? Jag skulle kunna gissa att det var skyttet som fick den västa smällen. Var själv skytt på strf90 i lumpen och när vi körde ner i gropar eller liknande slog jag oftast bara i huvet lite och där har man hjälm som skydd, det är nog liknade för förare och vagnchef skulle jag tro. Skyttet däremot har det värre. Ett par står ofta uppluckade och resten sitter vanligtvis inte fastspända. På så vis slår sig de värre än besättningar när man kär i hinder. Det kan nog hända vem som helst, när det är högt gräs ser man inte hur marken ser ut, men de verkar som de här va en ordentlig grop som vagnchefen borde ha sett. jag vill också hålla med om att de är nog skyttet som tar den stora skadan medan besättningen bonkar huvet i nån plåt och kanske slår knäet litegrann! som förare på strf90 skulle jag själv tycka att de vore konstigt att varken föraren eller vagnschefen såg detta hål för det kan ju inte ha varit så litet med tanke på skadorna men å andra sidan var jag inte där och ska inte dömma någon! kan ju bara ha varit olyckliga omständigheter att tex VC spanade åt annat håll och föraren satt för lågt för att se men hur som helst får vi hoppas att alla blir återställda efter olyckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 Vart har du läst att det var besättningen som blev skadade? Jag skulle kunna gissa att det var skyttet som fick den västa smällen. Var själv skytt på strf90 i lumpen och när vi körde ner i gropar eller liknande slog jag oftast bara i huvet lite och där har man hjälm som skydd, det är nog liknade för förare och vagnchef skulle jag tro. Skyttet däremot har det värre. Ett par står ofta uppluckade och resten sitter vanligtvis inte fastspända. På så vis slår sig de värre än besättningar när man kär i hinder.(---) Det är rätt, jag läste slarvigt i tidningarnas artiklar (bla DN:s artikel. Det enda man fått veta är egentligen att "sex personer" blivit skadade och det låter som sagt sannolikt att det skulle vara skyttegruppen som tumlat runt. Å andra sidan är det ju inte så illa av en grop att slå ut 6 skyttesoldater heller. Jämförbart med en grg-träff i bakutrymmet kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagsell Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 Vad händer efter något sådant här blir det en utredning om vem som gjorde fel och sådant eller ? är det FM som gör den eller polisen ? Hoppas detta kan hjälpa. http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33195 Haha tack jag missade den sidan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 Det kan hända vem som helst. Högt gräs och ett stort dike med lika högt gräs... Det är SVÅRT att se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Regnet Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 Finns en del såna utgrävda gamla fåror som löper kors och tvärs på revingefältet. Var själv med om att motsvarande hände med en vagn på en övning. Då klarade dock alla sig med mindre blesyrer och skytten med ett stort blå öga. Jättesvårt att se och även om vagnchefen skulle ha kunnat observera det så är det ju inte hans enda uppgift att observera vägen för föraren. För övrigt kan vagnchefen slå sig rätt ordentligt om han inte är fastspänd. och om han sitter nerluckad. Det är typ en halmeter fram till en massa inte helt mjuka delar av interiören som man kan slå sig på. Dom flesta vagnchefer skiter nog i bältet dessutom. Är mest ivägen när man ska kriga. Dumt, men så är det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted July 15, 2006 Report Share Posted July 15, 2006 (edited) Kan bara hålla med spelar nog ingen roll vilken typ av vagn det är som kör ner i ett dicke såhär det gör skit ont ett under att man aldrig skaddat sig ordentligt (särskilt i 401an) Högtgräs med ett dicke på andra sidan kan vara livsfarligt om ingen hinner se det och att föraren hinner få ner farten eller stop på vagnen. Även låg fart och tvärstop gör ont Edited July 15, 2006 by Hornet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorned Posted July 15, 2006 Report Share Posted July 15, 2006 (edited) Har en polare som ligger som ingick i samma pluton som de drabbade, träffade honom igår och han berätta lite hur det gick till. Han var själv först på plats efter olyckan, som han berätta så hade föraren agerat mycket bra, då de inte såg diket förrens de var 2m från det och då höll en hastighet av 40km/h i en vagn som väger 24 ton. Så han hade istället för att försöka bromsa (vilket så klart inte skulle gått) dragit full gas och försökt hoppa så de inte landa med nosen före. De hade landat på kanten av diket på andra sidan, blivit en ordentlig smäll och han berätta att när han kollade in så var där blod, han visade även en bild som föreställde kanten av diket, man kan förstå att vagnen väger 24 ton. (Allt jag skrev kanske redan var nämnt, inte hunnit läsa hela tråden) Edited July 15, 2006 by Bjorned Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted July 16, 2006 Report Share Posted July 16, 2006 Kan bara bekräfta tidigare inlägg. Diken finns det gott om på Revinge, rejält stora och djupa krondiken dessutom. 1996 hade vi en liknande olycka på Revinge. Vagnen (PBV302) till höger om min drog rakt ner i ett sånt dike, samtliga till sjukhus och bärgare fick dra loss vagnen som försvann halvvägs in i vallen på andra sidan. OT Detta var på våren och inte särskilt uppväxt, men däremot var det ett jäkla oväder med spöregn. Alla var nerluckade, vi anfaller ute på öppna flatan mot en ensam dunge. Skytten i någon av vagnarna får syn på en Rb-grp som riktar in sig mot oss, så det är full fart framåt som gäller under vild akan-eld (hjälpvapen dock). Filipvagnen ligger snett framför min och jag ser att den bara försvinner. Vi får stopp på min vagn bara för att inse att vi utan att veta det lyckats/råkat köra rakt över en rågång för kreatur istället för rakt ner i samma dike... Dom som satt i den havererade vagnen mådde inte bra. Ambulans osv. Däremot så lyckades man få fart på vagnen igen som givetvis skulle fortsätta med i kriget. Utan besättning. Vi splittade upp oss så iaf två man åkte med. All ammo hade lämnats kvar i vagnen så det blev en hejdundrande fest resten av dagen. Slut OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts