Jump to content

Radarspaning

STRB

Recommended Posts

Den här frågan kommer nog att bli lite klupigt och konstigt formulerad pga. min okunskap.

Hur lätt är det att positionsbestämma en strb pga. att vi har radarn igång?

Har aldrig riktigt greppat hur det går till rent tekninskt..

Vet att det finns olika grader av radartystnad som skall tillämpas vid olika tillfällen.

Hoppas att någon kan förklara principen tack på förhand!

Otroligt enkelt, med rätt utrustning. :wub:

Har du en något sånär kompetent motståndare har denne signalspaningsutrustning.

Har man dessutom ett bra klassbibliotek kan man med hjälp av detta bestämma vilken typ av radar och vilka tänkbara plattformar radarn sitter på.

Denna typ av utrustning ger en bäring till den sändande radarn, är man flera kan man enkelt krysspejla, alternativt använderman sig av någon form av TMA - Target Motion Analysis, utrustning för att själv beräkna bäringsdragning avstånd och allt annat som är bra att veta.

Tekniskt sett... så detekterar man de utsända signalerna, detta kan göras på ett avsevärt längre avstånd än vad du kan se med radarn. Varje radar har sin egna profil, lobbredd, svephastighet pulsrepetitionsfrekvens mm.

Allt detta tar man reda på på diverse olika sett :clap: sedan bygger man upp ett bibliotek, dessa bibliotek är hemligare än det mesta av förklarliga själ.

Sättet att skydda sig är att inte sända alls. Redan ett par svep talar om att du finns där om man inte visste det innan.

Lite ljus över din fråga hoppas jag att jag gett dig, vill du veta mer så googla lite på signalspaning alternativt electronic warfare.

Saab har denna info om sina system på nätet:

Surface ESM and ELINT Systems

//Sgt Papa Bear

Otroligt enkelt, med rätt utrustning. :wub:

Har man dessutom ett bra klassbibliotek kan man med hjälp av detta bestämma vilken typ av radar och vilka tänkbara plattformar radarn sitter på.

Denna typ av utrustning ger en bäring till den sändande radarn, är man flera kan man enkelt krysspejla, alternativt använderman sig av någon form av TMA - Target Motion Analysis, utrustning för att själv beräkna bäringsdragning avstånd och allt annat som är bra att veta.

Tekniskt sett... så detekterar man de utsända signalerna, detta kan göras på ett avsevärt längre avstånd än vad du kan se med radarn. Varje radar har sin egna profil, lobbredd, svephastighet pulsrepetitionsfrekvens mm.

Allt detta tar man reda på på diverse olika sett :clap: sedan bygger man upp ett bibliotek, dessa bibliotek är hemligare än det mesta av förklarliga själ.

Sättet att skydda sig är att inte sända alls. Redan ett par svep talar om att du finns där om man inte visste det innan.

Lite ljus över din fråga hoppas jag att jag gett dig, vill du veta mer så googla lite på signalspaning alternativt electronic warfare.

//Sgt Papa Bear

Tack så mycket för infon...förstår det hela bättre nu

Ska informera BC om riskerna nästa gång han försöker tvinga ut oss på radarnav nästa gång...

Otroligt enkelt, med rätt utrustning. :happy:

Allt detta tar man reda på på diverse olika sett :ph34r: sedan bygger man upp ett bibliotek, dessa bibliotek är hemligare än det mesta av förklarliga själ.

//Sgt Papa Bear

Ska informera BC om riskerna nästa gång han försöker tvinga ut oss på radarnav nästa gång...

Om jag har förstått det hela rätt så är radarn på stridsbåt 90 en ren navigationsradar som är allmänt tillgänglig och även vanligt förekommande på civila fartyg.

Hur man då skulle kunna se att att din båt är ett örlogsfartyg om ni uppträder som ett civilt fartyg överstiger min förmåga.

Däremot om ni blåser på i 40 knop i förband och alla har sina nav. radar påslagna så skulle åtminstone jag bli lite misstänksam.

Otroligt enkelt, med rätt utrustning. :happy:

Allt detta tar man reda på på diverse olika sett :ph34r: sedan bygger man upp ett bibliotek, dessa bibliotek är hemligare än det mesta av förklarliga själ.

