Jump to content

Lite bilder från amf1 grk


Recommended Posts

Tänkte bara visa lite va vi gör på amf =) Hoppas ni tycker de e bra bilder

 

http://img204.imageshack.us/img204/7006/4704bdfa47cf44bb9c0f06141178cf.th.jpg

Granatbärarrekordet som togs förra året (238kg)

 

http://img144.imageshack.us/img144/1118/jagminagranater2tk.th.jpg

Bära från stridsbåten efter fältvecka

 

http://img226.imageshack.us/img226/5224/p42703002gc.th.jpg

Artefakter från en ondare tid

 

http://img226.imageshack.us/img226/2481/p50203185me.th.jpg

Ogedigen terräng att gruppera i

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara visa lite va vi gör på amf =) Hoppas ni tycker de e bra bilder

 

MER MER MER! :)

 

Edit: W000t? Har beduinen varit PC för Ghurkas? :banana haha i'll be damned! Visste att det fanns lite ära i karln ;)

Edited by amfvrak
Link to comment
Share on other sites

På den tiden var GRK en del av KJ, men jag har för mig att Beduin var PC för 1'a KJ-plut det året.

Mitt minne som sviker eller?

Ja det första visste jag. Det va runt 94 man började placera amfibiesoldater på GRK har jag för mig. På det andra påståendet så håller jag med dig. Jag har också för mig att han va C 1.KJ då.

 

@ Christer ja han finns med. Leta lite och du skall finna ;)

Link to comment
Share on other sites

img04963qp.th.jpg

På kolonn på väg till bortre stentäppan (C:a 4km från Utö lägret)

 

img05019ap.th.jpg

Fy fan vad bra vi har det!!! (Riktare och biträdande riktare på bilden, båda med bördor på runt 80kg)

 

img05082ih.th.jpg

Är vi lyckliga! Ja vi är lyckliga! För vi älskar GRK och GRK är vårt liv :D (Man skymtar även den gedigna laddarbördan längst bak med en vikt på runt 110kg)

Edited by PBGRK 0506
Link to comment
Share on other sites

Hur långt är det meningen att man ska förflytta sig med det där? Alltså inte på strapatsövningar utan i händelse av krig eller på en verklig övning?

Det ska finnas en tråd där det står något om det. Har för mig att målbilden är 500m ifrån båten, men verkligheten har svårt att anpassa sig efter reglementet ;) Har hänt att man har grupperat upp mot en mil ifrån båtf*n :)

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

På JägarGRK K3 så hadde vi förflyttningar på upp till 6-10mil med GRK bördorna. Och vi har ju liknande utrustning som ni. Bland annat så gick ju vår (04/05) kicking horse från skjutfältet villingsberg till karlsborg. Även om man går fågelvägen så är det en ansenlig sträcka. Vi började på onsdag margon och kom in på fredag förmiddag.

 

Vi hadde med två fänrikar från amf1 GRK pluton på en övning och dom menade att ni inte skjöt med PPE och sker. Utan att ni skjöt grafiskt. Stämmer det fortfarande.

 

 

JGRK K3 04/05

Edited by Power King
Link to comment
Share on other sites

På JägarGRK K3 så hadde vi förflyttningar på upp till 6-10mil med GRK bördorna. Och vi har ju liknande utrustning som ni. Bland annat så gick ju vår (04/05) kicking horse från skjutfältet villingsberg till karlsborg. Även om man går fågelvägen så är det en ansenlig sträcka. Vi började på onsdag margon och kom in på fredag förmiddag.

 

Vi hadde med två fänrikar från amf1 GRK pluton på en övning och dom menade att ni inte skjöt med PPE och sker. Utan att ni skjöt grafiskt. Stämmer det fortfarande.

 

 

JGRK K3 04/05

 

Vi har inte PPE då det är en fullständigt onödig men larvig vikt att bära på, vår älskade SKER (inte) har vi dock med oss.

 

För övrigt var det en helt vanlig vecka på GRK som vi grupperade på, vi har våran befattningskontroll sen, hähä.

