Jump to content

Drag och lastfordon till koket

Recommended Posts

Vad jobbigt det kan bli ibland.

Kolla mitt inlägg nr 22, se den glada gubben, läs första ordet "Äh", samt se det i kontentan att Batkoket häromkring inte funkar.

Ur ren "jag vill ha varm mat, nu" så är rations funkis.

Jag vill också ha färsk mat.

Men försvaret verkar ju inte bry sig om det. Läs första inlägget i tråden:

...

Hur är det tänkt att kokgrp skall förflytta sig med all mtrl, livsm och kokvagnen?

I utrustningslistan så finns det inget sådant fordon uppsatt. Enl u-listan så står det traktorkok men ingen traktor.

På ett komp i HV så har vi MC och persbil på sin höjd. Någon som kan komma med tips och idéer.

Som orientering så finns jag och verkar i Norrland.

...

och svaren därpå: svetsa själv...

FM vill att vi ska, men ger oss inte medlen.

/Hejdå

När det gäller ämnet UH-tj måste man vara tydlig och inte kryptisk. Och det gäller hela HV.

Edited by Bumpakvm

Har inget kok på mitt kompani idag. Och oj oj oj vad det äter budget att ta maten från MR K-ÄNGEN.

Och hur har du tänkt lös Livsmtj utan MR? :)

Avseende hvmän som kockar så bör det då finnas ngn som är intresserad av den tjänsten, och avseende livsmtjänst löses den skarpt på vanligt sätt, meddelst civila resurser i möjligaste mån, och med tvångskommenderade hvmän. I fred är det svårt att tvinga folk till sånt de inte vill göra.

• 2 weeks later...

När det gäller förflyttning av kokvagn så ska man inte dra den efter: 11,13 eller 20-bilar för de klarar inte axelbelastningen och en portalaxel till en 11,13 eller 20-bil är värd betydligt mer än en kokvagn, i rena kronor räknat (detta gäller på den civila marknaden av mil överskott). Det jag kan tipsa om, som vi gjorde inför en förberedelse av en batövning var... Mitt fd komp var bat reservtross, vi ringde resolut till vår bat C inför övningen och sa att vi inte kunde lösa tp uppgiften... då blev det fart i bygget.

Man ska inte, för att lösa saken kortsiktigt, ta sin egna traktor/lastbil till övningen för att dra koket. Detta ska FM fixa, annars får koket stå där det står. Du har ingen skylldighet att ta din traktor till övningen... även om FM pyntar för diesel. Övningen må falla platt, men en övning är ju bla till för att visa fel och brister som behöver åtgärdas... om detta inte är en brist så är inget det!

Edited by Lfskbat
  • 2 weeks later...

I min verklighet:

Har inte sett till något kokvagnslagat de senaste 3-4 åren, (MRE, guldburk, ISO, Catering), alltså fyller dessa noll funktion.

Oavsett dragfordon är marschhastighet med kok klart begränsad.

Halvtaskig kock, minst, finns i varje pluton.

Lösning:

Släng in ett par stekpannor i troppköket (2 plattors, M-nr?), så har du ett fungerande kök.

Skänk kokvagnarna till någon bättre behövande eller skrota.

Generatorn till koket kan vara att bra att ha till andra funktioner eller för att stödja civila samhället.

Finns det ev. soldater som går i kokgruppsbefattning, släng in 1st i stabsgruppen för varje pluton.

Plutonskock, har den befattningen funnits förr?

Voila, dragfordon är ej längre ett problem och alla är nöjda?

Med tanke på den mängd gnäll som just matfrågan genererar hos soldaterna under en övning kan jag se det som ett klart självändamål att just se till att maten är både vällagad och tilltagen i storlek. Klart att det GÅR att leva på frystorkat i princip hur länge som helst, lika gärna som att man kan äta makaroner och köttbullar varje dag hemma också - men det är ju inte vad jag skulle föredra 0:) Så gärna ett kok på kompaniet som kan serva oss så ofta det går, och de gånger det inte går får man lita på enmansköket..

Att göra det obekvämt och krångligt för sig själv är inte ett självändamål, även om det verkar vara så inom det militära ;)

I min verklighet:

Har inte sett till något kokvagnslagat de senaste 3-4 åren, (MRE, guldburk, ISO, Catering), alltså fyller dessa noll funktion.

Lösning:

Släng in ett par stekpannor i troppköket (2 plattors, M-nr?), så har du ett fungerande kök.

Generatorn till koket kan vara att bra att ha till andra funktioner eller för att stödja civila samhället.

Finns det ev. soldater som går i kokgruppsbefattning, släng in 1st i stabsgruppen för varje pluton.

