Jump to content

Köpa pistol utomlands


Dragonen

Recommended Posts

Någon här som har köpt vapen i USA och tagit hem till Sverige?

 

Har funderingar på att köpa en Glock 17C när jag är i staterna i höst.

 

Vad ska man fixa för papper ifrån polisen och tullen mm?

 

Mvh Dragonen

Link to comment
Share on other sites

För att exportera vapen från USA behöver du ett exporttillstånd. Ett exporttillstånd tar ett par månader att få och är ingalunda en simpel affär. Och ska du ändå bara ha en Glock är det enklare att köpa den här i Sverige än att strula med den amerikanska byråkratin. Från Sverige räcker det egentligen med en licens (öppen eller för det specifika vapnet), och den duger som införselstillstånd.

 

Och ja, jag har själv köpt pistoler, gevär och hagelbrak i USA.

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vän till mig köpte in ett vapen från USA och hade den skickad som rekommenderad försändelse till Sverige. Vad jag förstod var det inte så problematiskt, dessutom fick han sitt serienummer på vapnet innan det skickades så licensen var helt klar när vapnet anlände.

 

Enligt honom allt vad han behövde.

 

Svensk Licens.

Kopia till vapensäljaren översatt.

anmällan till tullen.

Anmälan till delstats/federal myndighet att vapnet förts ut ur USA till Sverige.

 

Eftersom Vapen handlaren skickade vapnet direkt behövde han ej söka något tillstånd i USA enbart anmälan/info om utförseln som vapen handlaren genomförde

Link to comment
Share on other sites

Enligt honom allt vad han behövde.

 

Svensk Licens.

Kopia till vapensäljaren översatt.

anmällan till tullen.

Anmälan till delstats/federal myndighet att vapnet förts ut ur USA till Sverige.

Det behövs också ett översatt intyg om att vapnet ifråga är lagligt för import till Sverige (översatt licenskopia räcker inte), och det brukar polisen av någon anledning vara kinkiga med:
Jag: "Jag skulle behöva ett skriftligt intyg om att dessa tre pistoler är godkända för skytte i Sverige så jag kan söka exporttillstånd för dem. [Listar fabrikat och modell.]"

Polisen: "Nämen det kan jag ju inte göra."

Jag: "Nehej, varför inte det?"

Polisen: "Men jag vet ju inte vad det rör sig om för vapen."

Jag: "Öh, men jag berättade ju just vad det var för vapen - [listar fabrikat och modell igen.]"

Polisen: "Jamen jag vet ju inte om det verkligen är de vapnen det rör sig om."

Jag: "Va?"

Polisen: "Nej, bara för att någon ringer mig och säger att de vill ha ett intyg för att importera vapen så kan jag inte bara skriva ihop något. Du måste ju ha licens!"

Jag: "Att jag måste ha licens för att äga vapnen i Sverige råder det ju ingen tvekan om, men det jag behöver är ett intyg om att dessa tre vapen, [listar fabrikat och modell än en gång], är godkända för skytte i Sverige - naturligtvis förutsatt att ägaren har svensk vapenlicens för vapnen. Jag har dessutom redan skickat licensansökningar till dig."

Polisen: "Näej, det här låter allt för konstigt. Det här vill jag inte förknippa mitt namn med."

Jag: "Va? Nehej, och vem skall jag tala med i sådant fall?"

Polisen: "RPS."

Jag: "RPS hänvisade till dig."

Polisen: "..."

Jag: "Så..."

Polisen: "Näej, tyvärr - det här kan jag inte hjälpa dig med."

Nu misstänker jag att om jag talat med vapenhandläggarna i Stockholm så hade det låtit litet annorlunda, men jag var ju tyvärr bunden till att "förhandla" med den lokala handläggaren.

 

Eftersom Vapen handlaren skickade vapnet direkt behövde han ej söka något tillstånd i USA enbart anmälan/info om utförseln som vapen handlaren genomförde
Nej, men handlaren som skickade måste söka exporttillstånd - hans vanliga handlartillstånd täcker inte exportärenden. Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...