 

Ang. 6-10 mil, jag tror inte att vi med pjäsgrupper på 4 man klarar av sådana grupperingar då 2 man tar hela pjäsen, alla tillbehör + granater och 2 man bara bär granater. Det blir helt enkelt för mycket, men vad vet jag. Under vissa dagar har vi ju grupperat mycket mer än 2 mil, dock med viss mängd kom i väntan på ero...

 

Hur långt är det meningen att man ska förflytta sig med det där? Alltså inte på strapatsövningar utan i händelse av krig eller på en verklig övning?

 

Minst 500 m är en målbild vi har, men det bestäms till mycket stor del av Art hotet, finns inget sådant omgrupperar vi inte, är det högt då jävlar blir de pjäsrace!

Link to comment
Share on other sites

Hur många grk-plutoner går det på en amf-bataljon?

 

Är det fortfarande 4 eldrör per pluton?

 

Hur många granater ingår i "stridspackningen"?

 

Det står här Grk84, att en pjäsgrupp är 6 man. Vad är anledningen till att amf bara har 4 man i sina pjäsgrupper?

 

 

EDIT: lade till en fråga.

Edited by stefanf
Link to comment
Share on other sites

4st på en pjäs! det var då i minsta laget.

 

Finns det några tankar på att skaffa Lätta Terrängvagnar till Amf-GRK? Det finns ju modeller som kan ”simma”.

 

Enligt vad jag har hört så är ju LBB nöjda med sina Polaris. Vist är det kul och nyttigt att veta att man gruppera till fots. Men man har inte så högt stridsvärde när man har 70-90kg på ryggen. LBB har ju provar en annan Lätt terrängvagn som är åttahjulig och som kan simma.

 

Grupperad LBB-GRK med polaris.

 

Är det fortfarande så att K3:s GRK.pluton består av: (av rent intresse)

 

Rekognoseringsgrupp 6snubbar

Batteriplatsgrupp 4snubbar

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

 

Edit: Fixa länk

Edited by 3924
Link to comment
Share on other sites

[På den tiden var GRK en del av KJ, men jag har för mig att Beduin var PC för 1'a KJ-plut det året.

Mitt minne som sviker eller?

Ja det första visste jag. Det va runt 94 man började placera amfibiesoldater på GRK har jag för mig. På det andra påståendet så håller jag med dig. Jag har också för mig att han va C 1.KJ då.

 

GRK utgick tidigare. 88/89 bestod GRK av Amf soldater ledda av KJ gruppchefer (overgangsforfarande tills Amf provats). KJ ryckte in med 3 jagarplutoner, och blev sedan tva pga av stort bortfall. Nagra pa 3e plut blev gruppchefer pa GRK som ryckte in senare, ledda av Beduin och Boman (rolig filur han med). 1a och 2a plut blev sedan halverade i antal jagare pga av mer bortfall.

Link to comment
Share on other sites

4st på en pjäs! det var då i minsta laget.

 

Finns det några tankar på att skaffa Lätta Terrängvagnar till Amf-GRK? Det finns ju modeller som kan ”simma”.

 

Enligt vad jag har hört så är ju LBB nöjda med sina Polaris. Vist är det kul och nyttigt att veta att man gruppera till fots. Men man har inte så högt stridsvärde när man har 70-90kg på ryggen. LBB har ju provar en annan Lätt terrängvagn som är åttahjulig och som kan simma.

 

Grupperad LBB-GRK med polaris.

 

Är det fortfarande så att K3:s GRK.pluton består av: (av rent intresse)

 

Rekognoseringsgrupp 6snubbar

Batteriplatsgrupp 4snubbar

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

 

Edit: Fixa länk

 

Ooohaa oaaahahaa ooooaaaahhahhh (Pjäsvrål :baskerHV:)

 

4 man per pjäs är lite, men det funkar så länge ingen skadar sig, faktum är att man klarar det på 3 man men då finns det ingen som kontrollerar att det går rätt till (man vill ju inte skjuta fel). Problemet med att vara 4 man är att man inte klarar av några längre skjutningar och att man är i väldigt behov av att ingen kukar ur, för då blir de tungt...