//Sgt Papa Bear

Om jag har förstått det hela rätt så är radarn på stridsbåt 90 en ren navigationsradar som är allmänt tillgänglig och även vanligt förekommande på civila fartyg.

Hur man då skulle kunna se att att din båt är ett örlogsfartyg om ni uppträder som ett civilt fartyg överstiger min förmåga.

Däremot om ni blåser på i 40 knop i förband och alla har sina nav. radar påslagna så skulle åtminstone jag bli lite misstänksam.

I might be talking out off my ass now...men förstod jag det hela rätt av Sgt Papa Bear så har dom ju ngot bibliotek där strb radarn finns med...och att dom på så sätt kan indentifiera en strb...vet inte hur vanligt förekommande våran radar är på den civila marknaden...okvalificerad gissning:inte mycket alls

vet inte hur vanligt förekommande våran radar är på den civila marknaden...okvalificerad gissning:inte mycket alls
Det är iofs inte svårt att tänka sig att FMV i en våg av industristödsiver har specialbeställt en radar till strb. Men jag skulle tro att så inte är fallet. En navradar till ett komersiellt fartyg funkar lika bra på en strb.

Jodå, nog är det väl en högst vanlig furuno som sitter på strb, om jag inte minns fel. Men sen är det ju hur den utnyttjas som är ganska avslöjande.

Dessutom, vad förväntar man sig egentligen från "andra sidan" så att säga.

Är det 20 båtar i samma område med samma fart och samma huvudriktning, nja vete tusan om jag skulle tro att det vore nått annat än något grönmålat om jag satt vid sis:en. :ph34r:

Nåväl, det som alltid gäller är att veta vad de andra har för möjligheter och gärna taktik, sedan anpassa sig :happy:

OT

Det är tämligen svårt att fara fram i nattens svarta helv**e i full fart utan radar. Så anpassning efter situationen är nog som vanligt det vettigaste.

/Sgt Papa Bear

OT

Det är tämligen svårt att fara fram i nattens svarta helv**e i full fart utan radar. Så anpassning efter situationen är nog som vanligt det vettigaste.

/Sgt Papa Bear

Det märkte jag inte sist jag blåste runt i G-båten..

Nåväl.. För att ge ett hyffsat kortfattat svar. Ja, radarn på strb syns och ja det har gått att se att en massa vanliga civila radarapparater uppträder i "förbandsform".. detta är IG. Dock har vi ju avvägningen mil vht vs. civil samt fältmässighet vs. säkerhet.. osv...

GMY

Guest Billy2

Att en stridsbåt avslöjar sig pga av sin civila navradar kan i praktiken bara ske på ställen med låg civil aktivitet. Signalerna från civila radar ligger alla på samma frekvenser och är även i övrigt väldigt lika varandra. Detta gör det väldigt svårt för de taktiska signalspaningssystemen att modellbestämma dem. Att sedan bland alla dessa signaler följa och pejla en viss radar som på detta sätt skulle avslöja sig genom sitt taktiska uppträdande är i sammanhanget omöjligt.

Att en stridsbåt avslöjar sig pga av sin civila navradar kan i praktiken bara ske på ställen med låg civil aktivitet. Signalerna från civila radar ligger alla på samma frekvenser och är även i övrigt väldigt lika varandra. Detta gör det väldigt svårt för de taktiska signalspaningssystemen att modellbestämma dem. Att sedan bland alla dessa signaler följa och pejla en viss radar som på detta sätt skulle avslöja sig genom sitt taktiska uppträdande är i sammanhanget omöjligt.

Nej, inte omöjligt.

Det gäller "bara" att ha rätt utrustning :)

//Sgt Papa Bear

På samma sätt är det möjligt att följa individuella radiostationer, trots att de byter anropssignaler. Därför är det idag svårt att skensignalera, vilket medför att skenförbandets radio måste vara autentiska... Hur detta är möjligt är :)

/Koskela

Edited by Koskela

På samma sätt är det möjligt att följa individuella radiostationer, trots att de byter anropssignaler. Därför är det idag svårt att skensignalera, vilket medför att skenförbandets radio måste vara autentiska... Hur detta är möjligt är :)

Nåja, så oerhört :banana är det väl inte?