Döööh? 0:)

I vilket århundrande lever du på? Bara för att man i sin egen microvärld inte ser fördelen med ett kok...

Var lite proggessiv och tänk ut en lösning som är i tiden. Varför inte koklastbilens ersättare-kokrullflaket till exempel? Kokkärran är lite efter sin tid och anpassad till invansionsförsvarets tillgång på inmönstrade fordon.

Att enbart se till lösningar på plutonsnivå kanske funkar på en hemvärnsövning eller tillfälligt på en OP i en mission. Tyvärr bygger man inte fungerande krigsförband på det, oavsett tjänstegren.

/Koskela Hvplutchef och Yxa

I min verklighet:

Lösning:

Döööh? :dribble:

I vilket århundrande lever du på? Bara för att man i sin egen microvärld inte ser fördelen med ett kok...

Var lite proggessiv och tänk ut en lösning som är i tiden. Varför inte koklastbilens ersättare-kokrullflaket till exempel? Kokkärran är lite efter sin tid och anpassad till invansionsförsvarets tillgång på inmönstrade fordon.

Att enbart se till lösningar på plutonsnivå kanske funkar på en hemvärnsövning eller tillfälligt på en OP i en mission. Tyvärr bygger man inte fungerande krigsförband på det, oavsett tjänstegren.

/Koskela Hvplutchef och Yxa

Tänkte nog mer i form av realistiska lösningar, men visst man kan säkert bygga om en herka till flygande kompanikök och fallskärmsfälla nylagat. :banghead:

Visst, kokrullflak är väl bättre än koksläp, men då är du fortfarande kvar i invasionsförsvaret/stora mörka skogen, som vi båda lämnat bakom oss?

Tillägg: Av kostnadsskäl ser jag inte riktigt det sannolikt att kokrullflak kommer att behovssättas för Hv, ej heller fordonet som ska bära flaket, tyvärr.

PS. Man behöver inte en kokgrupp för att laga färsk mat, eller? Även om det är bekvämt om någon annan lagar den.

Edited by Munin
Hej!

Jag har en fundering.

Hur är det tänkt att kokgrp skall förflytta sig med all mtrl, livsm och kokvagnen?

I utrustningslistan så finns det inget sådant fordon uppsatt. Enl u-listan så står det traktorkok men ingen traktor.

På ett komp i HV så har vi MC och persbil på sin höjd. Någon som kan komma med tips och idéer.

Nu har jag ganska dimmiga minnen av dom olika kokbilarna och släpen men finns det ingen möjlighet att flytta utrustningen till ett/två civila släp som kan dras av en personbil? kanske skapa en "kokkärra light" ?

Gulaschkanone, PKW-Anhänger neu

Dumpa skiten i en myr! De gånger vi använde vagnarna under 5 års tid kan räknas lätt. Det tog en himla tid för koket att få värme i spisarna o uthålligheten var kass. Maten som de fixade till på kokvagnarna likaså. På vår bataljon gick vi över till att använda oss av det civila samhällets resurser och köra ut åtminstone ett lagat mål om dagen. Övrigt fick plutonen fixa på OP:t. Kanske fungerar bäst i en relativt tätbebyggd omgivning men faktum kvarstår att vi övergav kokvagnarna och använde alternativa lösningar som gav bättre resultat.

Har aldrig förstått HV:s faiblesse för att göra allt så mycket svårare än det behöver vara... (t ex slå upp tältförläggning alldeles utanför torr lada, gruppera kokvagnar utanför hembygdsgård med storkökskapacitet etc). :banghead:

Använd det som finns i din omgivning och låt koksläpen stå som reserv, det är mitt lilla råd.

Flytta bort koken från komp-nivå. Utrusta samtliga plutoner med troppkök. Koken som finns på bat-nivå får i uppgift att laga mat till hela bat. och målet är ett lagat mål/dygn från koket. Visst detta fungerar inte i hela sverige... men i de personaltäta regionerna... Inte i jämtland, västerbottens inland och i lapplandsjägargruppens område... De kräver egna speciella lösningar. Där kan en bat ha 30*40 mil stora områden...

Men detta är på G har jag en lätt känsla av i min ena lilltå....

Tänkte nog mer i form av realistiska lösningar, men visst man kan säkert bygga om en herka till flygande kompanikök och fallskärmsfälla nylagat. :baskerFN:

Visst, kokrullflak är väl bättre än koksläp, men då är du fortfarande kvar i invasionsförsvaret/stora mörka skogen, som vi båda lämnat bakom oss?