 

Ang. terrängfordon, vi kommer ju ha 12or på våra stridsbåtar i framtiden så dagens grk kommer gå med skytteplutonerna/kj för att snabbt kunna understödja. Amtillförseln kommer då skötas av 4hjulingar :clap:

 

 

Hur många grk-plutoner går det på en amf-bataljon?

 

Är det fortfarande 4 eldrör per pluton?

 

Hur många granater ingår i "stridspackningen"?

 

Det står här Grk84, att en pjäsgrupp är 6 man. Vad är anledningen till att amf bara har 4 man i sina pjäsgrupper?

 

 

EDIT: lade till en fråga.

 

Grk plutonerna är ett minne blott, nuförtiden har vi en understödspluton med RB och Grk... RB kan dock grk jävligt bra de med så de hänger med finfint när vi e ute i lådan å grupperar som pluton. Enda problemet med att ha det så är att RB är lite långsammare... Men de har köttat i princip lika hårt som oss under året så de har blivit starka de med. Anledningen till att vi är 4 är att det i det nya försvarsbeslutet skulle bantas med kraft å då tyckte ledningen att våra am-män inte skulle vara med längre...

 

Jupp 4 eldrör per pluton: X X X formation

X

 

Det här året är ett experiment, det testas om man klarar det på 4 man och om man klarar att ha kroppsskydd när man grupperar... Vi går in i övningsskedet nu här i höst, ska bli intressant å se hur det kommer fungera i verkligheten.

 

/Ghurkas :wub:

Link to comment
Share on other sites

4st på en pjäs! det var då i minsta laget.

 

Finns det några tankar på att skaffa Lätta Terrängvagnar till Amf-GRK? Det finns ju modeller som kan ”simma”.

 

Enligt vad jag har hört så är ju LBB nöjda med sina Polaris. Vist är det kul och nyttigt att veta att man gruppera till fots. Men man har inte så högt stridsvärde när man har 70-90kg på ryggen. LBB har ju provar en annan Lätt terrängvagn som är åttahjulig och som kan simma.

 

Grupperad LBB-GRK med polaris.

 

Är det fortfarande så att K3:s GRK.pluton består av: (av rent intresse)

 

Rekognoseringsgrupp 6snubbar

Batteriplatsgrupp 4snubbar

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

Pjäsgrupp 6-7snubbar (har varierat genom åren)

 

Edit: Fixa länk

 

Ooohaa oaaahahaa ooooaaaahhahhh (Pjäsvrål :baskerHV:)

 

4 man per pjäs är lite, men det funkar så länge ingen skadar sig, faktum är att man klarar det på 3 man men då finns det ingen som kontrollerar att det går rätt till (man vill ju inte skjuta fel). Problemet med att vara 4 man är att man inte klarar av några längre skjutningar och att man är i väldigt behov av att ingen kukar ur, för då blir de tungt...

 

Ang. terrängfordon, vi kommer ju ha 12or på våra stridsbåtar i framtiden så dagens grk kommer gå med skytteplutonerna/kj för att snabbt kunna understödja. Amtillförseln kommer då skötas av 4hjulingar :clap:

 

 

Hur många grk-plutoner går det på en amf-bataljon?

 

Är det fortfarande 4 eldrör per pluton?

 

Hur många granater ingår i "stridspackningen"?

 

Det står här Grk84, att en pjäsgrupp är 6 man. Vad är anledningen till att amf bara har 4 man i sina pjäsgrupper?

 

 

EDIT: lade till en fråga.

 

Grk plutonerna är ett minne blott, nuförtiden har vi en understödspluton med RB och Grk... RB kan dock grk jävligt bra de med så de hänger med finfint när vi e ute i lådan å grupperar som pluton. Enda problemet med att ha det så är att RB är lite långsammare... Men de har köttat i princip lika hårt som oss under året så de har blivit starka de med. Anledningen till att vi är 4 är att det i det nya försvarsbeslutet skulle bantas med kraft å då tyckte ledningen att våra am-män inte skulle vara med längre...