Att de komponenter som man bygger sin radio av inte är perfekta och absolut identiska, utan har en viss tolerans är ingen hemlighet. Att dessa små avvikelser påverkar den utsända signalen är väl inte heller någon överraskning. Det är väl snarare det faktum att det numera finns mottagare som är tillräckligt känsliga för att kunna uppfatta dessa avvikelser som är det intressanta.

Slår man upp "amfibiskt självmordsuppdrag" i nationalencyklopedein står ungefär följande:

På den gamla onda invasionsförsvarstiden tvingades Strb rätt ofta utföra stillaliggande eller rörlig radarspaning åt bataljonsstaben. D v s ligga för ankar eller tuffa runt med styrfart och köra Bridgemastern på full kräm. Detta för att tidigt upptäcka den fruktade "kakan" av ryska landstigningsfartyg.

Samtidigt på Ivan Rogovs brygga, 28 Nm Väst Paldiski:

- Kamrat amiral, vi har pejlat en Decca Bridgemaster som sänder för full effekt invid Tjärvens fyr.

- Hmm.... ska vi ta attackflyg, spetznazpatrullen som är grupperad på Tjärven, eller missil?

- Attackföretaget mot F16 är påväg tillbaka till bas, kamrat Amiral. Överste Bucharin kan nog svänga förbi och ge imperialistbåten en salva.

- Kan de verkligen vara så dumma att de ligger och radarspanar helt öppet?

- Amiral. De är korkade kapitalister, fördummade av porrtidningar och coca cola. Dessutom har deras befäl lärt dem att en ensam stridsbåt inte är "ett värdigt mål" för ett attackflygplan.

- Ja... man slutar aldrig att förvånas över våra socialdemokratiska grannar. Vad kommer härnäst, bullrande diselgeneratorer på däck för att man behöver ladda radiobatterier när båten ligger still?

- Eh... amiral?

- Ursäkta, inte ens svenskarna kan vara så korkade. Nåväl, verkställ ordern!

0:)

Edited by EO4

Slår man upp "amfibiskt självmordsuppdrag" i nationalencyklopedein står ungefär följande:

På den gamla onda invasionsförsvarstiden tvingades Strb rätt ofta utföra stillaliggande eller rörlig radarspaning åt bataljonsstaben. D v s ligga för ankar eller tuffa runt med styrfart och köra Bridgemastern på full kräm. Detta för att tidigt upptäcka den fruktade "kakan" av ryska landstigningsfartyg.

Samtidigt på Ivan Rogovs brygga, 28 Nm Väst Paldiski:

- Kamrat amiral, vi har pejlat en Decca Bridgemaster som sänder för full effekt invid Tjärvens fyr.

- Hmm.... ska vi ta attackflyg, spetznazpatrullen som är grupperad på Tjärven, eller missil?

- Attackföretaget mot F16 är påväg tillbaka till bas, kamrat Amiral. Överste Bucharin kan nog svänga förbi och ge imperialistbåten en salva.

- Kan de verkligen vara så dumma att de ligger och radarspanar helt öppet?

- Amiral. De är korkade kapitalister, fördummade av porrtidningar och coca cola. Dessutom har deras befäl lärt dem att en ensam stridsbåt inte är "ett värdigt mål" för ett attackflygplan.

- Ja... man slutar aldrig att förvånas över våra socialdemokratiska grannar. Vad kommer härnäst, bullrande diselgeneratorer på däck för att man behöver ladda radiobatterier när båten ligger still?

- Eh... amiral?

- Ursäkta, inte ens svenskarna kan vara så korkade. Nåväl, verkställ ordern!

:lol:

BB et Thorleifare...

Klockers.. Jag bjuder på en back öl på lämplig ö i anslutning till sandhamn. Fixar du SjöTp till världshuset sedan?

Åter till ämnet.. Det skrevs om svårigheten att pejla stretan då det finns civil aktivitet. Det jag menar i tidigare inlägg om att IG-använda radarn beror mer på möjligheten att på detta sätt spåra förbandet, inte enskilda stridsbåtar.

GMY