Tillägg: Av kostnadsskäl ser jag inte riktigt det sannolikt att kokrullflak kommer att behovssättas för Hv, ej heller fordonet som ska bära flaket, tyvärr.

PS. Man behöver inte en kokgrupp för att laga färsk mat, eller? Även om det är bekvämt om någon annan lagar den.

Kokcontainer är nog ännu så länge orealistiskt för HV. Trots allt så finns det fortfarande reguljära förband som har koktraktorkärra som RU. Varken container eller kärra är synonymt med "invasionsförsvaret/stora mörka skogen" lika lite som stridsfordon 90 är, även om dessa också togs fram innan insatsförsvarets tid.

En kokgrupp behöver man om man på ett rationellt sätt ska laga mat åt en större mängd människor. Särskilt som vi i insatsförsvaret inte kan strunta i civila regler på samma sätt som man kunde göra under invasionsförsvarets tid...

Nu har jag ganska dimmiga minnen av dom olika kokbilarna och släpen men finns det ingen möjlighet att flytta utrustningen till ett/två civila släp som kan dras av en personbil? kanske skapa en "kokkärra light" ?

Visst kan man göra det. Både lågtryckspannan och spisen är separata och behöver inte alls vara monterade i ett visst fordon.

Dumpa skiten i en myr! De gånger vi använde vagnarna under 5 års tid kan räknas lätt. Det tog en himla tid för koket att få värme i spisarna o uthålligheten var kass. Maten som de fixade till på kokvagnarna likaså. På vår bataljon gick vi över till att använda oss av det civila samhällets resurser och köra ut åtminstone ett lagat mål om dagen. Övrigt fick plutonen fixa på OP:t. Kanske fungerar bäst i en relativt tätbebyggd omgivning men faktum kvarstår att vi övergav kokvagnarna och använde alternativa lösningar som gav bättre resultat.

Har aldrig förstått HV:s faiblesse för att göra allt så mycket svårare än det behöver vara... (t ex slå upp tältförläggning alldeles utanför torr lada, gruppera kokvagnar utanför hembygdsgård med storkökskapacitet etc). :/

Använd det som finns i din omgivning och låt koksläpen stå som reserv, det är mitt lilla råd.

Problemet är bara att det civila samhället inte alltid kommer att fungera. Hur bra är det med det fina storköket när strömmen har försvunnit? Är det byggt för att kunna köras på elverk? Har ni elverk som kan strömförsörja det med 400V? Däremot är det alltid dumt att slå upp tält om det finns en lada att använda, men det handlar väl snarare om fredstida problem med markägartillstånd osv?

• 2 weeks later...
Hej!

Jag har en fundering.

Vi på vårt komp löste detta på följande sätt:

1. Ett civilt släp köptes in.

2. Tog loss allting från den gamla kokkärran, och monterade på den nya.

3. Nya bänkar c:a 2mm långa köptes in och monterades på långsidorna.

4. Kapellet breddades c:a 50 cm.

5. Fördelen är att den kan dras av vanlig personbil.

6. Vi i koket är mycket nöjda, samt att vi kan vara på plats snabbare.

Bilder finns om någon är intresserad att titta.

Har ni funderat på att lämna in ett förslagsärende till FM?

Ps, kan du inte lägga upp bilderna på nätet?

Edited by lanrezac

Har ni funderat på att lämna in ett förslagsärende till FM?

Ps, kan du inte lägga upp bilderna på nätet?

Bilder finns på följande länk: http://www.koktrossen.se/e107_plugins/auto...autogallery.php

Släpet är bromsat, ett boogiesläp

• 2 years later...

Hejsan,

Har ögnat lite på ett arbetsex till U-listan 326 HVINSATSKOMP KOKGRP. Där finns ingen kokvagn med längre, dock finns en TGB 311A SK MT. Mao en TGB 311 med kapell. Är det någon som har erfarenhet av att gruppera ett kok på ett sådant fordon? Eller är det smidigare att endast transportera koket på fordonet och sedan gruppera på backen då det är dags för koktjänst?

Det är alltså ytterligare en TGB 311A som avses och inte den som finns på transportgruppen (311A K1 /T) enligt arbetsex till U-listan H729 HVINSATSKOMP M ST- OCH TRTO

/D

Minns jag rätt är det tänkt att 101 och 102 ska brukas på flaket till detta fordon, delar av koket markgrupperas under sidopresenningen.

En fd kollega fick överraskande tillfälle att förevisa sin lumparkokbil av bedömt denna modell då den stod uppställd för att utrustningskompletteras och levereras till ett hvförband.

Hoppas troppen ifråga även tillförs kyl/frysmöjlighet annars bli livsmedelshanteringen klart gränssättande.

Edited by Munin