 

Jupp 4 eldrör per pluton: X X X formation

X

 

Det här året är ett experiment, det testas om man klarar det på 4 man och om man klarar att ha kroppsskydd när man grupperar... Vi går in i övningsskedet nu här i höst, ska bli intressant å se hur det kommer fungera i verkligheten.

 

/Ghurkas :wub:

 

Vi hade en Fänrik som tyckte att i framtiden (då vi skall fasa ut 8,1cm GRK) borde LBB skulle köra med 12:or när gruppera med Galten/Auverland och 5,1 cm när vi skulle vara med och understödja skyttet på nära håll. Han var en av de som hade varit på besök i UK och deras "Paras" som kör/körde med 5,1 cm. Dock detta upplägg körde de när de hade tillgång till CAS eller Art-eld.

 

Pjäsen väger vara 3,25kg och granaten 0,79kg. du får med dig en jävla massa granater, och då skullen man jobba mer som ett kompliment till grantsprutan.

 

kanske en idé när ni får era 12:or på båtarna.

Link to comment
Share on other sites

GRK utgick tidigare. 88/89 bestod GRK av Amf soldater ledda av KJ gruppchefer (overgangsforfarande tills Amf provats). KJ ryckte in med 3 jagarplutoner, och blev sedan tva pga av stort bortfall. Nagra pa 3e plut blev gruppchefer pa GRK som ryckte in senare, ledda av Beduin och Boman (rolig filur han med). 1a och 2a plut blev sedan halverade i antal jagare pga av mer bortfall.

 

Jasså det va som f*n. Intressant idé. Vilka utbildade eldledarna? När jag låg inne va eldledarna en kader i GRK plutonen som sedan hamnade på dom olika kompanierna. Totalt fanns det då om inte minnet sviker mig 8 befäl +/- AmfSS människor på GRK plutonen. Vet du dessutom varför men valde att lägga över GRK på Amfibie? Var det för att inte "slösa" med kustjägare som kunde få mer kvalificerade uppgifter såsom spaning/"skytte"? Hade varit kul om nån hade några bilder från tiden när det begav sig att dela med sig utav.

 

 

Hur många grk-plutoner går det på en amf-bataljon?

 

Enl. amfbat m/95 så fanns det två stycken GRK-plutoner organiserade i ett GRK-kompani som bataljonsartilleri/bat.eldunderstöd.

 

 

:clap:

 

 

Edit: Fakta

Edit2: Fakta fel :wub:

Edited by amfvrak
Link to comment
Share on other sites

...

 

Hade varit kul om nån hade några bilder från tiden när det begav sig att dela med sig utav.

 

 

Hur många grk-plutoner går det på en amf-bataljon?

 

Enl. amfbat m/95 så fanns det två stycken GRK-plutoner organiserade i ett GRK-kompani som bataljonsunderstöd.

 

 

:clap:

 

 

Edit: Fakta

Kameran var knappt uppfunnen på den tiden. :wub:

Under hela min värnplikt såg jag en kamera (när vi värnpliktade alltså), och den var mer eller mindre medsmugen. Kommer inte ihåg om det var något generellt förbud, eller om vi tolkade det som sådant eftersom allt var så hemligt, eller om folk helt enkelt inte iddes ta med sig kameror.

 

Eftersom vi var flyttade till KJ fick vi vara med på "avslutningssamtalet", när kompani-chefen sa hej då till KJ-beväringarna. Man kunde lätt förstå att han inte var helt nöjd. Vad jag förstår så blev det i slutändan endast en KJ-skytte-pluton (förutom självklart tross, a-dyk, grk...). Vet inte om bortfallet var ovanligt stort, eller om det var ovanligt få antagna. (86-87).

Link to comment
Share on other sites

...

 

Hade varit kul om nån hade några bilder från tiden när det begav sig att dela med sig utav.

 

 

Hur många grk-plutoner går det på en amf-bataljon?

 

Enl. amfbat m/95 så fanns det två stycken GRK-plutoner organiserade i ett GRK-kompani som bataljonsunderstöd.

 

 

:banghead:

 

 

Edit: Fakta

Kameran var knappt uppfunnen på den tiden. :D

Under hela min värnplikt såg jag en kamera (när vi värnpliktade alltså), och den var mer eller mindre medsmugen. Kommer inte ihåg om det var något generellt förbud, eller om vi tolkade det som sådant eftersom allt var så hemligt, eller om folk helt enkelt inte iddes ta med sig kameror.

 

Eftersom vi var flyttade till KJ fick vi vara med på "avslutningssamtalet", när kompani-chefen sa hej då till KJ-beväringarna. Man kunde lätt förstå att han inte var helt nöjd. Vad jag förstår så blev det i slutändan endast en KJ-skytte-pluton (förutom självklart tross, a-dyk, grk...). Vet inte om bortfallet var ovanligt stort, eller om det var ovanligt få antagna. (86-87).

 

Oj! Det va rätt mkt avhopp. Antar att det var efter dom lärdommarna dom körde vartannat år...

Vilka soldater hamnade på trossen? Var det amfibiesoldater då också? Kan förstå det där med kameran. Nu när vi lever i en digital värld så är det lite lättare att ta en massa bilder. Sen kan jag tänka mig att det alltid har varit lite hysch-hysch på KA 1 :ph34r:

 

:uzi

Link to comment
Share on other sites

...

Oj! Det va rätt mkt avhopp. Antar att det var efter dom lärdommarna dom körde vartannat år...

Vilka soldater hamnade på trossen? Var det amfibiesoldater då också? Kan förstå det där med kameran. Nu när vi lever i en digital värld så är det lite lättare att ta en massa bilder. Sen kan jag tänka mig att det alltid har varit lite hysch-hysch på KA 1 :ph34r:

 

:baskerKav:

Ja, eftersom ett kompani skulle innehålla 3 skytte-plutoner blev det konstigt på slutövningen när det inte fanns mer än en, eller drygt en, jag vet inte exakta antalet soldater. :)

 

Jag vet att dom som blev uttagna till grk fick reda på det innan inryck.

Däremot vet jag inte hur man delade in skytte- respektive tross-soldater, om det också gjordes redan vid mönstringen. Jag förutsätter att det var så, och sedan kanske man flyttade om folk till tjänster dom passade bättre för.

 

Och som sagt, jag vet inte om avhoppet var stort, eller om det helt enkelt var få antagna. Jag lutar mer åt det senare. Kan man hitta statistik för sådant? Pliktverket?

Link to comment
Share on other sites

Jasså det va som f*n. Intressant idé. Vilka utbildade eldledarna? När jag låg inne va eldledarna en kader i GRK plutonen som sedan hamnade på dom olika kompanierna. Totalt fanns det då om inte minnet sviker mig 8 befäl +/- AmfSS människor på GRK plutonen. Vet du dessutom varför men valde att lägga över GRK på Amfibie? Var det för att inte "slösa" med kustjägare som kunde få mer kvalificerade uppgifter såsom spaning/"skytte"? Hade varit kul om nån hade några bilder från tiden när det begav sig att dela med sig utav.

 

 

Eldledare var PBKJ om jag minns ratt. Inget ville dit sa tvangskommendering...

GRK till AmfBat var en del av den generella forandringen gentemot storre/samverkande forbandsenheter. Tross och bat utgick av samma skal.

Att rikta jagplut mer ar i samma riktning, och man kan val gissa att hogre stabsfolk inte heller var speciellt glada over forbandets mer beryktade beteende. Darav tonvikten pa "nytt" forband, struktur etc.

Link to comment
Share on other sites

Eldledare var PBKJ om jag minns ratt. Inget ville dit sa tvangskommendering...

GRK till AmfBat var en del av den generella forandringen gentemot storre/samverkande forbandsenheter. Tross och bat utgick av samma skal.

Att rikta jagplut mer ar i samma riktning, och man kan val gissa att hogre stabsfolk inte heller var speciellt glada over forbandets mer beryktade beteende. Darav tonvikten pa "nytt" forband, struktur etc.

 

Haha jasså, såpass. Min förra PC va KJ-E :D Trodde han hamnade där för att han var någorlunda intellektuell (stavning? :D) då det begav sig :lol: Var det KJ Befäl som utbildade dom eller var det på "entreprenad"?

 

Verkar vara rätt så vettiga tankar bakom omstruktureringen. Jag känner en kapten som fick bajsmackan att flytta massa KJ befäl som inte var så lämpliga på trupp till diverse staber. Tydligen kom en hel del hardcore stabsfolk och va inte allt för glada på han :)

 

När du säger att "...bat utgick av samma skäl" vad menar du med "bat"?

Link to comment
Share on other sites

...

När du säger att "...bat utgick av samma skäl" vad menar du med "bat"?

Jag satt också och funderade på det ett tag. "Båt" är min gissning. :clap:

 

Har letat och försökt hitta statistik för antagna och avhopp, men inte hittat något än.

Link to comment
Share on other sites

Haha jasså, såpass. Min förra PC va KJ-E :D Trodde han hamnade där för att han var någorlunda intellektuell (stavning? :D) då det begav sig :lol: Var det KJ Befäl som utbildade dom eller var det på "entreprenad"?

 

Verkar vara rätt så vettiga tankar bakom omstruktureringen. Jag känner en kapten som fick bajsmackan att flytta massa KJ befäl som inte var så lämpliga på trupp till diverse staber. Tydligen kom en hel del hardcore stabsfolk och va inte allt för glada på han :lala:

 

När du säger att "...bat utgick av samma skäl" vad menar du med "bat"?

 

 

Bor i Oxford darav inga prickar (har ingen aning om det svenska uttrycket, se dar vad lite man larde sig i skolan...) . Menar sadan som aterfinns pa vatten, jolle etc.

Befalen var nog KJ, men inga frivilliga soldater dit, och da gnallande KA soldater anlande (tank pa att de inte var frivilliga) blev det nog bra slappt...(ok, inte vet jag, vi sag dem aldrig da inte var pa kasern mycket...de var nog med pa Korso, likval som tross vilka ocksa var vanliga bassar).

 

En massa "rolia" befal flyttades runt pga av ogillande bland stabsfolk kan man ju ana. Synd for det var ju dem alla tyckte om och hade kul med. Stocklyft/sprangmarscher etc var trots allt varfor folk sokt.

Link to comment
Share on other sites

Har ni hört historierna om IQ1 och IQ2 på a-dyk då? Gillar framförallt episoden med tandkrämstuben :baskerFN: Kan dra den här om ni vill :P

Vad betyder IQ1 och IQ2? Ja tack du får gärna dra episoden här..

 

Runt mitten på 90 talet så jobbade två dampbarn till löjtnanter på a-dyk (har glömt bort namnen) en dag så satt de i befälsrummet och hade tråkigt då IQ1 (dvs. den svinigaste av lötjnanterna) helt plötsligt reste sig och sade "nej nu jävlar ska jag focka någon" han gick och stängde dörren efter sig. Iq1 beordrade a-dyk troppen på 1 led linje och började inspektera, han hittade inga fel men fortsatte och letade fel, han genomsökte logementen, gick med handflatan bakom elementen... ingenting! Så iq1 beordrade alla att öppna sina skåp, de inspekterades med kraft utan att några egentliga fel fanns. Men till slut hittade han det han sökte, nämligen en tandkrämstub som hade blivit tryckt från mitten. Iq1 tog tandkrämstuben och sökte omedelbart efter den skyldige, vilken anmälde sig själv. Den skyldige blev utskälld på noter tills han började gråta, då frågade iq1 om beväringen i fråga verkligen ville stanna kvar. Vilket givetvis attackdykaren ville. Iq1 var nöjd och gick till befälsrummet och berättade vad som hade hänt.

 

Plutonschefen var ju dock inte helt nöjd då beväringen i fråga var en väldigt snärtig soldat som a-dyk ville ha kvar så han kallade in tandkrämsmarodören till befälsrummet... Väl där inne så fortsatte utskällningen som avslutades "och så gör du aldrig om det där, återgå"

 

Det var helt enkelt annorlunda förr :P

 

edit1. tror namnet på iq1 var Lidman. Ska kolla upp de här...

Edited by PBGRK 0506
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...